LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwangerschapsverlof voor studenten?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Daarmee bereik je in de praktijk dus vooral dat deze vrouwen, met de potentie van een hoge opleiding en goed inkomen, die zwanger raken voor de rest van hun leven als huisvrouw achter het aanrecht belanden.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door 16again »

Nee,
Daarmee bereik je in de praktijk dus vooral dat deze vrouwen, met de potentie van een hoge opleiding en goed inkomen, juist NIET zwanger raken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:
Henk Toeter schreef:Het lijkt me wel wenselijk dat er een uitzondering voor dergelijke gevallen kan worden gemaakt.
Waarom? Dan gaan we dit gedrag alleen maar aanmoedigen. Met een huilend kind 's nachts een jaar lang gaan de prestaties op school er echt niet op vooruit. Een studie is nu eenmaal niet iets dat je er "even bij doet."

What's next? Verplichte aanwezigheid van kolfkamertjes op de universiteit, en toegang tot eigen koeling?
Ja een een (meestal) mannelijke collega student die zgn een bestuursjaar heeft (lees bier zuipen op kosten van de staat) heeft wel allerlei uitzonderingen.

Net nog gelezen dat Nederlanders flink kinderen moeten gaan produceren om de vergrijzing (en de overname van ons land door allochtonen) tegen te gaan. DUS inderdaad goed dit te stimuleren. Het krijgen van een kind is een zegen voor zowel de ouders als de samenleving.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door 16again »

Net nog gelezen dat overbevolking wereldwijd het grootste probleem is. De wereldbevolking groeit met meer dan 1 miljoen mensen per week. Als deze allen op ons welvaartsnivo moeten leven, dan houdt dit wereldwijd in: elke week een stad groter dan Amsterdam bijbouwen, met alle daarbij horende permanente goederenstromen. (energie kleding voedsel etc) Dit lijkt me een groter probleem dan vergrijzing.

Al is het krijgen van een kind "een zegen voor zowel de ouders als de samenleving" , doel van de studie is kennisoverdracht, en het hebben van een kind belemmert die kennisoverdracht.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Ik vind de reacties wel een beetje kortzichtig: gedrag aanmoedigen, overbevolking, ontmoedigen, gevolgen eigen keuze :?

Over het algemeen zullen de meeste studenten ervoor kiezen om zwanger te raken na de studie en niet tijdens de studie omdat je als (toekomstige) moeder ook de leuke bijzaken van het student zijn zal moeten laten en de meesten ook wel weten dat studeren en een baby niet goed samengaan. Wordt je wel zwanger, eigen keuze of een foutje, dan kan ik me vanwege het bindend studieadvies, verplichte aanwezigheid voorstellen dat er een aantal studenten in de problemen komen, dan wel dat ze een behoorlijke studieschuld opbouwen (vooral voor een MBOer een probleem vanwege lagere salarissen).
Overigens weet ik dat er momenteel op veel HBO instellingen en Universiteiten al voorzieningen zijn: beschikbaarheid van fondsen; co-schappen lopen op eigen tempo; toegang tot opnames van colleges. Alleen verschilt dit blijkbaar per instelling, is er geen beleid en dus willekeur. Het lijkt me dus in ieder geval een goed idee om een regeling te maken zodat studenten weten waar ze aan toe zijn en dat dit geldt voor elke onderwijsinstelling. Je hoort me niet zeggen dat ze geld zouden moeten ontvangen, maar bepaalde voorzieningen zouden wel mogen. Misschien een tijdelijke schorsing van het betalen van collegegeld, (je mag dan natuurlijk ook niet deelnemen aan het onderwijs of tentamens).

O ja, ik las ergens de opmerking over een kolfkamer.... maak je geen zorgen, die bestaat al.

En keuzes... Ik kan ook stellen dat elke vrouw een eigen keuze heeft om zwanger te worden en dat ze maar verlofdagen moet inleveren om te bevallen, waarom zou je daar de maatschappij voor moeten laten opdraaien. :wink:

Mucha

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Mucha schreef:
olaf79 schreef:Het krijgen van een kind is een zegen voor zowel de ouders als de samenleving.
Want we hebben maar 7,5 miljard mensen op deze planeet. Veel te weinig natuurlijk.
Voor de planeet zijn kinderen slecht. Voor de samenleving zijn kinderen goed, zolang ze maar wel binnen de eigen samenleving geboren worden en opgroeien.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door 16again »

Appie83 schreef:En keuzes... Ik kan ook stellen dat elke vrouw een eigen keuze heeft om zwanger te worden en dat ze maar verlofdagen moet inleveren om te bevallen, waarom zou je daar de maatschappij voor moeten laten opdraaien. :wink:
Zodra vrouwen eenmaal werken, dan moet uiteraard wel zwangerschapsverlof mogelijk zijn.
Maar het verschil is wel dat:
-werk makkelijker weer op te pakken is bij terugkomst
-er sprake is van andere levensfase, met vaak ook al meer financiele armslag om kinderen te bekostigen.


En ja , ook werkgevers discrimineren. Ga als 6-7 maanden zwangere vrouw eens solliciteren....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mucha schreef:
olaf79 schreef:Het krijgen van een kind is een zegen voor zowel de ouders als de samenleving.
Want we hebben maar 7,5 miljard mensen op deze planeet. Veel te weinig natuurlijk.
Jij wilt natuurlijk straks geen dokter aan je bed als je ziek bent. En pensioen wil je ook niet ontvangen. Evenals een brandweerman die je huis komt blussen, etc...

Mucha

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

16again schreef:Nee. Maar alleen je 2e zin was nog deels relevant
Gaan we op dit tour.

Ben u volksvertegenwoordiger? Nee? Uw mening is volledig irrelevant. ;)

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door 16again »

@Henk,
Kun je dan aangeven waarom je verwijzing " naar een ander dom initiatief waar Radar handen vol aan heeft" relevant is?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Uiteraard, 16again. Sorry, daar had ik inderdaad duidelijker kunnen zijn.

Ik doelde op de petitie voor basisinkomen, echter ga ik hiermee enorm off-topic.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... t/petitie/

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mucha schreef:Ik snap dat je blij bent met je kind. Maar een zegen voor de samenleving vind ik zwaar overdreven.
Misschien moet je de samenleving dan een groot plezier doen en 5 minuten je adem in houden. Scheelt ook weer een beetje CO2 uitstoot. (sarcasme modus uit). In NL is het geboortecijfer onder autochtonen negatief. Dat wil zeggen er gaan meer mensen dood dan er nieuwe bijkomen. De bevolking groeit mn vanwege immigratie.

Mucha

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door 16again »

Wat is de link tussen politieke voorkeur , en feiten?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door kweenie »

De link is dat hij zijn angst voor allochtonen gebruikt als argument dat er meer Arische kinderen moeten komen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:De link is dat hij zijn angst voor allochtonen gebruikt als argument dat er meer Arische kinderen moeten komen.
Je kletst uit je nek en je uitspraak is bovendien behoorlijk over the top. Inmiddels gemeld aan de moderator.

Mucha

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, misschien vind je het gewoon iets te confronterend om te lezen wat je eigenlijk schrijft.
dat Nederlanders flink kinderen moeten gaan produceren om de vergrijzing (en de overname van ons land door allochtonen) tegen te gaan.

Gesloten