LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat moet ik doen om een leraar worden?

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
Radosław
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2015 16:03

Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door Radosław »

Dag,

Mijn naam is Radosław en ik kom uit Polen. Ik ben 27 en ik ben meester in Engelse Filologie. Ik heb ook Nederlandse Filologie afgerond. In juni 2015 heb ik het bachelor examen afgelegd en het bachelor diploma behaald. In juli 2014 heb ik ook de certificaat van Profiel Maatschappelijke Taalvaardigheid (PMT) gekregen. Aan het begin van mei 2015 heb ik ook het Profiel Professionele Taalvaardigheid examen geslaagd. Ik schrijf op jullie om jullie enkele vragen stellen. Wat moet ik doen om mijn master diploma in Engelse Filologie gewaarderd hebben? Vanaf januari zou ik graag de werk als leraar van Engels op Nederlandse scholen zoeken. Wat moet ik doen om mijn pedagogische kwalificaties erkend hebben? Is het genoeg om bachelor diploma in Neerlandistiek hebben en ook PPT certificaat als wil ik leraar in Nederlanden zijn? Ik wacht op uw antwoord.

Hoogachtend,

Radosław Bajena.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Radoslaw, kijkt u eens bij deze http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ennen.html informatie van de Rijksoverheid. U wordt daar doorverwezen naar DUO, de Dienst Uitvoering Onderwijs. Daar kunt met al uw vragen terecht. Succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Alleen vakinhoudelijke kennis is niet voldoende om leraar te kunnen worden. Je zult dan ook -aantoonbaar- pedagogische kennis en vaardigheden hebben. Het is dus niet zo dat als je een bepaald vak kent, dat je daar dan les in mag geven. Je zult dan éérst nog een lerarenopleiding moeten volgen.

Daarvoor zijn overigens vaak wel verkorte trajecten, als je al een bepaalde studie hebt afgerond. Je kunt dat wellicht vragen aan DUO, maar misschien dat het korter is om rechtstreeks bij een lerarenopleiding na te vragen wat je moet doen om je diploma's erkend te krijgen en hoe het 'traject' naar leraar er in jou geval uit ziet.

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door Marly27 »

Radosław schreef:Dag,

Mijn naam is Radosław en ik kom uit Polen. Ik ben 27 en ik ben meester in Engelse Filologie. Ik heb ook Nederlandse Filologie afgerond. In juni 2015 heb ik het bachelor examen afgelegd en het bachelor diploma behaald. In juli 2014 heb ik ook de certificaat van Profiel Maatschappelijke Taalvaardigheid (PMT) gekregen. Aan het begin van mei 2015 heb ik ook het Profiel Professionele Taalvaardigheid examen geslaagd. Ik schrijf op jullie om jullie enkele vragen stellen. Wat moet ik doen om mijn master diploma in Engelse Filologie gewaarderd hebben? Vanaf januari zou ik graag de werk als leraar van Engels op Nederlandse scholen zoeken. Wat moet ik doen om mijn pedagogische kwalificaties erkend hebben? Is het genoeg om bachelor diploma in Neerlandistiek hebben en ook PPT certificaat als wil ik leraar in Nederlanden zijn? Ik wacht op uw antwoord.

Hoogachtend,

Radosław Bajena.
Om als docent te kunnen werken moet je eerst een docentenopleiding volgen. Dat kan bij HBO of universitaire instellingen. Een master alleen in een specifiek gebied is onvoldoende en ook enige vakdeficiënties zouden moeten worden ingehaald. Dat is afhankelijk van het curriculum van je reeds behaalde bachelor in het vak. Een bachelor diploma is in geen enkel geval voldoende om te mogen lesgeven tenzij je HBO Engels hebt gedaan, wat een vierjarige lerarenopleiding is (die heb je niet blijkt uit je post).

Maar waarom vraag je dat hier? Benader een aantal universitaire lerarenopleidingen en stuur je diploma's en cijferlijsten mee, dan kunnen zij er iets zinnigs over zeggen.

Zonder tweede of eerstegraads lerarenbevoegdheid mag je sowieso geen lesgeven op Nederlandse scholen. Dat je een andere bachelor of mastergraad hebt is niet relevant. Om toegelaten te worden bij een Educatieve Master op een universiteit moet je overigens een erkende vakmaster hebben gehaald bij een universiteit. In het geval van Engels is dat een master in Taalkunde of Letterkunde. Als jouw Poolse mastergraad niet erkend wordt zal je die dus alsnog moeten halen bij een Nederlandse universiteit of een master Engelse letterkunde of taalkunde doen.

Een HBO master is onvoldoende om direct bij een ULO voor een eerstegraads te gaan tenzij je een HBO master Engels gaat doen. Dat is namelijk een lerarenopleiding, maar dan moet je reeds tweedegraads bevoegd zijn d.m.v. een HBO bachelor Engels.

In alle gevallen duurt dat langer dan een half jaar, tenzij je in aanmerking zou komen voor de educatieve minor, maar dan krijg je maar een beperkte tweedegraads bevoegdheid én moet je een BA Engelse taal en cultuur hebben of aan het doen zijn.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door encore »

Voor iemand die Nederlandse Filologie zou hebben gestudeerd typt TS behoorlijk rottig Nederlands....Als ik die gedachte doortrek naar het Engels dan denk ik niet dat TS geschikt is om voor een klas te haan staan. Laat staan colleges geven...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens kan het nog zijn dat, voor bepaalde vakken waar een tekort aan leraren is, de school waar je zou kunnen/willen werken je zou willen aannemen voordat je de opleiding volledig hebt afgerond. Maar ik denk niet dat dat voor Nederlands en Engels geldt.

Ten slotte, in Vlaanderen gelden andere regels dan in Nederland. Als je nog niet gebonden bent aan een bepaalde woonplaats, dan kan dat nog een idee zijn.

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door Marly27 »

kweenie schreef:Overigens kan het nog zijn dat, voor bepaalde vakken waar een tekort aan leraren is, de school waar je zou kunnen/willen werken je zou willen aannemen voordat je de opleiding volledig hebt afgerond. Maar ik denk niet dat dat voor Nederlands en Engels geldt.
Voor zowel Nederlands als Engels dreigt een lerarentekort, maar zolang TS nog geen kwalificaties heeft om überhaupt bij een ULO te kunnen inschrijven zal geen school hem mogen aannemen. Daarnaast is het niveau Nederlands dat TS laat zien in zijn post te laag om Nederlands te geven. Als niet-native speaker van Engels zullen veel scholen zijn Nederlands mogelijk ook onvoldoende vinden voor een positie als docent Engels. Er geldt namelijk dat alle docenten het Nederlands machtig moeten zijn en zich correct/niet duidelijk incorrect in spraak en schrift moeten kunnen uiten.

Wat ik niet snap is waarom TS hier hulp zoekt als academicus. Je zou verwachten dat hij dan je juiste kanalen opzoekt i.p.v. hier zijn vragen te stellen.

In ieder geval is duidelijk dat TS niet volgens de geldende regels binnen een half jaar voor de klas kan gaan staan.
Laatst gewijzigd door Marly27 op 16 aug 2015 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er geldt namelijk dat alle docenten het Nederlands machtig moeten zijn en zich correct/niet duidelijk incorrect in spraak en schrift moeten kunnen uiten.
Volgens mij is dat juist één van de zaken die met PMT en PPT kan worden aangetoond. Je kunt je natuurlijk afvragen of het behaald hebben van zo'n certificaat ook inhoudt dat je in de praktijk voldoende taalbeheersing hebt. Maar dat heb ik ook (misschien soms nog meer) bij veel Nederlandse leraren. Als je ziet hoe vaak sommige leraren taalfouten maken, zoals bijvoorbeeld met hun en zij, maar ook veel andere tamelijk basale fouten, dan vraag ik mij af hoe de jeugd tegenwoordig fatsoenlijk Nederlands zou kunnen leren.
Wat ik niet snap is waarom TS hier hulp zoekt als academicus. Je zou verwachten dat hij dan je juiste kanalen opzoekt i.p.v. hier zijn vragen te stellen.
Ook mee eens, maar ik kan mij voorstellen dat iemand die nog maar kort in Nederland is, de juiste Nederlandse wegen nog niet kent. Terwijl iemand die hier al zijn hele leven woont dat misschien zo weet, zelfs als je zelf geen leraar bent.

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door Marly27 »

kweenie schreef:
Er geldt namelijk dat alle docenten het Nederlands machtig moeten zijn en zich correct/niet duidelijk incorrect in spraak en schrift moeten kunnen uiten.
Volgens mij is dat juist één van de zaken die met PMT en PPT kan worden aangetoond. Je kunt je natuurlijk afvragen of het behaald hebben van zo'n certificaat ook inhoudt dat je in de praktijk voldoende taalbeheersing hebt. Maar dat heb ik ook (misschien soms nog meer) bij veel Nederlandse leraren. Als je ziet hoe vaak sommige leraren taalfouten maken, zoals bijvoorbeeld met hun en zij, maar ook veel andere tamelijk basale fouten, dan vraag ik mij af hoe de jeugd tegenwoordig fatsoenlijk Nederlands zou kunnen leren.
Ze gaan echt geen persoon die de lidwoorden incorrect gebruikt als docent Nederlands inzetten. Niet gemeen bedoeld ofzo, maar als je dat soort fouten maakt in een sollicitatiebrief en daarna tijdens een gesprek moet een school wel heel erg krap zitten willen ze je aannemen als docent voor een ander vak dan Nederlands, tenzij je Native speaker bent van de taal die je geeft. Aangezien Pools niet een taal is die zo gegeven wordt zal dat voor TS dus nog een probleem kunnen zijn, maar zoals het nu staat moet hij eerst maar eens de juiste opleidingen gaan volgen voor hij überhaupt aan solliciteren of werken als docent kan gaan denken.
kweenie schreef:
Wat ik niet snap is waarom TS hier hulp zoekt als academicus. Je zou verwachten dat hij dan je juiste kanalen opzoekt i.p.v. hier zijn vragen te stellen.
Ook mee eens, maar ik kan mij voorstellen dat iemand die nog maar kort in Nederland is, de juiste Nederlandse wegen nog niet kent. Terwijl iemand die hier al zijn hele leven woont dat misschien zo weet, zelfs als je zelf geen leraar bent.
Lijkt me een stuk logischer dat je dan bij opleidingen gaat rondvragen, bij studieadviseurs en dergelijke. TS is sowsieso volgens zijn profiel niet eens aan het meelezen en dat vind ik vreemd.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

TS is nog jong en komt uit een ander land. Ik vind dat hij een compliment verdiend omdat hij laat zien al vrij goed de Nederlandse taal te beheersen. Een stuk beter dan sommige mensen die ik hier vragen zie stellen (of antwoord geven). Misschien is dit forum niet de juiste plaats voor het stellen van vragen maar hij doet het in elk geval! Weten jullie in een ander land direct de juiste weg?
Gelukkig krijgt hij ook nuttige informatie en ik hoop dat hij daarvan goed gebruik maakt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door tenormin »

Ben het wel met @Miepje1 eens. De grammatica is (nog) niet in optimaal Nederlands maar uit de vraagstelling blijkt wel duidelijk dat de TS zich behoorlijk heeft verdiept in onze taal. Ik durf zelfs te stellen dat zijn taalgebruik meer dan redelijk is als ik het vergelijk met zelfs mensen die op de TV hun zegje mogen doen en ik veelal verbaasd ben over taalfouten die er uit de mond komen. Ik denk dat de TS, na zich verder te hebben verdiept hoe zijn opleiding te voltooien, er best zal komen om zijn "droom" in dit land waar te kunnen maken en wens hem alle succes van de wereld toe. In Nederland!

Radosław
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2015 16:03

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door Radosław »

Ik zou jullie hartelijk badanken voor alle antworden. Ik heb die aandachtig gelezen. Ik heb lerarenopleiding in Polen afgerond en veel lezen in verschillende scholen in Engels gegeven. Ik weet dat misschien mijn taal nog niet voldoende is maar ik doe alles om die te verbeteren. Excuseer voor alle fouten. Ik snap dat in Nederland een soort van 1ste graad en 2de graad lerarenopleiding is? Is die verbonden zoals in Polen met Bachelor of Master graad? In Polend zowel op BA cursussen in Engelse filologie als MA moest ik pedagogische cursussen volgen en lesengeven. Het was verplicht omdat Engels was in elke stadium (BA en MA) verbonden met lerarenopleiding was.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat je beter met een lerarenopleiding in Nederland kunt praten om te zien wat de mogelijkheden zijn. Bij Nederlandse opleidingen worden er soms ook pedagogische vakken gegeven, maar daarmee heb je nog niet voldoende kennis om les te mogen geven. Maar je kunt dan vaak wel een verkorte opleiding doen.

Ik kan mij voorstellen dat jij ook in aanmerking komt voor zo n verkorte opleiding, of in elk geval vrijstellingen kunt krijgen. Maar dat zal maatwerk zijn.

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door Marly27 »

Radosław schreef:Ik zou jullie hartelijk badanken voor alle antworden. Ik heb die aandachtig gelezen. Ik heb lerarenopleiding in Polen afgerond en veel lezen in verschillende scholen in Engels gegeven. Ik weet dat misschien mijn taal nog niet voldoende is maar ik doe alles om die te verbeteren. Excuseer voor alle fouten. Ik snap dat in Nederland een soort van 1ste graad en 2de graad lerarenopleiding is? Is die verbonden zoals in Polen met Bachelor of Master graad? In Polend zowel op BA cursussen in Engelse filologie als MA moest ik pedagogische cursussen volgen en lesengeven. Het was verplicht omdat Engels was in elke stadium (BA en MA) verbonden met lerarenopleiding was.
Een tweedegraads is voor onderbouw HAVO en onderbouw VWO, VMBO en MBO. Met een eerstegraads mag je ook bovenbouw HAVO en VWO lesgeven. Je kan tijdens een Bachelor je tweedegraads halen en tijdens een Master je eerstegraads. Op het HBO is een master Engels ook een eerstegraads opleiding. Op de universiteit is het gescheiden: een Master Engels is een vereiste voordat je aan de Educatieve Master mag beginnen.

Lerarenopleiding in Polen is gelijk gesteld aan wat? Wordt deze erkend? Lijkt me onwaarschijnlijk dat dat volstaat t.o.v. een Nederlandse eerstegraads.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Wat moet ik doen om een leraar worden?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Radoslaw, fijn dat je wat doet me de adviezen. Ik zou nu vooral het advies van Kweenie opvolgen. Ga eens praten bij een lerarenopleiding. Veel succes!

Gesloten