LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Trombosedienst en thuis prikken

Malou1953
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2020 15:09

Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door Malou1953 »

Al weken komen wij niet met andere mensen in aanraking , ik heb zelfs de monteur afgebeld voor het onderhoud van de CV ketel om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen . En dan komt de trombose dienst thuis...zonder bescherming .
Kwetsbare mensen in de risicogroep zitten thuis ...en de trombose dienst komt binnen zonder mondkap.
Er word alleen een handschoen gepakt bij de vingerprik
Ik heb AtalMedial een mail gestuurd .
Waar weinig mee gedaan word want was het antwoord, onze medewerkers zijn niet ziek , en de mensen waar ze komen zijn klachtenvrij en verder houden ze zich aan de richtlijn van het RIVM.
Dus ik heb ze die richtlijn ook maar even opgestuurd waarin gemeld word dat de incubatietijd 2 tot 12 dagen is .
Volgens mij kunnen de medewerkers heel gezond eruit zien maar ze kunnen dus gewoon besmet zijn zonder te te weten .
En dan kunnen ze behoorlijk wat mensen besmetten op hun prikrondje !!
Wij zijn 2 keer gebeld voor ze kwamen prikken met vragen of wij hoesten, proesten enz ..
Nee wij niet . Nadat ik een klacht had ingediend ben ik gebeld door ze en heb ze gezegd dat niet WIJ een risico vormen voor hun medewerkster ,maar dat die medewerkster een risico vormt voor ons !!
En dus niet alleen voor ons maar voor iedereen waar ze binnen komen zonder bescherming.
Juist de mensen die thuis geprikt worden zijn de zwakkere , de risicogroep , de kwetsbare ouderen ...die dus totaal onbeschermd tegemoet getreden word door een medewerkster die niet ziek oogt .
De kassamedewerker zit achter een scherm, boodschappen worden op de stoep neergezet enz enz enz.
Iedereen moet uitkijken en ander halve meter afstand bewaren .
Wat ik lees is dat bij medisch handelen wel bescherming gedragen moet worden .
En een vingerprik is een medische handeling waarbij je geen anderhalve meter in acht kan nemen !!
Dus ik ga het omkeren om mijn kwetsbare partner te beschermen tegen de medewerkster,
wij zullen zelf een mondkap gaan dragen als ze binnen komen .
Maar het is van de zotte dat dit op deze manier moet !!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door berndv »

Heeft u ook thuiszorg? Ik weet dat die namelijk ook niet in volledige bescherming komen, dat komt ook voor een groot deel door een gebrek aan beschermingsmiddelen, maar ook omdat het volgens de voorschriften zoals ik die ken niet noodzakelijk wordt geacht.
Malou1953 schreef:
02 apr 2020 10:42
Dus ik heb ze die richtlijn ook maar even opgestuurd
welke richtlijn? Deze:
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... /thuiszorg
Welke maatregelen moet ik nemen in mijn dagelijkse werk?
Geef de cliënt geen hand meer. Pas de standaard hygiënemaatregelen toe: Hygiene adviezen Thuiszorg. Pas regelmatig en op de juiste momenten handhygiëne toe. Als je moet hoesten of niezen doe dit dan in je elleboog, of in een papieren zakdoek. Houd zo veel mogelijk anderhalve meter afstand wanneer de zorg dit toelaat.
De hygiene adviezen kunt u hier vinden:
https://www.rivm.nl/hygienerichtlijnen/ ... nthuiszorg

wellicht kunt u concreet aangeven welke eisen zij niet volgen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door Jablan »

berndv schreef:
03 apr 2020 10:00
Heeft u ook thuiszorg? Ik weet dat die namelijk ook niet in volledige bescherming komen, dat komt ook voor een groot deel door een gebrek aan beschermingsmiddelen, maar ook omdat het volgens de voorschriften zoals ik die ken niet noodzakelijk wordt geacht.
Het eerste klopt: tekort aan PBM. Het tweede klopt niet: bescherming wordt als noodzakelijk gezien, maar momenteel ontbreekt het aan middelen en methoden om het 100% goed te doen. Niet-ziekenhuis-personeel in de zorg is de volgende groep, die compleet getest wordt.

Dat zit ook in het verhaal van Malou1953: er is vooraf gebeld, er is gevraagd naar de meest frequente symptomen. Zou ze hoesten, zou de afspraak zijn verzet of een medewerker met mondmasker, pak, handschoen, bril zijn langsgekomen.

Thuiszorg bij ons in de buurt heeft het personeel in groepen opgedeeld. Een paar mensen krijgen PBM en gaan langs bij de cliënten met verkoudheid, griep, etc. Deze mensen komen niet meer op kantoor, mogen geen contact met collega's hebben. De anderen gaan zonder PBM langs bij de cliënten zonder klachten.

Voor Malou195 heb ik slechts één advies: laat je niet leiden door de angst, maar probeer iets meer vertrouwen te houden in de mensen, die langskomen om jullie gezondheid in de gaten te houden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door berndv »

Jablan schreef:
03 apr 2020 10:16
Het tweede klopt niet: bescherming wordt als noodzakelijk gezien, maar momenteel ontbreekt het aan middelen en methoden om het 100% goed te doen.
en laat dat 2e deel nu net van de officiele bronnen komen (die ik daaronder ook vermeld), dus wat klopt er niet aan? Dat was namelijk ook mijn vraag aan ts. Als ts nou concreet kan aangeven welk deel van de richtlijnen overtreden worden, dan heeft ts een punt dat gemaakt kan worden naar de organisatie.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door Jablan »

Trombosedienst-handelingen, een vingerprik betekent potentieel contact met lichaamsvocht. Volgens de richtlijn zou de medewerker zich daarvoor compleet moeten beschermen. Maar omdat er een tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen is (en overigens nog steeds geen extra vergoeding vanuit het Rijk hiervoor geregeld is), wordt geïmproviseerd.

Het is een praktisch probleem en wat ik lees, gaat de organisatie er verstandig, goed mee om.

Kijk ook hier: PBM Thuiszorg

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door scontra »

:idea: Dan maar bij de volgende keer, de voordeur op de kierstand houder en de hand naar buiten steken om de vingerprik te ondergaan, want meer dan de vinger is niet nodig.
Of de hand door de brievenbus, als u die in de voordeur heeft, om zo de vingerprik te ondergaan.
In beide gevallen direct de handen wassen, zonder daarvoor ook maar iets te hebben aangeraakt. :wink:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door berndv »

ik lees geen improvisatie. In jouw link staat dezelfde info als die ik al eerder gedeeld heb:
Bij cliënten die geen klachten passend bij een coronavirusinfectie hebben zijn de standaard geldende persoonlijke beschermingsmaatregelen voldoende, tenzij de werknemer zelf klachten heeft.
En de standaard PBM bij bloedprikken is niet volledig van onder tot boven in beschermende kleding, maar gebruik van handschoenen verplicht.

In het overzicht voor de adviezen wordt niet aangegeven dat er in volledige beschermende kleding gewerkt dient te worden bij bloedprikken. De gewone normale veiligheidsadviezen gelden wanneer een patient en medewerker geen symptomen vertoont. Dan gaat het er nog om welke delen in aanraking kunnen komen met eventueel lichaamsvocht of bloed. Mondmaskers zijn verplicht bij mogelijke aanraking met aerosolen, daar heb je bij bloedprikken geen risico's op. een bril of schort gaat op bij mogelijk spatten van lichaamsvocht, maar als je bij bloedprikken rondspattend bloed krijgt, doe je ergens iets niet goed. Het is geen normaal risico bij de uit te voeren handeling. Dat zou hetzelfde zijn als je op kantoor met een helm op moet gaan zitten, want er zou maar eens een plaat uit het systeemplafond vallen. Het risico bestaat natuurlijk, maar het is geen logisch risico waar je conform de regelgeving op zou moeten anticiperen.

TS verwacht aangepaste veiligheidsmaatregelen, terwijl er geen aangepaste veiligheidsmaatregelen zijn voor de uitvoer van de taak.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door scontra »

Huisarts komt ook niet binnen bij corona gerelateerde klachten als het niet echt noodzakelijk is en meet het zuurstof gehalte in het bloed van de patiënt met een saturatiemeter ook door de brievenbus.
Dus waarom zou een vingerprik anders gedaan moeten worden ?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door Jablan »

berndv schreef:
03 apr 2020 11:26
ik lees geen improvisatie.
De richtlijnen zijn in de afgelopen weken al een keer of wat veranderd, maar laat maar. We bedoelen hetzelfde, trekken ook dezelfde conclusie, alleen in andere woorden. Herhaal ik die van jou nog maar een keer: TS verwacht aangepaste veiligheidsmaatregelen, terwijl er geen aangepaste veiligheidsmaatregelen zijn voor de uitvoer van de taak.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door berndv »

Jablan schreef:
03 apr 2020 13:04
We bedoelen hetzelfde, trekken ook dezelfde conclusie, alleen in andere woorden.
dan begreep ik je verkeerd, waarvoor mijn excuses

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door Jablan »

Omgekeerd ook. Ben deze weken niet super helder, dus het is wel prettig als een ander mij verbetert. ;-)

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Medisch pedicures mogen vanaf volgende week ook weer onder strikte voorwaarden aan het werk. En dat is nog wel meer contact dan even prikken en die moeten echt naar binnen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Trombosedienst en thuis prikken

Ongelezen bericht door berndv »

Lady1234 schreef:
03 apr 2020 14:30
Medisch pedicures mogen vanaf volgende week ook weer onder strikte voorwaarden aan het werk. En dat is nog wel meer contact dan even prikken en die moeten echt naar binnen.
dat volstaat zeker niet met je tenen door de brievenbus steken :lol:

Gesloten