LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Godsgifttomen
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2014 08:49

Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Godsgifttomen »

Code oranje in Kroatië en ik krijg mijn geld niet terug omdat Easyjet wel naar Kroatie vliegt en mijn vlucht niet annuleert. Belachelijk want ben niet eens verzekerd als ik nu naar Kroatië zou gaan. Ook een manier om onder geldteruggave uit te komen! Nooit meer met easyJet nooit meer via Vliegtickets.nl

Zie hieronder de reactie van vliegtickets, tussenpersoon van Easyjet

Hartelijk dank voor je e-mail met betrekking tot boeking 9SALMAD.

Code oranje is een advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Uiteindelijk is de luchtvaartmaatschappij zelf degene die besluit of ze gaan vliegen of niet. Zolang je vlucht bevestigd staat is het alleen mogelijk om voor de originele vertrekdatum te wijzigen en is het niet mogelijk om je geld terug te krijgen. Pas wanneer Easyjet zelf besluit dat zij jouw vlucht annuleren, heb je recht op een voucher/restitutie.

Indien je nu zelf wenst te annuleren, komt het aan op een vrijwillige annulering. Daarbij wordt gekeken naar de normale voorwaarden van het ticket. Het ticket is non-refundable, wat inhoudt dat je geen geld terugkrijgt.

Ik begrijp dat dit misschien niet het gewenste antwoord is, maar dit zijn de regels waar we mee te maken hebben.

Vertrouwende erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Claudia van Vliegtickets.nl
Klant Contact Center

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Elke vliegmaatschappij heeft deze regels. Vervelend, maar dit kon je vooraf weten.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Brahms »

Daar heb je een annuleringsverzekering voor. Lees de voorwaarden wel even door qua boekingsdatum, ingang verzekering enz enz enz.
Anderzijds zat dit er aan te komen, zeer vele zijn daarom niet weg gegaan maar in Nederland gebleven, dat is al link genoeg.
En ook hier in NL staat er binnenkort wat te veranderen.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Brahms schreef:
23 jul 2020 22:32
Daar heb je een annuleringsverzekering voor.
Als je de module epidemieën en natuurrampen hebt genomen en dat hebben veel mensen niet en als Corona ondertussen niet specifiek uitgesloten is

Godsgifttomen
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2014 08:49

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Godsgifttomen »

Ik had al geboekt voordat Corona kwam in februari, ik ging ervanuit dat als Kroatie code oranje zou worden, ik ook mijn geld terug zou krijgen even los of ik wel of niet zou gaan.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Vervelend, maar geheel volgens de regels.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Godsgifttomen schreef:
23 jul 2020 22:46
Ik had al geboekt voordat Corona kwam in februari, ik ging ervanuit dat als Kroatie code oranje zou worden, ik ook mijn geld terug zou krijgen even los of ik wel of niet zou gaan.
Grote kans dat uw annuleringsverzekering het dan nog dekt, als je die hebt afgesloten.

Als de maatschappij gewoon vliegt heeft u nooit recht op geld terug vanuit hun. Zij leveren immers gewoon de dienst.

Het wijzigen van datum is zelfs is niet altijd iets vanzelfs sprekends.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Justmeagain »

OT, @ts, u heeft een geweldige gebruikersnaam.
Mag ook weleens gezegde toch?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Brahms »

Had je een annuleringsverzekering, en welke. Saar zijn ze immers voor.
Zo niet, dan houd alles wel zo'n beetje op, maar dat is dan ook wel aan jezelf te wijten.
In de tijd voor Corona tot nu kunnen er immers vele redenen zijn dat je moet annuleren bij een reeds vroeg geboekte reis.

Hans Ov.
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2020 00:25

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Hans Ov. »

Het zal allemaal wel volgens de regels zijn maar als je als niet-noodzakelijke reiziger het land niet meer in mag dan is een financiele compensatie toch wel opzij plaats lijkt me. Ik kan er niets aan doen dat er ineens code oranje is en ik mijn geld voor het vliegticket n7 kwijt ben.
Kan Radar hier niets in betekenen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Jablan »

Godsgifttomen schreef:
23 jul 2020 22:46
Ik had al geboekt voordat Corona kwam in februari, ik ging ervanuit dat als Kroatie code oranje zou worden, ik ook mijn geld terug zou krijgen even los of ik wel of niet zou gaan.
De uitleg van EsayJet is helder en correct.
Alleen Nederland heeft Kroatië op oranje gezet met een waanzinnig magere onderbouwing. Vanuit de rest van de EU gelden er geen aparte waarschuwingen voor dit land. Of het veilig is om wel te gaan? Beslis zelf aan de hand van Koronavrius.hr.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat u geboekt hebt is een vlucht vanaf vluchthaven A naar vluchthaven B. De restricties van een bepaald land vallen buiten de overeenkomst. Easyjet doet precies wat er overeengekomen is, waarom denkt u dan dat het geannuleerd moet worden?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door sjohie »

"code oranje" betekent dat BuZa adviseert om alleen noodzakelijke reizen te maken, maar mensen die noodzakelijke reizen moeten maken, willen dat evenzogoed soms wel met een vliegreis doen, dus dat Easyjet wel vliegt met code oranje, zegt niet alles.

Dat jouw vakantiereis een niet noodzakelijke reis is, en dit oranje worden gevolgen heeft, is dus niet iets wat Easyjet aan de boeking kan zien. Vandaar ook de voorwaarden van ze.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het argument dat Sjohie aandraagt is m.i. hét argument waarom er geen recht is op geld terug. Dat ze een dienst leveren is leuk of restricties uiten de overeenkomst vallen is leuk bedacht maar niet doorslaggevend.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hans Ov. schreef:
24 jul 2020 00:29
Het zal allemaal wel volgens de regels zijn maar als je als niet-noodzakelijke reiziger het land niet meer in mag dan is een financiele compensatie toch wel opzij plaats lijkt me. Ik kan er niets aan doen dat er ineens code oranje is en ik mijn geld voor het vliegticket n7 kwijt ben.
Kan Radar hier niets in betekenen?
Maar je mag geloof ik nog gewoon Kroatië in. De Kroaten zijn het zelfs niet eens met de code oranje die men heeft gekregen van Nederland.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hans Ov. schreef:
24 jul 2020 00:29
Het zal allemaal wel volgens de regels zijn maar als je als niet-noodzakelijke reiziger het land niet meer in mag dan is een financiele compensatie toch wel opzij plaats lijkt me. Ik kan er niets aan doen dat er ineens code oranje is en ik mijn geld voor het vliegticket n7 kwijt ben.
Kan Radar hier niets in betekenen?
En waarom zou Easyjet dat risico moeten dragen? Voor dit soort risico's heb een annuleringsverzekering. Als deze van voor de Corona crisis is wordt dit gedekt.

Voor boekingen hierna is het uw eigen risico. Daar gaat een televisie programma niets aan veranderen.

Easyjet en alle andere zijn al erg de dupe van de crisis.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Censor »

Je kunt gewoon naar Kroatië vliegen, zeker in Istrie zijn geen of nauwelijks besmettingen.
De Kroaten zelf begrijpen niets van dit " advies" en willen gewoon iedereen ontvangen.

Croaatje
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2020 12:59

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Croaatje »

Wij kregen bericht van Easy-Jet dat we onze vlucht tot 14 dagen voor vertrek gratis kunnen om boeken Maar als ik hem probeer om te boeken moet ik 200 euro bijbetalen Niet netjes en ook niet echt gratis

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Croaatje schreef:
25 jul 2020 13:06
Wij kregen bericht van Easy-Jet dat we onze vlucht tot 14 dagen voor vertrek gratis kunnen om boeken Maar als ik hem probeer om te boeken moet ik 200 euro bijbetalen Niet netjes en ook niet echt gratis
Ze berekenen geen omboekingskosten.
Als de nieuwe vlucht 200 euro duurder is dan de oude dan klopt dit gewoon.

Helaas legt men dit verschil vaak niet duidelijk uit met gevolg dat klanten dit dus ook niet direct weten.

Croaatje
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2020 12:59

Re: Code oranje Kroatië en Easyjet vliegt toch en geen recht op geld terug

Ongelezen bericht door Croaatje »

Croaatje schreef: ↑

25 jul 2020 13:06

Wij kregen bericht van Easy-Jet dat we onze vlucht tot 14 dagen voor vertrek gratis kunnen om boeken Maar als ik hem probeer om te boeken moet ik 200 euro bijbetalen Niet netjes en ook niet echt gratis

Ze berekenen geen omboekingskosten.
Als de nieuwe vlucht 200 euro duurder is dan de oude dan klopt dit gewoon.

Helaas legt men dit verschil vaak niet duidelijk uit met gevolg dat klanten dit dus ook niet direct weten

Nee dit klopt niet Als ik de nieuwe vlucht moet betalen zonder om te boeken betaal ik maar 40 euro meer ???????

Gesloten