LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontbinding Koopcontract

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
alexander70
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2008 00:17

Ontbinding Koopcontract

Ongelezen bericht door alexander70 »

Bij een bovag dealer wilde ik een auto inruilen. Reden om dit te doen was het overlijden van mijn man, en alleen heb ik niet zo'n grote auto nodig.
Hij had een BMW 5 serie en de aangeboden auto was een Audi A3.
Moest ik wel 10.000 euro bij betalen. Dit aanbod heb ik niet geaccepteerd, aangezien de auto's ongeveer dezelfde leeftijd hadden en hetzelfde aantal kilometers.
Later werd mij een Mercedes A klasse aangeboden, met de belofte van een flinke korting. Zelfde dealer overigens, waar wij ook al twintig jaar klant zijn. Toen heb ik wel het bod geaccepteerd middels een koopcontract, onder vermelding van dat de gewneste bijbetaling a 9000 euro te hoog was (gezien het eerdere aanbod) en dat de korting nog wel zou komen. Daarna heeft de dealer mij een gewijzigde offerte gestuurd. Door het afwaarderen van de BMW 5 en het opvoeren van een korting bleef het bedrag onder aan de streep hetzelfde. Daarna wederom contact opgenomen, gezegd dat ik de korting a 5000 euro mistte, dealer zou dat corrigeren en uiteindelijk kwam er een nieuwe offerte met een korting van 250 euro.

Toen waren de rapen gaar: ik stelde mij op het standpunt dat er gedurende de onderhandeling een korting was beloofd en dus wilde ik de auto niet meer hebben. Wat niet handig was, was dat ik al een koopcontract ondertekend had. Maar ik heb dan ook al in geen 30 jaar meer een auto gekocht... en wij deden al 20 jaar plezierig zaken met hen.

Nu moet ik voor de ontbinding een boete van 15% betalen, volgens de normale ontbindende voorwaarden. De dealer zegt nu namelijk dat er nooit enige korting beloofd is en het koopcontract is geldig. Maar hij gaf aan dat, gezien de relatie en de omstandigheden, er 50/50 gedaan zou worden met de boete. Rest mij dus nog maar een boete a 3000 euro. De kosten rijklaar maken waren 500 euro, dus ik gaf aan dat de boete wellicht wettelijk zo is, maar dat er feitelijk geen andere kosten zijn gemaakt dan het rijklaar maken van de auto. Mijn tegenaabod was die kosten te betalen, want er werd verder geen verlies geleden: de mercedes is nog steeds verkoopbaar.

twee zaken: door het uitbrengen van een nieuwe offerte, waarin de waarde van de in te ruilen auto wijzigt, zou normaliter erop duiden dat het eerder opgestelde koopcontract ongeldig wordt. Er is namelijk een nieuwe situatie ontstaan, ook al is het bij te betalen bedrag hetzelfde.
Als vervolgens de dealer daarna nog met een offerte aankomt die een korting aangeeft van 250 euro, lijkt mij dat het koopcontract 9waar die bijbetaling van 9.000 op staat) ook leidt tot eigenlijk een gewijzigde koop. En ook al zegt de dealer dat er nooit sprake is geweest van eht geven van korting, hij heeft hem wel gegeven!


Advocaten en rechtzaken hebben geen zin, gezien de hoogte van het bedrag.

Wat te doen? Verlies nemen voor de dommigheid van het tekenen van een koopcontract of kan er door de (in mijn ogen) gewijzigde situatie van nieuwe offertes toch besloten worden om de zaak te schikken met het betalen van kosten rijklaar maken? Hij weigert verder te gaan dan de 50/50 deal rondom de boete.

Heeft iemand zoiets eerder bij de hand gehad?

Gesloten