LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verborgen en achterstallig onderhoud met APK goedkeuring!!

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
jan lammers
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2008 16:33

verborgen en achterstallig onderhoud met APK goedkeuring!!

Ongelezen bericht door jan lammers »

23 december 2008

Twee maand geleden heb ik een auto gekocht bij een MAZDA-dealer..tja gelukkig bestaat er nog de ANWB keuringsstation in Utrecht... zij werden er niet vrolijk van wat er allemaal aan de auto mankeeert.... Ben op dit moment in gesprek met de Dealer..
Omdat de garantie nog 4 maanden geldig is...... gekocht voor 4000 euro en dacht dat die Helemaal in orde was.... auto is van 1997

Maar de auto innemen, en het geld teruggeven zoals gebruikelijk in de winkel - retail,dat wouden ze niet. Niet gebruikelijk en Nee dat doet men niet, maar als je schade op de weg maakt..kan de verzekeraar de kosten ophoesten en indirect ben jezelf de pineut... Raar dat men dit nog steeds niet kan verhalen...(navraag gedaan bij de verzekeraar)

De garage lig aan een straat waaraan op dit moment nog steeds wordt gewerkt...op de dag van aflevering was er een stroomstoring, vandaar dat men porblemen had met aflevering, maar het vertrouwen is nu helaas weg..ben benieuwd of men NU alles goed in orde gaat maken..omdat de ANWB weer op mijn kosten de herkeuring mag gaan doen...ben er wel weer een dag voor kwijt met het heen en weer rijden naar Utrecht...

Maar Nu wordt het dan ook hard gespeeld en mag men de achterstallig onderhoud...en de aankomende gebrekken ..gaan oplossen...
01portierstootlijsten: 3 van de 4 moeten door nieuwe worden vervangen
02Interieurfilter (incl deksel bevestiging) vernieuwen
03Achterruitverwarming moet worden vervangen
04Bougies vernieuwen
05uitlaatdemper vernieuwen
06multiriem vernieuwen
(na reperatie nogmaal viergasmeting uitvoeren ,indien geen verbetering, si verdergaand onderzoek noodzakelijk
07 draagarmrubber(s) vernieuwen 2 *
08 fuseekogelhoes Gevorderde slijtage, reparatie nu nog niet nodig!!
09 Stuurwiel (stat wat scheef) op de juiste wijze (vrij) monteren
10Schakelmechanisme ( door de ANWB )vastgezet
10 Versnellingsbak (gevorderde slijtage reparatie nog niet nodig!!!!
Totaalkeuring van de ANWB van 5 december 2008

Ben benieuwd wat een deskundige zou zeggen wat de kosten zijn, die de garage mag gaan betalen.

Of hopen zij maar dat het naar de garantieperiode gebeurt...

Blijkbaar mogen de garage(s) in Nederland steeds hun EIGEN vlees keuren Geen wonder dat er zoveel ongelukken gebeuren : bij mij moest de ANWB de auto ter plekke repareren omdat die niet meer in zijn achteruit ging.. en nu brandt alweer regelmatig de waarschuwing voor de remmen /koppeling...en bij de helling staat die alweer in zijn vrij....De reparatie is men nog bezig maar BINNENKORT horen jullie hier meer van omdat het een TOP-MAZDA-dealer is binnen Nederland en Europa ben benieuwd ..of men een IJKOUDE douche wil hebben of een warme...want miskoop mag niet beloond gaan worden... omdat men bij de aankoop zei dat men dacht dat hij geen schade had gehad..tja gelukkig is de ANWB onafhankelijk en kon mij zeggen ..helaas 2 keer schade heeft opgelopen..via autopas is alles opvraagbaar..jammer dat ik dit niet op de aankoop- factuur hebt laten zetten schadevrij!! ..

De garage wordt van deze mail op de hoogte gezet en krijgt weer 72 uur om te reageren... kan men bij Kerst denken hoe ze het gaan oplossen...

Als ik mijn naamgenoot gevraagd had, had die gezegd..Jan als je net zo snel als mij wilt gaan rijden ....dan lukt dat nu even niet!!!

Tja .. jullie horen binnenkort hoe het afgelopen is... met alles ... en dan kan men aandacht gaan schenken aan de APK en eigen keuringen...In Duitsland is dit ook al op TV geweest was een grote ramp daar...merkdealers waren niks beter als de vrije jongens...


En in deze crisistijd moet je op IEDEREEN KUNNEN BOUWEN....
en hopen dat men de auto weer terugneemt ....
of helemaal puntgaaf gaat afleveren zonder angst in de auto kan gaan zitten... tja dan mag men de en de warme douche mag krijgen of....wil men van een A-merk een dump-merk gaan worden....

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: verborgen en achterstallig onderhoud met APK goedkeuring!!

Ongelezen bericht door cherokee »

Hoe was de afspraak voor afleveren? Was dat inclusief een grote onderhoudsbeurt of niet.
Waarom vraag ik dit? Wel , de meeste punten op uw lijstje zijn geen APK punten en de auto zal er dus niet op afgekeurd worden - en gevaarlijk is het ook niet.
Er zijn ook zaken bij die wel degelijk onder (Bovag) garantie vallen , en dat zal men dus moeten herstellen. Maar niet alles.
En een auto terugnemen om deze redenen heb ik inderdaad nog nooit een garage zien doen , zeker niet bij een 11 jaar oude wagen in deze prijsklasse. Ik zie er bij deze auto ook geen enkele reden toe eerlijk gezegd.
Ik zal nog even uw lijstje nalopen:
portierlijsten: had u kunnen zien.
interieurfilter : grote beurtpunt , geen APK punt
achterruitverwarming: misschien garantie
bougies: grote beurtpunt , geen APK punt.
demper : indien lek , APK afkeur. Roest is geen afkeur , de uitlaat moet over de gehele lengte gasdicht zijn , dat is de APK eis.
multiriem: grote beurt punt , geen APK punt
viergastest : grote beurt punt EN APK afkeur (milieu) indien niet goed.
draagarmrubbers : idem
fuseekogelhoes : indien niet gescheurd , geen APK afkeur
stuurwiel staat scheef: geen enkel punt , had u kunnen zien bij proefrit
schakelmechanisme: grote beurt punt en indien los APK afkeur
versnellingsbak : garantie als hij kapot gaat binnen de garantie periode. Dat er slijtage is , is normaal bij een auto van deze leeftijd.

U ziet , er zitten zaken tussen waar men wat aan zal moeten doen , maar veel hangt af van de afspraak hoe de auto afgeleverd zou worden - met of zonder grote beurt.

Kortom , het zal een beetje geven en nemen worden denk ik. De dealer zal vast wel het een en ander van uw lijstje willen aanpakken , maar rekent u er niet op dat ze alles gaan doen.
En laat het niet ergens anders repareren in de hoop dat de Mazda dealer dan gaat betalen , want dat zal hij zeker niet doen.
U bent namelijk verplicht hem de kans te geven een en ander op te lossen.

En gelooft u mij , wat het eigen vlees keuren aangaat : er is geen dealer die zijn keuringsbevoegdheid op het spel zet door zo'n auto onterecht goed te keuren. De schade die dat namelijk zou opleveren zou vele malen groter zijn dan de waarde van uw auto.

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: verborgen en achterstallig onderhoud met APK goedkeuring!!

Ongelezen bericht door Z4 »

Zo'n auto komt als inruiler binnen maken ze zeg maar 1000 euro winst op, maar gaan er niet te veel energie en kosten in steken.
11 jaar oud is altijd niet zonder risico, wil je echt een perfecte auto hebben moet je goed kijken naar een recent en compleet ingevulde onderhoudsboekje.
Anders vooraf anwb keuren en bij niet onoverkomenlijke gebreken wat van de prijs af praten of gewoon laten staan.

Ja kosten maak je dan wel, nu ook, maar auto's blijven moeilijk handel en risicovol.
Bepaalde zaken zijn wel garantie maar de meeste dingen die je opnoemd aan je auto helaas niet, zoals een vorige schrijver al melde.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: verborgen en achterstallig onderhoud met APK goedkeuring!!

Ongelezen bericht door dhc »

Volgens mij is 4 roodjes voor een mazda uít '97 een beetje errug veel geld...

En terugbrengen en geld terug is in de retail NIET gebruikelijk.

Gesloten