Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
renate75
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 22:23

Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door renate75 »

We hebben op 11 juni via hun site (na telefonisch contact waarin verteld werd dat het altijd teruggestort kon worden) €500,- als reservering voor een Mazda MX 5 overgemaakt waar onze zoon belangstelling voor had.
We hebben de volgende dag hierin een proefrit gemaakt en gezegd dat we een paar dagen later terug zouden komen met onze zoon (die dan weer terug van een marine oefening was) om met onze zoon naar de auto te komen kijken.
Op de desbetreffende dag van te voren gebeld maar de auto bleek al verkocht te zijn.
Nu ben ik al anderhalve maand bezig om het geld terug te krijgen maar ik wordt steeds naar andere medewerkers verwezen met waarschijnlijk fictieve namen. Er werd steeds gezegd dat het opgelost zou worden en dat er iets mis was gegaan bij de IT afdeling.
Nu heeft het bedrijf definitief besloten het geld te houden en dreigt met aangifte van stalking als ik weer contact met ze opneem.
Ik heb inmiddels aangifte gedaan van oplichting.

Pas op voor dit bedrijf.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door geengast »

Wat uit uw verhaal niet blijkt: heeft u € 500,- betaalt als reservering van een Mazda MX5 of heeft u dit bedrag betaalt als aanbetaling voor een koop.
Indien het een reservering betreft, heeft de verkoper zich daaraan gehouden, maar heeft u zelf de definitieve keuze uitgesteld omdat uw zoon op een marine oefening was.
Betreft het echt een aanbetaling, dan was de koop gesloten en heeft u recht op terugbetaling.

renate75
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 22:23

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door renate75 »

Het was een reservering cq aanbetaling.
Tijdens de proefrit is besproken dat we enkele dagen later terug zouden komen, de auto zou dan worden gepoetst en klaargezet voor de proefrit.
Er is ons meerdere malen gezegd dat er bij geen aankoop het geld terug zou worden gestort.
Dit staat er op hun site: Heeft u een auto gezien en wilt u deze reserveren? Maak dan gebruik van het onderstaande formulier om een aanbetaling te doen. Vanaf € 500,–.
Dus U vind €500,- voor een proefrit geen oplichting?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door witte angora »

Is er een termijn gesteld waarbinnen er een beslissing genomen moet worden? Reserveren kan, maar niet geen weken of maanden. Dat kost het bedrijf alleen maar geld.

Eerlijk gezegd horen we hier wel vaker verhalen van één kant, en dan blijkt een en ander toch wel wat genuanceerder te liggen. Wat ik niet begrijp is: jullie doen een reservering/aanbetaling van 500 euro voor een auto die jullie nooit gezien hebben, en maken daarna pas een proefrit. Na die proefrit gaan jullie niet tot aankoop over, maar besluiten jullie een paar dagen later terug te komen voor nog een proefrit.

Hoe lang heeft het geduurd voor jullie weer contact opnamen? Wat zou het bedrijf voor conclusie trekken, denk je?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een auto poetsen voor een proefrit? Een auto wordt gepoest als die verkocht is en de koper dat bedongen heeft bij aanschaf. Een verkoper gaat echt geen energie steken in een auto waarvan hij niet zeker weet of en wanneer die verkocht wordt.
Overigens is reserveren iets anders dan een aanbetaling. Reserveren wil zeggen vast houden, een aanbetaling is een deelbetaling bij aanschaf. Is er geen koopcontract gemaakt, dan is er ook niet gekocht. Tenzij u nadrukkelijk hebt gezegd dat u de auto wilde kopen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is er wel een proefrit gemaakt, maar wil zoon dat ook nog doen.

renate75
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 22:23

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door renate75 »

Juist.
Het bedrijf biedt dit aan om de auto enkele dagen vast te houden maar wij zijn alvast enkele dagen eerder gaan kijken zodat het bedrijf, als de auto niets is, niet langer hoeft te wachten tot mijn zoon, die de auto evt zou kopen, een proefrit maakt.
Maar ik zeg het nog maar eens, het bedrijf heeft voordat en ook nadat wij het bedrag voor deze reservering hebben over gemaakt steeds beweerd dat het geen probleem was en het geld zo terug gestort kon worden.
Voordat wij deze reservering maakten hebben wij gebeld over de auto en dat de belangstellende niet gelijk kon komen kijken en het advies van de garage was om deze te reserveren. Ze konden hem zelfs 3 weken vasthouden voor ons. Het was dus hun advies ze wisten de reden van reserveren van te voren.

Nu roepen ze dat ze alleen nog praten met een advocaat en ik moet maar bewijzen dat ik niets van hun gekocht heb voor die €500,-.

kuklos
Berichten: 9724
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door kuklos »

renate75 schreef:
29 jul 2021 20:43
Nu roepen ze dat ze alleen nog praten met een advocaat en ik moet maar bewijzen dat ik niets van hun gekocht heb voor die €500,-.
Okee, dan is het duidelijk. Op naar een advocaat. Om jezelf geld te besparen, zet het verhaal duidelijk op papier, met data en welke afspraken gemaakt zijn en hoe (telefonisch, schriftelijk etc.) en print bewijzen alvast uit.
En aangaande het laatste stuk van de gequote zin, zo werkt het niet. Jij hoeft niet te bewijzen dat je niets gekocht hebt.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou vind ik het eerlijk gezegd al bijzonder vreemd dat een bedrijf 500 euro vraagt voor een reservering om deze later terug te betalen als de koop niet doorgaat. En inderdaad, een eerste proefrit maken, en vervolgens wordt er beloofd dat hij voor de tweede proefrit gepoetst wordt? Waarom is dat ding dan niet gelijk gepoetst?

Ik volg het niet helemaal.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat een idioot verhaal van die verkoper. Gewoon een ingebrekestelling sturen en een deurwaarder inschakelen. Dit slaat werkelijk nergens op.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Een aanbetaling zodat je de proefrit kan maken is niet zoals het hoort. Een aanbetaling doe je na de koopovereenkomst is gesloten.

Ik denk dat je recht hebt op geld terug. Neem contact op met een deurwaarder. Als hij niet betaald kan de deurwaarder beslag nemen op (gedeelte van) de inboedel van het bedrijf.
Dien ook een klacht in bij https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-m ... en-aan-acm wegens oneerlijke handelspraktijken.

Indien je het formulier hebt ingevuld op
https://autodevaart.nl/online-reserveren/ dan heb je geen reservering voor een proefrit maar een definitieve koopovereenkomst gemaakt. Jij hebt ook plichten na een koopovereenkomst (zoals het ophalen van de auto). Een bedrijf kan een schadevergoeding eisen voor het opslag van de auto. Bij kopen op afstand heb je wel een bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze 14 dagen mag je je aankoop annuleren en moet je je geld terug krijgen. Indien het niet duidelijk was, geld een opzegtermijn van 1 jaar. https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijd


Een tip, koop je (2de hands) auto alleen bij een bedrijf dat is aangesloten bij de https://www.bovag.nl/zoek-bovag-bedrijf . Je hebt (meer) zekerheid dat alles eerlijk gaat, je kunt dan naar een onafhankelijke geschillencommissie en de meeste rechtsbijstandverzekeringen helpen je alleen als het een BOVAG aankoop is.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Volgens mij is / was de Vaart aangesloten bij de Bovag.
Ben heel benieuwd naar het verhaal van het bedrijf zelf.
Is wel wat vreemds met het bedrijf aan de hand aangezien de reviews of (voor een autobedrijf redelijk opvallend) ofwel heel erg positief zijn of dramatisch slecht (laatste doorgaans op basis van slechte afspraken of het gebruik van fictieve verkopersnamen en de pogingen om klanten het bos in te sturen/aan het lijntje te houden).

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op dit moment is Vaart niet aangesloten bij BOVAG.

Natuurlijk ben ik altijd benieuwd naar de andere kant van het verhaal, maar die krijgen we nooit te horen. Normaal gesproken ga ik vanuit dat TS gelijk heeft. Anders kan ik nergens beginnen. Mocht het verhaal anders in elkaar zitten dan komt TS later vanzelf achter.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Seinhuis schreef:
30 jul 2021 13:56
Natuurlijk ben ik altijd benieuwd naar de andere kant van het verhaal, maar die krijgen we nooit te horen. Normaal gesproken ga ik vanuit dat TS gelijk heeft. Anders kan ik nergens beginnen. Mocht het verhaal anders in elkaar zitten dan komt TS later vanzelf achter.
Waarschijnlijk is het doel achter het betalen om te voorkomen dat de auto niet verkocht wordt en andere kopers in de tussentijd afhaken. Echter mag je wel als klant zeggen dat je afziet van de koop, maar de auto mag niet zomaar doorverkocht worden aan een ander in die gereserveerde tijd. In het eerste geval is het discutabel wat er met je geld gaat gebeuren. Je legt de auto vast waardoor de verkoper niet kan verkopen. L:ogischerwijs ben je dan het geld kwijt waarna je kan discuteren dat €500,- veel geld is. Maar in het tweede geval waarin jij de auto vastgelegd hebt en de verkoper deze aan derde verkoopt, dan heb je gewoon recht op het geld terug. Tenzij de koper de verkoper maandenlang aan het lijntje houdt. Maar daar lijkt in deze geen sprake van te zijn.

renate75
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 22:23

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door renate75 »

Van de politie heb ik nog geen reactie ontvangen, wel van Auto de Vaart een dreigmail gekregen.

Na wat op internet te zoeken blijkt dat de eigenaar van Auto de Vaart voorheen actief is geweest met het autobedrijf; Auto de Mol te Almere. Hij kiest trouwens namen die veel lijken op wel goede autobedrijven en dat maakt het zoeken naar recensies ook lastig.
Bij Auto de Mol, wat nu niet meer bestaat, hanteerde de eigenaar blijkbaar dezelfde handelswijze.
Veel beloven, niets is te veel gevraagd, maar niets op papier zetten en niets nakomen en dreigen met dwangsommen en advocaten bij een slechte recensie.

Gelukkig hebben we daar geen auto gekocht en is de schade tot €500,- beperkt gebleven.

[De naam van de eigenaar werd weggehaald door de moderator.]
Laatst gewijzigd door renate75 op 02 aug 2021 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Goed dat je aangifte gedaan hebt, maar ik denk dat de politie niks ga doen. Strafrechtelijk is het moeilijk te bewijzen, daarnaast heeft de politie onderbezetting.

Als het verhaal klopt is het in het civiel recht makkelijker te bewijzen. Daarvoor kan je naar je rechtsbijstandverzekering of een deurwaarder.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Seinhuis schreef:
02 aug 2021 16:30
Goed dat je aangifte gedaan hebt, maar ik denk dat de politie niks ga doen. Strafrechtelijk is het moeilijk te bewijzen, daarnaast heeft de politie onderbezetting.

Als het verhaal klopt is het in het civiel recht makkelijker te bewijzen. Daarvoor kan je naar je rechtsbijstandverzekering of een deurwaarder.
Ik verwacht niet veel van een rechtsbijstandverzekering. Het gaat niet om een BOVAG garage en komen al heel snel "de kleine letters" in het geding zodat ze de claim kunnen afwijzen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat staat er eigenlijk op papier over die € 500?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Auto de Vaart heeft op de website een formulier waarmee klanten een auto kunnen reserveren. Op het formulier staat dat van klanten gevraagd wordt om een aanbetaling te doen vanaf € 500,–. Er staat niets aangegeven over hoe lang de auto gereserveerd blijft noch wat er met het geld gebeurt indien de auto niet gekocht wordt. TS geeft aan dat telefonisch is aangegeven dat de aanbetaling altijd teruggestort kon worden. Een aanbod voor betaalde reservering kan op basis van het voorgaande niet worden aangekomen. Een aanbetaling van € 500,– moet slechts gezien worden als een drempel om niet te gemakkelijk auto's te reserveren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto de Vaart Almere weigert geld van reservering van al verkochte auto terug te geven.

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
03 aug 2021 12:32
Die 500 euro die u aanbetaald heeft krijgt dan een heel andere lading want de auto is voor een bepaalde tijd onverkoopbaar geweest en mag als een soort schadevergoeding ingehouden worden.
Onzin. Natuurlijk mag dat niet.

Plaats reactie