LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop auto word ontbonden door garage

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Autokoper2020
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2020 08:06

Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Autokoper2020 »

Goedemorgen allen.

Afgelopen donderdag heb ik een auto gekocht bij garage x. Nadat de verkoper onze auto heeft ingeschat op waarde heeft die, na heen en weer meerder malen een berekening te maken een voorstel gemaakt.

Wij zijn akkoord gegaan met het voorstel, wat die overigens op een stuk papier heeft gezet waar bovenop staat “order bevestiging”. echter word ik 3 dagen later opgebeld dat de auto geen BTW is maar marge auto. Iets wat voor mij wel belangrijk is omdat ik hem zakelijk ga gebruiken. Ook dit staat op oa hun site en een stuk op 10 “marktplaats achtige” websites duidelijk vermeld dat het een btw auto is. Ook tijdens ons gesprek daar was het onderwerp btw auto duidelijk door genomen en was toen ook absoluut zo volgens de verkoper.

Nu is de auto een stuk duurder omdat hij niet van de ex btw bedrag het marge bedrag maakt maar de inclusief btw prijs de marge prijs maakt, groot verschil.

Nadeel is dat ik tussen 2 wagens een keuze zou maken, echter is de ander wagens van een andere garage (wel btw) nu verkocht. Ook had ik mijn eigen auto Tekoop staan en de geïnteresseerden die mijn auto wouden kopen heb ik nu afgezegd.

Mijn vraag is mag dit zomaar wat de garage doet? En waarop kan ik de garage eventueel wijzen? Persoonlijk vind ik deze gang van handelen wel een beetje asociaal. Het is overigens een Bovag garage.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een fout maken kan overal gebeuren, zo ook hier. Geen idee of het een auto is met een geel of grijs kenteken, maar het komt wel eens voor dat een geel kenteken zakelijk gebruikt is en een grijs kenteken prive.
Wat u natuurlijk kan doen is in overleg gaan met de verkoper om te kijken of er iets te middelen valt. Het probleem is dat van een marge auto niet makkelijk een btw auto van gemaakt kan worden.
Ik lees nergens in uw verhaal dat de verkoper het opzettelijk doet, dus om van asociaal te spreken lijkt mij wat voorbarig. Het is geen lokkertje geweest en de verkoper kwam pas later achter de fout.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
08 mar 2020 21:52
Een fout maken kan overal gebeuren, zo ook hier.
De fout resulteert wat mij betreft niet in een dusdanig prijsverschil, dat dit voor TS een kenbare fout is. En dus kan de garage niet zomaar onder de koop uit.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door crazyme »

U kunt de Bovag benaderen voor advies.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Zomaar een andere hoek. Kunt u de auto niet privé kopen en doorverkopen aan uw zaak?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op de website van RDW kun je zien na invoeren kenteken of de vorige eigenaar Zakelijk of Particulier was.
Dat is voor mijn betrouwbaarder, 1x particulier en geen BTW terug... bij een auto.

Voor een bestelbus geld het andersom... dan is 1x particulier komt er geen BTW meer bij.
Dus Marge voor Personen en Bestel auto werkte andersom....

Bestelbus is prijs ex BTW tenzij er ooit een Particulier was.
Auto is incl. BTW en of je kunt terug vorderen hangt van RDW af...

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Komkommertijd schreef:
09 mar 2020 07:45
..... Bestelbus is prijs ex BTW tenzij er ooit een Particulier was.
Auto is incl. BTW en of je kunt terug vorderen hangt van RDW af...
Hoe kom je daar nu weer bij. De RDW heeft met belasting helemaal niets te maken. Ook het feit dat de auto volgens de RDW prive of zakelijk tenaamgesteld heeft gestaan zegt helemaal niets.

Ook een marge-auto kan een BTW auto worden, evenals andersom. Ik ga het hier niet nog eens uitleggen.

v.d.Heyden
Laatst gewijzigd door v.d.Heyden op 09 mar 2020 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
09 mar 2020 07:45
Op de website van RDW kun je zien na invoeren kenteken of de vorige eigenaar Zakelijk of Particulier was.
Dat is voor mijn betrouwbaarder, 1x particulier en geen BTW terug... bij een auto.
Je kan zien hoeveel eigenaren een voertuig gehad heeft in de laatste 9 jaar. En dat uitgesplitst in zakelijke en particuliere eigenaren. De huidige eigenaar is over het algemeen zakelijk aangezien deze op naam staat van een zakelijke verkoper. Je kan niet terughalen wie of wat de vorige eigenaar was.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door berndv »

Autokoper2020 schreef:
08 mar 2020 08:22
Afgelopen donderdag heb ik een auto gekocht bij garage x. Nadat de verkoper onze auto heeft ingeschat op waarde heeft die, na heen en weer meerder malen een berekening te maken een voorstel gemaakt.

Wij zijn akkoord gegaan met het voorstel, wat die overigens op een stuk papier heeft gezet waar bovenop staat “order bevestiging”.
U meldt keurig wat er boven staat, maar wat staat er verder nog op? Meestal volgt uit een orderbevestiging een koopovereenkomst. Of de orderbevestiging bindend is, heeft te maken met wat er verder op dat document staat, of en zo ja welke handelingen er nodig zijn om vanuit de orderbevestiging naar een koopovereenkomst te gaan.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
09 mar 2020 15:07
Autokoper2020 schreef:
08 mar 2020 08:22
Wij zijn akkoord gegaan met het voorstel, wat die overigens op een stuk papier heeft gezet waar bovenop staat “order bevestiging”.
U meldt keurig wat er boven staat, maar wat staat er verder nog op? Meestal volgt uit een orderbevestiging een koopovereenkomst. Of de orderbevestiging bindend is, heeft te maken met wat er verder op dat document staat, of en zo ja welke handelingen er nodig zijn om vanuit de orderbevestiging naar een koopovereenkomst te gaan.
Het maakt niets uit wat er boven staat. Een overeenkomst komt tot stand door het aanvaarden van een aanbod....wat hier gebeurd is

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
09 mar 2020 17:00
Het maakt niets uit wat er boven staat. Een overeenkomst komt tot stand door het aanvaarden van een aanbod....wat hier gebeurd is
Dat is nu juist de vraag en afhankelijk van het antwoord op de vraag wat er nog meer op die "orderbevestiging" stond. Dat maakt dus wel degelijk uit.

Autokoper2020
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2020 08:06

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Autokoper2020 »

Bedankt voor alle reacties ben ik blij mee

Vandaag belde de eigenaar en melde dat die geen boodschap aan mij had en dat de verkoper geen rechten had om de auto te verkopen... ik kan volgens hem gewoon een 10.000 extra betalen en anders zoek ik het maar uit. Blijf het vreemd vinden dat dit de oplossing is, zoiets al het delen van dit verlies leek mij een passende oplossing, voor dit bedrag extra staan er veel betere autos Tekoop.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door 16again »

Autokoper2020 schreef:
09 mar 2020 19:19
Bedankt voor alle reacties ben ik blij mee

Vandaag belde de eigenaar en melde dat die geen boodschap aan mij had en dat de verkoper geen rechten had om de auto te verkopen...
Dat is onzin, dat is zijn vak. Het zou wat anders zijn, als je hem van de aanwezige poetsvrouw had gekocht

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door alfatrion »

Autokoper2020 schreef:
08 mar 2020 08:22
Mijn vraag is mag dit zomaar wat de garage doet? En waarop kan ik de garage eventueel wijzen? Persoonlijk vind ik deze gang van handelen wel een beetje asociaal. Het is overigens een Bovag garage.
Nee, dat mag niet zomaar. Als ik de verkoper zo inschat dan zul je naar de rechter moeten. Je kan er voor kiezen om onder protest te betalen.
Moneyman schreef:
09 mar 2020 17:20
16again schreef:
09 mar 2020 17:00
Het maakt niets uit wat er boven staat. Een overeenkomst komt tot stand door het aanvaarden van een aanbod....wat hier gebeurd is
Dat is nu juist de vraag en afhankelijk van het antwoord op de vraag wat er nog meer op die "orderbevestiging" stond. Dat maakt dus wel degelijk uit.
Ik deel de opvatting van 16again. De orderbevestiging volgt na de aanvaarding.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
09 mar 2020 22:12
Moneyman schreef:
09 mar 2020 17:20
16again schreef:
09 mar 2020 17:00
Het maakt niets uit wat er boven staat. Een overeenkomst komt tot stand door het aanvaarden van een aanbod....wat hier gebeurd is
Dat is nu juist de vraag en afhankelijk van het antwoord op de vraag wat er nog meer op die "orderbevestiging" stond. Dat maakt dus wel degelijk uit.
Ik deel de opvatting van 16again. De orderbevestiging volgt na de aanvaarding.
Indien het een vrijblijvend aanbod betrof, dan kan de verkoper direct na aanvaarding van het aanbod nog wel herroepen

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
09 mar 2020 22:12
Ik deel de opvatting van 16again. De orderbevestiging volgt na de aanvaarding.
Maar je weet niet welke voorwaarden deel uitmaakten van dat aanbod en op de bevestiging stonden. En dus kan je er geen zinnig woord over zeggen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is juist dat als in het aanbod stond dat het aanbod vrijblijvend wordt gedaan de aanbieder het aanbod onverwijld kan herroepen. Alleen een aanbieder die dat wil zal niet eerst een orderbevestiging sturen om drie dagen later alsnog te herroepen. Drie dagen is niet overwijld.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
10 mar 2020 00:01
alfatrion schreef:
09 mar 2020 22:12
Ik deel de opvatting van 16again. De orderbevestiging volgt na de aanvaarding.
Maar je weet niet welke voorwaarden deel uitmaakten van dat aanbod en op de bevestiging stonden. En dus kan je er geen zinnig woord over zeggen.
Maar als TS meldg, dat de verkopende partij telefonisch meldt, dat koop ontbonden wordt, omdat de verkoper geen overeenkomsten mag sluiten, dan is dat een complete verkeerd argument. Wellicht bij gebrek aan beter.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Natuurlijk is er aanvaard en natuurlijk is een overeenkomst bindend. Maar het probleem hier is dat er een fout gemaakt is. En wat nu? Dat is de vraag die speelt. De auto is als BTW auto verkocht, maar bleek een marge auto te zijn. Iets leveren dat er niet is kan niet, hoe moet het dan opgelost worden? TS dacht een koopje te hebben door de BTW nog terug te vorderen van het aankoopbedrag, nu blijkt de BTW er nog overheen te komen. Een lastige situatie waar het consumentenrecht ook niet op toepasbaar is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Enkele garage's hebben vaak een regel, onder voorbehoud goedkeuring directie, dus een te hoge inruil en/of een te lage verkoop prijs of BTW voorwaarden kan een reden zijn voor ontbinden overeenkomst mits het erin stond.
De kleine letters op de achterzijde ooit eind vorige eeuw gelezen onder een Bovag certificaat,
alleen had de directeur/eigenaar zelf het getekend, en hij kon er om lachen.

Gesloten