LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra kosten voor exames LOI

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
raymond swalef
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2017 18:36

Extra kosten voor exames LOI

Ongelezen bericht door raymond swalef »

Hopelijk kan iemand mij wat advies geven. Ik heb namelijk nog al een groot probleem met de extra kosten die ik volgens het LOI zelf moet betalen voor een 3 tal cursussen , die ik bij hun besteld heb.

Op 14 december 2016 heb ik per email contact gezocht voor hulp wat betreft het aanvragen van een scholingsvoucher voor 2 ICT opleidingen die ik graag wilde volgen. 20 december 2016 kreeg ik van het LOI een reactie, met daarin de door hun ondertekende scholingsvoucher inclusief LOI stempel. Op het formulier scholingsvoucher aanvragen deel 2 staat naast alle informatie over het LOI ( het opleidingsinstituut ) ook de gegevens van de opleiding. En niet geheel onbelangrijk de totale kosten voor de scholing incl. kosten voor boeken, en examen. Op de door het LOI ingevulde scholingsvoucher deel 2 staat een totaal bedrag van 1198 euro vermeld.

Met als extra informatie

De kosten zijn als volgt berekend:
CompTIA Network+ :
Lesgeld: € 540,--
Examenkosten: comptia.org

HBO Linux Professional :
Lesgeld: € 658,--
Examenkosten: lpi.org

Na ontvangst van de ondertekende voucher heb ik alle benodigde papieren nog de zelfde dag verstuurd naar het UWV. Waarna het tot 8 weken kon duren voordat ik antwoord zou krijgen. Uiteindelijk kreeg ik op 28 februari toestemming van het UWV, en heb ik van 1 april 2017 tot 1 oktober 2017 vrijstelling gehad. Om beide cursussen tot een goed eind te brengen.

Inmiddels ben ik bijna zo ver om mijn examen aan te vragen voor de cursus Comptia Network. Het aanvragen van het examen gaat via een externe website , en zo kwam ik er ook nu pas achter dat dit examen nog apart betaald dient te worden. Het zelfde geld voor de cursus hbo Linux administrator. Deze cursus word afgesloten met 2 examens, welke ook apart betaald moeten worden. In totaal kosten deze 3 examens mij ongeveer 600 euro extra.

Ik heb contact gezocht met het LOI. De medewerkster die ik gesproken heb , gaf in eerste instantie aan dat ik gelijk had , en dat het bedrag op de voucher niet klopte. En even ging navragen wat er gedaan kon worden. Later kreeg ik te horen dat het om externe examens ging waarvan het LOI op moment van aanvraag niet kon zien wat deze zouden gaan kosten. Vandaar dat deze extra kosten ook niet mee genomen zijn in de totaal kosten van beide opleidingen. Verder kon het LOI niets voor mij doen. En ik moest maar navraag doen bij het UWV of zij de examens niet alsnog konden bekostigen.

Op dit moment wacht ik nog op een reactie van het UWV, maar ik kreeg wel al te horen dat het "potje" wat gebruikt werd voor de scholingsvoucher inmiddels leeg is.

Het probleem is dat ik een ww uitkering heb. Waar ik ongeveer 30 euro per maand van over houd. Wat inhoud dat het voor mij onmogelijk is om deze ruim 600 euro extra zelf te betalen.

Ik kom nu in de problemen door een fout van het LOI. Wat mij betreft is het onzin dat zij van te voren niet hadden kunnen weten wat de extra kosten voor alle 3 de examens waren, en hadden deze ook gewoon op de scholingsvoucher moeten staan. Natuurlijk kan er een klein bedrag tussen zitten, maar ook dat had vermeld kunnen worden.

Mijn grote vraag is nu dan ook : Heeft iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen. Wat zijn mijn rechten / plichten ? En wat zou het UWV eventueel nog voor mij kunnen beteken.

Verder heb ik nog wat algemene klachten over de cursussen van het loi

Leer map is erg onduidelijk geschreven, . En maakt onderwerpen niet af, maar springt van het ene naar het andere en dan weer terug. Verder staat het bol van de schrijf fouten. Sommige teksten lijken wel direct uit google translate te komen. En als laatste is de informatie sterk verouderd. Ik denk dat het de 2014 of misschien wel 2015 versie van de tekst is.


ps : mijn excusses voor eentuele spelfouten.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 aug 2017 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links verwijderd

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Extra kosten voor exames LOI

Ongelezen bericht door Brahms »

Heb de LOI cursus CompTIA Network+ eens opgezocht op hun site.
Inderdaad doet LOI het voorkomen dat de gehele cursus incl excamen inbegrepen zit in de prijs. Nergens wordt nog over aparte excamenkosten gesproken. Dat blijkt inderdaad pas bij aanvragen excamen, terwijl op de LOI startpagina van de cursus toch duidelijk staat dat het lesgeld is incl excamen !
Zou de tekst eens laten lezen door een jurist, bv van het gratis juridisch loket.

https://www.loi.nl/n-826-comptia-network

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extra kosten voor exames LOI

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij dat je voor die twee exameninstituten twee aparte scholingsvouchers had moeten aanvragen. De LOI kan hun eigen kosten in rekening brengen, de examens moeten door die twee instituten in rekening worden gebracht.

stofzuigertje

Re: Extra kosten voor exames LOI

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vermoedelijk de kosten niet opgenomen omdat Examen kosten kunnen stijgen en elders afgenomen worden.

Ze hadden huidige tarief onder voorbehoud prijsstijgingen moeten melden.
Dan had UWV ook die kosten mee kunnen nemen en was het geen probleem geweest.

Maar in 2016 boeken, 2017 examens en dan loop je risico van hogere prijzen.
Maar LOI had wel het huidige tarief er bij moeten zetten onder voorbehoud stijgingen van deze externe firma.

raymond swalef
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2017 18:36

Re: Extra kosten voor exames LOI

Ongelezen bericht door raymond swalef »

Ik heb volgende week een afspraak bij het juridish loket. Om te kijken wat zij voor mij kunnen betekenen, en wat mogelijk vervolg stappen zouden kunnen zijn.

Het probleem is dat je maar een scholingsvoucher aan mag vragen met een max bedrag van 2500 euro. Daarom word er ook gevraagd om het toaal bedrag incl opleiding, boeken en examens. Of deze examens intern of extern afgenomen worden is in dit geval niet belangrijk. De aanvragen krijgt het geld op zijn/haar bankrekening. En kan dit geld hierna gebruiken voor de aanvraag, boeken enz.

Natuurlijk heb ik rekening gehouden met een prijs stijging tussen het schooljaar 2016 en 2017. Ik zou het zelfs niet erg hebben gevonden om deze uit eigen zak te moeten betalen. Stel dat het LOI ondervoorbehoud had gezegd dat alle examens bij elkaar 600 euro hadden gekost. Dan had ik er rekening mee kunnen houden dat de examens 10 tot 20 % stijgen, en dit bedrag weg kunnen sparen. Tijdens de aanvraag van de 2de cursus ( hbo linux ) vertelde de verkoper mij bijvoorbeeld dat het examen 110 euro zou kosten. Wat voor mij een hoop geld is, maar daar kan je 8 mnd voor sparen bijvoorbeeld.

Mijn grootste probleem is dat het niet alleen om de 2 cursussen gaat die betaald zijn met de scholingsvouher. Begin januari ben ik begonnen met de cursus itil foundation . En hier gebeurd precies het zelfde. Ook dit examen zit niet inbegrepen bij de prijs omdat het afgenomen word door een externe partij. Alleen valt er hier niet te achterhalen wat de kosten voor dit examen zijn, zonder het examen daadwerkelijk aan te vragen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Extra kosten voor exames LOI

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

volgens mij staand e examen kosten wel degelijk apart vermeld net als het lesgeld, er staat alleen geen bedrag vermeld maar een site waar je deze kunt bekijken al geef ik toe dat je dan wel ff moet spitten...

eerlijk gezegd geef ik je weinig kans al wil het UWV misschien nog wel iets voor je doen en anders heel misschien het LOI...

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Extra kosten voor exames LOI

Ongelezen bericht door kiz »

ITILF.PNG
(99.67 KiB) 2966 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
raymond swalef schreef: Mijn grootste probleem is dat het niet alleen om de 2 cursussen gaat die betaald zijn met de scholingsvouher. Begin januari ben ik begonnen met de cursus itil foundation . En hier gebeurd precies het zelfde. Ook dit examen zit niet inbegrepen bij de prijs omdat het afgenomen word door een externe partij. Alleen valt er hier niet te achterhalen wat de kosten voor dit examen zijn, zonder het examen daadwerkelijk aan te vragen.
ITIL wordt door Exin afgenomen, je ziet vóór dat je je examenboeking bevestigt de kosten.
Je hebt dan nog steeds de mogelijkheid om je examenboeking niet door te zetten door op de "annuleren" knop te klikken vóórdat je betaalt. Je krijgt per mail een bevestiging dat je hebt geannuleerd en dat je geen restitutie krijgt, maar je hebt nog niet betaald dus de mail is een formaliteit. Een ITIL examen kost € 243,21 (zie afb.). Ik heb deze boeking geannuleerd, niet betaald.

stofzuigertje

Re: Extra kosten voor exames LOI

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De UWV medewerker die ik sprak vraagt altijd of dit compleet is.

Vaak worden ze terug gestuurd en de opleider moet de examenkosten op dit moment erbij zetten.
Je hebt alleen kans op tariefsverhogingen tenzij je nu al examen boekte voor over half jaar of langer weg.....
Maar die medewerker vraagt altijd of het inclusief of Ex examen kosten was....
LOI en NCOI meestal niet...
Als je niet op bovenstaande manier wilt zoeken of teveel werkt vind....
Mail de LOI dat je niet wilt inschrijven omdat de Examen kosten ontbreken.
Als vele dat doen moeten ze het er voortaan gelijk bij doen om van gezeur af te zijn.
Nu vergeten ze dat bewust omdat hoe goedkoper de opleiding totaal, hoe meer klanten!

Gewoon vragen voor inschrijven en je moet toch op goedkeuring UWV wachten dus inschrijven pas na UWV goedkeuring

raymond swalef
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2017 18:36

Re: Extra kosten voor exames LOI

Ongelezen bericht door raymond swalef »

Inmiddels heb ik de kosten voor het ITIL Foundatian examen ook gevonden op de website. Examen is duurder als de kosten die ik heb moeten betalen voor de cursus bij het LOI. Vervelende is dat er bij ITIL wel degelijk aangegeven word dat er extra kosten worden gerekend voor het examen. Maar ook hier staat er niet bij wat dit examen gaat kosten.

Eerlijk gezegd heb ik niet zo heel veel contact gehad met het UWV. Na het insturen van de benodigde papieren kreeg ik een brief met de mededeling dat alles goed gekeurd was, en hoelang ik nodig had om beide cursussen te voltooien ivm vrijstelling van de sollicitatie plicht. Overigens heeft het UWV wel aangegeven dat zij mij niet echt verder kunnen helpen. Helaas is het geld voor de scholingsvoucher op. En maakt het voor het UWV niet zo heel veel uit of ik de cursus wel of niet afmaak. Als ik maar kan aantonen dat ik de cursus gevolgd heb.

Vanmorgen heb ik ook contact gehad met het juridish loket in Lelystad. Medewerkster die ik gesproken had moest het een en ander uitzoeken, en overleggen met haar collega's Maar ook zij geven aan dat het vreemd is dat ik

a : nooit een overeenkomst getekend heb waarin alle kosten incl examens vermeld staan
b : dat er nergens inclusief alle documentatie en de website van het LOI gesproken word over extra kosten voor beide examens.

helaas konden ook zij niet heel veel voor mij doen. Omdat de waarheid in het midden ligt. Ja het is vreemd dat er niets vermeld word, maar de examens worden afgenomen door een externe partij, dus hoeven zij de kosten niet te vermelden.

Enig wat ik nog kon doen is contact opnemen met een advocaat om te kijken of er een rechtzaak van gemaakt kon worden.

Gesloten