STAP budget Sport & people

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
Sannestrohbach
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2023 21:23

STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Sannestrohbach »

Via de STAP budget site heb ik mij ingeschreven voor een fitness opleiding bij sport & people.
Helaas kwam ik niet door de inschrijvingsronde heen door de hoeveelheid inschrijvingen. Nu kreeg ik een email van Sport & people met de volgende keuze: opleiding zelf betalen, wachten tot volgende ronde met betaling van 50 euro administratiekosten of annuleringskosten van de opleiding (20 procent van totaal bedrag). Nu wordt nergens vooraf duidelijk aangegeven dat bij het niet doorgaan van het stap budget dit dus de mogelijkheden zijn. Wel staat in hun algemene voorwaarden iets over annuleren maar niets met betrekking tot het Stap budget. Mag dit zomaar?
Ik vind het behoorlijk misleidend en het voelt als easy money, omdat zij bij voorbaat al weten dat er een enorme vraag is bij het Stap budget en er dus veel mensen niet door heen komen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zou fraai zijn en is mijns inziens onjuist. Wellicht dat men u bij het UWV hierover meer kan zeggen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik vermoed dat dit gewoon mag. Het STAP budget is voor de opleider niet veel anders dan een betaalwijze en staat los van de overeenkomst die u heeft afgesloten met bijbehorende voorwaarden.

Het is niet netjes maar mag wel gewoon.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je dan niet de verkeerde volgorde gehanteerd? Oftewel: pas inschrijven als je weet dat je het budget toegekend krijgt?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het lastige is dat je je eerst moet aanmelden bij een opleider, die je een STAP bewijs afgeeft. Met dat bewijs kan je pas (proberen) het STAP budget aan te vragen.

De opleider waar ik werk geeft mensen nog x dagen na het STAP aanmeld moment bij het UWV om bij ons te annuleren wegens het niet verkrijgen van STAP. Laat je dan niets horen of te laat, dan volgt idd een factuur.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het risico dat je niet deel kunt nemen aan het STAP budget is zo groot, dat kun je de opleider toch niet aanrekenen?
U schrijft zich in bij een opleider en u probeert daar een budget voor te krijgen. Dat betekent niet dat u zich niet aan de voorwaarden van inschrijving hoeft te houden.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
24 mar 2023 13:12
Het risico dat je niet deel kunt nemen aan het STAP budget is zo groot, dat kun je de opleider toch niet aanrekenen?
U schrijft zich in bij een opleider en u probeert daar een budget voor te krijgen. Dat betekent niet dat u zich niet aan de voorwaarden van inschrijving hoeft te houden.
Maar dat betekent dus wel dat dit een van de voorwaarden moet zijn en dat dit duidelijk moet zijn bij inschrijving.
Overigens kan er nog een verschil zitten in aanmelding en inschrijving. De vraag is dus: wat is er allemaal gecommuniceerd en hoe duidelijk was dit allemaal.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
24 mar 2023 13:14


Maar dat betekent dus wel dat dit een van de voorwaarden moet zijn en dat dit duidelijk moet zijn bij inschrijving.
Overigens kan er nog een verschil zitten in aanmelding en inschrijving. De vraag is dus: wat is er allemaal gecommuniceerd en hoe duidelijk was dit allemaal.
Dat klopt. Maar TS schrijft: “Wel staat in hun algemene voorwaarden iets over annuleren maar niets met betrekking tot het Stap budget.”
Ik neem dan aan dat TS een aparte regeling verwachtte mbt annulering als het STAP-budget niet doorgaat.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je moet je eerst inschrijven voor het een of ander vóórdat je dat budget kunt aanvragen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
24 mar 2023 13:25
Maar je moet je eerst inschrijven voor het een of ander vóórdat je dat budget kunt aanvragen.
Dat is inderdaad het risico wat je zelf loopt.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
24 mar 2023 13:28
Lady1234 schreef:
24 mar 2023 13:25
Maar je moet je eerst inschrijven voor het een of ander vóórdat je dat budget kunt aanvragen.
Dat is inderdaad het risico wat je zelf loopt.
Volgens mij kan dat echt niet de bedoeling zijn.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
24 mar 2023 13:20
angel1978 schreef:
24 mar 2023 13:14


Maar dat betekent dus wel dat dit een van de voorwaarden moet zijn en dat dit duidelijk moet zijn bij inschrijving.
Overigens kan er nog een verschil zitten in aanmelding en inschrijving. De vraag is dus: wat is er allemaal gecommuniceerd en hoe duidelijk was dit allemaal.
Dat klopt. Maar TS schrijft: “Wel staat in hun algemene voorwaarden iets over annuleren maar niets met betrekking tot het Stap budget.”
Ik neem dan aan dat TS een aparte regeling verwachtte mbt annulering als het STAP-budget niet doorgaat.
Als TS dat verwacht, maar het is er niet, dan klopte de verwachting dus niet.
Dan zal het dus afhankelijk zijn van wat de opleiding WEL gecommuniceerd heeft hierover.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
24 mar 2023 13:25
Maar je moet je eerst inschrijven voor het een of ander vóórdat je dat budget kunt aanvragen.
Nee, je moet je aanmelden.. En dan krijg je een aanmeldbewijs, niet een inschrijvingsbewijs.
Afhankelijk van hoe de opleiding hier daarna mee omgaat ( wordt gewacht met inschrijven totdat er een bevestiging komt of de opleiding een go geeft ) of een aanmelding ook meteen een inschrijving wordt en er dus geannuleerd moet worden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ook Sport & People gebruikt te termen inschrijving en aanmelding door elkaar heen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als dat verschil onvoldoende duidelijk is geweest, zou TS zich nog op dwaling kunnen beroepen.

Sannestrohbach
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2023 21:23

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Sannestrohbach »

Inmiddels een update. Sport & people heeft mij gebeld en excuses aangeboden. De organisatie geeft aan erg gefrustreerd te zijn door het stap budget, door de hoeveelheid aanvragen en uiteindelijk afwijzingen vanuit stap kost het bedrijf enorm voor geld. Ze trekken hun mail over annulering in, ik mag de volgende ronde zonder kosten proberen mee te doen en als ik er weer niet door kom mag ik kosteloos annuleren. Blij met de uitkomst. Wel alarmbel voor de overheid met betrekking tot stap budget!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi dat het opgelost is. Ze zouden die administratiekosten, wat niet eens erg onredelijk is, hebben moeten opnemen in de uitleg over het Stap budget.

Overigens hebben zij zichzelf aangemeld voor die hele gangvan zaken en dat blijkbaar verkeerd ingeschat.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Ik maak ook gebruik van STAP opleidingen om mijn kennis te verbreden, Sport & People heeft proces anders ingericht dan andere opleiders. Bij een aantal opleiders kun je aanvraag doen en voor krijg je aanvraagdocument wat je kunt gebruiken om een STAP opleiding aan te vragen. Als je een toewijzing krijgt wordt de opleider automatisch geïnformeerd en wordt jou opleiding gestart. Als je wordt afgewezen vervalt de aanvraag.

Sport & People zou eigenlijk zijn aanvraag proces anders gaan inrichten. Ze moeten kijken hoe andere bedrijven dit doen en een soort gelijk proces inrichten. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Sport & People moet gaan nadenken, hoe andere opleiders wel START opleidingen binnen halen ze zij niet. Dit is concurrentie en als je verliest doordat je, je niet aanpast verlies je!

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Petra1987 schreef:
24 mar 2023 23:01
Als je een toewijzing krijgt wordt de opleider automatisch geïnformeerd en wordt jou opleiding gestart. Als je wordt afgewezen vervalt de aanvraag.
Even vanuit de opleider bekeken:

- men krijgt enkel bericht vanuit UWV als STAP is toegewezen.
- wanneer iemand niet door de wachtrij komt weet de opleider dit niet
- wanneer iemand wel door de wachtrij komt maar een afwijzing krijgt hoort de opleider dit ook niet
- het UWV heeft 28 dagen vanaf het moment dat je bij hun je aanvraag indient om deze te beoordelen

Een opleider moet op den duur gaan bepalen of een cursus doorgaat, afhankelijk van het aantal deelnemers... en is dus ook deels afhankelijk van informatie vanuit diezelfde deelnemers. Het niet krijgen van STAP betekent niet per definitie dat je dan niet tegen eigen kosten wilt deelnemen. Er zijn meerdere manieren waarop je hiermee kan omgaan, en je neemt in je voorwaarden cq productinfo op hoe je hiermee omgaat. Als een deelnemer bevestigd akkoord te gaan met die voorwaarden (en die zijn in lijn met de wet) dan houdt het ergens op met kosteloos annuleren.

Voor beide partijen is het gewoon een hoofdpijndossier...

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: STAP budget Sport & people

Ongelezen bericht door Petra1987 »

StevieNL81 schreef:
24 mar 2023 23:13

Je geeft een aantal argumenten die niet kloppen:

1. De opleider krijgt informatie wie is toegewezen., Dan weet de opleider wie is afgewezen. Dit is geen hoger wiskunde.
2. De opleider weet dan ook wie niet door de wachtrij is gekomen.
3. Het is voor de opleider alleen relevant wie een opleiding heeft toegewezen. Het kan altijd dat iemand niet voldoet aan de voorwaarden.
4. Meestal krijg je binnen 3 dagen antwoord

Een opleider moet geen opleidingen aanbieden, die hij of zij niet waarmaken. Als je inschrijft voor een opleiding, moet je kijken naar de voorwaarden. Ik schrijf mij niet in voor een opleiding die ik niet zonder kosten kan annuleren. Als er geen STAP opleidingen zouden zijn, moet een ondernemer het ook kunnen reden. De ondernemer is dan te afhankelijk van één partij en loopt een enorm risico.

Plaats reactie