LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FDA waarschuwt: 'Alle borstimplantaten kunnen lymfeklierkanker veroorzaken'

Weleens een cosmetische ingreep laten doen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

FDA waarschuwt: 'Alle borstimplantaten kunnen lymfeklierkanker veroorzaken'

Ongelezen bericht door Radar »

De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) pleit voor meer bewustzijn over de relatie tussen een bepaalde vorm van lymfeklierkanker (BIA-ALCL) en borstimplantaten. Volgens rapporten die het FDA heeft ontvangen hebben patiënten met borstimplantaten een vergroot risico op het ontwikkelen van BIA-ALCL. Eerder was al bekend dat getextureerde borstprothesen een groter risico geven op een bepaalde vorm van lymfeklierkanker. Nu blijkt dat er ook vrouwen zijn met 'gladde implantaten' bij wie de ziekte is ontwikkeld. Wat moet je weten? Vanavond in Radar.

Op initiatief van Radar en dagblad Trouw hebben meer dan 250 journalisten uit 36 landen onderzoek gedaan naar medische implantaten en hulpmiddelen. Uit dat onderzoek blijkt dat de controle op medische hulpmiddelen en implantaten is wereldwijd zo gebrekkig dat ernstige bijwerkingen lang onopgemerkt blijven en levens in gevaar komen.

Meer info: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... roorzaken/

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: FDA waarschuwt: 'Alle borstimplantaten kunnen lymfeklierkanker veroorzaken'

Ongelezen bericht door rvjapio »

Heel erg voor de mensen die met die dingen rondlopen. Tegelijkertijd kan ik de redenatie niet volgen dat degenen die ze willen verwijderen dat dan maar door de overheid vergoed moeten krijgen.

Peterrdam
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2019 08:59

Re: FDA waarschuwt: 'Alle borstimplantaten kunnen lymfeklierkanker veroorzaken'

Ongelezen bericht door Peterrdam »

Ik kan me voorstellen dat verwijdering van implantaten, die b.v. geplaatst zijn als gevolg van reconstructie na borstkanker, vergoed worden. Aan de andere kant zijn er ook vele implantaten geplaatst, omdat men zo nodig grotere borsten wilde hebben. Moet de samenleving hier dan ook maar voor opdraaien?

Sandra2312
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:21

Re: FDA waarschuwt: 'Alle borstimplantaten kunnen lymfeklierkanker veroorzaken'

Ongelezen bericht door Sandra2312 »

Ik ben 54 jaar heb al ruim 30 jaar borst implantaten. Na jullie vorige uitzendingen ben ik toch angstig geworden en ben met verwijzing naar de plastische chirurgie geweest voor gesprek maar ze zegt dat alles bij mij nog soepel voelt en een klein beetje kapsel vorming.. en dat de bevolkingsonderzoek al voldoende is.. Als ik daar geen reaktie krijg dan zit alles goed en dat ik best oud kan worden met de implantaten.. ik heb nog het ziekenhuis gebeld waar ik toen de operatie heb laten doen maar mijn gegevens zijn vernietigd.. dus ik weet niet eens wat voor implantaten ik heb en hoe groot ze zijn...maak me dus nu nog meer zorgen... wat moet ik nu doen... terug naar de plastische chirurgie???

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: FDA waarschuwt: 'Alle borstimplantaten kunnen lymfeklierkanker veroorzaken'

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als zo'n implantaat destijds uit medische noodzaak is geplaatst, kan ik me die redenatie heel goed voorstellen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: FDA waarschuwt: 'Alle borstimplantaten kunnen lymfeklierkanker veroorzaken'

Ongelezen bericht door sylvesterb »

rvjapio schreef:
12 feb 2019 09:58
Heel erg voor de mensen die met die dingen rondlopen. Tegelijkertijd kan ik de redenatie niet volgen dat degenen die ze willen verwijderen dat dan maar door de overheid vergoed moeten krijgen.
Je wilt voorkomen dat mensen op basis van de kosten de implantaten niet laat verwijderen. Het verwijderen is vele malen goedkoper dan een kanker patiënt behandelen. Dat is de achterliggende redenatie.

Kareltje123
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2019 10:31

Re: FDA waarschuwt: 'Alle borstimplantaten kunnen lymfeklierkanker veroorzaken'

Ongelezen bericht door Kareltje123 »

Ik hoor niemand over de aansprakelijkheid van de fabrikant of de arts die materialen toepast die niet deugen. Moeten de kosten van het verwijderen niet eerst daar verhaald worden ? IPV de kosten van de zorgverzekering nog verder op te drijven ?

AnnaNannette
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2019 17:52

Re: FDA waarschuwt: 'Alle borstimplantaten kunnen lymfeklierkanker veroorzaken'

Ongelezen bericht door AnnaNannette »

Ik heb in 2016 ALCL gehad bij de linkerborst, vorig jaar is rechts uit voorzorg ook verwijderd. Op kosten van verzekering. Had in 2012 helaas ook al PIP laten verwijderen. Mensen kunnen makkelijk anderen veroordelen op het hebben van borstimplantaten merk ik hier ook weer. Ik heb in 1998 borstvergroting gehad vanwege geslachtsverandering, borstvergroting is dan helaas vaak noodzakelijk om je goed te kunnen presenteren, en ook voor je eigen gevoel. Het is niet voor niets dat voor deze groep de borstvergroting weer vergoed word.

Gesloten