LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn vlucht is niet gecanceld maar ik kan het land ook niet in

matoki
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2020 22:36

Mijn vlucht is niet gecanceld maar ik kan het land ook niet in

Ongelezen bericht door matoki »

Beste mensen,
Ik zit in een apart situatie. Ik heb de onderstaande email naar Wizzair gestuurd maar helaas kreeg een antwoord dat ze alleen per telefoon beschikbaar zijn. Maar ja, het is bij Wizzair waanzinnig druk en met 90 cent per minuut schiet ik niet op. Op hun site vertellen ze dat, als een vlucht gecancelled wordt, de passagiers hun geld terugkrijgen of een andere boeking kunnen maken ipv deze gecancelde vlucht. Maar mijn vlucht is niet gecancelled en tegelijkertijd mag ik Hongarije niet in. Eigenlijk moet dat wel vanwege mijn orthodontische behandeling. Mijn vlucht is direct bij Wizzair online geboekt. Wat zijn mijn rechten met Wizzair?
Dear Wizzair customer service,
On 20 April I will fly from Eindhoven to Budapest to undergo orthodontic treatment there and return to Eindhoven on 22 April. This flight is not cancelled or rescheduled however, checking the site of Budapest airport (bud.hu), I read that:
"A government decree which entered into force on Tuesday 17 March prohibits foreign citizens from entering Hungary. Only Hungarian citizens and foreign citizens arriving from the countries of the EEA who are entitled to permanent residence are permitted to enter Hungary. Only Hungarian citizens and foreign citizens arriving from the countries of the European Economic Area (EU member states, Switzerland and Norway) who are entitled to permanent residence, and attest this right with a permanent residence card, can enter Hungary."
Is that really true?
I am not a Hungarian national rather Netherlands national and I do not have a permit for permanent stay in Hungary.
Please advise.
Thanking you in advance.
Kind regards,
Dani
Laatst gewijzigd door Radar op 07 apr 2020 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mijn vlucht is niet gecanceld maar ik kan het land ook niet in

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ben wel benieuwd, wizzair kan u ook gewoon heen en weer vliegen, en dus de overeenkomst gestalte doen. Dat wat u in de tussentijd van plan was, geen doorgang kan vinden, ligt strikt genomen buiten hun invloed. Maar goed, wat zegt uw annuleringsverzekering hier over?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mijn vlucht is niet gecanceld maar ik kan het land ook niet in

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Gaat de behandeling wel gewoon door dan? Nagenoeg overal ligt alle niet spoedeisende behandelingen stil. Maar dit staat los van de vraag die u hebt.

De vlucht gaat gewoon en u kunt gewoon instappen. Hetzelfde gold voor de reizigers richting Amerika. Helaas komt dat voor eigen rekening.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mijn vlucht is niet gecanceld maar ik kan het land ook niet in

Ongelezen bericht door tttlocke »

Pech.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mijn vlucht is niet gecanceld maar ik kan het land ook niet in

Ongelezen bericht door berndv »

wanneer is de reis geboekt?

matoki
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2020 22:36

Re: Mijn vlucht is niet gecanceld maar ik kan het land ook niet in

Ongelezen bericht door matoki »

Ik heb de vlucht op 7 maart online geboekt dan wel direkt met Wizzair en geen annuleringsverzekering afgesloten.
Mijn afspraak bij de kliniek, op dit moment, gaat idd gewoon door!

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mijn vlucht is niet gecanceld maar ik kan het land ook niet in

Ongelezen bericht door witte angora »

En als de arts nu een briefje stuurt dat het noodzakelijk is dat je de reis maakt? Zou je dan wel het land in komen?

matoki
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2020 22:36

Re: Mijn vlucht is niet gecanceld maar ik kan het land ook niet in

Ongelezen bericht door matoki »

Ik heb inmiddels een reactie van het Europees Consumenten Centrum ontvangen:

Uw situatie
U heeft bij Wizzair een vlucht geboekt naar Hongarije. De luchtvaartmaatschappij heeft de vlucht niet geannuleerd, maar u kunt het land niet in. Op dit moment mogen alleen reizigers met een permanente verblijfsvergunning Hongarije in en die heeft u niet.

Uw rechten
Ook al geldt er voor u een inreisverbod als de luchtvaartmaatschappij de vlucht niet annuleert dan heeft u in principe geen recht op teruggave. Op de site van Wizzair wordt wél vermeld dat u bij annulering binnen 14 dagen uw geld kunt terugkrijgen als u eerst een vergoeding van €80 betaalt.

ECC Hongarije
Voor alle zekerheid zullen wij aan onze collega's van het ECC in Hongarije vragen of u bij een inreisverbod wellicht toch recht hebt op volledige vergoeding van de ticketprijs.

matoki
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2020 22:36

Re: Mijn vlucht is niet gecanceld maar ik kan het land ook niet in

Ongelezen bericht door matoki »

Hier een update antwoord van het Europees Consumenten Centrum (ECC):

Volgens onze collega's van het ECC in Hongarije is uw informatie juist. Zonder een permanente verblijfsvergunning wordt u de toegang tot Hongarije geweigerd. Omdat u niet over de benodigde documenten beschikt zal Wizz Air u ook weigeren te vervoeren. In dat geval heeft u ook geen recht op terugbetaling van de ticketprijs. Toch raden onze collega's u aan om contact op te nemen met Wizz Air. Wellicht is de luchtvaartmaatschappij bereid om u nog enigzins tegemoet te komen.

Gesloten