LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door blont007 »

Komt er nog bij dat u een gebruikte auto heeft van aardig wat jaartjes oud, tel er gerust nog een aardig bedrag bij voor onkosten en u begrijpt dat oude auto`s meestal een slechte investering is.

Ik hoop voor u dat u verder veel geluk heeft met uw nieuwe aanwinst, ik adviseer u wel om de motor goed na te laten kijken, want als daar foute dingen gebeuren dan zit u zeker in de prijzenkast met nog duurdere reparatiekosten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik denk eerder dat de rubbers in de draagarmen niet meer goed waren. En bij bepaalde auto's kun je alleen de rubbers vervangen, maar bij sportievere modellen kun je dat wel vergeten. Dan moet het hele onderdeel worden vervangen. Kost idd wel wat meer.
En verder had ik bij mijn eerste auto een keurmeester die met het blote oog kon zien dat de achterste wiellagers defect waren...yeah, right. Ander bedrijf dan maar.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door kokka »

Revoked schreef:
08 sep 2018 18:43
Ik denk eerder dat de rubbers in de draagarmen niet meer goed waren. En bij bepaalde auto's kun je alleen de rubbers vervangen, maar bij sportievere modellen kun je dat wel vergeten. Dan moet het hele onderdeel worden vervangen. Kost idd wel wat meer.
En verder had ik bij mijn eerste auto een keurmeester die met het blote oog kon zien dat de achterste wiellagers defect waren...yeah, right. Ander bedrijf dan maar.
bij mijn S6 ( best een sportief model) kunnen ze de rubbers er ook gewoon uitpersen, alleen moet je dat wel weten en aangeven anders krijg je een hele nieuwe draagarm. Gelukkig is mijn vaste monteur daar altijd heel eerlijk in.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door blont007 »

Revoked schreef:
08 sep 2018 18:43
Ik denk eerder dat de rubbers in de draagarmen niet meer goed waren. En bij bepaalde auto's kun je alleen de rubbers vervangen, maar bij sportievere modellen kun je dat wel vergeten. Dan moet het hele onderdeel worden vervangen. Kost idd wel wat meer.
En verder had ik bij mijn eerste auto een keurmeester die met het blote oog kon zien dat de achterste wiellagers defect waren...yeah, right. Ander bedrijf dan maar.
Een goede foto zou hier wonderen doen, ik denk persoonlijk dat er overtollig veel speling aanwezig is. RUBBERS en bussen.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

NeoDutchio schreef:
08 sep 2018 14:12
Zoals gemeld is een APK een momentopname en geeft minimale eisen aan bepaalde onderdelen. Stel dat mijn banden een profiel hebben van 1,65mm, dan is die APK goedgekeurd. Rij ik de garage uit en moet ineens remmen en slip een beetje, dan kan er zomaar wat rubber afgaan waardoor ik onder de grens uitkom en een prent krijg van oom agent.
Vandaar ook mijn vraag of er adviespunten op het APK staan. De wettelijk eis voor de profieldiepte van een band is 1,6 mm. Een band met een profieldiepte tussen de 1,6 en 2,5 mm wordt voor APK goedgekeurd maar er dient op het APK rapport een zgn "adviespunt" : AC 1 band aanwezig met een profieldiepte tussen 1.6 en 2,5mm.

TS heeft al aangegeven dat hij/zij het APK rapport niet heeft gezien. Dat zou eventueel een indicatie kunnen zijn dat er één of meerdere adviespunten op staan.

Een Opel Vectra uit 2003 voor 1950,= is nou niet dermate goedkoop dat je meteen reparaties zou moeten verwachten.
Maar met de klachten inmiddels door een andere garage laten verhelpen verspeel je wel redelijk wat rechten op kosteloos herstel danwel een vergoeding door de verkopende partij.

Een beetje duur leergeld voor de volgende keer. (Maar het blijft zuur).

v.d.Heyden

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

@v.d.Heyden, helaas werkt de "vind deze reactie leuk" nog niet, maar bij deze: +1

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door Revoked »

kokka schreef:
08 sep 2018 19:21
Revoked schreef:
08 sep 2018 18:43
Ik denk eerder dat de rubbers in de draagarmen niet meer goed waren. En bij bepaalde auto's kun je alleen de rubbers vervangen, maar bij sportievere modellen kun je dat wel vergeten. ...
bij mijn S6 ( best een sportief model) kunnen ze de rubbers er ook gewoon uitpersen, alleen moet je dat wel weten en aangeven anders krijg je een hele nieuwe draagarm. Gelukkig is mijn vaste monteur daar altijd heel eerlijk in.
Dan is jouw S6 van een ouder model dan mijn laatste S6. Ik heb het ff nagekeken. Theoretisch kunnen de rubbers altijd worden vervangen, maar bij mijn laatste benzineauto werd echt geadviseerd de volledige onderdelen te vervangen. Iets met buigende draagarmen ofzo.
Verder heb ik totaal geen ervaring met (versleten) draagarmen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door tttlocke »

blont007 schreef:
08 sep 2018 19:42
tttlocke schreef:
08 sep 2018 19:25
Dit leek zo'n mooi topic te kunnen worden, maar het ziet toch naar uit dat het in de kiem gesmoord is :wink:
Wat draagt uw antwoord bij aan dit mooie topic? Ik zie niemand die gesmoord is, alleen maar mensen die oprecht deze eigenaresse van de Opel willen helpen.
Ik zie ook niemand die gesmoord is.
Mijn bericht was kennelijk niet duidelijk genoeg, maar ik doelde op het feit dat er recentelijk meer van dit soort auto topics geweest zijn en dit topic had dezelfde kant op kunnen gaan, ware het niet dat het voor TS een ongunstige wending nam nu bleek dat ze het herstel al door derden heeft laten uitvoeren zonder te klagen bij de verkoper.
Het kan natuurlijk nog steeds mooi worden, met allerlei nuttige tips voor TS over bijvoorbeeld autotechniek, maar op juridisch vlak zet dat vrees ik weinig zoden meer aan de dijk.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door kokka »

Revoked schreef:
08 sep 2018 20:31
kokka schreef:
08 sep 2018 19:21
Revoked schreef:
08 sep 2018 18:43
Ik denk eerder dat de rubbers in de draagarmen niet meer goed waren. En bij bepaalde auto's kun je alleen de rubbers vervangen, maar bij sportievere modellen kun je dat wel vergeten. ...
bij mijn S6 ( best een sportief model) kunnen ze de rubbers er ook gewoon uitpersen, alleen moet je dat wel weten en aangeven anders krijg je een hele nieuwe draagarm. Gelukkig is mijn vaste monteur daar altijd heel eerlijk in.
Dan is jouw S6 van een ouder model dan mijn laatste S6. Ik heb het ff nagekeken. Theoretisch kunnen de rubbers altijd worden vervangen, maar bij mijn laatste benzineauto werd echt geadviseerd de volledige onderdelen te vervangen. Iets met buigende draagarmen ofzo.
Verder heb ik totaal geen ervaring met (versleten) draagarmen.
2008.. mijn monteur vertelde me wel dat de serviceman van audi zou proberen om me toch hele nieuwe draagarmen aan te smeren, maar dat hij ze er gewoon uit perst en vervangt

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

alfatrion schreef:
08 sep 2018 16:17
petratang schreef:
08 sep 2018 12:28
Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een autobedrijf zonder garantie maar met een nieuwe apk na ongeveer 8 weken kon ik beide draagarmen achter laten vervangen a 385 euro De monteur vertelde mij dat dit nooit door de apk keuring had gemogen Kan ik de rekening op het autobedrijf verhalen?
Ja, u een goede heeft een goede kans op dat een rechter het met u eens zal zijn. Van een tweedehandse auto mag u verwachten dat deze geschikt is om mee deel te nemen aan het verkeer. De rechter zal vermoeden dat de draagarmen bij aflevering al slecht waren, omdat u dit gebrek binnen zes maanden na aflevering heeft ontdekt. Bovendien kunt u als leek zelf niet eenvoudig waarnemen dat de draagarmen gebrekkig waren.
Wat een onzin. De verkoper heeft voordat de reparatie is gedaan niet eens kunnen onderzoeken of de claim van TS wel terecht was, laat staan dat er een kans is geweest om de gebreken te herstellen.

Als er al sprake van gebreken is geweest. Het kan net zo goed zijn dat het bedrijf wat nu de reparatie heeft uitgevoerd iets eerder advies tot vervanging geeft dan strikt noodzakelijk. Het werk wat een concullega eerder heeft uitgevoerd afkraken en zo voor jezelf de gelegenheid creëren om een flinke rekening te schrijven is heel makkelijk als de klant weinig of geen verstand van zaken heeft.

Wie gelijk heeft, de garage waar de auto gekocht is, de garage waar deze hersteld is of misschien beiden omdat de APK al 2 maanden oud is, is niet meer vast te stellen. En beide garages hebben financieel belang bij hun versie van het verhaal. Beiden zijn niet onafhankelijk.

Wil je in dit soort kwesties een redelijke onafhankelijk advies, dan moet je de auto laten inspecteren/keuren door een partij die zelf geen reparaties uitvoert. Er zijn Apk-keuringsstations waar ze geen reparaties uitvoeren. Die zijn vaak iets duurder, maar hebben er baat bij om niet onnodig auto's af te keuren en dus heel strikt de regels te volgen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door BreejKC »

In deze hele discussie mis ik het argument 'onderzoeksplicht' van de koper. Voor zover ik het kan beoordelen heeft koper vertrouwd op het mooie verhaal van de verkoper en zomaar een 15-jaar oude auto, zonder garantie, gekocht. Het APK rapport heeft ze nauwelijks gelezen laat staan verkregen. Van eventuele adviespunten was koper dus ook niet op de hoogte. Kennelijk 'verblind' door die prachtige Vectra is die koop zonder verder onderzoek gesloten.

Enige kennis van zaken leek ook niet aanwezig. Met een beetje kennis van zaken weet je dat aan een 15-jaar oude auto het nodige kan mankeren. De draagarmen van die Vectra zullen dus zeker niet 'zo goed als nieuw' geweest zijn, maar misschien net goed genoeg voor normaal gebruik of om goed door de APK te komen. Maar bij zo'n oude auto is een net iets te hard genomen heuveltje in de weg, er zijn hele gemene bij, genoeg om het einde van een wat oudere draagarm te betekenen.

In hoeverre de verkoper hierin iets valt te verwijten vraag ik me dus af. Zeker nu koper met het opgetreden mankement niet naar verkoper is teruggegaan en hem ook niet in de gelegenheid heeft gesteld een eventueel gemaakt fout onder coulance of een andere redelijke regeling te repareren.

sake1987

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door sake1987 »

Wat mij in deze discussie opvalt is, dat we er gelijk van uit gaan dat die draagarmen niet goed waren en dat de verkoper fout is.
Wat nu als die garage die de draagarmen heeft vervangen de charlatan is ?
Misschien wilde deze garage er ook gewoon wat aan verdienen.
En als je dan niet eerst de verkoper de mond gunt, wat heeft dit topic dan voor meerwaarde ?

petratang
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2009 12:56

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door petratang »

Mag ik iedereen bedanken voor de reactie's Ja ik had sommige dingen zeker anders moeten doen en dat zal ik in een volgende situatie zeker doen

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik adviseer u, maak er met uw Vectra nog van wat er van te maken valt. Maar realiseer u dat het een oude auto is waar plotseling mankementen aan kunnen optreden en u met een beetje pech aan reparatiekosten in enkele maanden het bedrag kwijt kan zijn wat u ervoor betaald heeft. Houdt met uw rijstijl daar ook terdege rekening mee.

Onderzoek eens of de garage, waarin u wel vertrouwen heeft, zelf aangeleverde onderdelen in uw auto voor u wil monteren. Bij autoparts-winkels als o.a. Winparts, Mister-auto, CarpartsDirect e.v.a. kunt u zelf tegen scherpe prijzen onderdelen aanschaffen. Dit scheelt al gauw veel Euro's als wanneer garages zelf die onderdelen voor u moeten aanschaffen. Ook op onderdelen willen zij graag iets verdienen.

Heeft u een 'handige Harry' in de buurt? De kleinere reparaties / noodzakelijk onderhoud wil hij misschien wel voor niks of tegen een schappelijke vergoeding voor u verrichten. Ook op Werkspot kunt u, na even zoeken betrouwbare monteurs/garagebedrijven vinden die voor schappelijke prijzen deze werkzaamheden voor u kunnen/willen verrichten. Lees vooraf wel goed de recensies daarvan door. Zelf vond ik via Werkspot een garage die voor ca. € 250,00 minder als de merkgarage de (door mij zelf aangeschafte) koppeling van een Kia Picanto verwisselde. Een betrouwbaar garagebedrijf waar ik sindsdien ook met mijn Skoda Octavia ook kom voor reparaties. T.o.v. de merkdealer rekent deze een uurtarief dat € 30,00/uur lager is (excl. btw).

Spaar ondertussen door voor een andere auto. Houdt de aanbiedingen van de garages, automerken en/of autodealers goed in de gaten. Op een nieuwe of sommige gebruikte auto's, zeker tegen het einde van het jaar of bij bepaalde maatregelen van de overheid, willen er nogal eens aantrekkelijke acties zijn met extra inruilbedragen. Met een beetje geluk krijgt u als inruil voor die Vectra misschien wel het bedrag dat u ervoor betaald heeft. En weet, als u eventueel niets inruilt, dat u ook op gebruikte auto's korting kunt bedingen op de vraagprijs.

Maar, voldoe altijd goed aan eigen onderzoek. Neem een betrouwbare autokenner of -monteur mee of laat een aankoopkeuring verrichten. Iemand die een auto als goede auto verkoopt heeft daarmee geen probleem en lost de gevonden problemen, vooraf aan de aflevering, voor u op. Weet dat een garage die moeilijk doet over een aankoopkeuring iets te verbergen heeft. Dit is de meest zuivere indicatie dat u zo'n garagebedrijf beter links kunt laten liggen en u voor alle zekerheid uw licht elders opsteekt. De tweedehandsmarkt in auto's is overspoelt met aanbod, dus meer dan keuze genoeg.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door Radar »

Enkele berichten door Moderator verwijderd, reden: het voeren van meta-discussies (offtopic).

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door renewouters »

De auto is goedgekeurd maar niet goed gekeurd....

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kokka schreef:
08 sep 2018 21:59
2008.. mijn monteur vertelde me wel dat de serviceman van audi zou proberen om me toch hele nieuwe draagarmen aan te smeren, maar dat hij ze er gewoon uit perst en vervangt
Het heeft ook te maken met het werk wat er aan vast zit. Een rubbertje kost niet zo veel, maar om deze eruit te persen en nieuwe te monteren geeft extra uren. Als nieuwe draagarmen (duurder dan een paar rubbertjes) minder manuren kost kiest een garage vaak daarvoor. Immers minder werk met meer omzet/marge. Maar het vervangen van de rubbers die ik bij dealers niet zo vaak gebeuren, puur door die kosten. Niet merkgebonden bedrijfjes en 'mannetjes' hebben een lager uurloon en dan loont het vaak wel.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

BreejKC schreef:
09 sep 2018 08:01
In deze hele discussie mis ik het argument 'onderzoeksplicht' van de koper.
Niet dat argument weer. Een dergelijk argument is hier niet op zijn plaats.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door thecure »

Aha, dus zo'n oude bak moet je gewoon blind kopen?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door BreejKC »

@alfatrion: Graag een nadere verklaring. Of geldt de onderzoeksplicht bij het kopen van een goed alleen bij een onroerend goed? Zeker als je de gok neemt om zonder garantie iets te kopen, zeker als het enige waarde heeft, lijkt het me niet meer als logisch dat je vooraf dan even onderzoekt of het te verkrijgen goed voldoet aan datgene wat je wenst te kopen. Al is het alleen maar om een hoop ellende achteraf, hoe goed je juridisch in je recht staat misschien ook, te voorkomen.

Gesloten