LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zzp'ers vallen buiten de boot

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Radar »

Veel mensen, waaronder zzp'ers, kunnen door de coronacrisis hun werk niet meer uitvoeren. Dit heeft grote gevolgen en de overheid heeft wel een aantal maatregelen getroffen, maar veel zelfstandigen blijken nog steeds buiten de boot te vallen. Wat moet er gebeuren?

Vanavond in Radar, 20:30 uur op NPO 1.

Meer over dit onderwerp: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... geschoten/

lidam
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2019 21:45

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door lidam »

Heel fijn voor al die ondernemers die geholpen worden.Huiseigenaren worden geholpen met hun hypotheek ed, naar hoe worden huurders geholpen? Mijn man is vrachtwagenchauffeur en heeft 3 weken thuis moeten zitten. Hierdoor heeft hij ruim 1000 euro minder loon ontvangen. Wij hebben een appartement in de vrije sector en betalen 1200 euro per maand huur/incl servicekosten. Mijn man werkt nu weliswaar weer, maar ook in de transportsector is er minder werk en de baas heeft aangegeven dat iedereen minder zal werken.(Dus geen overuren meer) en juist die overuren zorgen voor een beetje normaal loon. Ik zou wel willen weten waar wij geholpen zouden kunnen worden.

Dineke Bast
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2020 21:05

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Dineke Bast »

Ik ben zzp'er en heb mijn praktijk in zuidoost Drenthe. Ik woon net over de grens in Duitsland. Ik betaal mijn belasting in Nederland, maar nu ik mijn omzet heb zien dalen met 100% (!) omdat ik een contactberoep heb en geen 1,5 meter afstand kan houden van mijn cliënten, kan ik nergens aankloppen. Dit is natuurlijk belachelijk. Mijn kvk-adres is in Nederland, AL mijn werk is in Nederland, AL mijn belastinggeld gaat naar Nederland, alleen mijn bed staat over de grens.
Ik hoor net op tv dat jullie hier vragen over stellen aan een meneer (zijn naam heb ik niet gehoord). Dank jullie wel hiervoor.
Het is toch van de zotte dat wij ons maar moeten redden? Waarvoor betalen we dan eigenlijk verplicht belasting in Nederland...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door crazyme »

Uw man wordt in elk geval niet ontslagen omdat zijn werkgever steun ontvangt.

Verder kunt u wellicht contact opnemen met de verhuurder en vragen om tijdelijke huurverlaging.

petergsm
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2020 21:25

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door petergsm »

Mijn vaste lasten zijn minder dan €4000 per 3 maanden en ook dan val je tussen wal en schip. Ik hoef geen €4000 maar de daadwerkelijke vaste lasten vergoed krijgen zou mooi zijn.

petergsm
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2020 21:25

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door petergsm »

Mijn vaste lasten zijn minder dan €4000 per 3 maanden en ook dan val je tussen wal en schip. Ik hoef geen €4000 maar de daadwerkelijke vaste lasten vergoed krijgen zou mooi zijn.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dineke Bast schreef:
06 apr 2020 21:16
Ik ben zzp'er en heb mijn praktijk in zuidoost Drenthe. Ik woon net over de grens in Duitsland. Ik betaal mijn belasting in Nederland, maar nu ik mijn omzet heb zien dalen met 100% (!) omdat ik een contactberoep heb en geen 1,5 meter afstand kan houden van mijn cliënten, kan ik nergens aankloppen. Dit is natuurlijk belachelijk. Mijn kvk-adres is in Nederland, AL mijn werk is in Nederland, AL mijn belastinggeld gaat naar Nederland, alleen mijn bed staat over de grens.
Ik hoor net op tv dat jullie hier vragen over stellen aan een meneer (zijn naam heb ik niet gehoord). Dank jullie wel hiervoor.
Het is toch van de zotte dat wij ons maar moeten redden? Waarvoor betalen we dan eigenlijk verplicht belasting in Nederland...
Gewoon aanvragen en in bezwaar gaan als u niets krijgt.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Justmeagain »

lidam schreef:
06 apr 2020 21:16
Heel fijn voor al die ondernemers die geholpen worden.Huiseigenaren worden geholpen met hun hypotheek ed, naar hoe worden huurders geholpen? Mijn man is vrachtwagenchauffeur en heeft 3 weken thuis moeten zitten. Hierdoor heeft hij ruim 1000 euro minder loon ontvangen. Wij hebben een appartement in de vrije sector en betalen 1200 euro per maand huur/incl servicekosten. Mijn man werkt nu weliswaar weer, maar ook in de transportsector is er minder werk en de baas heeft aangegeven dat iedereen minder zal werken.(Dus geen overuren meer) en juist die overuren zorgen voor een beetje normaal loon. Ik zou wel willen weten waar wij geholpen zouden kunnen worden.

Ik ben het met u eens, de banken accepteren een hypotheek stop onder voorwaarden. Maar de grote verhuurders daar heb ik ook nog niet iets over gelezen terwijl uw vraag niet onredelijk is.
Probleem is wel dat als u vier maanden niet hoeft te betalen u dus 4800 euro in 20 maanden, tot eind 2021 moet inlopen. Dan komen uw huurlasten uit op 1440 euro per maand. Dus vraag blijft is het verstandig om op te schorten?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Wat heb je aan aanvulling tot niveau bijstand als ZZP'er? Kan je daar ales van betalen meestal niet. Je hebt toch uiteraard wel als ZZP rekening gehouden met buffer dat je geen werk hebt. Ik wel in ieder geval.

De verzekering ziet dit als een situatie die niet vergoed wordt denk ik. Ik zie goede mogelijkheden om gewoon op afstand te werken want er zijn toch mensen die juridisch advies nodig hebben en skypen is prima.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Redfloor »

@ElleFlowers, iedere situatie is anders. Ik heb zeker een buffertje en mijn bedrijfsrisico (als festivalproducent) altijd goed gespreid met een grote 'opdrachtportefeuille'. Zou er dan een evenement niet doorgaan, dan had ik altijd nog 24 andere klussen dat jaar... Maar met de situatie dat je van de ene op de andere dag álle evenementen niet kan organiseren had ik inderdaad geen rekening mee gehouden... Naïef hè?

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Nijogeth »

lidam schreef:
06 apr 2020 21:16
Heel fijn voor al die ondernemers die geholpen worden.Huiseigenaren worden geholpen met hun hypotheek ed, naar hoe worden huurders geholpen? Mijn man is vrachtwagenchauffeur en heeft 3 weken thuis moeten zitten. Hierdoor heeft hij ruim 1000 euro minder loon ontvangen. Wij hebben een appartement in de vrije sector en betalen 1200 euro per maand huur/incl servicekosten. Mijn man werkt nu weliswaar weer, maar ook in de transportsector is er minder werk en de baas heeft aangegeven dat iedereen minder zal werken.(Dus geen overuren meer) en juist die overuren zorgen voor een beetje normaal loon. Ik zou wel willen weten waar wij geholpen zouden kunnen worden.
Zo zijn er bij ons op het werk ook mensen die puur leven op de overuren en nu zitten te klagen dat er geen overuren gemaakt mogen worden. En ik mocht bij het krijgen van mijn hypotheek niet eens rekening houden met de overuren, alleen met het basisloon en het vakantiegeld. En dat is in deze situatie wel heel erg fijn, net als dat ik erg veel geld over kan houden doordat elke vorm van entertainment momenteel verboden is.

De tip in het vervolg is dus om uw vaste lasten aan te passen op het basisloon en niet standaard uit te gaan van de overuren.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Wat moet er gebeuren vraagt Radar omdat zzp-ers buiten de boot vallen? Nou moeilijke kwestie natuurlijk, maar ik denk dat veel ondernemers buiten de boot vallen en tussen wal en schip lijken plat gedrukt te worden.

Als er zat werk is en alles is een beetje betaalbaar, dan kan je een buffer opbouwen. Omgekeerd is dan ook waar, hoge lasten en weinig of geen omzet is dan funest. Maar waar kunnen ze terecht?

Ik moest eerst alles ....maar dan ook alles opeten, en met een zichtbaar negatief saldo (schuld) kon ik aankloppen om voor een uitkering in aanmerking te komen. Dat was omdat ik met veel beperkingen niet meer mijn werk kon uitvoeren als zelfstandige, was totaal gebroken.

Ik dacht dat gaat mij niet gebeuren, ik ga niet bedelen en op mijn knieen om een uitkering vragen...ik maak een plan. Dat is uitgevoerd, heb netjes de bank betaald en het welvarende sociale Nederland verlaten.

Naar mijn mening is het bijna onmogelijk om als zzp-er nog een zeer goede boterham te verdienen. Laat staan om een paar maanden te overbruggen! Geef die mensen een uitzondering uitkering voor bepaalde tijd om de ergste klappen op te vangen, daarna moeten er knopen doorgehakt worden. Doorgaan of afvallen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Obelix1 »

lidam schreef:
06 apr 2020 21:16
Heel fijn voor al die ondernemers die geholpen worden.Huiseigenaren worden geholpen met hun hypotheek ed, naar hoe worden huurders geholpen? Mijn man is vrachtwagenchauffeur en heeft 3 weken thuis moeten zitten. Hierdoor heeft hij ruim 1000 euro minder loon ontvangen. Wij hebben een appartement in de vrije sector en betalen 1200 euro per maand huur/incl servicekosten. Mijn man werkt nu weliswaar weer, maar ook in de transportsector is er minder werk en de baas heeft aangegeven dat iedereen minder zal werken.(Dus geen overuren meer) en juist die overuren zorgen voor een beetje normaal loon. Ik zou wel willen weten waar wij geholpen zouden kunnen worden.
Ze worden tijdelijk geholpen, daarna moeten ze gewoon weer inlopen op hun achterstand van betalen.
Ik zou wel willen weten waar wij geholpen zouden kunnen worden.
Zou het niet weten, mij hielpen ze 20 jaar geleden ook nergens mee...je staat er helemaal alleen voor. U en uw man en nog talloze anderen.

j.amans
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:46

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door j.amans »

Ik ben freelance-musici en ik werk met verschillende orkesten binnen en buiten Nederland.

Door de verspreiding van het nieuwe coronavirus ben ik alle mijn muziekactiviteiten en inkomsten kwijt, waaronder de Johannes Passion en Matheus Passion Europe tour 22 concerten in maart en april.
Het maakt mijn dagelijks leven erg moeilijk en pijnlijk. Ik heb nu een financieel probleem.

Daarom wil ik graag TOZO aanvragen. Maar ik heb geen KvK nummer. Ik werk voornamelijk buitenland Frankrijk, België en Duitsland. Ik ben geregistreerd A1 (E101) om belasting te betalen in Nederland niet in andere EU-landen. Ik werk jaarlijks aan verschillende muziekproducties. En ik doe een keer per jaar de belastingaangifte via mijn tax accountant. Daarom hoef ik mij niet te registreren bij de KvK. Daar heb ik nooit probleem gehad.

Zoals de regels nu zijn, betekent het dat er geen mogelijkheid is om aanspraak te maken op de TOZO zonder KvK nummer.
Ik vind dit niet eerlijk en redelijk.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar bent u dan wel zelfstandig ondernemer? Dat een accountant voor u de aangifte doet, maakt nog niet dat u niet ingeschreven hoeft te zijn bij de KvK.

Anders maar bijstand aanvragen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Dat is dan wel weer mooi van Nederland, je hobbelt naar de Gemeente en vraag eventjes bijstand aan.... en je kan weer verder.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is niet zomaar eventjes.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Jablan »

PietertjeTwee schreef:
09 apr 2020 15:52
Je drijft dus een onderneming, maar bent niet ingeschreven in het Handelsregister (in Nederland of elders)? Dat kan niet, dat is verplicht. Je accountant heeft daar niks mee te maken.
Eigen schuld dus, en deze fout komt je nu duur te staan.
Je begrijpt het niet, PietertjeTwee. Een KvK-inschrijving heeft geen toegevoegde waarde voor het geleverde werk.

Waar de muzikant terecht over klaagt, is deze strakke voorwaarde om in aanmerking te komen voor enige vorm van compensatie. Juist is de sector Kunst&Cultuur is het vrij normaal om wel als zelfstandige, maar zonder handelsregister te werken. Aan de hand van de belastingaangiftes over vorig jaar en/of 2018 is vrij eenvoudig na te gaan hoe groot de groep zonder KvK-nummer is en de stap daarna is een speciaal belastingtarief voor dit jaar - nul procent.

Om het nog scherper te stellen: ook vele journalisten werken zonder KvK-nummer, zitten nu zonder opdrachten, terwijl een journalist wel een systeemrelevant beroep is.


Goed te weten, dat jij elke vorm van Kunst&Cultuur wilt afschaffen/opheffen.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister. Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken.

Bron KvK.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'ers vallen buiten de boot

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, niet per se hoor. Maar een zelfstandige moet zich inschrijven, btw betalen en als hij aan de urennorm voldoet, krijgt hij dus ondernemersaftrekken.

Of je nou een accountant hebt of niet. En als die accountant dat niet heeft geadviseerd, is dat stukje werk van hem al niet goed.

Gesloten