LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

[email protected]
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2010 18:00

OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door [email protected] »

Graag wil ik hier de stelling deponeren dat het OV niet veilig is om in Corona tijd te reizen.
Ik reis elke dag met het OV, beroepsmatig, door het hele land.
Ik wordt er regelmatig mee geconfronteerd dat mensen geen mondkapje op hebben.
Als ik ze daarop aanspreek krijg ik uiteenlopende reacties.
Dit varieert van "waarom moet ik een mondkapje op" tot "waar bemoei jij je mee".

Het bizarre is dat sommige chauffeurs, in het regio vervoer, duidelijk maken dat je zonder mondkapje niet mee mag en dat zij niet vertrekken voor je het opzet.
Andere chauffeurs zeggen niets en laten het gewoon toe.

In het stadsvervoer in Rotterdam hebben veel mensen, vooral jongeren, lak aan de regel om een mondkapje op te zetten.
Chauffeurs reageren hier helemaal niet op.

Bij navraag bij de betreffende vervoersmaatschappijen over hoe de regel moet worden geïnterpreteerd, krijg je steevast het antwoord dat het de verantwoording is van de individuele reiziger om een mondkapje op te zetten.

De chauffeur of de machinist heeft geen bevoegdheden om de passagier erop te wijzen dat hij/zij de regels moet naleven.

Het bizarre is dat ik tot de risicogroep behoor, 69 jaar, astma patiënt en lijdt aan bronchinctasien, een chronische longontsteking.
Door de opstelling van het OV ben ik dus gedupeerd en loop ik het risico om ziek te worden doordat anderen zich niet aan de regels houden.
Controle is er nagenoeg niet.
Uw reactie kan zijn dat ik dan maar thuis moet blijven, maar als je afhankelijk bent van de inkomsten uit arbeid en afhankelijk bent van het ov, is dat geen optie.
Nu de besmetting zich sneller uitbreid, lijkt mij dat handhaving van de regel om in het ov een mondkapje te dragen een logische stap is. Maar ik heb er een hard hoofd in dat het ov deze verantwoording op zich zal nemen.
Ik ben nieuwsgierig naar reacties van mede reizigers of er nu wel of niet een mondkapje gedragen moet worden en of er meer controle op het dragen van een mondkapje moet komen.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Chauffeurs zijn geen handhavers. Zij zijn slechts chauffeurs. Ze mogen er iets van zeggen, eventueel iemand de deur wijzen, maar ze mogen hem niet zomaar buiten zetten. Ik denk dat de meeste chauffeurs deze strijd gewoon niet zien zitten en ik geef ze groot gelijk. Er zijn gewoon te veel mensen die meteen agressief gaan reageren, zowel verbaal als fysiek, dat je daar niet altijd zin in hebt.

Overigens mag je als passagier ook mensen aanspreken en de deur wijzen, net als de chauffeur. Je hebt exacte dezelfde rechten wat dat betreft.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door tttlocke »

Iemand 'de deur wijzen', je kunt het als passagier proberen, maar een bevoegdheid of recht heb je niet volgens mij.
De chauffeur heeft die bevoegdheid wel lijkt mij.
Er is verschil.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je de Handhavers belde, die houden die bus aan en geven deze persoon een boete.....

Enkele Chauffeurs melden dit via mobiel (mag niet tijdens rijden....) en dan stapt er bij een halte iemand in en controleerde alle passagiers en schreven meerdere boetes en deuren bleven dicht tot deze 2 Boa's klaar waren.

RET hierop aanspreken kan ook, ze hebben een meld systeem voor lastige passagiers.....
En als ze agressief worden komt de Politie ze afvoeren en pas volgende dag hebben die tijd voor verhoor....
Dit meegemaakt bij Dagje Eindhoven... 3 boetes en 1 afgevoerd die boos werd.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door witte angora »

[email protected] schreef:
22 jul 2020 17:36
Graag wil ik hier de stelling deponeren dat het OV niet veilig is om in Corona tijd te reizen.
Ik hoor het wel vaker, dat een derde van de passagiers geen mondkapje op heeft. Het is een van de redenen dat ik nog even wacht met het hernieuwen van mijn weekendvrij abonnement. Eerst maar de ontwikkelingen afwachten.

Het probleem zit niet eens zozeer in de coupé zelf, die is altijd nagenoeg leeg waar ik reis. Het probleem is vooral het in- en uitstappen. Wat ik zo gezien heb houden mensen dan echt geen anderhalve meter afstand. En dan zonder mondkapjes? Er hoeft er maar één tussen te zitten die het virus heeft, en daar ga je.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@WA, goed punt, niet in de trein maar reeds op perron verplichten zou beter zijn.

Stuur ze maar een briefje, ik spoor niet....

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik denk, dat dit probleem pas opgelost wordt met een uitbreiding van de mondkapjesplicht.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

tttlocke schreef:
22 jul 2020 18:08
Iemand 'de deur wijzen', je kunt het als passagier proberen, maar een bevoegdheid of recht heb je niet volgens mij.
De chauffeur heeft die bevoegdheid wel lijkt mij.
Er is verschil.
Tuurlijk mag je iemand wel zeggen 'geen mondkapje, dan ga er maar uit! Daar is de deur!'

Het probleem is dat je verder niets meer kunt doen. De chauffeur ook niet, behalve de bus laten staan en nog meer moeilijke oplossingen. Ook de chauffeur mag de klant niet fysiek naar buiten werken en zoals al eerder gezegd lijkt me dat het risico op verbale en fysieke agressie redelijk groot is in sommige steden en dat de meeste chauffeurs dat gezeik liever niet hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
22 jul 2020 18:42
Ik denk, dat dit probleem pas opgelost wordt met een uitbreiding van de mondkapjesplicht.
Dat denk ik ook. Waarom wordt er toch zo moeilijk over gedaan?
Gebrek aan leiderschap? Aan verantwoordelijkheidsgevoel ? Egoïstisch?
Waarom zijn Nederlanders zo eigenwijs, " het zal allemaal wel .... ik doe het gewoon niet" ?
We hadden een slogan : " we doen dit samen " ....doe het dan ook, houdt rekening met elkaar!

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

Alsof mensen de mondkapjes ineens wel gaan dragen als er meer plekken zijn met verplichting op dragen, als ze dat nu ook al niet doen. :roll:
Die hele mondkapjes-onzin mogen ze wat mij betreft zo snel mogelijk afschaffen. Voor mij enkel een reden om ov, winkels e.d. Niet meer te bezoeken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een zelf gemaakt kapje mag ook.....
maar een sjaal omdoen niet, net als grote rode zakdoek knopen, maar als je er een kapje van maakte is het weer legaal.

Ik vind de zelf genaaide enkele stof heerlijk om te dragen, maar de enige bescherming die die geven is dat
je niet door medepassagiers verrot word gescholden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Brahms »

angel1978 schreef:
22 jul 2020 19:46
Die hele mondkapjes-onzin mogen ze wat mij betreft zo snel mogelijk afschaffen. Voor mij enkel een reden om ov, winkels e.d. Niet meer te bezoeken.
Zeer verstandige beslissing Angel als je zo over de mondkapjes denkt.
De OV gebruikers zullen erg blij zijn met je beslissing.
En in het geval dat je besmet raakt, vroeger had je oorlogen, nu virussen om de bevolkingsgroei in toom te houden. Mensen welke het niet willen snappen dat mondkapjes verstandig zijn, gaan er nu als eerste tussenuit.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Brahms »

Wie reist er op zijn 69, met zeer matige gezondheid, beroepshalve elke dag met het OV door het land. Er bestaat toch zoiets als pensioen ?

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

Brahms schreef:
22 jul 2020 20:22
Wie reist er op zijn 69, met zeer matige gezondheid, beroepshalve elke dag met het OV door het land. Er bestaat toch zoiets als pensioen ?

Waar bemoei je je mee Brahms. Kun je je tijd niet beter aan je 'studie' besteden?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Jablan »

Nog kort gecheckt bij zoon. We wonen blijkbaar in een regio, waar de buschauffeur de deuren pas opent als de mondkapjes gedragen worden. Als ik zelf op pad ben, zie ik inderdaad alleen maar mensen met mondkapje bij de haltes staan.
moederslink schreef:
22 jul 2020 19:25
Waarom wordt er toch zo moeilijk over gedaan?
Gebrek aan leiderschap? Aan verantwoordelijkheidsgevoel ? Egoïstisch?
Waarom zijn Nederlanders zo eigenwijs, " het zal allemaal wel .... ik doe het gewoon niet" ?
We hadden een slogan : " we doen dit samen " ....doe het dan ook, houdt rekening met elkaar!
Er is waanzinnig veel onzin over verteld door de zg. leiders cq. opiniemakers. Domheid, gebrek aan mankracht om alle ontwikkelingen in de wereld goed te volgen - waar mondkapje, daar veel minder besmettingen - gebrek aan interesse, te overtuigd zijn van de eigen opinie, alles is langsgekomen. Over nut en noodzaak heb ik al genoeg geschreven in het algemene Coronatopic.
Nederlanders zijn nu nog eigenwijs. Als de groep vakantiegangers uit het buitenland weer terugkomt, zal het wel gaan kantelen, want overal waar je nu vrij heen mag reizen, zijn ze op meer of minder plekken verplicht. Die gebruikservaring zal gaan helpen, net zo goed als 'het beeld van Nederland in het buitenland' gaat kantelen, als dit het laatste land in Europa is waar je zonder mondkapje nog ergens binnen komt. Wat nog het meeste helpt, is als mensen anderen kennen, die Covid19 hebben gehad, want dan wordt het echt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door moederslink »

Weet je, ik behoor tot de risicogroep. Heel soms moet ik toch even de drukte in.
Ik ga meer en meer een mondkapje dragen, het went, echt!
Als ' men ' mij niet wil beschermen, dan bescherm ik mijzelf wel, hoop ik.
Het voorkomt in ieder geval dat ik aan mijn gezicht zit , sowieso met mijn zonnebril ook nog op.

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen niet gewoon doen wat verstandig is en geadviseerd wordt.
Het zal meer en meer gemeengoed gaan worden verwacht ik.
Straks na de vakanties lijkt het mij sowieso raadzaam.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vooralsnog hoop ik en denk ik van niet.
Zie veel meer in de maatregelen die tot nu toe prima gewerkt hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door moederslink »

Die 1.5 meter afstand en mondkapjes, zie ik niet in de winkelstraten en ook niet in de winkels.
Ook niet op de terrassen.
Karren worden ook al niet meer schoongemaakt , dus denkt men dan : het is voorbij? Over? We gaan weer ' gewoon ' doen wat we zelf willen?
Ik zie hordes jongeren bij elkaar drommen en feesten.
Het is niet voorbij , de besmettingen lopen ook weer op en nog is de testbereidheid bij velen ver te zoeken.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
22 jul 2020 21:32
Die 1.5 meter afstand en mondkapjes, zie ik niet in de winkelstraten en ook niet in de winkels.
Ook niet op de terrassen.
Karren worden ook al niet meer schoongemaakt , dus denkt men dan : het is voorbij? Over? We gaan weer ' gewoon ' doen wat we zelf willen?
Ik zie hordes jongeren bij elkaar drommen en feesten.
Het is niet voorbij , de besmettingen lopen ook weer op en nog is de testbereidheid bij velen ver te zoeken.

Dus als de maategelen die aantoonbaar gewerkt hebben niet meer nageleefd worden ( of onvoldoende ), dan is de oplossing om er nog een bij te verzinnen die niet nageleefd wordt?
Die jongeren op dat feest gaan met een mondkapjesplicht diemfeesten dan maar met mondkapje houden? :roll:

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier hangen nog steeds bij de supers desinfectiemiddelen en rollen papier. Ik zie juist dat men nog steeds, gelukkig, 1,5 meter afstand houdt. Maar niemand houdt een ander toch tegen om een mondkapje te gebruiken?

Gesloten