LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
novice
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2009 15:25

Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door novice »

Ik moet even mijn verhaal kwijt en vraag hierbij meteen advies en hulp.
Om 08:30 bracht ik mijn auto volgens afspraak naar de kwik-fit voor een APK keuring. Omdat ik dezelfde middag nog moest werken hadden we afgesproken dat ze er meteen aan zouden beginnen. Rond een uur of 1 vond ik het wel lang duren en heb ik maar eens gebeld met de kwik-fit. Ik kreeg toen een monteur aan de lijn die mij niet te woord kon staan omdat ze met iets belangrijks bezig waren. Ze zouden mij snel terug bellen. Een uur daarna nogmaar eens gebeld en wederom werd mij verteld dat ze even niets konden vertellen over mijn auto omdat ze ergens mee bezig waren.
Uiteinderlijk kreeg ik om 14:30!! een telefoontje dat ze een probleempje hadden met mijn auto. Ze hadden tijdens of na de APK met mijn auto een proefrit( waar ik mondeling of schriftelijk geen toestemming voor had gegeven) gemaakt. Tijdens die proefrit is mijn auto (volgens hun) op hol geslagen en daarbij is behoorlijk wat schade onstaan. Turbo naar de knoppen, motorblok had olie aangezogen en was daarop gaan rijden. Met grof geweld hebben ze mijn auto tot stilstand gebracht. De schade die daarbij onstaan is heb ik nog niet eens kunnen inschatten. Al met al duizende euro's schade. Op mijn vraag "wat nu?", kreeg ik te horen dat de kwik-fit zich niet aansprakelijk vond en dat dit ook mij had kunnen overkomen!!!. Of ik mijn auto daarom dan ook even snel van het terrein wilde halen want hij stond in de weg. Toen ik naar een geschreven verslag vroef over het voorval kreeg ik te horen dat dat wel kon , maar dan zou kwik-fit een officieel onderzoek instellen wat 3500,- euro zou kosten en wat op mij verhaald zou worden als bleek dat de kwik-fit niet aansprakelijk zou zijn. Omdat ik gewoon met stomheid gelsagen was en niet wist wat ik daarop moest zeggen besloten om met deze man (vestegingsmanager Veghel) maar verder niet in discussie te gaan en mijn rechtsbijstand in te schakelen. Mijn broer is journalist voor het AD en zal er een stuk over schrijven. Word vervolgd

autoexpert
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:08

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door autoexpert »

Een proefrit maken maakt onderdeel uit van de APK. De auto zal toch in ieder geval verplaatst moeten worden, bijvoorbeeld voor de remmentest. U geeft de sleutel en de auto af, dus gaat u ook akkoord met de voorwaarden. Dus op dat gebied valt er niets te halen.

U zult nu moeten bewijzen dat de schade ontstaan is door het rijgedrag van de medewerker. Aangezien het een aardige kostenpost betreft zal uw rechtsbijstandsverzekering voor u het een en ander uitzoeken.

Wat ook belangrijk is: heeft uw auto altijd de voorgeschreven beurten gehad? Als u daar nalatig in bent geweest is het voor u moeilijk te bewijzen dat dit voorval niet ontstaan kan zijn door achterstallig onderhoud. Hoe oud is de auto, om wat voor auto gaat het? Kilometerstand van de auto?

Persoonlijk vind ik dit een van de weinige kwik fit filialen waar het personeel vriendelijk is en goede adviezen geeft. Maar goed, zo heb ik het ervaren.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

vraag me af wat men met 'op hol geslagen' bedoelt

in het geval van een dieselmotor is op hol slaan mogelijk

benzinemotor, lijkt mij niet

wat voor auto?

novice
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2009 15:25

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door novice »

het gaat om een laguna 2.2 diesel van 2003

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

dan is igg op hol slaan geen broodje aap

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door sjoegel »

Bij mij in de straat zit ook een Kwik Fit regelmatig zie ik hier in de straat auto's voorbij scheuren van de Kwik fit. Het gaat er vaak wild aan toe. Ik snap dat die auto's dan soms op hol slaan.
Ze gaan zoals ik het kan zien en beoordelen slordig om met auto's van klanten

autoexpert
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:08

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door autoexpert »

Zoals Mallemalle al aangeeft, dit kan gebeuren. Helaas voor u wordt het nu heel moeilijk om te bewijzen dat ze bij Kwik fit uw auto aan gort gereden hebben. Technisch onderzoek kan in dit geval wel aantonen of de auto inderdaad olie heeft aangezogen. Dit is met dieselmotoren in het verleden wel eens meer gebeurt. Zeker geen onzin verhaal.

De reactie van kwikfit dat u uw auto z.s.m. moet ophalen omdat hij in de weg staat is niet netjes.
Ik zou de auto z.s.m. laten onderwerpen aan technisch onderzoek, om het een en ander uit te sluiten c.q. bevestigen.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

wat ik niet begrijp is dat een fatsoenlijk bedrijf gewoon verzekerd zou moeten en kunnen zijn voor dit soort zaken, ipv je doodleuk weg te sturen

in een normale garage kan men ook door menselijke fouten schade aan je wagen aanbrengen, simpelweg omdat ongelukken in ene klein hoekje zitten en niemand perfect is

het lijkt er op dat kwik fit voor dit soort zaken helemaal niet verzekerd is en dus willen ze je weg hebben

ik denk dat je een poot hebt om op te staan

de schade is ontstaan doordat zij met je wagen reden en het is in hun tijd en aanwezigheid en in hun handen gebeurt

succes

novice
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2009 15:25

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door novice »

Ik heb idderdaat ook al bergrepen dat een auto op hol kan slaan en ik snap ook nog wel dat kwik-fit als beleid heeft dat ze tijdens een apk niet aansprakelijk zijn voor motorische schade. Er kloppen alleen aan aantal dingen niet. Het is voor mij nog steeds onduidelijk of een garage wel of niet wetterlijk verplicht is mijn toestemming te vragen als ze met mijn auto van het terrein af gaan. sommige garages vertellen dat ze altijd schriftelijk toestemming moeten hebben van hun klanten en andere garages doen daar niet aan. Dan is er nog het tijdsverschil. Om 08:30 zouden ze volgens afspraak aanvangen met de apk keuring en laten we eerlijk zijn dat duurt maximaal een uur. Toen ik de eerste keer ging bellen was het al gebeurd want toen werd ik al meteen afgewimpeld. Dan duurdt het nog anderhalf uur voordat ik gebeld word over dat mijn auto schade heeft. Wat is er in de tussentijd dan met mijn auto gebeurd. Voor het zelfde geld heft de monteur tijdens de testrit de motor gewoon kapot getrapt en hebben ze anderhalf uur genomen om het te laten lijken dat mijn auto op hol geslagen is.

En laten we wel wezen. het komt er nog steeds op neer dat ik mijn auto voor een apk breng en dat ik hem met duizenden euros schade terug krijg.

zwartje
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 aug 2008 10:45

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door zwartje »

Ik ben wel niet zo thuis in het stuk APK en auto's maar misschien is het wat.
Als de auto gekeurd is wordt hij afgemeld bij (ik dacht) de RDW. Op de keuringsbewijzen staat ook een tijdstip van afmelding en of de auto goed of afgekeurd is.
Zoals je zelf al schreef zouden ze gelijk beginnen met keuren en zou die rond 10 uur klaar moeten zijn.
Bel je verzekeringsmaatschappij eens want de schade is door derden ontstaan.
Waarschijnlijk wordt het niet door hun geregeld maar moet je de persoon/bedrijf aansprakelijk stellen via je WA.
Leg dit probleem eens voor bij het juridisch loket of een advocaat.

Ik zou zeker de auto niet weghalen want dan is de kans dat ze zeggen dat je het geaccepteerd hebt (de schade)
Gewoon laten staan en een expert erbij halen. Rijden doe je er toch al niet mee.

Het verhaal dat ze voor een onderzoek 3500,-- rekenen lijkt mij een broodje aap verhaal en geeft mij het gevoel dat ze van je af willen.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Wat een verhaal.
Afgezien van het feit dat ik geen enkele auto aan een kwik-fitter toe zou vertrouwen (hartoperatie laat je ook niet uitvoeren door een geflipte student medicijnen) en Renaults van die leeftijd gewoon een drama zijn is dit wel een hele botte reaktie van het betreffende filiaal (op voorwaarde dat het klopt).
Op hol slaande auto's zijn heel zeldzaam en dat dit nou net tijdens een proefritje moet gebeuren......

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

tis natuurlijk ronduit asociaal om na zon gebeurtenis gewoonweg tegen de klant te zeggen dat de wagen maar opgehaald dient te worden en daarmee de kous af

een fatsoenlijk bedrijf zoekt mee naar ene fatsoenlijke oplossing

beunhazen daar

onvoorstelbaar dat dat bedrijf nog steeds bestaat

ben benieuwd hoe dit afloopt want weer een klant die eieren voor zijn geld kiest betekend wederom een volgende keer weer gelazer, maar dan met de auto van een ander

koekebakkers

sees
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2009 09:19

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door sees »

Nou, ze hebben ik mij in ieder geval een klant verloren. Mijn man wil de auto voor een grote beurt naar de kwik-fit brengen. Over mijn lijk dat we onze auto naar een bedrijf brengen wat zo schaamteloos omgaat met andermans spullen. Dan kunnen we hem nog beter naar de beunhaas bij ons op de hoek brengen.

Veel sterkte met deze zaak

Alpha78
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:16

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Alpha78 »

*****, je zal de PR voor dit bedrijf doen.
Ik snap niet dat zo'n groot bedrijf als Kwik-fit dit soort zaken niet meteen regelt. Ook al zou het zo zijn dat ze niet geheel aansprakelijk zijn (wat ik betwijfel als ik het zo lees) Dan zou het toch beter zijn het meteen op te lossen. De no claim van hun verzekering weegt echt niet op tegen alle klanten die ze alleen al via dit forum verliezen en de slechte reclame voor hun bedrijf.
Volgens mij is 1 van hun slogans dat ze streven naar 100% klanttevrederheid. Ik denk dat ze door dit soort acties blij mogen zijn als ze boven de 10 % uitkomen.

Ik zou ze zeker aansprakelijk stellen. Ze hebben genoeg fouten gemaakt in dit verhaal. Mij zie je in ieder geval niet bij dit bedrijf

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

kwik fit draait op onwetende klanten

zelden klanten die een 2de keer teruggaan, en een 3de keer al helemaal niet

je zou denken, er moet een end aankomen maar nee

ze zijn vaak goedkoop, en de man in de crisis denkt voornamelijk aan zijn centen om na 1 kwik fit ervaring gedesillusioneerd toch bij een vakkundig bedrijf uit te kom en dubbel moet betalen

badlands33
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2009 08:20

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door badlands33 »

Heb je alleen een APK laten uitvoeren of in combinatie met een onderhoudsbeurt, Ik denk dat ze nl teveel olie hebben bijgevuld ,dan heb je bij een diesel kans dat de motor op hol slaat

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

hoedanook lijkt mij het bedrijf verantwoordelijk voor de schade

gurby28
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jun 2009 12:32

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door gurby28 »

Waar blijft de reactie van Kwik-Fit WebCare ?

IJskonijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 okt 2007 12:44

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door IJskonijn »

^^ Ik denk dat de "kwikfitwebcare" afdeling is geschapt ivm onvoorziene hoeveelheden extra werk....

Nog steeds gaan mensen naar die "nep" garages, ik zou er geneens een 3-wieler heenbrengen, zelfs die wordt nog gesloopt, of in dit geval, is ie op hol geslagen tijdens een testrit.....

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Auto voor een APK naar Kwik-fit, total-loss terug!!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste.
Bij mij in de straat zit ook een Kwik Fit regelmatig zie ik hier in de straat auto's voorbij scheuren van de Kwik fit. Het gaat er vaak wild aan toe. Ik snap dat die auto's dan soms op hol slaan.
hoedanook lijkt mij het bedrijf verantwoordelijk voor de schade
Er staan wel een hoop onzin reacties bij zoals bovenstaand door mij ge-quote zinnen

Als een dieselmotor op hol slaat, betekent dit inderdaad dat er olie uit het carter wordt aangezogen en dat deze in de cilinders ontbrandt.
Dit kan een behoorlijke schade toebrengen aan de auto.

Echter het op hol slaan van een motor is iets wat niet behoort te gebeuren, en is de berijder ook niet aan te rekenen. Het had de eigenaar ook ergens anders kunnen gebeuren.

Door snel te handelen ( gas los, remmen, en koppeling dus niet intrappen) slaat de motor af en is schade te beperken of te voorkomen.

Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen voor het op hol slaan van een dieselmotor:

Er zijn een aantal merken/types waarij dit fenomeen wel vaker voorkomt (ontwerpfout). Ik weet echter niet of de laguna daartoe behoort. In dat geval wordt vaak vanuit de fabrikant een modificatie doorgevoerd die het op hol slaan voorkomt.

De merk-dealers passen deze modificatie toe bij een onderhoudsbeurt. Je kan van Kwik fit niet verwachten dat ze dit soort details weten en of aanpassingen doorvoeren bij een APK keuring.

Het kan echter ook zijn dat er tijdens de proefrit iets in de motor kapot is gegaan waardoor er olie in de cilinders is gekomen. Ook in dat geval is kwik fit niks te verwijten.

Als laatste is ook een mogelijke oorzaak dat er teveel of verkeerde olie in de motor zit, veroorzaakt door een verkeerde verversing. Als er alleen een APK is uitgevoerd kan Kwik fit hier niks aan doen. Als er ook olie is ververst kan dit anders liggen

Het is wel zaak dat TS alle mogelijk genoemde oorzaken (probeert) te onderzoeken

Gesloten