LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Weleens een cosmetische ingreep laten doen? Bespreek hier jouw ervaringen.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Wacht eerst op de uitslag van de aanstaande CT scan. Stap voor stap. Denk niet te ver vooruit.
Kop op, Luuk!

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door kuklos »

Luuk27 schreef:
31 jan 2020 01:02
Ik heb ook een nieuwe fysio gevonden in de wijk die zeggen allebei dat het waarschlijnlijk aan de schroeven ligt.
En waarop baseren ze dit?

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Op de verhalen van Luuk natuurlijk dat het aan de schroeven ligt.
Zoek lang genoeg en je vindt altijd iemand die je naar de mond praat.

mh73

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door mh73 »

Nu wordt de term ' medische misser' al in de mond genomen. Nee, het ging mis bij het ongeluk waarbij je al die nare breuken opliep. Waarna de medici hun uiterste best hebben moeten doen om alles zo te fixeren dat enigszins normaal functioneren weer mogelijk zou zijn. En zelfs al zouden die schroeven een beetje onhandig geplaatst zijn in jouw ogen, dan was dat wellicht de enige mogelijkheid om die gebroken botten weer aan elkaar te zetten en is dat gewoon een noodzakelijk kwaad.
Wellicht is het handig om even te relativeren. Als je zo'n ongeluk 50 jaar geleden had gehad, hadden ze de technische mogelijkheden om je op te kalefateren nog niet gehad en had je voor de rest van je leven zwaar in de kreukels gelegen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Luuk, natúúrlijk ligt het aan de schroeven!
Je moet je voorstellen dat door die val de nodige botten zijn gebroken .
Het tibiaplateau zit tussen knie en scheenbeen, de hele boel is vastgezet met schroeven opdat de botten kunnen helen.
Die schroeven zijn dwars door alle breuken geschroefd en natuurlijk doet dat pijn en ben je ernstig beperkt in je mobiliteit. Begrijp je?
En natúúrlijk zijn banden/pezen en zenuwen kapot gemaakt en gegaan.

Ga uit van een lange lange revalidatie ook nadat de schroeven er uit zijn.
Het wordt nooit meer zoals het was en hoort te zitten.

Ik stel nogmaals voor om af te reizen naar de St Maartenskliniek en dáár te boel laten scannen en beoordelen.

Luuk27
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2019 14:05

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door Luuk27 »

kuklos schreef:
31 jan 2020 02:16
Luuk27 schreef:
31 jan 2020 01:02
Ik heb ook een nieuwe fysio gevonden in de wijk die zeggen allebei dat het waarschlijnlijk aan de schroeven ligt.
En waarop baseren ze dit?
Omdat me been niet meer recht kan en iets moet het tegen houden waardoor het been niet meer recht kan. En niemand praat met me mee de fysio begon zelf al meteen dat het waarschijnlijk de schroeven zijn die me been blokkeren waardoor ik niet kan strekken.

Ik lig nu nog veel meer in de kreukels dan voor de schroeven hoor. Ook zei de fysio dat me tibaplateau heel slecht eruit ziet. De zijkant van de foto zien er goed uit alleen de voorkant niet.

Misschien hebben de arts en de fysio beide gelijk. Maar ik denk als de schroeven eruit zijn en ik heb nog meer pijn dan trek ik het echt niet meer.

Misschien doen ze dalijk ook iets fouts aan het tibiaplateau en ben ik nog verder van huis. Nja erger als dit kan niet maar Amputatie komt toch echt dichterbij dan gedacht denk ik.

Luuk27
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2019 14:05

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door Luuk27 »

Nu heb ik 24 uur perdag pijn en lig ik te rollen en te doen van de pijn. Ik kan me been amper fantsoenlijk stil leggen. Ik loop nu al 8 maanden met zware pijn.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door kuklos »

Luuk27 schreef:
31 jan 2020 23:40
kuklos schreef:
31 jan 2020 02:16
Luuk27 schreef:
31 jan 2020 01:02
Ik heb ook een nieuwe fysio gevonden in de wijk die zeggen allebei dat het waarschlijnlijk aan de schroeven ligt.
En waarop baseren ze dit?
Omdat me been niet meer recht kan en iets moet het tegen houden waardoor het been niet meer recht kan. En niemand praat met me mee de fysio begon zelf al meteen dat het waarschijnlijk de schroeven zijn die me been blokkeren waardoor ik niet kan strekken.
Even kijken of ik het goed begrijp. De fysio denkt dat de schroeven ervoor zorgen dat je momenteel je been niet kan strekken, en op basis daarvan concludeer JIJ dat de pijn dus ook door de schroeven komt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Luuk , die schroeven zitten daar om de boel bij elkaar te houden en uiteraard belemmert dat het been om zich te strekken.
De boel is kapot, de banden, de spieren, de pezen, de zenuwen , alles is aan gort gegaan en alles moet helen en zo.n herstel proces duurt maanden , zo niet een paar jaar.
Ik snap dat je krankjorum vd pijn wordt!

Dat de voorkant van je knie er beroerd uitziet is logisch , daar is een béste klap op geweest met als gevolg dat de knie verbrijzeld werd en met schroeven aan elkaar moest worden gefabriekt.

Doe mij nu eens een lol en bekijk op internet eens de anatomie van een knie en vergelijk dat nu eens met de beelden vd scan. Die knie is helemaal kapot geweest.
Wees blij dat orthopeden zo kundig zijn anno nú.

En wacht nu even op de volgende scan en de volgende stap( pen ) daarna.
Niet zo wanhopen en aan amputatie denken. Dat is niét aan de orde.
Zoek afleiding, lees boeken, luister muziek en ga er in een rolstoel lekker op uit , op een terrasje zitten , in een park naar eendjes kijken.

Wie heb je om je heen?
Een vriendin? Ouders? Broers ? Zussen? Een goede kameraad?

Nu gaan straks die schroeven eruit en dan begint het revalideren pas écht.

mh73

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door mh73 »

Nogmaals de vraag: wat wordt er nu gedaan aan pijnstilling?

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Luuk27 schreef:
31 jan 2020 01:02
...Hij denkt dat het ligt aan het tibiaplateau dat ik daarom zoveel pijn heb en wil die recht zetten als de schroeven eruit kunnen.
?? die schroeven zitten er m.i. in om de afgebroken botstukken weer vast te schroeven, zodat ze middels nieuwe bot-aangroei weer zo veel mogelijk de oorspronkelijke situatie gaan vormen.
Intussen 'genezen' de verschillende soorten weefsels, maar niet naar wat het oorspronkelijk was maar met bindweefsel dat niet ingericht is op beweging van (in dit geval) de knie en daardoor pijnlijk is.
Het tibiaplateau is het bovenvlak van het scheenbeen; 'recht zetten' daarvan zou losmaken betekenen, opnieuw vastschroeven en opnieuw laten aangroeien; zou ik niet begrijpen.

Luuk27
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2019 14:05

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door Luuk27 »

Ik moet binnenkort weer onder het mes. Het kan snel gaan ik denk binnen een maand al.
De focus ligt nu vooral op de knie. Ze gaan de plaat en schroeven eruit halen en ze gaan nog meer kapot snijden wat er niet hoort te zitten.

Ook gaf hij me wel gelijk met de pols. Dat de schroeven in het polsgewricht zaten. Dus moet na de knie ook terug komen voor de pols.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Luuk, ik vind het jammer dat je verder niet met dit topic mee praat en in gaat op de reacties.
Wat is er nu weer verkeerd aan de pols ?
Daar zitten toch ook schroeven in , maar waar je geen last van had?
Je wist toch ook dat daar de schroeven ooit uitgehaald zouden worden?

En wat snijden ze nog meer kapot in de knie wat er niet hoort te zitten ? Alleen de plaat en schroeven ' horen ' er toch niet in te zitten?

Luuk27
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2019 14:05

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door Luuk27 »

moederslink schreef:
04 feb 2020 19:50
Luuk, ik vind het jammer dat je verder niet met dit topic mee praat en in gaat op de reacties.
Wat is er nu weer verkeerd aan de pols ?
Daar zitten toch ook schroeven in , maar waar je geen last van had?
Je wist toch ook dat daar de schroeven ooit uitgehaald zouden worden?

En wat snijden ze nog meer kapot in de knie wat er niet hoort te zitten ? Alleen de plaat en schroeven ' horen ' er toch niet in te zitten?
Ik kan mijn pols niet naar achter bewegen. En ik heb geen kracht meer.

Bij me knie zagen ze kalk op de CT scan wat er niet hoort te zitten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja Luuk, door die schroeven in je pols is je pols niet meer mobiel.
Na verwijdering hiervan moet ook je pols revalideren waarna de kracht in je pols ook weer langzaam maar zeker terugkomt.

Is dat werkelijk kalk in je knie ? Of kapot kraakbeen ? Dat wordt dan weggeschraapt of weggebeiteld.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door Revoked »

Laat ook even je schedel nakijken. Daar zitten volgens mij een behoorlijk aantal schroefjes los.
Overigens herken ik je gedrag wel. Aan het begin van mijn MS-lijdensweg deed ik zo'n beetje hetzelfde. Duurde een jaartje. Vergeet je "oude" lijf, omhels je "nieuwe" lijf en revalideer je het schompes. Verzet grenzen en ga door.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
05 feb 2020 02:22
Vergeet je "oude" lijf, omhels je "nieuwe" lijf en revalideer je het schompes. Verzet grenzen en ga door.
Dat is het beste advies wat TS kan krijgen, denk ik.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door Revoked »

Moneyman schreef:
05 feb 2020 08:07
Revoked schreef:
05 feb 2020 02:22
Vergeet je "oude" lijf, omhels je "nieuwe" lijf en revalideer je het schompes. Verzet grenzen en ga door.
Dat is het beste advies wat TS kan krijgen, denk ik.
Maar zolang hij dat niet zelf inziet kunnen we allemaal 7u77en als Brugman, het zal niet helpen. Dit soort situaties, waarin je naar een ander lijf toegaat, zijn zo onmogelijk zwaar. Iemand die dat niet heeft meegemaakt, zal het ook nooit begrijpen. Je wordt letterlijk en figuurlijk iemand anders.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door moederslink »

off topic :
dat jij MS hebt vind ik erg, maar je gaat er wonderwel goed mee om. Heel knap!

Stellabella
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2020 04:11

Re: Orthopeed wil schroeven niet meteen verwijderen.

Ongelezen bericht door Stellabella »

Hoi Luuk,
Ben benieuwd hoe het is op dit moment? Zijn ze inmiddels verwijderd en ben je ermee opgeschoten?

Gesloten