LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwangerschapsverlof voor studenten?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Radar »

Zwangere studenten moeten recht krijgen op zwangerschapsverlof. Ook moeten ze op coulance en hulp van hun onderwijsinstelling kunnen rekenen, vindt de Tweede Kamer.

Veel studenten die in verwachting raken komen door hun zwangerschap in studieproblemen. Ze lopen vertraging op en hebben moeite hun studie op tijd af te ronden. Meer dan de helft studeert helemaal niet af.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van dinsdag 4 juli

Vind jij dat het zwangerschapsverlof voor studenten ingevoerd moet worden?

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Zwangerschap is een bewuste keuze anno 2017, dus dan moet je de gevolgen ook overzien.
Zwanger worden kan je ook na je studie. En dan hebben we het nog maar niet over huisvesting en de financiële kant.

Vroeger noemde ze zo iets gezinsplanning.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door renewouters »

Nederland is af. Er is niks zinvols meer te verbeteren, daarom krijg je dit soort onzindingen.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door lijfrente »

Heeft de tweede kamer geen andere prioriteiten .

Zoals in eerdere berichten al te lezen is, gezinsplanning is het woord.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat een onzin. Zeker dat een onderwijsinstelling hulp zou moeten bieden. Je kiest zelf de school en je kiest er zelf voor om zwanger te worden. Nogmaals een bewijs dat mensen hier moeten worden ingedekt voor de gevolgen van eigen keuzes.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door kuklos »

Radar schreef:Vind jij dat het zwangerschapsverlof voor studenten ingevoerd moet worden?
Natuurlijk niet. Als iemand zo nodig zwanger wil worden tijdens de studie mag die persoon ook opdraaien voor de gevolgen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Het lijkt me wel wenselijk dat er een uitzondering voor dergelijke gevallen kan worden gemaakt. Studiefinanciering/lening kan vervolgens niet terugbetaald worden met als gevolg dat jonge gezinnen/alleenstaande moeders in de schulden komen en net als andere groepen in Nederland niet langer in staat zijn in hun eigen inkomen te voorzien. Volgens mij heeft Radar momenteel de handen vol aan een ander (bijzonder dom) initiatief.

De naam zwangerschapsverlof is onhandig gekozen. Nu wekt het bericht de indruk dat studenten gelijk worden gesteld met werknemers en de regels uit de WAZO van toepassing zijn. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Mucha

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door 16again »

Henk Toeter schreef:Het lijkt me wel wenselijk dat er een uitzondering voor dergelijke gevallen kan worden gemaakt.
Waarom? Dan gaan we dit gedrag alleen maar aanmoedigen. Met een huilend kind 's nachts een jaar lang gaan de prestaties op school er echt niet op vooruit. Een studie is nu eenmaal niet iets dat je er "even bij doet."

What's next? Verplichte aanwezigheid van kolfkamertjes op de universiteit, en toegang tot eigen koeling?

stofzuigertje

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je 9 maanden loopt kun je in het 1e jaar met BSA... bindend studie advies waar je 45 punten moet halen tijdig stoppen en volgend jaar opnieuw of eerste jaar halen en dan jaartje pauze.....
Maar wel tijdig melden bij de Universiteit.
Op de TU Delft is dit bij tijdig melden gewoon geen enkel probleem, uitgezonderd Num. Fixus opleiding met beperkte ruimte.....

Vele doen geen 3 maar 4 jaren over Bachelor, en als je in gestopte jaar ook je OV kaart stopte... (boete) en een jaar niet inschreef, geen lening meer...
dan kun je een jaar overslaan.
Later studie afmaken en als tekort geld tijdelijke bijstand tijdens zwangerschap.
Sollicitatie plicht , ja maar daar krijg je ontheffing voor......

Wel was de borstvoeding achter in collegezaal storend, met ruim 95% jongens die achterkom keken.....
Als je als 4e jaars je Bachelor haalde en gewoon als moeder voor je Master doorgaat of er niets aan de hand is, het kan!
De enige die zakte was de vader.... die loopt nu 1 jaar op achter!

Het is per opleiding verschillend of je kunt doorleren of moet stoppen.
Maar voor 1e jaars is het beter stoppen, de studie druk maar 2e of latere is het moeiteloos rustig aan doen of jaartje extra.
Maar wel melden en als moeder en dochter beter presteren dan de vader........

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou eerst wel eens willen weten hoeveel "veel" studenten zijn in dit geval? Maw, voor hoeveel gevallen gaan we weer een extra wet/regel optuigen? In het algemeen vind ik dat er niet zo grof gemarchandeerd moet worden met de kwaliteit van de opleiding of het diploma ervan. Tijdens het zwanger zijn kan je nog wel aardig meekomen op school, maar zwangerschappen volgen doorgaans niet echt netjes schooljaren, en zo even een paar maanden er tussenuit stappen is niet echt bevorderlijk voor de leergang. Dat is gewoon fundamenteel anders dan bij een werkgever, waar je in een functie zit die je uitvoert, en waar na een paar maanden zwangerschapsverlof doorgaans niet zoveel aan veranderd zal zijn. Verder is er al, wat mij terecht, opgemerkt dat je met een kleine in huis nou niet echt een vruchtbare omgeving hebt qua leren, dus de het product van de zwangerschap heeft ook wel aardig wat onvoorziene en onomkeerbare gevolgen voor de thuissituatie.

stofzuigertje

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De TU Delft met 24.000 studenten verdeeld over 18 faculteiten houd dit niet bij.

Verder is het aantal per jaar sterk wisselend en de keuze van de zwangere studente ook.
Ook is het telkens anders, moeders die soms misselijk worden en huil baby, maar ook die het er even tussendoor doen zonder problemen.

Alleen in de toetsweken moet je oppas regelen en dat ging voor zover ik zag moeiteloos.
De draag vader met Kangoeroe zak op buik is niets mis mee mits deze kleine stil bleef tijdens college.
De naast hem zittende smartphone verstoren meer helaas.

Maar elke baby en moeder loopt anders en zolang kan hoef je er geen jaartje tussenuit.
De zwangerschap ging perfect, Baby ook maar als er tandjes komen?

Maar het word geregistreerd tussen de zware ongevallen als gebroken benen en zo.
Er is een aantekening van medische noodzaak of gezinssituatie, ernstige ziektes maar alles in 1 systeem en niet uitgesplitst.

Wel weet ik dat naast studenten ook enkele hoogleraren in hun eigen kamertje wel eens iets doen.
schone luiers en zo of borst voeding tussen de gegeven colleges door.
Voor mij is het moeilijk om de soms jonge hoogleraren en ouder uitziende studentes uit elkaar te houden!

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:Wel was de borstvoeding achter in collegezaal storend........
Oftewel een huilende zuigeling in de collegebanken. Dan maak je van jouw probleem ieders probleem. Wat is de volgende stap?
Morgen heb ik geen oppas voor mijn 3 honden, kan ik die dan even mee nemen de collegezaal in?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Costnix »

[quote="Mucha"]Zucht. na 3 maanden is het ze nog steeds niet gelukt om de 2 de kamer te vormen. Maar ze hebben wel tijd voor deze onzin ?[/quote]

De 2e Kamer wordt verkozen, de regering wordt gevormd!

Mucha

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Niks mis mee om op eigen kosten een jaar ekstra studie tijd te krijgen . Zijn ook oudere studenten ,bv 30 + , en een ongelukje kan altijd gebeuren . :D

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

16again schreef:
Henk Toeter schreef:Het lijkt me wel wenselijk dat er een uitzondering voor dergelijke gevallen kan worden gemaakt.
Waarom? Dan gaan we dit gedrag alleen maar aanmoedigen. Met een huilend kind 's nachts een jaar lang gaan de prestaties op school er echt niet op vooruit. Een studie is nu eenmaal niet iets dat je er "even bij doet."
Na de eerste zin van mijn post ben je gestopt met lezen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn tegenwoordig veel strengere eisen aan hoe lang je over je studie mag doen dan vroeger. Als je door zwangerschap vertraging oploopt, dan kom je daarom al snel in de problemen, vooral met DUO.

Er zijn wel speciale regelingen voor als je door medische redenen vertraging oploopt, maar die gelden niet bij een normaal verlopen zwangerschap. Terwijl een zwangerschap in het algemeen ook betekent dat je een paar maanden uit de running bent.

Ik zou het daarom niet zo raar vinden als de regelingen voor langdurige ziekte ook zouden gaan gelden voor zwangerschap.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kweenie schreef:Er zijn tegenwoordig veel strengere eisen aan hoe lang je over je studie mag doen dan vroeger. Als je door zwangerschap vertraging oploopt, dan kom je daarom al snel in de problemen, vooral met DUO.

Er zijn wel speciale regelingen voor als je door medische redenen vertraging oploopt, maar die gelden niet bij een normaal verlopen zwangerschap. Terwijl een zwangerschap in het algemeen ook betekent dat je een paar maanden uit de running bent.

Ik zou het daarom niet zo raar vinden als de regelingen voor langdurige ziekte ook zouden gaan gelden voor zwangerschap.
Alleen heb je wel de keuze om wel of niet zwanger te raken en om die zwangerschap te beeindigen, terwijl dat bij ziekte niet is.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwangerschapsverlof voor studenten?

Ongelezen bericht door 16again »

Henk Toeter schreef:
16again schreef:
Henk Toeter schreef:Het lijkt me wel wenselijk dat er een uitzondering voor dergelijke gevallen kan worden gemaakt.
Waarom? Dan gaan we dit gedrag alleen maar aanmoedigen. Met een huilend kind 's nachts een jaar lang gaan de prestaties op school er echt niet op vooruit. Een studie is nu eenmaal niet iets dat je er "even bij doet."
Na de eerste zin van mijn post ben je gestopt met lezen?
Nee. Maar alleen je 2e zin was nog deels relevant:
Henk Toeter schreef: Studiefinanciering/lening kan vervolgens niet terugbetaald worden met als gevolg dat jonge gezinnen/alleenstaande moeders in de schulden komen....
Zelfs na een jaartje "studieverlof" zal het moeilijk zijn om de draad op te pakken, en zal het aantal uitvallers fors hoger zijn dan gemiddeld. Met evengoed studieschulden tot gevolg. En dat is voor mij de reden om dit dus helemaal niet te faciliteren, en dus zwangerschappen te ontmoedigen.

Gesloten