LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
dog14
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2018 13:03

auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door dog14 »

Hallo allemaal.
zaterdag hebben wij onze seat ibiza ingeruild op een renault..
tijdens deze ruiling heeft de autohandelaar niet 1x in onze gezeten of gekeken in de auto of onder de moterkap hij ging er blindelings en met vertrouwen op in. wij dacht nou lrima u bent handelaar dus het zal goed zijn.
auto overgeschreven bijbetaald enzo.
nu belt hij ons gisteren op met het probleem dat de auto niet in de 5e versnelling wil wat bij ons niet bekend was ik heb aangegeven dat ik hier geen problemen mee heb gehad en dat ik maar 2 km met de auto naar mijn werk rijd dus amper de 5 gebruikte en aks ik hem gebruikte was het goed.
we hebben aangegeven dat we in het verleden 1x een problemen hadden met kabels die waren opgeschoven in de bak dit probleem is verholpen was daarna goed.
nu wil hij dat wij de helft van de kosten gaan betalen. ik zei nee want dit wisten wij ook niet tot de dag vandaag.
tot hoever staan wij in ons recht want hij geeft nu aan dit naar een jurist te sturen.

ps hij heeft ons ook een verkeerde factuur gegeven met een verkoop bedrag die niet overeenkomst met het bedrag bij de advertentie scheelt 1000 euro.

wat kunnen wij hiet mee want als ik hem berichten stuur reageerd hij niet maar belt hij me gelijk op. hij zegt alle telefoon gesprekken te hebben opgenomen.

graag hoor ik meer

mvg annet

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04
Beste antwoord
Gekozen door dog14

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

door Lady1234 » 06 jun 2019 16:36

Laat hem maar lekker bellen. Als hij als professional niet eens de moeite neemt om een inruil auto te inspecteren, is dat zijn eigen risico.

Ik heb eerder de indruk dat hij probeert er een slaatje uit te slaan.
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Natuurlijk heeft de verkoper een onderzoeksplicht. Hij werkt professioneel en hoort te weten wat te doen bij een inruil.
Echter, u hebt ook een meldplicht. Een niet eerder ontdekt gebrek is geen probleem, wel als u er van af wist. Zeggen dat u maar 4km per dag rijdt en nooit naar de 5 gaat gaat u niet lukken om uzelf vrij te pleiten.
Geen idee of u een rechtsbijstandverzekering heeft, anders kunt u het beste info inwinnen bij het juridisch loket.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door Costnix »

De handelaar moet als professional zelf de wagen inspecteren. U als particulier mist de kennis van de autotechniek. Lees eens het volgende artikel:
https://www.dehaanlaw.nl/blogs/inruilautos-en-gebreken

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laat hem maar lekker bellen. Als hij als professional niet eens de moeite neemt om een inruil auto te inspecteren, is dat zijn eigen risico.

Ik heb eerder de indruk dat hij probeert er een slaatje uit te slaan.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door kokka »

Costnix schreef:
06 jun 2019 16:33
De handelaar moet als professional zelf de wagen inspecteren. U als particulier mist de kennis van de autotechniek. Lees eens het volgende artikel:
https://www.dehaanlaw.nl/blogs/inruilautos-en-gebreken
Ik ben het met je eens voor wat betreft de onderzoeksplicht van de koper, echter, het niet kunnen rijden in de vijfde versnelling is niet iets waarvoor je enige technische kennis hoeft te hebben. Ik vind het erg ongeloofwaardig dat ts dat niet wist.
Het zou me dan ook niet verbazen als een rechter de handelaar in het gelijk zou stellen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door berndv »

kokka schreef:
06 jun 2019 16:41
Costnix schreef:
06 jun 2019 16:33
De handelaar moet als professional zelf de wagen inspecteren. U als particulier mist de kennis van de autotechniek. Lees eens het volgende artikel:
https://www.dehaanlaw.nl/blogs/inruilautos-en-gebreken
Ik ben het met je eens voor wat betreft de onderzoeksplicht van de koper, echter, het niet kunnen rijden in de vijfde versnelling is niet iets waarvoor je enige technische kennis hoeft te hebben. Ik vind het erg ongeloofwaardig dat ts dat niet wist.
Het zou me dan ook niet verbazen als een rechter de handelaar in het gelijk zou stellen
Nee, maar in het aangehaalde artikel wordt als voorbeeld een zaak genomen waarbij een auto ingeruild is waarbij de auto dusdanig veel olie verbruikte dat de olie na iedere rit bijgevuld moest worden. Ook dat is iets dat zonder ook maar enige technische kennis wel geclassificeerd kan worden als een defect. Tenzij je denkt dat de auto op mengsmering rijdt, weet je dat als je na iedere rit olie moet bijvullen er iets niet goed zit.

dog14
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2018 13:03

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door dog14 »

tuurlijk schakel ik wel eens naar de 5e maar ik heb er echter geen problemen mee gehad.. de autohandelaar was op de hoogte dat wij er destijds iets mee hadden gehad maar zei hier boe of bah op. dit probleem is toen ook verholpen en was na ons idee klaar. wr moesten 45 km rijden om onze nieuwe auto te halen in die 45 km hebben we de gehele tijd op de snelweg in de 5e gereden zonder problemen. plus dat we de auto daar op de oprit hebben geparkeerd en hij de auto moest verrijden de zaterdags en ons pas de woensdags benaderd. ik ben geen auto kenner maar als je als autohandelaar niet eens de moeite neemt om even de auto te bekijken van binnen en buiten. we zijn bij tig autohandelaren geweest en die deden allenaal de moeite om even in de auto te zitten de versnellingen te controleren nooit is er iemand geweest die wat heeft gezegt dus tja

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door rvjapio »

Zijn eigen risico. Niks meer aan doen.

dog14
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2018 13:03

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door dog14 »

hij wil dit juridisch laten uitzoeken wat kan ik verwachten. of wat staat me te wachten.
heb duidelijk tegen hem gezegt dat hij beter had moeten controleren want ik als vrouw heb weinig kennis van autos hij zegt ja dat is vertrouwen hebben.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat u kunt verwachten, kan ik zo niet zeggen, maar mijns inziens probeert hij gewoon maar wat. Eigenlijk is het te gek dat hij daarmee komt. En dan ook nog een factuur met een onjuist bedrag en dreigingen dat de telefoontjes opgenomen worden?

En dat is een officiële dealer van een automerk? Lijkt me eerder een louche tweedehands autohandelaar.

Maar u hebt daar een auto gekocht, bij een probleem aan deze auto zult u ongetwijfeld beduveld worden als u om garantie komt.

Ik zou hem verder negeren.

dog14
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2018 13:03

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door dog14 »

ik heb de rechtsbijstandverzekering gebeld en die geeft ons gelijk. dus we hoeven nergens over in te zitten

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Niks voor een RB verzekering om u zomaar gelijk te geven... meestal zullen die voorzichtig zijn met hun mening, zeker als het om aan- en verkoop gaat van 2e handsauto's.... en zeker omdat dat is uitgesloten in de voorwaarden. Maar goed, u bent er blij mee! Gefeliciteerd.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Weer eens wat anders, een particulier die slimmer is dan een gewiekste autohandelaar, en de zaak was zo lekker snel beklonken.

Ik lees eigenlijk dat beide heel blij zijn dat ze zo snel van hun auto af zijn, en het is altijd zo....als twee een zaak doen dan is altijd eentje de pineut :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemd verhaal, dat de auto eigenlijk alleen voor 2 km maar het werk wordt gebruikt. Ik vraag mij dan af waarom je dan überhaupt een andere auto zou kopen. Maar goed, dat is een andere vraag, mits de kilometerstand ook zo laag is dat daaruit kan worden opgemaakt dat de auto nauwelijks gebruikt werd. Als er bv een ton op de teller staat, dan is het wel een zwak verhaal.

Maar los daarvan heeft de koper natuurlijk ook een onderzoeksplicht. Als hij niet eens de moeite neemt om een stukje met de auto te gaan rijden, dan neemt hij bewust dat risico.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door witte angora »

Och, mijn vader heeft vorig jaar ook een andere auto gekocht. De oude kwam niet door de keuring. En ja, hij doet er één keer per week boodschappen mee, samen met mijn zus. Dat is inderdaad zo'n 2 kilometer per week.

Het is die man zijn eigen geld, mag hij?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk mag dat. Maar het lijkt hier niet te gaan om een auto die niet door de keuring komt, maar om een auto waar TS in het dagelijks gebruik weinig problemen mee lijkt te hebben. Het is trouwens ook meer een observatie die in een verdere juridische strijd wel te sprake zou kunnen komen. Waarbij je wel een 'goed verhaal' moet hebben.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toen ik nog werkte, reed ik ook hooguit 2 kilometer heen en 2 kilometer terug.

Ik denk eerder dat die dealer bij een juridische strijd een goed “verhaal” moet hebben. Zelfs geen testritje gemaakt.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar met die korte stukjes kan ik me indenken dat je de 5e niet of nauwelijks gebruikt. De laatste keer dat de auto van mijn vader de snelweg zag, was toen hij het ding ophaalde. Dat is inmiddels bijna een jaar geleden. Buiten de bebouwde kom komt het ding al niet, tenzij mijn nicht uit Oeganda overkomt om een paar weken hier te werken en geld te verdienen, dan heeft ze de auto van opa af en toe nodig. Maar ook dan blijven het 80 kilometer wegen.

Dat ding verslijt eerder van het stil staan dan van het gebruik.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: auto ingeruild dealer wil kosten bij ons verheven

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als de kabels bijgesteld en gesmeerd zijn kan deze lichter schakelen.
Ook de olie van de versnellingsbak bijvullen heb ik ooit moeten doen.
Maar er is dan niets mis mee, gewoon zwaarder schakelen in alle versnellingen.
Ik heb mijn huidige auto met defecte bak gekocht bij dubieuze handelaar!
Zeer voordelige inruil waar hij graag vanaf wilde....
Na op de brug zetten, kabels smeren en bijstellen en olie bij vullen alles perfect.
Kosten olie + brug waren maar €30,- bij bevriende garage!
Een sloop bak of gereviseerde is vele malen duurder, naast het onderdeel ook veel meer werk!


en de prijs, er zijn handelaren die online meeneem prijzen zonder inruil melden en bij bezoek aan showroom met inruil
de prijs op kaartje voor raam pakken.
Dan krijg je gewoon €1000,- meer inruil en bij online verkoop de handelswaarde!

En zaterdag ingeleverd en woensdag klagen, een beetje traag en je weet niet wat er in tussentijd is gedaan!
Het is mogelijk dat een zwaar schakelende wat bij jarenlang gebruik normaal is de kabel verkeerd is gedraaid of verkeerde kabel.
Als een niet wetende monteur dit doet en zegt dat er een nieuwe bak onder moet is mogelijk.

Hij heeft Uw auto gezien en weggezet en jammer dat dit korte stukje niet langer was!
Wel moet hij nu aantonen dat er tussen inruil op Zaterdag en bellen of Woensdag niets is gebeurd!
Een fout van monteur die de klant de schuld geeft is ook mogelijk.

Hij is koper en moet bewijs leveren dat er een foute auto met bekend gebrek is ingeleverd.

En U is niet de enige die alleen stadsverkeer reed, doen vooral vele ouderen en moeders die meerdere kinderen dagelijks naar school/opvang brengen ook en in woonplaats ook werken... en dan gebruik je niet eens de 4e....

En wat denk je van de 60+ generatie die in 4 bak examen heeft gedaan en de 5e vergeet!
Niemand is verplicht de 5e te gebruiken en in drukke gebieden laat ik hem ook vaak in 4e staan...
Een opname mag, en ooit bijgesteld is normaal bij deze met kabels bediende bakken.

Gesloten