LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Cle-y
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2018 07:20

Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door Cle-y »

Onlangs 3 dagen terug zach ik op marktplaats een auto staan bij een dealer in het advertentie stond aan geven dat deze auto alleen gebruikssporen had..eenmaal daar aangekomen na 2 uur rijden op vrijdag laat in de middag had ik de auto bezocht het gaat om een auto uit 2012 en inderdaad de auto had gebruiksporen enkele krasjes aan de buiten kant..motor starte op gegeven moment doe de motor uit bleef de koel fan 2 minuten door draaien dus ik vroeg de verkoper van joh waarom blijf de fan door draaien na dat de auto uit geschakeld was.hij gaf aan dat dat zo hoorde vooral door het warmte het was immers 31geraden buiten.

Goed uit eindelijk de koop overeenkomst getekend.om het moment dat weg wou gaan starte de auto niet meer dus hij een autostarter gehaald en toen starte de auto op dat moment bleven alle waarschuwingslampjes branden op de dashboard ik gaf aan van joh allelampjes branden op de dashboard hij zei dat het kwam omdat de accu er even van af was geweest dat het daar door kwam dat ze allemaal branden op dat moment zei ik tegen hem dat ik de koop wil ontdoen maar meneer verzekeerde mij dat de auto helemaal goed was meerder malen en dat deze alleen gereset moest worden bij de officeele dealer en zou alles goed zijn.na enige tijd hoe meneer zei dat de auto goed was ben ik er mee weg gegaan 2 uur terug rijden de volgende zaterdag ben ik na een dealer toe gereden gevraagd en de situatie uitgelegd .na enige tijd kwam hij terug hij gaf zoveel gebreken aan de auto die het niet deden zoals airbags,stuurbekrachtiging,sensoren die niet functioneerden,autogordel die het niet deed,motormangment lamp dat maar bleef branden en veel meer op de lijst .de monteur zelf al zei dat hij je zo heb laten rijden op de openbareweg levensgevaarlijk stel je had een ongeluk gehad.het laten maken van de auto zou mij meer kosten dan dat ik de auto gekocht had..APk was opeens dezelfde dag van koop verlopen terwijl inde advertentie iets heel anders stond..zins ik vrijdag de auto heb gekocht staat hij stil

Iemand enige idee of ik mijn geld terug zou kunnen vragen

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door mahadma »

Welk merk model bouwjaar km stand prijs? En dan bij een marktplaats verkoper. Geen deskundige bij de aankoop geweest naar tuurlijk, laat staan een aankoopkeuring. Ik vrees dat u de zepert van de week gekocht heeft. De apk kan je op de rdw op internet vinden.

stofzuigertje

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dealer?

Bij een niet goede auto kun je de koop ontbinden of was het een handelaar die zich dealer noemde?

Graag meer info en een dergelijke toch kopen is niet slim... tenzij de prijs flink lager was geweest.
Een oude lege accu na lang stilstaan kan en de storingen ook, maar hij had een nieuwe goed geladen accu moeten plaatsen.
Dat je 2 uren ging rijden, jammer maar beter een goede niet dan slechte wel gekocht!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Stofzuiger jij lijkt wel het orakel van Delphi. Beter een goede niet dan slechte wel gekocht?

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door squareware »

Zoals ik het lees heeft de verkoper verstand van auto's... In dat geval wist de verkoper ook af van de huidige staat van de auto en is er in princiepe sprake van dwaling.

Geld terugvragen gaat helaas niet zomaar in het geval van een aankoop anders dan via een bedrijf of webwinkel. Tenzij je een koopovereenkomst / iets op papier heb staan over de staat van het product. Dan kan je aantonen dat de verkoper in gebreke steld en je de koopovereenkomst wil vernietigen. (aangetekende brief) in dat geval kun je advies inwinnen bij de rechtsbijstand / juridisch loket.

Ik denk dat je jezelf hebt op laten lichten.
In het vervolg tijdens de proefrit de auto laten doorlopen bij een (andere) garage. Kost wel iets, maar nu kost het je nog meer. Juridische procedures zijn kostbaar in het geval van geen rechtsbijstand.
Was je wel verzekerd op het moment dat je de auto in gebruik nam en wat betreft het op naam laten zetten?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit lijkt me non-conformiteit, dus je kunt de koop ontbinden. Makkelijk zal het niet worden, maar met het lijstje van jouw garage zijn er misschien toch mogelijkheden. Je zou het beste informatie in kunnen winnen bij het Juridisch Loket, of bij je rechtsbijstandsverzekering, als je die hebt. Het ontbinden kun je het beste schriftelijk doen, aangetekend.

Toch een tip voor de volgende keer, ook al vroeg je er niet om:
Je kunt op de Ovi-site zelf nakijken of er nog een geldige APK op zit, en zo ja, hoe lang. Er staat ook aangegeven of de kilometerstand logisch of onlogisch is. Maar ook het aantal eigenaren van de laatste 9 jaar staat vermeld. Een auto die het afgelopen jaar een aantal keren van eigenaar is veranderd - daar zijn redenen voor, dat kan plausibel zijn, maar beter kun je voorzichtig zijn.

Dit is de site: https://ovi.rdw.nl/

Verder, aangezien het een auto van 2012 is, wil ik je adviseren volgende keer een aankoopkeuring te laten doen. Het geeft geen garantie, maar een hoop rotte appels haal je er wel uit op deze manier.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

TS heeft zich met een vlotte babbel het riet in laten sturen. Schandalig dit soort praktijken...

Aangetekende brief sturen waarin je de verkoper de kans geeft alle gebreken op zijn kosten door een officieel door het merk erkende dealer te laten oplossen of anders de koop ontbinden.

stofzuigertje

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dealer op Marktplaats...?

Vele goede dealers weigeren nog langer te adverteren omdat er zoveel huisvuil word aangeboden!
Omdat twijfelachtige handelaren mogen blijven is het voor een goede beter om daar niet te komen.....

Enkele moeten wel maar vaak zo min mogelijk want het is een site met veel rommel en dubieuze achtergronden en weinig bovag bedrijven.
Ik vermoed dat ze alles beloven voor de koop en nu alles ontkennen......
Als de Topic starter niet meer iets laat horen vermoed ik dat hij nooit meer op marktplaats een auto zal zoeken en dat is ook mijn voorselectie...
Ik ga geen KM maken voor een Marktplaats aanbieder als dit bedrijf niet bekend is.

Maar ik ga ook niet echt vrijuit... verkoop elke miskoop, ja ook ik heb wel eens foute via deze populaire Vuilnisbak site!

atlas1302

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik denk dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand is, een slechte accu laat al snel heel veel storingen zien. Nieuwe accu en laat de auto eens uitlezen...dan kunt u altijd nog overwegen om verhaal te maken bij de MP autodealer van de week.

U heeft dan in ieder geval iets aantoonbaar in de hand om indruk te maken, vrienden meenemen die er sportief uitzien werkt ook vaak zeker bij MP type`s.

atlas1302

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

stofzuigertje schreef:Dealer op Marktplaats...?

Vele goede dealers weigeren nog langer te adverteren omdat er zoveel huisvuil word aangeboden!
Omdat twijfelachtige handelaren mogen blijven is het voor een goede beter om daar niet te komen.....

Enkele moeten wel maar vaak zo min mogelijk want het is een site met veel rommel en dubieuze achtergronden en weinig bovag bedrijven.
Ik vermoed dat ze alles beloven voor de koop en nu alles ontkennen......
Als de Topic starter niet meer iets laat horen vermoed ik dat hij nooit meer op marktplaats een auto zal zoeken en dat is ook mijn voorselectie...
Ik ga geen KM maken voor een Marktplaats aanbieder als dit bedrijf niet bekend is.

Maar ik ga ook niet echt vrijuit... verkoop elke miskoop, ja ook ik heb wel eens foute via deze populaire Vuilnisbak site!
Wie NIET!

stofzuigertje

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Beste Atlas,

Als je een auto verkoopt op 2 uren rijden (enkele of retour???) dan is aanbieden om plaatselijk te laten repareren en op hun kosten de manier om het goed op te lossen... nu lopen ze de kans de naam van deze Dealer genoemd te zien en die blijft jarenlang te vinden.

Ook als het werkelijk een lege accu is die na flinke rit vol hoorde te zijn na uurtje rijden!
Daarom vermoed ik dat er meer aan de hand is.

Na vermelden woonplaats/regio weet ik vrijwel overal forum leden met uitlees/ reset kastjes voor eenmalige opschonen maar na uurtje rijden moet dat weg blijven....
Op 50 km is in elke plek een reset forum lid te vinden die het gratis wil doen maar vakantie... dus of het vandaag nog lukte?

Zelfs uitlezen boordcomputer ECU is mogelijk binnen 100 km in geheel NL en BE....
Dus ik kan dit via relaties doen maar dan moet Topic starter wel PB sturen...
Dan pas weet je of het eenmalige was of echte problemen.

Wel pen en papier meenemen voor de gevonden storingcode voor reset!

Dure dealers laten uitlezen en spook verhalen hoeft niet.
Zelf ervaring met vocht in stekker boordcomputer, bij dealer koste alles herstellen tussen de €4000, en €5000,- ex BTW...
Bleek reinigen en reset voldoende en na afloop met siliconen waterdicht spuiten voldoende dus vrijwel gratis.....
Na de dealer die €80,- vroeg voor uitdraai + print was deze persoon veroordeeld voor een flesje Hooghoudt en dat was maar €9,98 in de plaatselijke buurt super aanbieding!

Als ze zeggen dat ze alles wat de computer aangeeft absoluut moeten vervangen en misschien de boordcomputer zelf ook nog, en toen was het erg mistig en dus vochtig weer!

Nee ik ben geen deskundige maar des..knuddige die vooraf op problemcar ging kijken!
Doe wat er verteld werd en kreeg hierdoor jarenlang een goede relatie en als ondernemer is dat meer waard dan de dealer opgave!

Zelf vermoed ik een verrotte accu en daardoor vele storingen en als je de stroom niet kwijt kunt is een defecte dynamo niet uitgesloten....
Die zijn meestal stevig aan de prijs en als de spanningsregelaar roept laden maar de accu kan deze zooi niet kwijt....
Ik verwacht een PB en hoop dat hij in de buurt zit... want ik help graag, zowel hier als bedrijven op 2uren rijden om zeep!

NeoDutchio
Berichten: 12312
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U ziet op MP een auto, rijdt naar de andere kant van het land en koopt meteen die auto? Dan moet de auto wel heel goedkoop zijn geweest wil u dat zo gedaan hebben. Geen proefrit, geen aankoopkeuring, zelf totaal niets onderzocht. En dan gek vinden dat er iets aan mankeert?
Wij in Nederland hebben, volgens Mr. Frank Visser hele leuke wetten. Zo mag een verkoper alles zeggen over de auto. Natuurlijk moet het op waarheid berusten, echter zegt een andere wet dat je niet hoeft te geloven wat er in een advertentie staat. En zolang een koper ook een onderzoeksplicht heeft....

Het enige dat u kunt doen is de verkoper aanmanen de auto in een acceptabele staat te krijgen. Dat wordt dus weer 200km terug rijden.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reactie verwijderd door moderatie en gebruiker aangesproken op inhoud van het bericht. Reacties op dit specifieke bericht zijn ook verwijderd. Graag inhoudelijk reageren op het onderwerp.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Theotrucker schreef:Stofzuiger jij lijkt wel het orakel van Delphi. Beter een goede niet dan slechte wel gekocht?
Stofzuigertje gaat zo wonderlijk om met de Nederlandse taal dat aan zijn woorden geen vast knoop te touwen valt.
Overigens : je hebt als koper een onderzoeksplicht.
Doe je dat niet dan wordt verhaal halen een groot probleem.
Vraag aan de vraagsteller : over welke garage gaat het ?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ts is ons na enkele uren helaas al ontvallen.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Theotrucker schreef:Ts is ons na enkele uren helaas al ontvallen.
En zijn koelfan draaide nog lang en met verve door, ondanks en defecte accu....

Tja, zo gaat het wel vaker. Antwoorden waar de TS niet op had gehoopt of waar geen touw aan knoop te vasten is.
Het zal wel altijd zo blijven.

Amen

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Auto met veel gebreken, kan ik geld terugkrijgen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In alle eeuwigheid

Gesloten