Betalen voor APK en diagnose

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Costnix

Re: Betalen voor APK en diagnose

Ongelezen bericht door Costnix » 07 jun 2019 18:50

Nog maar eens dit lezen wat de garage moet doen na een APK keuring.
Ieder voertuig dat u keurt voor de Algemene Periodieke Keuring (APK), moet u afmelden. Dit geldt zowel voor een goedkeuring als voor een afkeuring. U kunt afmelden via uw provider of direct online via APK Webdirect.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/ap ... -webdirect

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 07 jun 2019 19:21

Mee eens maar pas als er een apk heeft plaatsgevonden kan die melding van afkeuring gedaan worden. Maar als er nog geen apk is gedaan dan valt er ook niets te af te melden. Het zou kunnen zijn dat Ts om een apk heeft gevraagd en dat als eerste gedaan is en na goedkeuring er een onderhoudsbeurt aan wilde koppelen onder het motto eerst apk en dan beslis ik wel of ik de auto laat repareren. Het kan er bij mij niet in dat een dealer voordat de auto geïnspecteerd is al een apk traject opstart omdat de dealer nog niet eens weet wat de staat van de auto is.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 07 jun 2019 20:08

Typisch Nederlands: kijken, kijken, niet keuren.

Jan_Moh

Ongelezen bericht door Jan_Moh » 07 jun 2019 23:11

Bedankt voor jullie reacties. Ik deed niet moeilijk en ik weigerde om meer dan 2000 euro te betalen voor een grote beurt, omdat ik eerst wil overleggen met andere garages . APK is door een dealer afgekeurd op 1 punt en ik was bereid om het meteen te repareren. Maar ze vroegen mij om 2 weken te wachten omdat ze het onderdeel niet hebben. Ik kan niet 2 weken lang zonder auto.

Het versleten onderdeel is nu vervangen door een andere garage met de helft van de prijs. De tweede garage vroeg mij om terug te keren naar de dealer voor herkeuring. De tweede garage zei dat ze alleen het versleten onderdeel gaan controleren. Maar de dealer zei dat ze de auto helemaal gaan controleren en niet alleen het punt dat in het rapport staat.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 08 jun 2019 08:17

Jammer, ik zie niet welk onderdeel bij deze garage 2 weken levertijd heeft....

Of heeft een andere garage met gebruikte wel aanwezige het opgelost?

Ook is type Renault niet genoemd en het lijstje wat deze Dealer graag wilde uitvoeren.
Verder heeft een verhuurbedrijf een kleine Toyota Aygo voor €17,50 per dag in aanbieding dus voor 2 weken valt dat nog wel mee...

Als je maar 1 ding laat repareren... voor een betrouwbaar antwoord is het lijstje van de Dealer hier plaatsen wel nodig.

kokka

Ongelezen bericht door kokka » 08 jun 2019 08:30

Jan_Moh schreef:
07 jun 2019 23:11
Bedankt voor jullie reacties. Ik deed niet moeilijk en ik weigerde om meer dan 2000 euro te betalen voor een grote beurt, omdat ik eerst wil overleggen met andere garages . APK is door een dealer afgekeurd op 1 punt en ik was bereid om het meteen te repareren. Maar ze vroegen mij om 2 weken te wachten omdat ze het onderdeel niet hebben. Ik kan niet 2 weken lang zonder auto.

Het versleten onderdeel is nu vervangen door een andere garage met de helft van de prijs. De tweede garage vroeg mij om terug te keren naar de dealer voor herkeuring. De tweede garage zei dat ze alleen het versleten onderdeel gaan controleren. Maar de dealer zei dat ze de auto helemaal gaan controleren en niet alleen het punt dat in het rapport staat.
Elke keuring is een moment opname, de dealer wil zijn apk bevoegdheid niet op het spel zetten door niet te kijken of er tussen de eerste en tweede keuring dingen zijn veranderd die de veiligheid van de auto negatief beïnvloeden. Eigenlijk zou je daar blij om moeten zijn. Je wil toch gewoon in een veilige auto rijden, of wil je alleen dat hij op papier goed is?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 08 jun 2019 08:59

Uiteraard worden bij de tweede keuring alle punten opnieuw nagelopen. Al is het naar omdat in de tussentijd een lampje kapot kan zijn gegaan.

jonis

Ongelezen bericht door jonis » 08 jun 2019 10:47

Jan_Moh schreef:
07 jun 2019 23:11
Bedankt voor jullie reacties. Ik deed niet moeilijk en ik weigerde om meer dan 2000 euro te betalen voor een grote beurt, omdat ik eerst wil overleggen met andere garages .
Je doet wel moeilijk omdat je voor een dubbeltje op de 1ste rang wil zitten; zoek dan meteen een goedkoper adres waar ze alles meteen voor je kunnen doen ipv wel de grote beurt bij dealer en dan alles wat ze bij de auto vinden bij kwikfitter a , b of c af te willen handelen.
De auto geen week kunnen missen maar wel afspraak voor een beurt bij de dealer, dan een afspraak bij een andere garage voor deels te laten herstellen en weer terug naar de dealer voor de herkeuring; mag je nog hopen dat ze niet alsnog over wat anders gaan vallen.
Erg handig lijkt me dat in elk geval sowieso allemaal niet.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 08 jun 2019 11:35

Het doel van een grote beurt is om de auto tot de volgende beurt veilig en betrouwbaar te maken en onderdelen die twijfelachtig zijn preventief te vervangen. De basisprijs voor grote beurt mag dan 500 euro zijn maar het preventief vervangen van onderdelen komt daar boven op. Als de distributieriem aan vervanging toe is zal dat de kosten torenhoog opjagen maar als de riem niet tijdig vervangen wordt en breekt fatale motorschade op kunnen leveren. Wat ik van deze dealer niet snap is dat de auto als eerste apk gekeurd wordt en pas daarna de auto gaat inspecteren en op basis van de te vervangen onderdelen een offerte op gaat stellen maar de auto al wel als zijnde afgekeurd heeft aangemeld. Als het toch de werkwijze van deze dealer is dan is de dealer verkeerd bezig omdat de klant geen kant meer op kan en de apk afkeuring als verdien model gebruikt zoals fastfitters dat ook doen. Een goedkope apk aanbieden en bijna alle onderdelen die omzet genereren als afkeurpunt gebruiken en ook nog eens het lef hebben om de auto bij het rdw als zijnde apk afgekeurd aan te melden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 08 jun 2019 11:39

snuffel1 schreef:
08 jun 2019 11:35
Het doel van een grote beurt is om de auto tot de volgende beurt veilig en betrouwbaar te maken en onderdelen die twijfelachtig zijn preventief te vervangen.
Volgens mij gooi je nu een paar dingen door elkaar.

De APK is bedoeld om de auto veilig te houden.
De grote beurt is bedoeld als onderhoud van een aantal vaste zaken. Olie, distributieriem, dat soort dingen.
Andere zaken, die niet onder de APK of een grote beurt vallen kunnen uiteraard ook kapot gaan. Denk aan de versnellingsbak, koppakking, of slijtage aan de koppelingsplaten, etcetera. Maar daar wordt zowel met de APK als de grote beurt niet naar gekeken.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 08 jun 2019 13:36

De apk is een moment opname en als de auto aan de minimale veiligheidseisen voldoet er een goedkeuring plaats vindt. Een grote onderhoudsbeurt is er voor bedoeld om de auto in algemeen goede staat te houden en gaat veel verder dan vloeistofwissel en optisch inspecteren. De basis prijs kan 500 euro zijn maar dat wil nog niet zeggen dat eventuele vervanging van riem en andere slijtbare onderdelen bij de prijs inbegrepen zijn.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 08 jun 2019 16:02

Tenzij dit uw eerste auto en eerste beurt is zou dit alles toch bekend moeten zijn?

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 08 jun 2019 19:13

Ik wacht op lijstje van deze Renault dealer wat ze wilden doen voor deze prijs.....

Ook graag het type erbij, Twingo of.... ze hebben ook enkele met erg volle motorruimte die duurder zijn als goed bereikbare!

Plaats reactie