LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
C.Willemsen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:16

Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door C.Willemsen »

Eind oktober heb ik een auto gekocht bij een autobedrijf in Apeldoorn. Veel slechte verhalen gehoord en gelezen op internet, maar dit was praktisch de enige die er tussenuit sprong qua recensies die in orde waren, maar dan ook praktisch niks slechts en mocht het slecht zijn gegaan was het uiteindelijk allemaal netjes opgelost. Dus toen ik deze Audi A4 Avant uit 2002 zag bij dit bedrijf had ik ook alle vertrouwen dat het goed moest komen. Daarop ben ik 2x bij ze langs geweest voor een proefritje. Eerste keer alleen om te kijken of het überhaupt iets was om naar te kijken, de 2e keer samen met iemand anders om iets gedetailleerder te kijken, tot zover onze kennis uiteraard gaat.

Alles zag er goed uit voor deze leeftijd, hier en daar wat krasjes maar goed, de auto is nou eenmaal 9 jaar oud. Ik had 2 kleine twijfels, er was namelijk ook geadverteerd met xenon verlichting , maar het waren alleen lens lampen. Ik kan mij enigszins die fout voorstellen, maar ok.. Het tweede ding was dat er wel een weg klap baar trekhaaksysteem onder zat, maar daar wist niemand wat van. Het systeem bij Audi is dan wel zo dat als je het weg klapt er ook echt niks meer van ziet en je letterlijk op die plek moet kijken, de kogel was niet meer aanwezig dus ook dat kon ik wel begrijpen. Verder zag die er gewoon uit goed. Zo ook de airco, deze gaf koude en warme lucht af, dus in mijn visie was dat voor elkaar, dat zou moeten werken..
De auto had ik gekocht omdat ik mijn lease auto ging inleveren en verder ging bij een nieuw bedrijf. Ik had nog aardig wat vakantie dagen staan dus had ik nog een hele maand vrij. In die tijd heb ik vrij weinig gereden, dus was mij de airco ook nooit opgevallen dat daar iets aan zou moeten mankeren, buiten was het altijd kouder dan dat ik het binnen wou hebben en ook werd het warm zodra de motor eenmaal warm was, dus naar mijn idee functioneerde het allemaal goed. In mijn vakantie had ik nog wel de auto laten uitlezen, ik wou namelijk carjacking aangezet hebben, dus dat bij een km of 15 a 20 p/u de auto op slot gaat. Verder bleek dat de airco niet zou werken omdat die "leeg" zou zijn. Geen probleem dacht ik, ik heb nog wel even de tijd voordat die echt nodig is. Paar weken later had ik toch het idee om de airco bij te laten vullen omdat het ook soms regende, dus meer wasem aan de binnenkant van de auto. Dus voor 19 december een afspraak gemaakt bij de lokale dealer in Lochem die normaal Skoda doet, maar ook service voor Seat en Audi, kan niet missen dus. Het zou een uurtje duren dus ik ging er wel even op wachten..
Na een minuut of 10 aan de koffie te hebben gezeten kwam de monteur al naar mij toe, “is er iets gebeurd met die auto? De airco is echt helemaal leeg, dat duidt meestal op een lekkage of iets dergelijks”. Daarop vertelde ik dat ik geen weet had van wat er hiervoor is gebeurd en hem toch gevraagd om er maar mee door te gaan. Nadat die klaar was met vullen was er een probleem, de aircopomp zou niet aanslaan. Ze hebben het een en ander geprobeerd, maar hij sloeg maar niet aan. Toen kwam de monteur naar mij met dat nieuws, dat dus de aircopomp kapot zou zijn, niet echt het nieuws wat ik wou horen.. De monteur wou toch even checken waar de pomp zou moeten zitten en kwam de geweldige tekst "Geen wonder dat die het niet doet.. hij kan het niet eens doen".. Dus ik kijk met hem mee, blijkt de snaar die de airco aan moet laten slaan niet aanwezig is. Volgens de monteur kan je daar 2 snaren plaatsen, 1 voor een auto met airco en 1 zonder. Je kan dus niet de ene snaar voor de ander gebruiken..

De monteur kwam vrij snel met de conclusie dat moedwillig gedaan zou moeten zijn, je laat de pomp dan niet draaien, anders krijg je een gigantische herrie wat je niet wil horen. Op deze manier kan je dat dus omzeilen waardoor er niks aan de hand lijkt..

Daarna heb ik de mensen hartelijk bedankt voor de service en meteen geld gelapt, (het spul kost immers geld). Helaas, dat was dan het risico van mij in dat geval..

Meteen maar gebeld met de dealer die de auto verkocht had, kenteken doorgegeven en hij ging het even uitzoeken.. ik wordt later teruggebeld met de mededeling dat chef werkplaats van niks wist en dat hun er eigenlijk niks aan hadden kunnen doen. Daarop zei ik dat ik de auto had gekocht waarbij de advertentie duidelijk meldde dat er airco bij zit. Ik als consument krijg dan ook het idee dat dit erin moet zitten, dat is dan "zijn probleem" dat hij dat niet gecontroleerd heeft had ik het idee.. Volgens hem zag ik dat verkeerd, ze kijken er wel naar maar dat wil niet zeggen dat het allemaal moet werken. Het was ook eigenlijk al winter dus ja, dan kijken ze niet echt naar de airco.. hierop had ik maar niet gereageerd, dat was echt een kul antwoordt..

Ik moest maar even langs komen zodat ze er naar konden kijken en dat we vanuit daar ook maar even een middenweg moesten vinden. Daarop had ik hem al gemeld dat ik sowieso niet van plan ben om een middenweg te zoeken want naar mijn mening is dit niet mijn probleem, hij had mij iets verkocht wat niet naar behoren is. Afgelopen vrijdag (23 dec) had ik dan de afspraak staan. Auto daar neergezet en een half uurtje gewacht, zij hadden inderdaad de conclusie getrokken dat de airco niet zou werken en de verkoper had meteen navraag gedaan om te kijken wat het allemaal ging kosten. Volgens hem was het vervangen van alles zo ongeveer +/- 900,- maar zonder de garantie dat het allemaal zou werken. De garage uit Lochem had ongeveer een zelfde indicatie gegeven, dit is dus een nieuwe aircopomp en inbouwen en dergelijke.. Omdat hij toch een middenweg wou vinden wou hij het wel voor +/- 650,- euro laten uitvoeren bij hun in de werkplaats. Op dat moment begon het bij mij echt te koken en heb zelf toen heel snel tot 10 geteld en gereageerd.
Ik vertelde hem dat ik niet dubbel wou gaan betalen, immers had ik al betaald voor een auto met airco dus ik zie niet waarom ik dan weer moet betalen voor nu opeens wel een werkende airco.
Daarbij vertelde ik hem dat hij mij iets verkocht heeft wat niet klopt, los van welke "garantie" er ook op zou moeten zitten, dat staat er los van.
Daarna nog eens aangegeven dat hij diegene is die moet zorgen dat die auto is zoals die verkocht word, dus volgens zijn specificaties. In het "pakket" wat ik had genomen van aankoop stond volgens hem niet in dat er op airco werd gecheckt, daarop gevraagd of hij mij die lijst kon laten zien met pakketten. Toen keek ik bij mijn "pakket" en daar stond inderdaad niks over airco of wat dan ook in, maar bij de andere pakketten stond er ook niks over in. Toen ik daar over navroeg was er wederom een ontwijkend geantwoord en ik zag het volgens hem verkeerd, hij zocht in dit geval alleen de middenweg en wou hij mij graag helpen. Omdat ik ook al navraag had gedaan bij mijn rechtsbijstand, die stelde mij in het gelijk. Toen ik hem daarmee confronteerde was het vrij snel gedaan en moest ik het maar op die manier oplossen. Ik was toen ook nog verhit genoeg en ben toen maar weggegaan en hem verteld dat we het inderdaad op die manier moeten gaan oplossen.
Nu is het “leuke” natuurlijk tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, ik ga ze nu in ieder geval in gebreke stellen, maar sta ik hiermee sterk? Ik heb namelijk afgezien van garantie bij aankoop, omdat de verkoper vertelde dat als er iets niet goed was, we er samen wel uit konden komen. Nu valt dit in mijn ogen niet onder garantie maar het simpele feit van misleiding.
Ik heb alleen nog geen idee hoe ik mijn geld/airco terug/werkend krijg in dit verhaal. Ook al hebben ze dit niet moedwillig gedaan heb ik opeens een stuk minder vertrouwen in de auto, wat zouden ze allemaal nog meer niet gecheckt hebben?
Ik wil vooralsnog even de naam van het bedrijf buiten schot houden, ik wil eerst kijken of we het op deze manier netjes kunnen oplossen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door crazyme »

Een lang verhaal kort :

Auto van 9 jaar oud gekocht
2x proefrit gemaakt, kennis meegenomen
Airco werkt niet, was al mechanisch afgekoppeld ten tijde van verkoop

Ruzie gemaakt
Gedreigd met "anders ga ik rechten"
Bedrijf zegt : succes, doe dan

Nu wilt u gratis airco of anders maakt u het bedrijf zwart.

Correct ?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door witte angora »

Het probleem is inderdaad: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

Een punt van overweging: Je praat hier over een bedrag van 650 euro, dat is de geboden gulden middenweg. Je kunt het hard spelen en misschien zelfs gaan procederen, maar wat gaat dat je kosten, en hoe sterk sta je?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door snepke »

witte angora schreef: Je kunt het hard spelen en misschien zelfs gaan procederen, maar wat gaat dat je kosten, en hoe sterk sta je?
Een auto zonder garantie gekocht,je staat niet echt sterk.
Vind ik nog netjes dat ze je aanbieden het te maken voor 650

C.Willemsen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:16

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door C.Willemsen »

crazyme schreef:Een lang verhaal kort :

Auto van 9 jaar oud gekocht
2x proefrit gemaakt, kennis meegenomen
Airco werkt niet, was al mechanisch afgekoppeld ten tijde van verkoop

Ruzie gemaakt
Gedreigd met "anders ga ik rechten"
Bedrijf zegt : succes, doe dan

Nu wilt u gratis airco of anders maakt u het bedrijf zwart.

Correct ?
Ik heb geen ruzie gemaakt, ik ben alleen boos geworden op zijn reactie, hij liet ook nergens blijken dat hij er niks vanaf wist, dus in mijn ogen weet je het dan al..

Verder is je verkorte nogal zwart/wit..

De airco was misschien afgekoppeld, maar er werd wel degelijk mee geadverteerd.

Als ik de andere topics hier zie heeft iedereen het meteen al over bedrijf X en opgelicht dit en dat.. Dat probeer ik hier te ontzien door eerst te vragen wat ik wel en niet kan doen..

snepke schreef:
witte angora schreef: Je kunt het hard spelen en misschien zelfs gaan procederen, maar wat gaat dat je kosten, en hoe sterk sta je?
Een auto zonder garantie gekocht,je staat niet echt sterk.
Vind ik nog netjes dat ze je aanbieden het te maken voor 650

Maar wat heeft garantie te maken met iets waarmee geadverteerd is maar wat nooit heeft kunnen werken, gezien het feit dat het niet is aangesloten..

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik de andere topics hier zie heeft iedereen het meteen al over bedrijf X en opgelicht dit en dat.. Dat probeer ik hier te ontzien door eerst te vragen wat ik wel en niet kan doen..
Ik denk dat je het inderdaad heel netjes doet, advies vragen zonder meteen hoog van de toren te blazen. Het zou een heel stuk schelen als meerderen zo zouden reageren.

Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk een goed advies te geven. Je hebt in ieder geval recht op conformiteit, of hoe dat heet. Oftewel: je mag verwachten dat het product doet waarvoor je het gekocht hebt. Dus als er met airco geadverteerd is, dan mag je verwachten dat het er in zit, en dat hij het doet.

Maar ja... recht hebben en recht krijgen...

Ik weet niet of je een rechtsbijstandsverzekering hebt? Je zou eventueel ook inlichtingen kunnen inwinnen bij een juridisch loket, zij kunnen je beter vertellen hoe je er voor staat, denk ik.

Misschien is er een heel andere oplossing mogelijk: dat je de auto weer inlevert voor het bedrag dat je betaald hebt minus een vergoeding voor de gemaakte kilometers. Alleen, dan moet je weer op zoek naar wat anders, en auto's van een jaar of 8, 9, hebben wel vaker last van mankementen of achterstallig onderhoud.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door crazyme »

C.Willemsen schreef:
Verder is je verkorte nogal zwart/wit..

De airco was misschien afgekoppeld, maar er werd wel degelijk mee geadverteerd.

Als ik de andere topics hier zie heeft iedereen het meteen al over bedrijf X en opgelicht dit en dat.. Dat probeer ik hier te ontzien door eerst te vragen wat ik wel en niet kan doen..
Een ultrakorte samenvatting is altijd zwart/wit

Ik denk dat de verkoper niet wist dat de airco niet werkte en nu de kosten probeert te beperken.

Ontbinding van de koop lijkt mij een goede volgende stap. Aangetekend een (korte!) brief sturen met een kopie van de specs welke de auto zou moeten hebben. Voor een paar honderd euro gaat rechtsbijstand niet aan het werk, dat weet het autobedrijf ook, dus wanner je dreigt met dat soort zaken moet je het wel geloofwaardig doen.

Uiteindelijk is de verstandige weg om voor een paar honderd euro de boel te laten maken. Daar ga je niet voor rechten.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door trebelski »

Persoonlijk zou ik afgaande op het eerste stukje en waar kennelijk de rest van de auto goed in orde is de airco ergens anders laten maken ( met garantie op de reparatie uiteraard) en het zo te laten. Het gaat anders veel meer geld kosten en vooral ergernis geven en bederf je het plezier van de auto. Garantie afkopen is altijd verkeerd maar gedane zaken nemen geen keer en daar doe je niets meer aan.Veel plezier met de auto.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door madfred »

Garantie afkopen is altijd verkeerd
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb tot nu toe een stuk of vijf auto's gekocht zonder garantie. De prijs was per auto ongeveer €1000 lager dan met garantie. Als ik terugkijk wat er in de garantie periodes defect is geraakt, kom ik op een totaal van misschien €250. Dus per saldo heb ik geld uitgespaard. Dat zal natuurlijk niet altijd opgaan, maar de auto goed bekijken vóór aanschaf, of zoals ik meermaals gedaan heb uitlezen op storingen, gezond verstand gebruiken en je komt een heel eind.
Je kan altijd een keer pech hebben, maar ik zal dit altijd zo doen. Sterker nog, ik heb een paar weken geleden een twee jaar oude Audi A4 in Duitsland gekocht, auto uitgelezen, flinke proefrit gemaakt, auto op de brug gehad en daarna gekocht, zonder garantie. Maak me absoluut geen zorgen.
Zorg er wel voor dat je van het type auto dat je op het oog hebt de specifieke problemen weet en hoe je deze kunt constateren.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door witte angora »

madfred schreef: Zorg er wel voor dat je van het type auto dat je op het oog hebt de specifieke problemen weet en hoe je deze kunt constateren.
Voor veel nuttige informatie kun je op de site van de Dekra kijken:

http://www.gebrauchtwagenreport.com/

En verder kun je op de site van een zeer bekend autoblad dat wekelijks verschijnt, o.a. naar de gebruikersreviews kijken. Staat ook een hele hoop nuttige informatie op. En dan nog een beetje babbelen links en rechts, leer je ook een hele hoop van.

tuinman
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 feb 2011 20:10

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door tuinman »

witte angora schreef:
madfred schreef: Zorg er wel voor dat je van het type auto dat je op het oog hebt de specifieke problemen weet en hoe je deze kunt constateren.
Voor veel nuttige informatie kun je op de site van de Dekra kijken:

http://www.gebrauchtwagenreport.com/

En dan nog een beetje babbelen links en rechts, leer je ook een hele hoop van.
Dit goedbedoeld advies is voor veel mensen te moeilijk , voor iemand die een redelijke tot goede kennis van auto's heeft is dit te doen.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door trebelski »

madfred schreef:
Garantie afkopen is altijd verkeerd
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb tot nu toe een stuk of vijf auto's gekocht zonder garantie. De prijs was per auto ongeveer €1000 lager dan met garantie. Als ik terugkijk wat er in de garantie periodes defect is geraakt, kom ik op een totaal van misschien €250. Dus per saldo heb ik geld uitgespaard. Dat zal natuurlijk niet altijd opgaan, maar de auto goed bekijken vóór aanschaf, of zoals ik meermaals gedaan heb uitlezen op storingen, gezond verstand gebruiken en je komt een heel eind.
Je kan altijd een keer pech hebben, maar ik zal dit altijd zo doen. Sterker nog, ik heb een paar weken geleden een twee jaar oude Audi A4 in Duitsland gekocht, auto uitgelezen, flinke proefrit gemaakt, auto op de brug gehad en daarna gekocht, zonder garantie. Maak me absoluut geen zorgen.
Zorg er wel voor dat je van het type auto dat je op het oog hebt de specifieke problemen weet en hoe je deze kunt constateren.
Je hebt natuurlijk gelijk, eigenlijk bedoel ik dat sommige een auto kopen voor een bedrag (lees hier soms bedragen tussen €7000.- en zelf €10.000.- )waarbij je recht kan hebben op bv een BOVAG-garantie en deze vervolgens voor €1000.- afkopen om er later achter te komen dat vooral wat jongere auto's best wel kostbare /Storingenreparaties kunnen krijgen. Echter met auto's in de door jou bedoelde prijsklasse gaat dat niet op en kan het als je zelf wat verstand van zaken hebt deze weglaten, sorry.

Fuseekogel
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20

Re: Aanschaf auto met verborgen gebreken..

Ongelezen bericht door Fuseekogel »

Tja, je heb al ruzie gemaakt met de garage. Het in de minne oplossen gaat niet meer lukken vrees ik. Je zou hem kunnen voorstellen dat hij kosteloos de pomp monteert voor je en jij zelf aircopomp levert, een nieuwe kost €400, een gebruikte tussen de €200 en €250, snaartje is €20 en afvullen €80 zou je op €500 komen.

Ik zou naar de Skoda dealer terug gaan en daar een gratis afvulling bedingen, alhoewel niemand daar wat van zegt vindt ik het toch volkomen kansloos dat men eerst het systeem afvult en dan concludeert dat het systeem niet eens aangesloten is. Een beetje monteur controleert het systeem eerst voordat men gaat afvullen. Bovendien is het nog eens zo dat als het systeem helemaal leeg is, de druksensor in het systeem de aircopomp uitschakelt en dus helemaal niet kan opstarten. Dus de snaar loshalen is een overbodige exercitie, maar nogmaals dit had door de monteur opgemerkt moeten worden.

Gesloten