LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SOMT cursus fysiotherapie weigert annuleren

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
Albert1984
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2018 11:55

SOMT cursus fysiotherapie weigert annuleren

Ongelezen bericht door Albert1984 »

Als fysiotherapeut heb je accreditatie punten nodig voor je kwaliteitsregister (CKR).
Elk jaar volg ik 2 tot 3 cursussen om mijn kennis en kwaliteit te bij te houden.
Op 12 januari 2018 heb ik mij aangemeld voor een 2 daagse cursus twv 500,- bij de SOMT University in Amersfoort.
Op 20 januari heb ik mij weer afgemeld. De cursus zou starten op 7 februari.
SOMT vind dat ik hun voorwaarden heb geaccepteerd en daarom 14 dagen voor de cursus heb geannuleerd een bedrag van 250,- moet betalen.
De eerste reactie was trouwens 25,- extra kosten en omzetten naar een andere cursus van 2 dagen.
De volgende reactie stuurden zij mij de voorwaarden van de opleidingen ipv de cursussen. Ik heb ze daar op moeten wijzen.

En nu na overleg met juridisch loket die mij gelijk geven (herroepingsrecht via mail binnen 14 dagen mag je annuleren) blijven ze bij hun standpunt en dreigen ze met extra kosten voor rente en vertraging.
Dit is de laatste mail die ik kreeg:

Helaas moet ik u er op wijzen dat u door uw “juridisch loket” onjuist bent voorgelicht.

Mogelijk is dit gebaseerd op de gedachte dat er sprake is van een consumenten-aankoop.
Bij de inschrijving voor een opleiding of cursus bij SOMT is er geen sprake van een consumententransactie.

Er is sprake van een beroepsmatige transactie. Hierbij accordeert u de voorwaarden die daarbij van toepassing zijn. Deze kunnen afwijken van de interpretatie van uw “juridisch loket”.

Bij uw inschrijving heeft u de voorwaarden van de inschrijving kunnen lezen. Als u dat niet heeft gedaan, is dat uw keuze geweest. U heeft echter er wel voor gekozen te stellen dat u ermee akkoord gaat en daarmee zijn de voorwaarden ook voor u als beroepsuitoefenaar van toepassing.

Het is mogelijk de cursus te annuleren: de voorwaarden zijn er duidelijk in. Indien de cursus binnen 14 dagen plaats vindt, bent u, zoals u al is gemeld, 50% van het cursusgeld verschuldigd. U kunt dit terug vinden in artikel 4.4a.

Einde mail

Wat research bij andere cursusaanbieders laat zien dat je normaal gesproken een cursus binnen 14 dagen kan annuleren. Ook al is dit redelijk dicht op de startdatum van de cursus. De bepaling van annuleren gaat in na bevestiging van je inschrijving.
Heeft iemand advies om hier netjes uit te komen?

Alvast dank!

memyselveandy
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jan 2010 22:09

Re: SOMT cursus fysiotherapie weigert annuleren

Ongelezen bericht door memyselveandy »

https://www.debloggendeadvocaat.nl/2015 ... nnulering/

Annulering van een cursus: 50% van de prijs betalen?
door Jeroen Veldhuis | 16 apr 2015 | Algemene voorwaarden, Verbintenissenrecht | 2 reacties
Vaak zie je dat je je inschrijving van een cursus of opleiding kosteloos kan annuleren tot 14 dagen voor aanvang van de cursus. Annuleer je later dan moet je een deel of alles betalen.
Dit is meestal geregeld in de algemene voorwaarden van de cursus- of onderwijsinstelling. De vraag is of dit mag.
Het gerechtshof Arnhem beantwoordde deze vraag ontkennend. [1] De redenatie van het gerechtshof is dat de cursusovereenkomst juridisch te kwalificeren is als een overeenkomst van opdracht. De beoogde leerling of cursist is de opdrachtgever. Een opdrachtgever heeft het wettelijk recht om te allen tijde zijn opdracht op te zeggen (de cursus te annuleren).[2] Dat betekent dat geen bedrag aan schadevergoeding of boete bij de opdrachtgever in rekening mag worden gebracht als deze de opdracht intrekt.
Mag de onderwijsinstelling dan helemaal niets in rekening brengen? Nee, de onderwijsinstelling heeft recht op vergoeding van onkosten. Het is aan de onderwijsinstelling om deze onkosten te specificeren en – als deze kosten worden betwist – om aan te tonen dat deze kosten verband houden met de opdracht van degene die heeft geannuleerd. Dit zal over het algemeen lastig zijn en het is nog maar de vraag of dit een dure gerechtelijke procedure waard is.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 012:BY2314

memyselveandy
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jan 2010 22:09

Re: SOMT cursus fysiotherapie weigert annuleren

Ongelezen bericht door memyselveandy »

https://www.somtuniversity.nl/uploads/D ... erapie.pdf

Artikel 4

Annulering en Tussentijdse beëindiging
4.1 De Student heeft het recht zijn deelname aan een Opleiding schriftelijk of per mail aan [email protected] te annuleren. Ontvangstdatum van annuleringsbrief of verzenddatum van e-mail geldt als aanzegdatum van de annulering. Bij Annulering is de Student de volgende kosten verschuldigd:
a. Bij Annulering van een Inschrijving binnen veertien dagen na Inschrijving worden geen kosten in rekening gebracht.
b. Bij Annulering van een Inschrijving tot één maand voor aanvang van het Collegejaar zal € 50,- administratiekosten in rekening gebracht worden.
c. Bij Annulering van een Inschrijving binnen één maand voor aanvang van het Collegejaar zal 25% van het Inschrijfgeld in rekening gebracht worden.

Gesloten