LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop auto geannuleerd, annuleringskosten terecht?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Aankoop auto geannuleerd, annuleringskosten terecht?

Ongelezen bericht door john18 »

Student90 schreef:
john18 schreef:
Nijogeth schreef:Waar staat dat de dealer financiering geeft?
Anders vragen ze niet naar bkr
Wordt daar niet naar gevraagd als je zelf (elders) een lening gaat afsluiten?
Niet door de verkoper van een auto. Dat boeit ze niet. Want als de persoon dan de auto niet kan betalen word de volle annuleringskosten in rekening gebracht.
Laatst gewijzigd door john18 op 26 jun 2017 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Aankoop auto geannuleerd, annuleringskosten terecht?

Ongelezen bericht door Student90 »

john18 schreef:
Student90 schreef:
john18 schreef: Anders vragen ze niet naar bkr
Wordt daar niet naar gevraagd als je zelf (elders) een lening gaat afsluiten?
Niet door de verkoper van een auto. Dat boeit ze niet. Want als de persoon dan de auto niet kan betalen word de volle annuleringskosten in rekening gebracht.
In dat geval is m.i. het Jans/FCN arrest van toepassing en mag de dealer geen (gedeelte van de) annuleringskosten in rekening brengen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Aankoop auto geannuleerd, annuleringskosten terecht?

Ongelezen bericht door john18 »

Mijn gevoel zegt ook dat er geen kosten in rekening mag worden gebracht. Alleen zit ik nog met de vraag: Wat staat er in de overeenkomst?
Zou het niet kunnen dat ze b.v. voor de aanvraag een administratieve rekening in rekening mogen brengen als ze het niet voor elkaar kunnen krijgen?

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Aankoop auto geannuleerd, annuleringskosten terecht?

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
jonis schreef:
Blijkbaar ontgaat je nog iets Julie.....voorafgaand aan de BKRvraag van de verkoper zal door TS meegedeeld zijn dat er een financiering nodig is of geregeld moet moet worden...anders komt de BKRvraag nl niet.... :wink:
Oke, dus zoiets:

Verkoper: Cash of pin?
Koper: Nee, ik wil eerst nog financiering regelen bij mijn bank.
Verkoper: Denkt u problemen te krijgen vanwege een BKR-registratie?
Koper: Nee, dat zou geen probleem moeten zijn.
Verkoper: Ok, dan kunnen we het papierwerk wel vast afhandelen en kunt u de aanbetaling vast doen.

Zo beter?
Nope; TS zegt ook:
Het bedrijf zou nog even kijken of alles in orde was. (Hierdoor leek het mij om een koop o.v.b. te gaan)
Moet me al sterk vergissen maar lijkt me dat TS hiermee de BKRcheck voor de financieringsaanvraag bedoelt; en dan verzorgt de verkoper dus ook de financiering; ik zie geen reden waarom een verkoper dit zou gaan doen als ze de financiering niet verzorgen of wat er anders niet in orde zou zijn wat nagekeken zou moeten worden.

stofzuigertje

Re: Aankoop auto geannuleerd, annuleringskosten terecht?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vermoedelijk dacht deze persoon, ik loop niet op achter dus geen BKR notering.

Maar als je een lening elders hebt lopen word de leen mogelijkheid beperkt en als je voertuig iets te duur is afgewezen.
Als de bank zou aangeven wat je dan nog wel kunt lenen had je daar een auto bij kunnen zoeken.

Daarom mijn advies, ga naar je eigen bank, geef gewoon alle leningen en eventuele ooit achterstanden op ( blijven enkele jaren staan) en laat
hun jou krediet ruimte berekenen.
Vaak ook lagere rente bij je eigen bank dan commerciële die ook de dealer een beloning moet geven!

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Aankoop auto geannuleerd, annuleringskosten terecht?

Ongelezen bericht door peteroo »

Om te beginnen vind ik lenen voor een tweedehands auto niet verstandig en voor een nieuwe nog dommer, want die is al duizenden euro's minder waard zodra je straat op gaat.

Maar ik denk dat er meer mensen zijn met een BKR-registratie rond lopen waar ze zelf niet van op de hoogte zijn. Je hoeft er niet dom voor te zijn. Een kleine misstap en het kan al patat wezen. Aan betweterij heeft TS niks.

Verder vind ik het wel verdacht dat het bedrijf die auto nog op de website liet staan. Dat de aanbetaling deels is terugbetaald is mooi, maar kan het bedrijf inzichtelijk maken welke kosten het heeft gemaakt? Als de auto speciaal voor de verkoop apk gekeurd is bij een ander bedrijf bijvoorbeeld?

Gesloten