LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
petratang
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2009 12:56

apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door petratang »

Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een autobedrijf zonder garantie maar met een nieuwe apk na ongeveer 8 weken kon ik beide draagarmen achter laten vervangen a 385 euro De monteur vertelde mij dat dit nooit door de apk keuring had gemogen Kan ik de rekening op het autobedrijf verhalen?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door mahadma »

Een apk is een zogenaamd momentopname van de staat van de auto op de "apk" punten. 2 maanden later kan er (mogelijk) door een bepaald rijgedrag van alles al mankeren. U kunt m.i. niet de kosten op het autobedrijf wat u de auto verkocht heeft verhalen, als dit absoluut niet door de keuring had mogen komen dan heeft de apk keurmeester iets (on)bewust over het hoofde gezien.
Over welk merk, model, leeftijd en betaalde prijs hebben wij het hier? En u heeft zonder garantie gekocht, bewust neem ik aan, dus ook weinig kans op garantie.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door thecure »

petratang schreef:
08 sep 2018 12:28
Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een autobedrijf zonder garantie maar met een nieuwe apk na ongeveer 8 weken kon ik beide draagarmen achter laten vervangen a 385 euro De monteur vertelde mij dat dit nooit door de apk keuring had gemogen Kan ik de rekening op het autobedrijf verhalen?
En wat zeiden ze van de draagarmen bij de aankoopkeuring?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Wat staat er op het APK rapport? Adviespunten?

petratang
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2009 12:56

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door petratang »

mahadma schreef:
08 sep 2018 12:41
Een apk is een zogenaamd momentopname van de staat van de auto op de "apk" punten. 2 maanden later kan er (mogelijk) door een bepaald rijgedrag van alles al mankeren. U kunt m.i. niet de kosten op het autobedrijf wat u de auto verkocht heeft verhalen, als dit absoluut niet door de keuring had mogen komen dan heeft de apk keurmeester iets (on)bewust over het hoofde gezien.
Over welk merk, model, leeftijd en betaalde prijs hebben wij het hier? En u heeft zonder garantie gekocht, bewust neem ik aan, dus ook weinig kans op garantie.
opel vectra GTS bouwjaar 2003 1950 euro

petratang
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2009 12:56

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door petratang »

v.d.Heyden schreef:
08 sep 2018 12:57
Wat staat er op het APK rapport? Adviespunten?
jeetje nu je het zegt heb het APK rapport helemaal niet gezien

petratang
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2009 12:56

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door petratang »

thecure schreef:
08 sep 2018 12:57
petratang schreef:
08 sep 2018 12:28
Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een autobedrijf zonder garantie maar met een nieuwe apk na ongeveer 8 weken kon ik beide draagarmen achter laten vervangen a 385 euro De monteur vertelde mij dat dit nooit door de apk keuring had gemogen Kan ik de rekening op het autobedrijf verhalen?
En wat zeiden ze van de draagarmen bij de aankoopkeuring?
heb alleen een APK keuring

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom bent u voor die draagarmen naar een garage gegaan?of is dat “probleem” wellicht tijdens iets anders geconstateerd?

petratang
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2009 12:56

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door petratang »

Lady1234 schreef:
08 sep 2018 13:40
Waarom bent u voor die draagarmen naar een garage gegaan?of is dat “probleem” wellicht tijdens iets anders geconstateerd?
Ik ben naar een garage gegaan omdat ik geen garantie had en het autobedrijf ligt ruim een uur rijden bij mij vandaan

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door jonis »

petratang schreef:
08 sep 2018 13:44
Lady1234 schreef:
08 sep 2018 13:40
Waarom bent u voor die draagarmen naar een garage gegaan?of is dat “probleem” wellicht tijdens iets anders geconstateerd?
Ik ben naar een garage gegaan omdat ik geen garantie had en het autobedrijf ligt ruim een uur rijden bij mij vandaan
U kunt de verkoper nu niet meer aansprakelijk stellen want u heeft de verkoper de kans ontnomen om de auto te repareren want bij een defect dient u eerst naar de verkoper te gaan en wellicht is er een oplossing mogelijk.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door GJS »

petratang schreef:
08 sep 2018 13:22

jeetje nu je het zegt heb het APK rapport helemaal niet gezien
Dat rapport had je moeten krijgen toen je de auto kocht, in Nederland is het niet meer verplicht dit bij je hebben maar in sommige andere landen wel.
Weet je zeker dat er een geldige APK opzit?
Zou dat maar eens controleren op https://www.rdw.nl/

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zoals gemeld is een APK een momentopname en geeft minimale eisen aan bepaalde onderdelen. Stel dat mijn banden een profiel hebben van 1,65mm, dan is die APK goedgekeurd. Rij ik de garage uit en moet ineens remmen en slip een beetje, dan kan er zomaar wat rubber afgaan waardoor ik onder de grens uitkom en een prent krijg van oom agent.
Een APK zegt dus werkelijk niets.
Wat Thecure aangeeft, een auto koop je niet blind. Meer dan een uur rijden en geen aankoopkeuring laten doen geeft te kennen dat de prijs dusdanig laag is geweest dat u een gok neemt. Met een aankoopkeuring lichten ze heel de auto door en weet je welke risico's je loopt. Met de punten die daar uit komen start je de onderhandelingen. Echter zou het in dit geval, gezien de prijs en type auto niet geloond hebben om de auto te kopen.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een Vectra GTS uit 2003 voor 1950 euro. Die zal aardig wat kilometers op de teller hebben staan. Dan kun je ook wel van wat extra onderhoud uitgaan.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

petratang schreef:
08 sep 2018 12:28
Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een autobedrijf zonder garantie maar met een nieuwe apk na ongeveer 8 weken kon ik beide draagarmen achter laten vervangen a 385 euro De monteur vertelde mij dat dit nooit door de apk keuring had gemogen Kan ik de rekening op het autobedrijf verhalen?
Ja, u een goede heeft een goede kans op dat een rechter het met u eens zal zijn. Van een tweedehandse auto mag u verwachten dat deze geschikt is om mee deel te nemen aan het verkeer. De rechter zal vermoeden dat de draagarmen bij aflevering al slecht waren, omdat u dit gebrek binnen zes maanden na aflevering heeft ontdekt. Bovendien kunt u als leek zelf niet eenvoudig waarnemen dat de draagarmen gebrekkig waren.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door riddert »

alfatrion schreef:
08 sep 2018 16:17
petratang schreef:
08 sep 2018 12:28
Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een autobedrijf zonder garantie maar met een nieuwe apk na ongeveer 8 weken kon ik beide draagarmen achter laten vervangen a 385 euro De monteur vertelde mij dat dit nooit door de apk keuring had gemogen Kan ik de rekening op het autobedrijf verhalen?
Ja, u een goede heeft een goede kans op dat een rechter het met u eens zal zijn. Van een tweedehandse auto mag u verwachten dat deze geschikt is om mee deel te nemen aan het verkeer. De rechter zal vermoeden dat de draagarmen bij aflevering al slecht waren, omdat u dit gebrek binnen zes maanden na aflevering heeft ontdekt. Bovendien kunt u als leek zelf niet eenvoudig waarnemen dat de draagarmen gebrekkig waren.
Hoeft een klant niet meer de verkoper in de gelegenheid te stellen het euvel te verhelpen? Dat lijkt me een logischer weg dan naar de rechter stappen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, dat was me even ontschoten. De koper moet eerst de verkoper schriftelijk aanmanen.
art. 7:21 lid 6 BW schreef:Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door kokka »

TS schrijft dat de monteur aangeeft dat de auto nooit door de APK had mogen komen zo.
heeft hij ook aangegeven waarom niet?
Het kan zomaar wel een adviespunt zijn geweest maar geen afkeur.
speling op je draagarmen (rubbers) is al snel vervelend, maar hoeft niet perse afkeur te zijn.

sake1987

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door sake1987 »

alfatrion schreef:
08 sep 2018 16:27
Ja, dat was me even ontschoten. De koper moet eerst de verkoper schriftelijk aanmanen.
art. 7:21 lid 6 BW schreef:Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
Maar TS heeft dit niet gedaan en de auto al laten repareren.

Webber
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 jun 2018 22:08

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door Webber »

petratang schreef:
08 sep 2018 12:28
Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een autobedrijf zonder garantie maar met een nieuwe apk na ongeveer 8 weken kon ik beide draagarmen achter laten vervangen a 385 euro De monteur vertelde mij dat dit nooit door de apk keuring had gemogen Kan ik de rekening op het autobedrijf verhalen?

U had dus een nieuwe apk en een andere garage geeft dus 8 weken later het advies om beide draagarmen te vervangen?
Was u bij die garage voor een andere klacht?
Of merkte u iets aan de achterwiel ophanging dat u deed besluiten naar een andere garage te gaan?

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat 8 weken na een apk beide draagarmen spontaan zijn doorgerot...
Dan waren de draagarmen voor de apk ook al afkeurwaardig.

Maar het kan ook zijn dat de garage waar u nu bent geweest...de boel wat aangedikt heeft...en dat de draagarmen nog gewoon apk waardig waren..

Als de oude draagarmen echt apk afkeur zijn...dus doorgerot...vliegroest is geen apk afkeur!,dan zou u met de oude draagarmen naar de garage kunnen zijn waar de auto is aangekocht.
Dan kunt u ook bewijzen en laten zien wat de staat van de draagarmen is.
Anders valt er mijn inziens weinig te verhalen.

sake1987

Re: apk goed gekeurd maar na 8 weken al een dure reparatie

Ongelezen bericht door sake1987 »

Webber schreef:
08 sep 2018 17:23
petratang schreef:
08 sep 2018 12:28
Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een autobedrijf zonder garantie maar met een nieuwe apk na ongeveer 8 weken kon ik beide draagarmen achter laten vervangen a 385 euro De monteur vertelde mij dat dit nooit door de apk keuring had gemogen Kan ik de rekening op het autobedrijf verhalen?

U had dus een nieuwe apk en een andere garage geeft dus 8 weken later het advies om beide draagarmen te vervangen?
Was u bij die garage voor een andere klacht?
Of merkte u iets aan de achterwiel ophanging dat u deed besluiten naar een andere garage te gaan?

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat 8 weken na een apk beide draagarmen spontaan zijn doorgerot...
Dan waren de draagarmen voor de apk ook al afkeurwaardig.

Maar het kan ook zijn dat de garage waar u nu bent geweest...de boel wat aangedikt heeft...en dat de draagarmen nog gewoon apk waardig waren..

Als de oude draagarmen echt apk afkeur zijn...dus doorgerot...vliegroest is geen apk afkeur!,dan zou u met de oude draagarmen naar de garage kunnen zijn waar de auto is aangekocht.
Dan kunt u ook bewijzen en laten zien wat de staat van de draagarmen is.
Anders valt er mijn inziens weinig te verhalen.
Ja wie moeten we nu wantrouwen ? de verkoper of de garage die de draagarmen heeft vervangen ?
De enige oplossing is de vervangen draagarmen te controleren

Gesloten