Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
LoopdieLoop
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2023 14:23

Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door LoopdieLoop »

Beste allen

Op een woensdagavond zat ik te surfen op het internet, op zoek naar cursussen die ik zou kunnen volgen om me te oriënteren op de arbeidsmarkt als een beleidsadviseur. Na een cursus gezien te hebben van Studiecentrum Bedrijf en Overheid, die perfect leek voor een specifieke functie heb ik me snel ingeschreven omdat de cursus de dag daarop zou beginnen. Dit bleek te snel geweest te zijn en de volgende dag heb ik me al meteen bedacht en vervolgens gemaild dat ik me zou willen uitschrijven. Nu blijk ik te horen dat dit niet mogelijk is en dat je je alleen 30 dagen voor aanvang kan uitschrijven als je je bedenkt. Dus als iemand zich 30 dagen van tevoren inschrijft is diegene niet meer in staat om zich uit te schrijven.

Het gaat om een bedrag van € 3.265,79, inclusief BTW, dat ik ze nu verschuldigd. Kennelijk staat alles in de algemene voorwaarden en weigeren ze om een uitzondering te maken voor mijn situatie. Ze zeggen regels zijn regels en we kunnen geen uitzonderingen maken, maar dit klopt natuurlijk voor geen meter. Iedere regel heeft een uitzondering, dat is de essentie van een regel. Dus volgens deze organisatie kan ik nu of een tegoedbon accepteren of hen simpelweg het geld overmaken zonder dat ik van plan ben om gebruik te maken van hun diensten.

Ik heb hulp nodig. Ik wil dat ze een uitzondering voor mij maken en daarmee uit, dan laten we dit achter ons en gaan we beide verder met ons leven. Ik vind niet dat ik ze geld verschuldigd ben. Dit is zo'n nare en gierige houding die ze aannemen. Dat ze voor zo'n groot bedrag niet bereid zijn om een uitzondering te maken. Kunnen jullie mij alstublieft met dit voorval helpen. Dit hoort niet op deze manier te gaan en nu wordt ik de dupe van een organisatie die groter en sterker is dan mij? Ik weiger om mezelf op deze manier te laten behandelen.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nooit hals over kop een beslissing nemen, zeker niet voor zo’n bedrag.
Ik lees:

“Kan ik vrijblijvend reserveren?
Ja, het is mogelijk om vrijblijvend een plaats te reserveren. Je kunt reserveren via de website van de cursus, opleiding of congres van jouw keuze. Liever telefonisch contact? Neem dan contact op met de opleidings- of congresadviseur. De contactgegevens vind je op de website van de opleiding, cursus of het congres.
Jouw reservering blijft staan totdat je deze zelf omzet in een inschrijving of annuleert. Wij nemen contact met je op als het maximaal aantal plaatsen voor een cursus of opleiding bereikt is, zodat je jouw reservering kunt omzetten in een inschrijving of kunt annuleren.

Kan ik mijn reservering annuleren?
Je kunt jouw reservering annuleren via de link in de bevestigingsmail of bel de opleidings- of congresadviseur. De contactgegevens vind je op de website van de opleiding, cursus of het congres.”

U heeft dus zelf de reservering bevestigd en de voorwaarden geaccepteerd?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zij kunnen niet het totale cursusgeld claimen.

Lees eens hier.

https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... opleiding/

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door witte angora »

LoopdieLoop schreef:
19 jan 2023 14:43
cursussen die ik zou kunnen volgen om me te oriënteren op de arbeidsmarkt als een beleidsadviseur.
Geen idee waarom je hiervoor hebt gekozen, maar gezien je hulpvraag denk ik niet dat dit bij je past. Prima dat je je bedacht hebt, nu zien dat je de schade kan beperken.

Bij online aankopen heb je doorgaans een bedenktijd. Bij energiebedrijven is dat bijvoorbeeld 14 dagen, bij webwinkels kun je het product zelfs binnen 30 dagen na ontvangst terug sturen. Is een wettelijke bedenktermijn hier niet aan de orde?

Edit: het staat al in de link van Lady: je hebt recht op een bedenktijd van 14 dagen, dus je hebt recht op je geld terug. Klaar uit. Neem even contact op met het Juridisch Loket, zij kunnen je verder helpen.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Lowieze »

TS schrijft dat de cursus de volgende dag zou beginnen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch blijft die wettelijke termijn van 14 dagen wel staan.

Methusalah
Berichten: 1167
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Methusalah »

LoopdieLoop schreef:
19 jan 2023 14:43
Beste allen

Op een woensdagavond zat ik te surfen op het internet, op zoek naar cursussen die ik zou kunnen volgen om me te oriënteren op de arbeidsmarkt als een beleidsadviseur. Na een cursus gezien te hebben van Studiecentrum Bedrijf en Overheid, die perfect leek voor een specifieke functie heb ik me snel ingeschreven omdat de cursus de dag daarop zou beginnen. Dit bleek te snel geweest te zijn en de volgende dag heb ik me al meteen bedacht en vervolgens gemaild dat ik me zou willen uitschrijven. Nu blijk ik te horen dat dit niet mogelijk is en dat je je alleen 30 dagen voor aanvang kan uitschrijven als je je bedenkt. Dus als iemand zich 30 dagen van tevoren inschrijft is diegene niet meer in staat om zich uit te schrijven.

Het gaat om een bedrag van € 3.265,79, inclusief BTW, dat ik ze nu verschuldigd. Kennelijk staat alles in de algemene voorwaarden en weigeren ze om een uitzondering te maken voor mijn situatie. Ze zeggen regels zijn regels en we kunnen geen uitzonderingen maken, maar dit klopt natuurlijk voor geen meter. Iedere regel heeft een uitzondering, dat is de essentie van een regel. Dus volgens deze organisatie kan ik nu of een tegoedbon accepteren of hen simpelweg het geld overmaken zonder dat ik van plan ben om gebruik te maken van hun diensten.

Ik heb hulp nodig. Ik wil dat ze een uitzondering voor mij maken en daarmee uit, dan laten we dit achter ons en gaan we beide verder met ons leven. Ik vind niet dat ik ze geld verschuldigd ben. Dit is zo'n nare en gierige houding die ze aannemen. Dat ze voor zo'n groot bedrag niet bereid zijn om een uitzondering te maken. Kunnen jullie mij alstublieft met dit voorval helpen. Dit hoort niet op deze manier te gaan en nu wordt ik de dupe van een organisatie die groter en sterker is dan mij? Ik weiger om mezelf op deze manier te laten behandelen.


Maar...maar...je hebt dit toch echt zelf gedaan?

Iig, dat een uitzondering de essentie is van een regel is natuurlijk onzin. Het is juist het tegenovergestelde. Er zijn zat regels waar je geen uitzondering gaat vinden. En dan mag je een hoop willen, dat is natuurlijk niet de realiteit.

Ik denk niet dat de koop op afstand regel geld aangezien het om een dienst gaat.

Misschien dan toch maar die opleiding volgen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door 16again »

Methusalah schreef:
20 jan 2023 12:36
Maar...maar...je hebt dit toch echt zelf gedaan?
Dat staat niet ter discussie.
Bij de rechter dient de tegenpartij de daadwerkelijke kosten aan te tonen.
En dan ga je ongetwijfeld lager uitkomen. Temeer er kort van tevoren besproken is.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

LoopdieLoop schreef:
19 jan 2023 14:43
Ik vind niet dat ik ze geld verschuldigd ben.
Eens, want
1. je hebt een herroepingsrecht; en/of
2. dit is een overeenkomst van opdracht en een redelijk loon is € 0,-.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Paul123 schreef:
20 jan 2023 14:37
Annulering tegen volledige kosten is uiteraard redelijk bij afzegging op de dag van de opleiding.
Onjuist, natuurlijk. Er is niets redelijks aan wat je schrijft. De opleider heeft letterlijk nul komma nul kosten gemaakt voor TS en kan een vordering in rechte wel op haar buik schrijven.

Paul123
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 nov 2004 17:44

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Paul123 »

Moneyman schreef:
20 jan 2023 14:39
Paul123 schreef:
20 jan 2023 14:37
Annulering tegen volledige kosten is uiteraard redelijk bij afzegging op de dag van de opleiding.
Onjuist, natuurlijk. Er is niets redelijks aan wat je schrijft. De opleider heeft letterlijk nul komma nul kosten gemaakt voor TS en kan een vordering in rechte wel op haar buik schrijven.
Sorry, multiinterpretabel zie ik nu. Ik nam aan dat de opleiding die volgende dag plaatsvond en dan nog annuleren maakt het effectief onmogelijk een mogelijke andere deelnemer te plaatsen en dan lijkt 100 procent me billijk. Maar gezien de prijs zal het wel om meer dan een dag gaan, en dan heb je uiteraard volkomen gelijk.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Paul123 schreef:
20 jan 2023 14:37
een opleiding is zeker geen overeenkomst van opdracht.
Daar denkt de Rechtbank Rotterdam toch anders over, net als de rest van de rechtspraak.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2020:6066
Paul123 schreef:
20 jan 2023 14:37
En van een herroepingsrecht is al helemaal geen sprake.
En daar denkt de Rechtbank Amsterdam anders over, net als de rest van de rechtspraak.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2021:1914

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Paul123 schreef:
20 jan 2023 15:07
Ik nam aan dat de opleiding die volgende dag plaatsvond en dan nog annuleren maakt het effectief onmogelijk een mogelijke andere deelnemer te plaatsen en dan lijkt 100 procent me billijk.
Aangezien TS woensdagavond inschreef voor een cursus die de donderdagochtend direct erna zou starten, was het überhaupt onder iedere omstandigheid onmogelijk geweest om nog een andere deelnemer te plaatsen. Voor de aanbieder verandert er dus niets. Ergo: schade nihil en geen grond voor een vordering op TS.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
20 jan 2023 16:35
Heerlijk zo'n land waar je gewoon als burger/consument je hersens nooit hoeft te gebruiken en als een kip zonder kop dingen kunt doen omdat je toch van de wieg tot het graf gepamperd wordt.
Had je liever gezien dat een dergelijke vergissing een burger € 3.300,00 zou kosten? Ik ben het wel met je eens dat de consument in Nederland teveel in bescherming wordt genomen, maar in deze casus zie ik niets geks.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Als ik bericht van TS lees komt het heel onredelijk over allemaal. Maar als ik de voorwaarden lees dan heeft TS juridisch ongelijk?

Maar wat is nou het goede advies aan TS?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Niet betalen.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
20 jan 2023 14:39
Paul123 schreef:
20 jan 2023 14:37
Annulering tegen volledige kosten is uiteraard redelijk bij afzegging op de dag van de opleiding.
Onjuist, natuurlijk. Er is niets redelijks aan wat je schrijft. De opleider heeft letterlijk nul komma nul kosten gemaakt voor TS en kan een vordering in rechte wel op haar buik schrijven.
Of, TS was de laatste cursist en loopt nu iemand mis (kans is klein) en heeft dus een kostenpost ter waarde van het cursusgeld. Ze hadden niet echt nog veel tijd om een vervanger te zoeken.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
20 jan 2023 15:47
Paul123 schreef:
20 jan 2023 15:07
Ik nam aan dat de opleiding die volgende dag plaatsvond en dan nog annuleren maakt het effectief onmogelijk een mogelijke andere deelnemer te plaatsen en dan lijkt 100 procent me billijk.
Aangezien TS woensdagavond inschreef voor een cursus die de donderdagochtend direct erna zou starten, was het überhaupt onder iedere omstandigheid onmogelijk geweest om nog een andere deelnemer te plaatsen. Voor de aanbieder verandert er dus niets. Ergo: schade nihil en geen grond voor een vordering op TS.
Je vergelijkt de situatie voor het sluiten van de overeenkomst met de situatie na het annuleren van de overeenkomst. En dan is er natuurlijk geen verschil.

Maar natuurlijk verandert er wel iets, als je de situatie voor en na het annuleren vergelijkt . Dan is er een deelnemer minder, wat gewoon inkomstenderving inhoudt. En dan werkt de korte periode naar start cursus juist in het nadeel van TS: Vrijgevallen plek is (zoals je al aangeeft) niet of nauwelijks meer in te vullen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het onderscheid tussen direct en indirect ergens voor kiezen dient enkel en alleen om jezelf te ontrekken. Wanneer iemand een vertegenwoordiger uitkiest om namens jou te handelen, dan kies deze persoon er voor om je te committeren aan de uitkomst. Als je een makelaar om namens jou te onderhandelen over de aankoop van een huis, dan kun je er niet onder de koop uit door te roepen dat jij niet zelf akkoord bent gegaan.

Dat is met de politiek hetzelfde. De politiek krijgt een mandaat van het volk om namens hen wetgeving te maken, maar op dit forum zie dat mensen vergeten dat ze zich aan de uitkomst moeten commiteren. De wet wordt aan de kant geschoven, wanneer die niet bevalt.

Sommige forumleden willen alleen de krenten uit de pap. Een consument moet duizenden euro's betalen voor een opleiding die hij een dag later niet wilden. Maar de verkoper hoeft die TV niet te leveren voor € 100,- die hij een dag later voor € 1000,- wilt verkopen. Zonder de rechtstaat is er uberhoudt niets dat TS verplicht om € 3300,- te betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moderatie, kom er maar weer in, nutteloze off-topic discussie.

Bij opleidingen/cursussen geldt een herroepingstijd. Binnen 14 dagen na aanvraag kan er herroepen worden. Echter begint hier de cursus al de volgende dag. Waar niets over te vinden is, is wat de exacte regels zijn bij herroepen op de dag van aanvang. Enerzijds kan je zeggen dat de opleiding feitelijk nog niet begonnen is, maar aan de andere kant kan de opleider wel al kosten gemaakt hebben.

Uit veiligheidsoverwegingen zou ik het advies geven om naar het juridisch loket te gaan aangezien de stellingen hier ver uit elkaar liggen en niemand verantwoording wil of kan nemen voor zijn of haar eigen uitspraken.

Gesloten