Auto kapot na 4 dagen garage weigert te helpen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
jesje.bulder
Contacteer:

Auto kapot na 4 dagen garage weigert te helpen

Ongelezen bericht door jesje.bulder » 07 aug 2017 13:52

gewist is opgelost
Laatst gewijzigd door jesje.bulder op 02 sep 2017 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

snuffel1

Re: Auto kapot na 4 dagen garage weigert te helpen

Ongelezen bericht door snuffel1 » 07 aug 2017 14:41

Waarom bent u niet direct naar Noordzicht teruggegaan maar naar een garage die uiteraard de hoofdprijs rekent want zo heeft u Noordzicht de kans ontnomen om de klacht op te lossen.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC » 07 aug 2017 15:30

Uw rechten (op garantie) bij deze auto? Laat ik u teleurstellen: nada, noppes, helemaal niks! U heeft garantie tot aan de deur gekregen en daarna hield het op.

Een VW polo nota bene. Prachtige auto, doorgaans, maar niet één van de voordeligste in het segment vervoermiddelen op vier wielen. Het is vast geen VW Polo met het bouwjaar 2015 of jonger geweest. Misschien moet ik wel schrijven “2005 of jonger geweest”. En de kilometerstand, het zal me niets verbazen, zal ver boven de 100.000 kilometer gelegen hebben, als het al niet het dubbele is bij uw VW polo. En u dacht met zulke specificaties een goede (!?) auto te kopen? Of heeft u te veel vertrouwt op de blauwe ogen en de mooie praatjes van die verkoper? En als die auto al een geldige APK had, laat ik u dan uit de droom helpen, zo’n geldige APK zegt over de technische kwaliteit van de auto weinig tot niets. De APK is een veiligheidskeuring, niets meer en niets minder. Het is nauwelijks een technische keuring op eventueel in de toekomst voorkomende problemen.

Laat ik u enkele tips geven bij deze auto om uw leed misschien nog enigszins te verzachten. Laat de auto door een goede kennis die verstand van auto’s heeft voordelig repareren. Rijdt er daarna zo weinig mogelijk meer mee om niet tegen het volgende probleem aan te lopen. Met dit soort auto’s, als u ermee doorrijdt, stijgen de reparatiekosten binnen de kortste keren uit boven de aankoopkosten. Verkoop de auto daarna zo snel mogelijk aan de volgende naïeveling na u via bijvoorbeeld Marktplaats.nl of Speurders.nl.

U kunt ook nog een volgende, nieuwere auto proberen te kopen en wellicht als inruil het bedrag nog terugkrijgen dat u nu voor deze auto betaald heeft. Zat leuke acties soms, waar een minimum inruilprijs geboden wordt voor alles wat rondrijdt met een motor en vier wielen. En als u een volgende auto koopt, met een respectabele leeftijd of kilometerstand, overweeg dan voor de aankoop een gedegen technische keuring uit te laten voeren door een instantie als ANWB of DEKRA. Onderzoeksplicht door de koper heet dat, in juridische taal. Voldoet een koper hier niet aan, dan heeft hij hierdoor de meeste van zijn rechten als consument vaak verspeelt.
Als een autoverkoper achter zijn “goede” product staat, spreek dan vooraf af dat hij alle geconstateerde gebreken die er bij de keuring van zo’n auto uitkomt, gratis voor u repareert, voordat u tot de definitieve aankoop overgaat. Haakt zo’n autoverkoper dan af, ondanks al zijn mooie praatjes, dan weet u dat hij daadwerkelijk rommel aanbiedt. Hijzelf weet dat natuurlijk het beste, omdat het dan hém een hoop geld gaat kosten. En zat naïevelingen na u, dat weet zo´n verkoper best, die vervolgens hier op het forum dan weer komen klagen.

Misschien, als u deze tips opvolgt, dat de min of meer dure les die u nu betaald heeft dan nog enigszins goed voor u afloopt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 07 aug 2017 17:30

jesje.bulder schreef:Hallo

Ik heb maandagavond een VW polo gekocht voor 1000 euro bij garage noordzicht uit Apeldoorn.
Vrijdagmiddag rij ik en ineens stopt hij er zomaar mee.
Conclusie Landalzone kapot kosten 250 euro ex werkplaatskosten.
Garage gebeld ja nee ik kon voor die 1000 euro niet verwachten dat ik goede auto had en ineens was het een opknap auto dat zei hij niet bij de koop stond ook nergens in advertentie op MP
Hij zegt hè heb geen garantie en ik die er niks aan heb het gesprek opgenomen.
Weet iemand wat mijn rechten zijn hier in?

Gr jesje
Ik zou zeggen: zoek eens alle andere topics op die over identieke gevallen gaan. Het zijn er tientalen. De eerste vragen die gesteld worden zijn (waarbij jij al wat info hebt gegeven):

- leeftijd, kilometerstand?
- aankoopkeuring door een onafhankelijke garage gedaan?
- auto goed onderzocht en een proefrit gemaakt?
- heb je iemand meegenomen die er verstand van heeft?
- hoe is de onderhoudshistorie/boekjes aanwezig?

Of... glom hij mooi, waren de bandjes netjes en was de koffie lekker?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 07 aug 2017 20:33

jesje.bulder schreef:Weet iemand wat mijn rechten zijn hier in?
Je hebt wettelijke garantie. Een product, ook een tweedehands product, moet geschikt zijn voor normaal gebruik, met uitzondering van gebreken die door een leek eenvoudig zijn te ontdekken. Als een product dat niet is, dan heb je recht op kosteloos herstel, kosteloos vervanging, ontbinding en/of prijsvermindering. De eerste zes maanden geldt een omgekeerde bewijslast, het is voldoende dat je bewijst dat de auto nu iets heeft dat je niet hoefde te verwachten.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 07 aug 2017 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] » 07 aug 2017 20:36

Wat een trollen hier bah!

Je bent wat te goed van vertrouwen geweest. Voor de rest geen verwijten van mijn kant.

Ik rijd zelf ook in het budget segment van rond de 1000 euro en er zitten best aardige auto's tussen voor dat geld, ze zijn alleen schaars.

Als je dus zelf zonder verstand van zaken in dat budget koopt is het gokken. Neem de volgende keer iemand mee met verstand van auto's en reserveer wat extra geld voor onvoorziene reparaties. Want bij een auto van 1000 euro gaan die zeker komen.

Nog een tip, als je handig bent kan je best zelf wat reparaties uitvoeren. Eerst wat voor onderzoek op het internet en rustig alles goed bekijken en je komt een heel eind.

Mijn kosten plaatje afgelopen 2 jaar

Auto 1000 euro
Airco reparatie 180
Apk 140
Banden en uitlijnen 180
Regulier onderhoud 100

Totaal 1600 euro voor 2 jaar.

ik zou alsnog bij je vertrouwde garage je auto na laten kijken. Vinden ze geen verdere bijzonderheden. Laten repareren en weer verder rijden en pak je verlies.
Laatst gewijzigd door [email protected] op 07 aug 2017 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure

Ongelezen bericht door thecure » 07 aug 2017 20:56

trollen? hoezo? in welk bericht staan dingen die niet waar zijn?

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] » 07 aug 2017 21:34

thecure schreef:trollen? hoezo? in welk bericht staan dingen die niet waar zijn?
Het lijkt hier af en toe wel het entertainment en leed vermaak forum. Heerlijk mensen kleineren die te goed zijn van vertrouwen.

Geen verdere uitleg van mijn kant.
Laatst gewijzigd door [email protected] op 07 aug 2017 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter » 07 aug 2017 21:45

Terwijl velen werkelijk geen idee wat het antwoord op de vraag van TS is. Vaak willen mensen slechts hun mening geven :lol:

Het probleem van dit forum is dat mensen tijd en energie steken in het adviseren van de vraagsteller terwijl de vraagsteller nooit op het forum terugkeert om het antwoord te lezen. Ik merk aan mijzelf dat ik niet gemotiveerd ben om uitvoerig op juridische vraagstukken in te gaan.

Tip aan TS mocht ze terugkomen:
https://www.consuwijzer.nl/vervoer/onte ... voermiddel
https://www.consuwijzer.nl/vervoer/onte ... hands-auto
https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbri ... na-aankoop

breien

Ongelezen bericht door breien » 07 aug 2017 21:50

Misschien was het wel de VW Polo met de schattige oogjes. Die zijn echt onweerstaanbaar. Die auto heb ik ook gehad en de schattige oogjes waren voor mij ook de doorslaggevende reden om de auto (ongeveer) 19 jaar geleden) te kopen.
De nieuwe Polo van na 1994 hebben geen schattige oogjes meer en zijn dus ook niet meer leuk.
Laatst gewijzigd door breien op 07 aug 2017 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure

Ongelezen bericht door thecure » 07 aug 2017 21:54

[email protected] schreef:
thecure schreef:trollen? hoezo? in welk bericht staan dingen die niet waar zijn?
Het lijkt hier af en toe wel het entertainment en leed vermaak forum. Heerlijk mensen kleineren die te goed zijn van vertrouwen.

tja, mensen moeten ook leren zelf goed op te letten ....

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 07 aug 2017 22:04

thecure schreef:
[email protected] schreef:

tja, mensen moeten ook leren zelf goed op te letten ....
Of eens op Radar kijken naar alle voorgaande miskopen en adviezen die er gegeven zijn, in plaats van komen klagen nadat ze er ingetrapt zijn. De klachten zijn steeds dezelfde, de handelaren doen niet voor elkaar onder, en de adviezen zijn ook steeds dezelfde. Toch, omdat iedere situatie anders kan zijn, is het alleen maar juist om vragen te stellen zodat er een goed beeld ontstaat. Dat heeft niks met leedvermaak of kleineren te maken.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter » 07 aug 2017 22:11

Maar linksom of rechtsom, wanneer iemand, als consument zijnde, een auto koopt voor €1000,- mag deze ervan uitgaan dat deze langer als 4 dagen meegaat.

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] » 07 aug 2017 22:38

Henk Toeter schreef:Maar linksom of rechtsom, wanneer iemand, als consument zijnde, een auto koopt voor €1000,- mag deze ervan uitgaan dat deze langer als 4 dagen meegaat.
Een kapotte lambda sonde maakt het nog geen miskoop of slechte auto en kan best voorkomen.

Het is natuurlijk zuur na 4 dagen, maar ik ben bang dat het een risico is wat je loopt als je een auto koopt in deze prijsklasse.

Ik denk ook niet dat een aankoop keuring dit had voorkomen. Sensoren kunnen maandag werken en dinsdag stuk zijn. Dit met aanname dat een landalzone een lambda sonde is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 07 aug 2017 23:17

Toch kun je je afvragen waarom de vorige eigenaar het ding weg heeft gedaan. Doorgaans is het toch echt wel omdat er grotere kosten aan zitten te komen.

Ik zit zelf ook in de budgetklasse, en dat kan ook, omdat ik nog geen 6000 kilometer per jaar rij, en de ritten zoveel mogelijk beperk tot de iets langere afstanden. Dan heb je op jaarbasis relatief weinig kosten.

Maar het is toch zaak om voor de aanschaf te herkennen wat er aan grotere kosten op kortere en langere termijn aan zitten te komen. En het is vooral zaak te herkennen waarom de vorige eigenaar het ding weg heeft gedaan. Want laten we eerlijk zijn, als een handelaar er 1000 euro voor vraagt, heeft de vorige eigenaar er nooit meer dan 200-300 voor gevangen. En een oudere auto waar niks aan mankeert, die doe je niet voor dat geld weg om een duurdere te kopen waarvan je geen idee hebt wat je tegen gaat komen. Zo simpel is het. Maar soms kan het inderdaad om relatief simpele dingen zijn. Lambasonde kapot? De rest in topconditie? Dan kan het zijn dat na reparatie de auto nog heel wat jaren mee kan.
Laatst gewijzigd door witte angora op 07 aug 2017 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey » 07 aug 2017 23:19

jesje.bulder schreef: Conclusie Landalzone kapot
Dit bracht wel even een glimlach maar voor de rest is het huilen met de pet op. Of dit onder "ondeugdelijk afgeleverd" valt is nog maar te bezien, meestal is dit een kwestie van te verwachten onderhoud. Er is uiteraard geen aankoopkeuring verricht en u staat in ieder geval zeer zwak in zo'n geval. Nu is €250 ook weer niet uitzonderlijk veel natuurlijk. Met stroop vangt u in ieder geval meer vliegen dan met azijn; probeer nog eens een goed gesprek. 4 dagen is wel wat kort maar zo'n sonde kan ook defect na 4 weken, 4 maanden etc. Op het moment van verkoop zal de verkoper dit ook niet zomaar hebben kunnen opmerken - een verborgen gebrek dus waar u rekening mee had moeten houden bij een dergelijke goedkope auto.

harkja
Contacteer:

Ongelezen bericht door harkja » 08 aug 2017 00:34

Als iemand een auto wil kopen in die prijsklasse dan zou ik, b.v. een deskundige als stofzuigertje, vragen mee te gaan. Dat kan een hoop ellende voorkomen.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 » 08 aug 2017 08:01

Op websites over 2e hands auto's, gebreken en juristen komt vaak naar voren, dat het in dit soort gevallen gaat om Burgerlijk Wetboek/Bijzondere overeenkomsten: artikel 7:17 BW lid 1:
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Zie b.v. dit m.i. interessante verslag van een behandeling van een kwestie met een andere VW bij de Rechtbank Rotterdam, b.v. vanaf par 3.5.; o.m. met een opsomming van redenen, waarom eiser/koper 'had behoren te twijfelen aan de kwaliteit van de auto'.
In dit geval werd de eiser in het ongelijk gesteld, terwijl deze VW nog 'voor E 8.400 was aangeboden'.
Mij lijkt, dat de RB ook in het geval van de Polo met de verkoper zal vinden, dat TS 'voor die 1000 euro niet had kunnen verwachten een goede maar wel een opknap auto te hebben gekocht'.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 08 aug 2017 08:17

Mocht de topicstarter toch naar de rechter willen stappen, dan gelieve hij eerst even te kijken wat het gaat kosten als hij in het ongelijk wordt gesteld. Daar kun je aardig wat lambdasondes voor vervangen. Of een andere 'opknapauto' voor kopen.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor » 08 aug 2017 09:31

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie