Auto kapot na 4 dagen garage weigert te helpen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
staraad

Re: Auto kapot na 4 dagen garage weigert te helpen

Ongelezen bericht door staraad » 12 aug 2017 12:57

Tja een auto van 1000 euro, wat kan je daarvoor verwachten. Garantie zou ik maar niet voor gaan, hooguit hopen op coulance, zo die er al is. En je rechten halen, staat niet in verhouding tot het geïnvesteerde bedrag.
En toch kan je voor dat bedrag en in die klasse verrassend goed weg komen. Goed selecteren en checken is je beste optie. En ga dan bij voorkeur voor een Japanner of de jongere Koreaanse modellen, hun productieprocessen en de gebruikte onderdelen zijn (zie de statistieken en het oordeel van de WW) in de regel gewoon beter. Mijn zoon is totaal niet geïnteresseerd in auto's enige wat hij wil is goedkoop en probleemloos rijden. Na een Peugeot 107 van 12 jaar oud was hij binnen een half jaar helemaal klaar met die auto. Nu rijdt hij al 3 jaar in een Suzuki Alto van nu bijna 20 jaar oud. Spartaanser kan haast niet, maar de kosten zijn minimaal en de auto heeft hem nog nooit laten staan. En zo zijn er nog meer, Toyota Starlet is zo'n voorbeeld, het kan dus wel!
Natuurlijk kan je het een keer slecht treffen, maar heel vaak kan je dat zien aan de algehele toestand van de auto of merk je dat bij een proefrit. Laten staan zo'n exemplaar, geen handvol maar een land vol met aanbod......

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 12 aug 2017 13:14

Als de lambda-sonda vier dagen later kapot gaat, dan wordt vermoed dat deze bij aflevering niet goed was
. In geval van een defecte lambdasonde gaat bovenstaande niet op want zelfs al zou de verkoper de motor management computer uitlezen dan komt de storing niet naar boven dus kon de verkoper niet weten dat de lambdasonde binnen afzienbare tijd defect zou gaan. Dat de lambasonde binnen 4 dagen defect gaat is een geval van pech voor zowel de koper als de verkoper want beiden konden het niet weten. Ts is eerst naar een andere garage gegaan en heeft pas na constatering van het defect de verkoper gecontacteerd met een kostprijs van 250 euro en heeft daarmee de verkoper de kans ontnomen om de auto zelf te herstellen en die kans dien je de verkoper wel te geven.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC » 12 aug 2017 13:34

Zucht, ik geef het op. Sorry voor mijn wat vrije weergave van een "naam". Ik zal het niet meer doen.

Nog even de prijs van een lamdasonde opgezocht bij mijn favoriete auto-onderdelen leverancier, Mister Auto. Voor een VW polo, vanaf bouwjaar 2001 betaal je, incl. BTW er voor het eigen merk: € 38,70. Voor het merk Delphi: € 39,30. Voor een Bosch € 61,90. Voor het polo'tje zou ik voor het eigen merk Bölk gaan. In mijn Skoda meerdere onderdelen van dit eigen merk ingebouwd en het functioneert al langere tijd zonder problemen.

En op internet is eenvoudig terug te vinden hoe je zo'n sonde in een VW-polo zelf omwisseld.

Nu ga ik lekker een stukje uitwaaien, op mijn . . . . . Motorfiets.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 12 aug 2017 13:48

snuffel1 schreef:
Als de lambda-sonda vier dagen later kapot gaat, dan wordt vermoed dat deze bij aflevering niet goed was
In geval van een defecte lambdasonde gaat bovenstaande niet op want zelfs al zou de verkoper de motor management computer uitlezen dan komt de storing niet naar boven dus kon de verkoper niet weten dat de lambdasonde binnen afzienbare tijd defect zou gaan.
Dat doet we niet toe, het wetsartikel maakt deze uitzondering niet.
Ts is eerst naar een andere garage gegaan en heeft pas na constatering van het defect de verkoper gecontacteerd met een kostprijs van 250 euro en heeft daarmee de verkoper de kans ontnomen om de auto zelf te herstellen en die kans dien je de verkoper wel te geven.
Dat lees ik niet in het OP.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 12 aug 2017 14:15

Uit het openingstopic.
Conclusie Landalzone kapot kosten 250 euro ex werkplaatskosten.
Garage gebeld
Eerst de conclusie en dan pas de garage = verkoper bellen duidt er wel op dat Ts elders naar de auto heeft laten kijken.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 12 aug 2017 16:44

Je hebt een punt. Als een ander de reparatie heeft gedaan, dan kan GA niet zo veel meer. Terugbrengen in de oude staat is niet praktisch.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye » 13 aug 2017 09:06

BreejKC schreef:Zucht, ik geef het op. Sorry voor mijn wat vrije weergave van een "naam". Ik zal het niet meer doen.

Nog even de prijs van een lamdasonde opgezocht bij mijn favoriete auto-onderdelen leverancier, Mister Auto. Voor een VW polo, vanaf bouwjaar 2001 betaal je, incl. BTW er voor het eigen merk: € 38,70. Voor het merk Delphi: € 39,30. Voor een Bosch € 61,90. Voor het polo'tje zou ik voor het eigen merk Bölk gaan. In mijn Skoda meerdere onderdelen van dit eigen merk ingebouwd en het functioneert al langere tijd zonder problemen.

En op internet is eenvoudig terug te vinden hoe je zo'n sonde in een VW-polo zelf omwisseld.

hier wees ik al eerder op, snap dus de leverancier van de auto ook niet zo erg, zet zo een ding er even in en klaar, weer een tevreden consument en misschien wel een klant die wat langer blijft, niet je naam te grabbel gooit op feestjes en partijtjes...

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 13 aug 2017 10:25

Hawk-Eye schreef:
BreejKC schreef:Zucht, ik geef het op. Sorry voor mijn wat vrije weergave van een "naam". Ik zal het niet meer doen.

hier wees ik al eerder op, snap dus de leverancier van de auto ook niet zo erg, zet zo een ding er even in en klaar, weer een tevreden consument en misschien wel een klant die wat langer blijft, niet je naam te grabbel gooit op feestjes en partijtjes...
Het probleem is alleen dat TS het al had laten maken voor een veel groter bedrag en dit bij de garage wil claimen.

vroem

Ongelezen bericht door vroem » 13 aug 2017 10:42

als het daadwerkelijk om lambdasonde gaat: zoek eens op een goede gebruikte (de gebruikte handel is heel wat anders dan vroeger) , omwisselen kan je zelf (stekkertje los, uitschroeven, andere erin en stekkertje weer vast) , moet je wellicht alleen nog langs de garage om de storingsmelding eruit te laten halen.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 13 aug 2017 15:06

Als we nu eens heel simpel houden . :D

Ts koopt een auto zonder garantie voor 1000,00 euro. Na 4 dagen gaat de lamp kapot links voor , kosten lamp 40,00 euro inzetten 75,00 euro .

Moet leverancier dan garantie geven . Volgens mij zelfde probleem als lamdasonde.

jesje.bulder
Contacteer:

Ongelezen bericht door jesje.bulder » 31 aug 2017 18:05

Heb advocaat erop gezet mag auto terug brengen krijg aankoop bedrag terug en de reparatie kosten vergoed
Het heeft wel degelijk zin actie te ondernemen

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC » 31 aug 2017 18:38

Misschien heeft TS deze VW Polo precies op tijd gekocht. Ik neem aan dat hij nog rijdend is. Recente tv-reclame van Opel. € 2000,00 extra inruil bovenop de normale inruilwaarde. Laat de Polo nog normaal eens € 500,00 opbrengen. Krijg je toch zomaar € 2500,00 er voor. Heb je bij € 1000,00 aanschafkosten toch mooi € 1500,00 voordeel. Maar, ik ben benieuwd wat er in de kleine lettertjes bij Opel staat, of geldt deze actie alleen bij de aankoop van nieuwe Opel's? Maar, misschien was TS dat allang van plan.

Edit:
Oeps ..., vorige actie niet gelezen. Maar, misschien heb ik iemand, die toch een nieuwe Opel wil kopen, hiermee een idee aan de hand gedaan.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 31 aug 2017 18:59

jesje.bulder schreef:Heb advocaat erop gezet mag auto terug brengen krijg aankoop bedrag terug en de reparatie kosten vergoed
Het heeft wel degelijk zin actie te ondernemen
Dank u voor het terug melden.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC » 31 aug 2017 23:03

Ook ik heb tot nu toe verzuimd TS te feliciteren met het positieve resultaat. Bij dezen. Eerlijk geef ik toe dat ik TS ook weinig kans gaf nog op enige vergoeding te kunnen rekenen. Fijn voor TS dat het zo goed is afgelopen.

Nog blijer ben ik dat TS dit opmerkelijk goede resultaat met ons heeft willen delen. Het opent perspectieven, denk ik, voor velen van ons. Kennelijk is er soms meer mogelijk als velen van ons hier denken.

En dan nu, TS, snel op zoek naar een andere auto. Deze keer is het opmerkelijk goed voor u afgelopen. Maar garantie daarop heeft u, denk ik, toch niet. Ondanks veel kritiek heeft u ook veel tips gekregen om op een redelijk betrouwbare manier een tweedehands auto te kopen. Doe hier iets mee en ik wens u daarna nog vele kilometers rijplezier.

jesje.bulder
Contacteer:

Ongelezen bericht door jesje.bulder » 01 sep 2017 12:52

witte angora schreef:
Henk Toeter schreef:Niet als aanval bedoelt NeoDutchio, maar ik hoop dat je inziet dat je TS (samen met andere forumleden)
Je bedoelt het goed, Henk, dat zie ik heus wel. Ik ervaar je bericht niet als een hetze tegen NeoDutchio, omdat je in dit deel van de quote duidelijk aangeeft dat meerdere forumleden op dezelfde manier hebben gereageerd. Meerdere mensen kunnen hier iets uit leren, ik ook. Voor mezelf: niet zozeer wat mijn mening betreft, maar meer de manier waarop ik dingen breng. Dat zou misschien toch wat milder kunnen. Wat meer overdacht. Daarom vind ik het toch jammer dat je NeoDutchio als enige noemt. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet nodig. Verder laat ik het erbij, want dit gaat volledig off-topic.

De topicstarter heeft de koop kunnen ontbinden + reparatie vergoed gekregen. Knap dat dat gelukt is. Ben ook wel benieuwd hóe dat gelukt is. Ik vond het al een hele prestatie om vorig jaar garantie los te peuteren op mijn Matizje van 1000 euro (omdat de koppakking was vervangen) en vervolgens, toen bleek dat het ding olie zoop, die garantie, die dus niet op papier stond, ook nog eens met succes te claimen. De topicstarter heeft veel meer bereikt. Kennelijk is er een kentering gaande onder handelaren. Juist daarom ben ik benieuwd naar de manier waarop het gelukt is.
Ik heb samen net mijn advocaat een goede brief opgezet.
De garage sprak zichzelf tegen in het pgenomen telefoon gesprek en op zijn reactie met aangetekende brief daar hebben wij hem op aangesproken denk dat hij eieren voor zijn geld koos.

jesje.bulder
Contacteer:

Ongelezen bericht door jesje.bulder » 01 sep 2017 13:04

BreejKC schreef:Ook ik heb tot nu toe verzuimd TS te feliciteren met het positieve resultaat. Bij dezen. Eerlijk geef ik toe dat ik TS ook weinig kans gaf nog op enige vergoeding te kunnen rekenen. Fijn voor TS dat het zo goed is afgelopen.

Nog blijer ben ik dat TS dit opmerkelijk goede resultaat met ons heeft willen delen. Het opent perspectieven, denk ik, voor velen van ons. Kennelijk is er soms meer mogelijk als velen van ons hier denken.

En dan nu, TS, snel op zoek naar een andere auto. Deze keer is het opmerkelijk goed voor u afgelopen. Maar garantie daarop heeft u, denk ik, toch niet. Ondanks veel kritiek heeft u ook veel tips gekregen om op een redelijk betrouwbare manier een tweedehands auto te kopen. Doe hier iets mee en ik wens u daarna nog vele kilometers rijplezier.
Dank je wel morgen gaat hij terug
Krijg dan 1530 euro en ga dan lekker op zoek naar andere wel veilige auto

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 01 sep 2017 17:27

jesje.bulder schreef:Ik heb samen net mijn advocaat een goede brief opgezet.
De garage sprak zichzelf tegen in het pgenomen telefoon gesprek en op zijn reactie met aangetekende brief daar hebben wij hem op aangesproken denk dat hij eieren voor zijn geld koos.
Dan hebben jullie dat dus goed aangepakt. Hoe een rechter oordeelt weet je pas als hij een uitspraak doet, dus zekerheid heeft in dit stadium niemand. Maar het risico dat hij het verliest zit er zeker in. En dan kost het hem wel even meer dan 1350 euro. Plus dat een gang naar de rechter ook bij andere klanten de wenkbrauwen doet fronsen.

En weet je? Die auto verpatst hij wel weer aan een ander voor 1000 euro. Hij is aan jou dus 350 euro meer kwijt dan dat hij ervoor ving, maar de winst op dat karretje ligt heus wel wat hoger dan wat het hem nu kost. Plus dat hij nu kan adverteren met een nieuwe lambdasonde. Het komt er dus op neer dat hij nu 350 euro minder winst op deze kar gaat krijgen, maar verlies leiden gaat hij heus niet. Wat mogelijk wel zou gebeuren als het voor de rechter komt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 01 sep 2017 19:30

BreejKC schreef:Uw rechten (op garantie) bij deze auto? Laat ik u teleurstellen: nada, noppes, helemaal niks! U heeft garantie tot aan de deur gekregen en daarna hield het op.
Klinklare onzin.
Je hebt wettelijke garantie en daarin staat dat het product dat je koopt moet beschikken over die eigenschappen die het geschikt maken voor normaal gebruik. Een auto die na 4 dagen ermee op houdt is niet geschikt voor normaal gebruik. De auto dient dan ook kosteloos gerepareerd te worden.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 01 sep 2017 19:43

Julie4444 schreef:
alfatrion schreef:Het enkele feit dat het gaat om een tweedehands product, dat tweedehands producten in de regel goedkoper zijn dat nieuwe producten, maakt niet dat de koper moet twijfelen of het tweedehands product wel geschikt is voor normaal gebruik. Immers, ook een tweedehands product kan goed onderhouden zijn.
Waarom is dat een slecht vonnis?

Er staat:
Het feit echter dat [gedaagde] iedere garantie uitsloot en, zoals uit de door partijen aangedragen omstandigheden volgt, het gaat om een Volkswagen Golf GTI van toentertijd drie jaar oud, met lederen bekleding en veel extra opties - een populaire auto - die werd aangeboden voor een bedrag van € 8.400,00 terwijl de nieuwwaarde € 33.885,00 bedroeg, maakt dat [eiser] had behoren te twijfelen aan de kwaliteit van de auto.

Deze omstandigheden brengen met zich dat [eiser] bij het sluiten van de koop wist of behoorde te weten dat hij te maken had met een autohandelaar die heel nadrukkelijk ieder risico dat hij zou kunnen worden aangesproken als de auto gebrekkig was, wilde uitsluiten. Dit riep een onderzoeksplicht voor hem in het leven. Hij had de auto bijvoorbeeld kunnen laten keuren. Nu hij aan die onderzoeksplicht niet heeft voldaan komt het gebrek in beginsel voor zijn rekening en risico.
Lijkt me duidelijk.
Omdat de autohandelaar op de bon en factuur duidelijk de gebreken had vermeldt die hem bekend waren en dus voldoende zijn plicht had gedaan om bij hem bekende problemen te melden aan de koper. Of te wel koper wist dat hij een product met gebreken kocht.

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo » 05 sep 2017 10:11

Mucha schreef:Als je een auto koopt voor 1000 euro dan weet je dat je niet bepaald topkwaliteit koopt.
Dat is eerder voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Ik zou best een Starlet of Corolla voor 1000 euro durven kopen, maar dan niet elk willekeurig exemplaar. Heb je er een die in de basis ok is, gooi er dan zo nodig 500 euro onderhoud en reparaties tegenaan en je rijdt nog lange tijd prima en goedkoop.
Mijn auto kostte me rond de 1600 euro, op onderhoud en reparaties heb ik niet bezuinigd en de wagen gaat nu al 7,5 jaar mee. Kunst is om technisch goede auto's te herkennen die niet zo courant zijn, bv door een lullige of oubollige uitstraling

Plaats reactie