Aanbetaling niet terugkrijgen bij autobedrijf Goes

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Greedcurve
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2021 17:14

Aanbetaling niet terugkrijgen bij autobedrijf Goes

Ongelezen bericht door Greedcurve »

Vorige week was ik van plan mijn eerste auto te kopen. Omdat ik nog niet zo veel rij ervaring heb, leek het mij een goed idee om een niet al te duur autootje te kopen, met het idee om er een of twee jaar mee te rijden. Voor de zekerheid had ik mijn oom mee genomen, die wel aardig wat verstand heeft van auto's. Ik had een auto gevonden op zeelandnet bij autobedrijf Goes voor net iets minder dan 2000 euro. Zij hadden zelf geen website, maar zijn wel een officieel geregistreerd bedrijf en hadden meerdere vacatures op zeelandnet.

Het eerste wat mijn oom vroeg was of er gebreken waren. Hij zei dat alleen het elektrische raam het niet deed, maar dat al is gerepareerd. Mijn oom en ik hebben allebei een proefritje gedaan en vonden de auto opzich wel gewoon lekker rijden.
Daarna had mijn oom nog een uitgebreide controle gedaan van de auto.
Mijn oom had de volgende gebreken geconstateerd:
1. Lekke uitlaat
2. Doorgeroeste dorpels. Aan de linkerkant zat een flink gat.
3. Klein stukje lak van de auto was eraf (ook niet heel groot probleem)
4. Kentekenplaat stond scheef (niet zo'n probleem, maarja kan wel even rechtgezet worden)
5. En nog iets anders, waarvan ik even de naam kwijt ben.

De autodealer had dit dus niet verteld en zei van ach dat hadden ze bij de nieuwe apk wel gezien dan. Wij hadden gevraagd of de vorige vier punten gerepareerd konden worden, er een nieuwe apk op gezet zou worden en dan zouden wij de auto kopen. Hij zei is goed, maar vroeg wel een aanbetaling van 250 euro. Ik met mijn stomme kop betaalde de aanbetaling, zonder iets schriftelijks vast te zetten.

Vandaag kwamen wij terug om de auto op te halen en wij de auto maar al te graag snel verkopen. Maar wat bleek, hij had alleen de lekke uitlaat gerepareerd en er zat een nieuwe goedgekeurde apk op. Mijn oom had gevraagd, waarom hij niet de andere reparaties had gedaan, aangezien dat de afspraak was. Volgens hem was dat niet nodig, omdat hij wel goedgekeurd was door de apk.
Deze dealer heeft eerst gebreken verzwegen die er zaten en daarna is hij afspraken niet nagekomen. Ik vertrouwde het allemaal niet meer en heb gezegd dat ik de auto niet meer wil kopen en mijn aanbetaling terug wou.

Zijn reactie was dat dat niet kon. Dat hij de aanbetaling niet kon terugbetalen, met als reden dat hij die uitlaat heeft moet laten repareren en er een nieuwe apk op heeft moeten zetten. Ook dat hij klanten heeft gemist, die de auto hadden kunnen kopen. Ik vond dat in principe allemaal geen reden, want nieuwe apk moest er toch op en de uitlaat had ook gerepareerd moeten worden. Ik bood daarna nog aan dat hij de kosten van de apk van de aanbetaling af haalt en het resterende bedrag aan mij overmaakt. Dat wou hij ook niet doen. Hij bleef maar moeilijk doen en bood daarna 50 euro korting aan op de auto of hij zou het gat nog soort van repareren. Ik was natuurlijk helemaal klaar met deze dealer en vertrouwde hem voor geen meter meer. Liever 250 euro kwijt, dan over 3 maanden weer een nieuwe auto moeten kopen, want wat voor geheime gebreken had nog meer in deze auto gezeten.

Kan ik mijn geld nog terugkrijgen?
Zijn er mensen die nog wat tips voor mij hebben bij de aankoop van een auto? Ik ben nu van plan mijn budget op te schroeven en een auto te kopen bij een dealer waar veel positieve reviews over te vinden zijn en een Bovag garantie op de auto zit.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanbetaling niet terugkrijgen bij autobedrijf Goes

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou een deel van uw budget maar van te voren gebruiken door het laten uitvoeren van een aankoopkeuring, voordat u ook maar één handtekening zet, of één euro betaalt.

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanbetaling niet terugkrijgen bij autobedrijf Goes

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En als u die aankoopkeuring laat uitvoeren dat u dan ook de afspraken op papier laat zetten voor de koop.
Een auto onder de €2.000 bij een handelaartje is altijd een gok. Maar als je de gebreken ziet ten opzichte van de kosten om dat duurzaam te laten repareren, dan is die auto economische Total los. De verkoper heeft dit voor een bedrag ingekocht en de marge zal echt niet zo groot zijn dat je de uitlaat kan laten vervangen, de dorpels kan laten lassen en het andere kan laten doen dat u vergeten bent.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanbetaling niet terugkrijgen bij autobedrijf Goes

Ongelezen bericht door alfatrion »

Greedcurve schreef:
16 sep 2021 18:14
Kan ik mijn geld nog terugkrijgen?
Ja. Je hebt met de verkoper afgesproken dat deze gebreken verholpen zouden worden. Je kan de verkoper aan die afspraak houden. De verkoper wil alleen niet en dus kan je kiezen om de koop te ontbinden. Je hebt je oom die kan verklaren welke afspraken er zijn gemaakt.

Je hebt overigens altijd recht op een auto die geschikt is voor normaal gebruik. En in de eerste zes maanden na aflevering geldt er een omgekeerde bewijslast.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Aanbetaling niet terugkrijgen bij autobedrijf Goes

Ongelezen bericht door Nevyn »

Even of topic, maar zou ook een oom mee nemen die verstand heeft van onderhandelen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aanbetaling niet terugkrijgen bij autobedrijf Goes

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Voor nu kan je (bij een deurwaarder) een proces aanspannen bij de rechter. Maar als de afspraken niet op papier staan, dan denk ik dat het heel moeilijk wordt om je gelijk te krijgen. Je koopt een auto waarvan je van de gebreken op de hoogte bent.

Aan de andere kant, je hebt een mondelinge afspraak, en de verkoper komt de afspraken niet na. Hierdoor heb je recht op geld terug.

Neem voor de zekerheid contact op met www.juridischloket.nl/


Tip, koop je volgende auto bij een BOVAG aangesloten garage. BOVAG staat voor eerlijkheid, dan heb je garantie en de mogelijkheid om naar de geschillencommissie te gaan.

Gesloten