Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Groot622
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2023 18:48

Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Groot622 »

Contactslot Saab defect. Auto weggesleept door bergingsbedrijf naar Autohuis Joel in Groningen.
Naar verluidt was het contactslot vernieuwd. Rekening van 360 euro.
Binnen twee maanden exact hetzelfde probleem. Opnieuw auto weggesleept, nu naar een ander autobedrijf, want ik was 120 km van Groningen verwijderd. Dit autobedrijf constateerde dat het contactslot helemaal niet was vernieuwd. Het contactslot was van 2003, de printplaat was van 2018. Het volledige contactslot vernieuwen kan ook niet voor die prijs, de rekening zou veel hoger moeten zijn.
Naar Autohuis Joel gegaan om verhaal te halen. Monteur verklaarde doodleuk dat alle contactsloten van Saab in 2003 geproduceerd waren (wat klinkklare onzin is), dus het was een nieuw contactslot.
Met eigenaar Autohuis Joel gesproken, hij wilde het oude contactslot retour. Het andere bedrijf wilde het oude contactslot afgeven als Autohuis Joel 65 euro statiegeld betaalde. Op het gereviseerde contactslot dat het andere bedrijf in de auto heeft geïnstalleerd zit 65 euro statiegeld. Bij inlevering van het oude slot ontvangt hij dit statiegeld terug. Autohuis Joel was niet bereid dit bedrag te betalen en was niet van plan om mij op enigerlei wijze te compenseren.
Een rekening van 360 euro betaald voor niets!
Dit bedrijf is zeker geen aanrader!!!

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het lijkt er op dat u bij een hoop creatieve garages komt. Het kan zijn dat de eerste een tweedehandsje heeft gemonteerd. Echter had hij dat wel moeten aangeven. Wellicht verklaard dat omdat het zo goedkoop was.
Statiegeld op onderdelen heb ik nog nooit van gehoord. Normaal word statiegeld op een verpakking geheven, niet op de inhoud.

Heel zwart wit had u Autohuis Joël de kans moeten geven om hun mogelijke fout te herstellen. Nu dat de auto elders gerepareerd is ontneemt u hun de kans. Een kansje zou nog zijn als u kan aantonen dat nieuwe onderdelen langer gemaakt zijn en dat er bij u een oude ingezet is. Echter zal u wel dat oude contactslot terug moeten krijgen als bewijs.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door cherokee »

NeoDutchio schreef:
13 feb 2023 10:17

Statiegeld op onderdelen heb ik nog nooit van gehoord. Normaal word statiegeld op een verpakking geheven, niet op de inhoud.

Statiegeld op onderdelen komt heel veel voor in de auto onderdelen, alleen noemen ze het eigenlijk nooit zo. Maar veel onderdelen worden inderdaad verkocht met inlevering van het oude waar je dan "statiegeld" voor krijgt. Dit gaat dan om onderdelen die daarna weer gereviseerd worden om weer opnieuw verkocht te worden, zoals dynamo's en startmotoren.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

cherokee schreef:
13 feb 2023 11:54
NeoDutchio schreef:
13 feb 2023 10:17

Statiegeld op onderdelen heb ik nog nooit van gehoord. Normaal word statiegeld op een verpakking geheven, niet op de inhoud.

Statiegeld op onderdelen komt heel veel voor in de auto onderdelen, alleen noemen ze het eigenlijk nooit zo. Maar veel onderdelen worden inderdaad verkocht met inlevering van het oude waar je dan "statiegeld" voor krijgt. Dit gaat dan om onderdelen die daarna weer gereviseerd worden om weer opnieuw verkocht te worden, zoals dynamo's en startmotoren.
Dan is dat geen statiegeld, maar dan verkoop je gewoon je oude onderdelen.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door jonis »

Bij winparts bijv noemen ze het gewoon statiegeldartikelen.
Je kunt een revisieonderdeel kopen en voor je oude staat statiegeld bedrag.
En net als in de supermarkt, vragen wij u bij aankoop van een statiegeld-artikel om het oude onderdeel aan ons te retourneren
Stuurt u een statiegeld-artikel aan ons terug? Levert u de producten dan voor zover mogelijk in de originele verpakking aan. Zodra wij het onderdeel logistiek ter retour hebben verwerkt, ontvangt u het statiegeldbedrag terug op de rekening waarmee de order van het nieuw aangeschafte artikel is voldaan
Laatst gewijzigd door jonis op 13 feb 2023 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
13 feb 2023 12:13
Dan is dat geen statiegeld, maar dan verkoop je gewoon je oude onderdelen.
Jij verkoopt je bierkrat toch ook terug aan de supermarkt?

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.anwb.nl/juridisch-advies voor hulp of advies.

Autohuis Joel is lid van BOVAG. Hierdoor kunt u bij hun om hulp vragen bij deze klacht, www.bovag.nl/hulp-bij-klachten. Ook kunt u naar de geschillencommissie voor een bindend uitspraak.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door sjohie »

Saab heeft nogal een getroubleerde historie, en 2008 was het jaar van het loskomen van GM, of eind 2008 is dat proces begonnen. Die onrust heeft meermaals ervoor gezorgd dat toeleveranciers stopten met produceren van onderdelen, dus dat een "nieuw" slot uit die tijd stamt, is helemaal niet zo gek, even afhankelijk van het type Saab waar we het hier over hebben. Als dat onderdeel al die tijd op de plank heeft gelegen, bij de opeenvolgende faillissementen en doorstarts waren de pakhuizen met reserveonderdelen een van de meest waardevolle delen, kan het goed zijn dat het gemonteerde nieuw was, als in nog niet eerder gebruikt.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
13 feb 2023 12:17
NeoDutchio schreef:
13 feb 2023 12:13
Dan is dat geen statiegeld, maar dan verkoop je gewoon je oude onderdelen.
Jij verkoopt je bierkrat toch ook terug aan de supermarkt?
De bierfles blijven eigendom van de brouwerij.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
13 feb 2023 12:42
De bierfles blijven eigendom van de brouwerij.
Zoek "bierfles" en vervang door "plastic fles" :lol:

rwolters
Berichten: 1535
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
13 feb 2023 12:17
NeoDutchio schreef:
13 feb 2023 12:13
Dan is dat geen statiegeld, maar dan verkoop je gewoon je oude onderdelen.
Jij verkoopt je bierkrat toch ook terug aan de supermarkt?
Nee, want strikt genomen koop je het bierkrat niet. De bedoeling is dat je het weer inlevert. En je kunt ook geen krat met lege flessen kopen om die later weer terug te verkopen. Maar je kunt wel een pak m beet dynamo kopen die je vervolgens ter revisie terugverkoopt. En als je die dynamo koopt betaal je geen statiegeld.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
13 feb 2023 14:10
Maar je kunt wel een pak m beet dynamo kopen die je vervolgens ter revisie terugverkoopt. En als je die dynamo koopt betaal je geen statiegeld.
Ik koop een volle fles verse jus, die ik vervolgens ter hergebruik terug verkoop. Het enige verschil is de verplichting. Maar goed, da's off-topic natuurlijk: waar het om gaat, is dat het gebruik van de term "statiegeld" in de autowereld niets bijzonders is.

Groot622
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2023 18:48

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Groot622 »

Seinhuis schreef:
13 feb 2023 12:24
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.anwb.nl/juridisch-advies voor hulp of advies.

Autohuis Joel is lid van BOVAG. Hierdoor kunt u bij hun om hulp vragen bij deze klacht, www.bovag.nl/hulp-bij-klachten. Ook kunt u naar de geschillencommissie voor een bindend uitspraak.
NeoDutchio schreef:
13 feb 2023 10:17

Heel zwart wit had u Autohuis Joël de kans moeten geven om hun mogelijke fout te herstellen. Nu dat de auto elders gerepareerd is ontneemt u hun de kans. Een kansje zou nog zijn als u kan aantonen dat nieuwe onderdelen langer gemaakt zijn en dat er bij u een oude ingezet is. Echter zal u wel dat oude contactslot terug moeten krijgen als bewijs.
Met Bovag heb ik contact opgenomen. Ze hebben bemiddeld, maar zonder resultaat. Bovag adviseerde mij naar de geschillencommissie te stappen of het geschil aanhangig te maken bij de rechtbank.
Heb juridisch advies ingewonnen bij Het Juridisch Loket. Ik zou in aanmerking komen voor een advocaat als het geldelijk belang hoger was dan €500,-. Aangezien het bedrag waarover het gaat maar €360,- is, moet ik een advocaat zelf betalen. Ik kan ook zonder advocaat procederen om de kosten te drukken, maar het is hoogst onzeker of ik de zaak win.
Volgens de jurist had ik Autohuis Joel in de gelegenheid moeten stellen het contactslot te repareren. Aangezien ik 120 km van Groningen verwijderd was, werd de auto naar het dichtstbijzijnde garagebedrijf getransporteerd, dus dit was niet mogelijk. Het oude contactslot had moeten worden geretourneerd aan Joel, tevens had ik een ingebrekestelling moeten sturen.
De garage waar de auto naartoe is versleept heeft de volgende dag contact opgenomen met Autohuis Joel en gevraagd wat er precies vervangen is aan het contactslot. Joel hield vol dat het volledige slot vernieuwd is.

Volgens de jurist is het een grijs gebied. Ik kan de zaak winnen, maar evengoed verliezen en in de proceskosten van de tegenpartij veroordeeld worden. Bovendien is het nogal tijdrovend en kostbaar om te procederen. Volgens de jurist is het de vraag of dat het waard is gezien de onzekere uitkomst.
Heb ook contact opgenomen met de rechtsbijstandverzekering. Zij kwamen tot dezelfde conclusie als de jurist, zoals hierboven beschreven.

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Maar zijn het slot en de printplaat nu nieuw, of ook met een oudere productiedatum?
En over welk bouwjaar/type gaat het?

Groot622
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2023 18:48

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Groot622 »

Arizonakid schreef:
13 feb 2023 20:31
Maar zijn het slot en de printplaat nu nieuw, of ook met een oudere productiedatum?
En over welk bouwjaar/type gaat het?
Het contactslot dat nu geïnstalleerd is, is een gereviseerd contactslot. Dus ook met een oudere productiedatum.
Autohuis Joel beweert een nieuw contactslot geïnstalleerd te hebben en dat kan niet voor €360,-. Een nieuw contactslot is veel duurder.

Saab 9-3 sedan, bouwjaar 2008.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Moneyman »

Groot622 schreef:
12 feb 2023 19:35
Naar verluidt was het contactslot vernieuwd. Rekening van 360 euro.
[...]
Monteur verklaarde doodleuk dat alle contactsloten van Saab in 2003 geproduceerd waren (wat klinkklare onzin is), dus het was een nieuw contactslot.
Ik denk dat hier vooral een miscommunicatie plaats heeft gevonden. Je geeft zelf al aan dat het contactslot is "vernieuwd". Dat is iets anders dan "er is een nieuw slot geplaatst". Vernieuwen heeft de gangbare betekenis van "gedeeltelijk nieuw maken".

Groot622
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2023 18:48

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Groot622 »

snuffel1 schreef:
14 feb 2023 14:49
Juridisch weet u al dat u niet sterk staat omdat u de garage waar u in eerste geval het contactslot heeft laten vervangen de kans voor reparatie ontnomen heeft. Ook al bent ver van de garage vandaan u dient de garage als eerste te contacteren en zodra die toestemming geeft om de reparatie in de buurt uit te laten voeren mag u dat doen. Ook de Saab heeft het contactslot op de midden console en vormt ook de versnellingspook vergrendeling staat de versnelling niet in de juiste stand dan kan de sleutel niet uit het contactslot verwijderd worden. Een geheel contactslot mechanisme kost zeker meer dan 360 euro en dat is nog exclusief het contactblok waar de bedrading op aangesloten wordt. Waar u over valt is dat de oorspronkelijke garage een nieuw contactblok en dus geen contactslot stelt te hebben geplaatst terwijl die al heel lang niet meer leverbaar zijn en kan ook opgevat worden als zijnde een gereviseerd contactblok waar inderdaad bij inlevering 65 euro korting op de inkoopsprijs wordt gegeven omdat de defecte contactblokken ook weer gereviseerd kunnen worden. De eerste rekening van 360 euro is te verklaren want een gereviseerd contactblok is al niet goedkoop en dan moet die ook nog gemonteerd worden, de garagist krijgt van de leverancier een bepaalde garantie op het gereviseerde contactblok en als u de garagist die het oorspronkelijke contactblok had vervangen om toestemming had gevraagd had u dit probleem niet gehad.
Waar ik over val is het feit dat ik twee keer de auto heb moeten laten wegslepen naar twee verschillende autobedrijven binnen twee maanden voor een probleem dat niet is opgelost door het eerste autobedrijf. En dat ik om die reden twee facturen moet betalen voor hetzelfde euvel.
Autohuis Joel (oorspronkelijke garage) beweert dat ze een nieuw contactslot hebben gemonteerd. Het tweede bedrijf zegt van niet. Ik kan niet beoordelen wat Autohuis Joel geïnstalleerd heeft, want ik ben geen automonteur. Wat er geïnstalleerd is, is mij om het even. Ik mocht verwachten dat het contactslot langer mee zou gaan dan twee maanden. Om die reden had ik van Autohuis Joel meer coulance verwacht om mij op enigerlei wijze te compenseren.

Groot622
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2023 18:48

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Groot622 »

Moneyman schreef:
14 feb 2023 15:02
Groot622 schreef:
12 feb 2023 19:35
Naar verluidt was het contactslot vernieuwd. Rekening van 360 euro.
[...]
Monteur verklaarde doodleuk dat alle contactsloten van Saab in 2003 geproduceerd waren (wat klinkklare onzin is), dus het was een nieuw contactslot.
Ik denk dat hier vooral een miscommunicatie plaats heeft gevonden. Je geeft zelf al aan dat het contactslot is "vernieuwd". Dat is iets anders dan "er is een nieuw slot geplaatst". Vernieuwen heeft de gangbare betekenis van "gedeeltelijk nieuw maken".
Dat is een semantische discussie. In de van Dale staat ook: "Vervangen: het oude vervangen". Ik bedoelde met het vernieuwen van het contactslot: "het oude contactslot vervangen door een nieuw exemplaar", omdat Autohuis Joel mij heeft medegedeeld dat ze een nieuw contactslot hebben geplaatst.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door Moneyman »

Groot622 schreef:
15 feb 2023 02:12
Dat is een semantische discussie.
Klopt. En dat is nu net waar hele rechtszaken op gewonnen of verloren worden.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Contactslot auto niet vervangen, wel een rekening van 360 euro

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Groot622 schreef:
15 feb 2023 02:05
Autohuis Joel (oorspronkelijke garage) beweert dat ze een nieuw contactslot hebben gemonteerd. Het tweede bedrijf zegt van niet. Ik kan niet beoordelen wat Autohuis Joel geïnstalleerd heeft, want ik ben geen automonteur. Wat er geïnstalleerd is, is mij om het even. Ik mocht verwachten dat het contactslot langer mee zou gaan dan twee maanden. Om die reden had ik van Autohuis Joel meer coulance verwacht om mij op enigerlei wijze te compenseren.
Iets verwachten is 1, maar de regels volgen is iets anders. Joel heeft nooit de kans gekregen om iets op te lossen voor u. Of ze nu een nieuw contactslot hebben geplaatst of een tweedehandse, deze had inderdaad moeten werken. Nu dat dat niet het geval was had Joel dit moeten oplossen. U hebt geen contact gezocht tijdens het probleem en de auto zelf naar een andere garage gebracht. Hoe kan Joel het achteraf dan nog oplossen? Bewijslast heeft u niet meer. Ook kan Joel nu niet aantonen dat ze inderdaad een slecht werkend contactslot hebben geplaatst, of dat de problemen door externe oorzaak ontstaan zijn.
Als ik een rotte banaan bij de Jumbo koop kan ik bij AH wel een nieuwe banaan halen, maar zolang de Jumbo geen bewijs heeft van die rotte banaan zullen ze mij geen geld terugbetalen. Zo simpel ligt het.

Plaats reactie