LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Weleens een cosmetische ingreep laten doen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Ongelezen bericht door Radar »

Het toezicht op medische implantaten faalt en de patiënt is de dupe. Dat is de conclusie van een wereldwijd onderzoek, gedaan op initiatief van Radar en dagblad Trouw. Meer dan 250 journalisten uit 36 landen deden er aan mee. De controle op medische hulpmiddelen en implantaten blijkt wereldwijd zo gebrekkig, dat ernstige bijwerkingen lang onopgemerkt blijven en levens in gevaar komen.

Extra lange uitzending van Radar op maandagavond 26 november 2018 om 20:30 uur op NPO1

En 2 uitzendingen over de resultaten: op 19 & 26 augustus 2019 om 20:30 uur op NPO 1

Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ant-files/

herman.leemkuil
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2018 18:28

Re: Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Ongelezen bericht door herman.leemkuil »

Ooglensen zoals EayScan die plaatst zijn die veilig

piet.heijnen
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2018 18:41

Re: Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Ongelezen bericht door piet.heijnen »

Goede avond
Prachtig dat dit nu eens aan de orde komt heb zelf een Boston Scientific pacemaker een L210 waar vanaf begin problemen mee zijn en nog zijn het minuutventilatie-senor is uitgeschakeld heeft overigs bij mij nooit goed gewerkt en nu weer dat de batterij vroegtijdig leeg kan gaan.

Nalthe
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2018 21:40

Re: Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Ongelezen bericht door Nalthe »

Geachte Radar, Ik heb volg met grote interesse dit onderwerp, dat momenteel nog bezig is met uitzenden. Sinds juni 2018 heb ik een ICD ge-implanteert gekregen wegens hartritmestoornissen na een hartoperatie. Als patiënt ga je ervan uit, dat de Cardiologen weten wat ze doen, omdat je op dat moment bezig ben met de herstelling. Aangezien mijn "huis-ziekenhuis" deze implantaat niet kon verrichten werd ik naar een ander ziekenhuis vervoerd. Na de implantatie weer terug naar mijn "huis-ziekenhuis" en kreeg ik aldaar een complicatie van de wond. Toen weer terug naar het ziekenhuis waar de implantaat werd geplaatst, die de juiste oplossing hadden om de complicatie te stoppen. Wel had mijn "huis-ziekenhuis" de apparatuur om de ICD te controleren, wat regelmatig heeft plaatsgevonden. Bij mijn laatste controle heb ik een kastje meegekregen ( Mycarelink- Patient Monitor) en waarbij de Pacemaker is uitgezet, zodat mijn "huis-ziekenhuis" mij op afstand middels WiFi in de gaten kan houden en bij eventuele Calamiteiten mij kan oproepen om naar hen te komen. A.s. januari 2019, moet ik weer voor controle naar het ziekenhuis, waar de ICD wordt uitgelezen en wordt vertelt of de ICD heeft gereageerd of niet. Zelf heb ik tweemaal vanuit huis met de muis over de ICD gewreven, waarbij ik telefonisch ben benaderd, met de vraag of ik problemen had met de ICD. Ontkennend geantwoord, was voor mij een test of deze Patient Monitor wel werkte. Ik kan alleen zeggen, dat ik onder volledige controle ben van mijn "huis-ziekenhuis" en dat het belang voor hen voorop staat. Ook de controle van de Cardiologe is toppie, waarbij ik wederom op controle behoeft te komen in mei 2019.

zon5net
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 okt 2014 16:04

Re: Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Ongelezen bericht door zon5net »

Welke implantaten die in/ op het oog worden geplaatst is medisch onderzocht op probleemloos meer dan 10 jaar veilig voor de mens gebleken?
Laatst gewijzigd door zon5net op 27 nov 2018 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.

zon5net
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 okt 2014 16:04

Re: Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Ongelezen bericht door zon5net »

Is er wel een onderzoek bekent naar patiënten die vervangende lens operatie hebben ondergaan?

Confetti
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 apr 2017 15:33

Re: Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Ongelezen bericht door Confetti »

Dieptriest allemaal...
Heel goed dat dit schandaal nu wereldwijd onder de aandacht wordt gebracht.

Overigens verwacht ik dat we over 10, 15 jaar dergelijke uitzendingen te zien krijgen over de schadelijke effecten van tatoeage-inkten.
Dan zijn de rapen gaar want zo'n beetje de helft van de bevolking is inmiddels zo dwaas geweest om in zichzelf te laten tekenen!

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Deze problematiek is al jaren bekend!
Misschien kan Radar een goed voorstel doen aan de politiek teneinde dit eens goed te verhelpen.

Bonkyhond
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2018 13:38

Re: Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Ongelezen bericht door Bonkyhond »

In 2017 heeft Mijn man zijn kunstheup gebroken op het metaal titanium dat moest niet kunnen volgens zijn behandelde arts
Mijn man was de eerste die dat overkwam na mijn man is er nog een persoon over komen
Zijn kunstheup zat er pas 8 jaar
Ze hebben zijn boten moeten breken om de oude kunstheup te verwijderen
Al met al nooit meer helemaal goed bekomen en lang moeten revalideren
Groetjes nietje

Misty12
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2019 00:11

Re: Implant Files: toezicht faalt, patiënt de dupe

Ongelezen bericht door Misty12 »

Nog meer mensen met slechte ervaringen met implantlenzen? Slecht zien, oog beschadigd? Graag contact

Gesloten