LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zijn er Citroen of Peugeot rijders die problemen hebben met hun NAV systeem (Tom-tom) waarbij de maximum snelheid niet meer standaard wordt weergegeven op het aanraak scherm?
Graag reacties op dit forum of op: https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 230204/P45
Daar hebben ze verkeersborden en wegbelijning voor uitgevonden. Aangezien snelheden aangepast kunnen worden door de jaren heen gaat u over 2 jaar een topic openen dat uw Tom Tom een verkeerde maximum snelheid aangeeft.

Gelukkig heb ik op mijn 2 jaar oude Peugeot geen maximum snelheid staan. Heb het trouwens ook te druk met op het verkeer te letten dan op het scherm. Navigatie rij ik op gehoor en de snelheid zie ik buiten.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
Zijn er Citroen of Peugeot rijders die problemen hebben met hun NAV systeem (Tom-tom) waarbij de maximum snelheid niet meer standaard wordt weergegeven op het aanraak scherm?
Graag reacties op dit forum of op: https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 230204/P45
Daar hebben ze verkeersborden en wegbelijning voor uitgevonden. Aangezien snelheden aangepast kunnen worden door de jaren heen gaat u over 2 jaar een topic openen dat uw Tom Tom een verkeerde maximum snelheid aangeeft.

Gelukkig heb ik op mijn 2 jaar oude Peugeot geen maximum snelheid staan. Heb het trouwens ook te druk met op het verkeer te letten dan op het scherm. Navigatie rij ik op gehoor en de snelheid zie ik buiten.
Leuk antwoord, maar niet echt ter zake doende....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door bprosman »

Navigatie rij ik op gehoor en de snelheid zie ik buiten.
Daarom kan de TomTom ook een geluid laten horen als je boven de maximum ingestelde snelheid komt.
Daar hebben ze verkeersborden en wegbelijning voor uitgevonden. Aangezien snelheden aangepast kunnen worden door de jaren heen gaat u over 2 jaar een topic openen dat uw Tom Tom een verkeerde maximum snelheid aangeeft.
Als je met een aanhanger of caravan rijdt werkt dat niet en is een alarm op de max snelheid toch wel handig.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het voordeel van mijn Peugeot is dat deze een begrenzer heeft. Heb ik geen akoestisch signaal of waarschuwing op mijn touchscreen voor nodig.

En of het wel of niet ter sprake doet, de vraag die hier gesteld wordt is of er meer mensen zijn. Ja, ik dus. En ik ga echt geen profiel aanmaken op een andere site om aan te geven dat ik geen maximum snelheid zie en daar geen problemen mee heb.

therose43
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2017 19:22

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door therose43 »

is weet dat de tom tom niet te vertrouwen is in amsterdam waar je 80 mag rijden richting rotterdam daar geeft hij 130 aan ook op veel andere plekken ik rij door heel nederland geeft hij zeer vaak foutive snelheden ook ik heb dit aangekaart bij tom tom maar ze doen er niets mee mijn tom tom is pas een paar jaar oud

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En in die paar jaar kunnen de snelheden veranderd zijn.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door lijfrente »

therose43 schreef:is weet dat de tom tom niet te vertrouwen is in amsterdam waar je 80 mag rijden richting rotterdam daar geeft hij 130 aan ook op veel andere plekken ik rij door heel nederland geeft hij zeer vaak foutive snelheden ook ik heb dit aangekaart bij tom tom maar ze doen er niets mee mijn tom tom is pas een paar jaar oud
Weet je, hoe de kaarten van TomTom gemaakt/ontstaan zijn?
Blijkbaar niet.
In de tussentijd zijn er veel situaties gewijzigd, dus niet up tomaten, dat mag je ook op internet lezen.

Je moet steeds de borden of wegbewijzering aanhouden, die Rijkswaterstaat aangeeft, en je nooit op een Navi blind staren.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door Franskia »

De TomTom is een navigatie apparaat, om je van A naar B te brengen. Dat er daarnaast allerlei toeters en bellen aan worden gehangen is mooi meegenomen, maar hier kun je niet blindelings op vertrouwen. Waarom het in jouw auto geen max. snelheid meer aangeeft is een vraag die de dealer zal moeten beantwoorden of anders eens zoeken/vragen op het forum van TomTom.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door lijfrente »

Franskia schreef:De TomTom is een navigatie apparaat, om je van A naar B te brengen. Dat er daarnaast allerlei toeters en bellen aan worden gehangen is mooi meegenomen, maar hier kun je niet blindelings op vertrouwen. Waarom het in jouw auto geen max. snelheid meer aangeeft is een vraag die de dealer zal moeten beantwoorden of anders eens zoeken/vragen op het forum van TomTom.
De Tom Tom geeft wel de max. Snelheid aan, maar of deze op het tijdstip van rijden, ook de werkelijke toegestane snelheid op dit traject is.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

therose43 schreef:is weet dat de tom tom niet te vertrouwen is in amsterdam waar je 80 mag rijden richting rotterdam daar geeft hij 130 aan ook op veel andere plekken ik rij door heel nederland geeft hij zeer vaak foutive snelheden ook ik heb dit aangekaart bij tom tom maar ze doen er niets mee mijn tom tom is pas een paar jaar oud
Pas een jaar oud wil zeggen dat de kaarten al 2 jaar oud zijn. Er zit altijd een verwerkingstijd. Ook al zou u nu een update krijgen die vandaag is aangepast (wat niet mogelijk is), morgen kan er weer een hoop aangepast worden waardoor het weer achterhaald is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door GJvdZ »

NeoDutchio schreef:Het voordeel van mijn Peugeot is dat deze een begrenzer heeft. Heb ik geen akoestisch signaal of waarschuwing op mijn touchscreen voor nodig.
Die begrenzer begrenst maar op 1 snelheid. Toch lullig als je begrenst op 120km/u terwijl je maar 100km/u mag...

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

GJvdZ schreef:
NeoDutchio schreef:Het voordeel van mijn Peugeot is dat deze een begrenzer heeft. Heb ik geen akoestisch signaal of waarschuwing op mijn touchscreen voor nodig.
Die begrenzer begrenst maar op 1 snelheid. Toch lullig als je begrenst op 120km/u terwijl je maar 100km/u mag...
De handbegrenzer aan het stuur is met 1 knop in te stellen op de snelheid die u wilt. Via de computer kan je meerdere snelheden inprogrammeren en makkelijk switchen hiertussen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jammer dat ik geen bijval krijg.
Los van het feit dat je niet kunt blindvaren op je navigatie systeem, blijft het een handig hulpmiddel als je een bord gemist hebt en vaak ook de maximumsnelheid niet wordt weergegeven op hectometer paaltjes.
Voor de prijs van 1300 euro mag je toch verwachten dat je deze functie aan en uit kunt zetten.
Citroen Nederland weigert gewoon het probleem te erkennen en wordt blijkbaar door het forum bevestigd.
En daar gaat u de fout in. Bij het opstarten staat altijd de waarschuwing dat een navigatiesysteem niet leidend mag zijn. De informatie is nooit kloppend. Snelheden wisselen wel eens waardoor u straks een topic opent dat u een boete krijgt omdat de navigatie een verkeerde snelheid laat zien. Op alle snelwegen van Nederland staan hectometerpaaltes. Op de hele kilometer staat altijd een sticker met de snelheid. Na elke oprit staat of een bord met de maximum snelheid, of niets (dan is 130km/u toegestaan). Als dit allemaal mist bent u wel een gevaar op de weg, u zou immers ook meer kunnen missen dan.

Mijn Peugeot is 2 jaar oud, had nieuwe navigatie bij aflevering, maar is nu al vreselijk achterhaald. En u wilt van een systeem gebruik maken die niet accuraat is?
Daarbij maakt Citroen deze kaarten niet, en ook de software niet. Zij kunnen dus niet bepalen wat er wel aan of uit gezet kan worden. Er zijn 2 fabrikanten van kaarten, die bouwen het systeem er omheen. Er is dus geen probleem. U wilt enkel een optie hebben die niet bestaat.
Ook apart dat u uw reactie begint dat u geen bijval krijgt (dat is ook niet de bedoeling van een vraag hier) en u sluit af dat de erkenning wel op het forum bevestigd wordt. Wat is het nu?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door olaf79 »

lijfrente schreef:
therose43 schreef:is weet dat de tom tom niet te vertrouwen is in amsterdam waar je 80 mag rijden richting rotterdam daar geeft hij 130 aan ook op veel andere plekken ik rij door heel nederland geeft hij zeer vaak foutive snelheden ook ik heb dit aangekaart bij tom tom maar ze doen er niets mee mijn tom tom is pas een paar jaar oud
Weet je, hoe de kaarten van TomTom gemaakt/ontstaan zijn?
Blijkbaar niet.
In de tussentijd zijn er veel situaties gewijzigd, dus niet up tomaten, dat mag je ook op internet lezen.

Je moet steeds de borden of wegbewijzering aanhouden, die Rijkswaterstaat aangeeft, en je nooit op een Navi blind staren.
Tomtom heeft een systeem waarbij de snelheid real-time wordt aangepast aan de hand van de meldingen van gebruikers. Ik weet niet of dat ook werkt met ingebouwde systemen

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door lijfrente »

olaf79 schreef:
lijfrente schreef:
therose43 schreef:is weet dat de tom tom niet te vertrouwen is in amsterdam waar je 80 mag rijden richting rotterdam daar geeft hij 130 aan ook op veel andere plekken ik rij door heel nederland geeft hij zeer vaak foutive snelheden ook ik heb dit aangekaart bij tom tom maar ze doen er niets mee mijn tom tom is pas een paar jaar oud
Weet je, hoe de kaarten van TomTom gemaakt/ontstaan zijn?
Blijkbaar niet.
In de tussentijd zijn er veel situaties gewijzigd, dus niet up tomaten, dat mag je ook op internet lezen.

Je moet steeds de borden of wegbewijzering aanhouden, die Rijkswaterstaat aangeeft, en je nooit op een Navi blind staren.
Tomtom heeft een systeem waarbij de snelheid real-time wordt aangepast aan de hand van de meldingen van gebruikers. Ik weet niet of dat ook werkt met ingebouwde systemen

En welk systeem is dit?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Real time aanpassen kan niet. Geen enkele navigatiesysteem staat in verbinding met Rijkswaterstaat. Overdag een snelheid van 100, 's nachts 130, bij open spitsstrook maar 80. Hoe zou dit real time verwerkt moeten worden?

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door lijfrente »

NeoDutchio schreef:Real time aanpassen kan niet. Geen enkele navigatiesysteem staat in verbinding met Rijkswaterstaat. Overdag een snelheid van 100, 's nachts 130, bij open spitsstrook maar 80. Hoe zou dit real time verwerkt moeten worden?
Misschien heeft @olaf nu dan een antwoord?
Zelfde vraag stelde ik ook ,welk systeem TomTom heeft om de real time aan te passen.
Ik denk dat @olaf bedoeld om kaartcorrectie te melden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door chrisd1 »

NeoDutchio schreef:...en de snelheid zie ik buiten.
Mijn here wego signaleert overschrijding van de max snelheid acoustisch; handig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door sjohie »

NeoDutchio schreef:Real time aanpassen kan niet. Geen enkele navigatiesysteem staat in verbinding met Rijkswaterstaat. Overdag een snelheid van 100, 's nachts 130, bij open spitsstrook maar 80. Hoe zou dit real time verwerkt moeten worden?
Ik heb er al wel demo's van gezien, de gegevens uit de detectielussen van RWS is bijvoorbeeld openbare informatie. Een demo was echt slick, daarbij keek een app in je agenda van je smartphone, en naar realtime verkeer- en OV-verkeersinformatie. Als halverwege de nacht bleek dat door uitgelopen wegwerkzaamheden of een file je met de auto het niet ging redden, maar wel met de trein als je je wekker 10m eerder zou zetten, werd de wekker van de smartphone in de nacht zo aangepast dat je bij het 10m eerder wakker worden een notificatie had met de mededeling dat je geplande autorit een bus+treinreis was geworden.

Maar goed, bij in-car apparatuur met offline content in de vorm van de snelheden, is dat dus allemaal niet mogelijk.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door newmikey »

sjohie schreef:
NeoDutchio schreef:Real time aanpassen kan niet. Geen enkele navigatiesysteem staat in verbinding met Rijkswaterstaat. Overdag een snelheid van 100, 's nachts 130, bij open spitsstrook maar 80. Hoe zou dit real time verwerkt moeten worden?
Ik heb er al wel demo's van gezien, de gegevens uit de detectielussen van RWS is bijvoorbeeld openbare informatie. Een demo was echt slick, daarbij keek een app in je agenda van je smartphone, en naar realtime verkeer- en OV-verkeersinformatie. Als halverwege de nacht bleek dat door uitgelopen wegwerkzaamheden of een file je met de auto het niet ging redden, maar wel met de trein als je je wekker 10m eerder zou zetten, werd de wekker van de smartphone in de nacht zo aangepast dat je bij het 10m eerder wakker worden een notificatie had met de mededeling dat je geplande autorit een bus+treinreis was geworden.

Maar goed, bij in-car apparatuur met offline content in de vorm van de snelheden, is dat dus allemaal niet mogelijk.
Leuk! Laat ik nu net een nagelnieuwe Opel Astra in ontvangst hebben mogen nemen een maandje geleden waarin achter de voorruit een camera zit die zowel verkeers- al matrixborden registreert en de maximum snelheid op het dashboard weergeeft. Het systeem is zeker niet 100% feilloos maar werkt tot mijn verbazing zelfs als er door filevorming een aflopende snelheid op opeenvolgende matrixborden te zien is op een weg waar anders 100/120/130 de standaard snelheid is. Het registreert ook "einde snelheidsbeperking" borden.

Wat het camera'tje niet registreert is bijvoorbeeld de wegen met een tijdsgebonden beperking, zoals 100 tussen 6 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds maar voor de rest is het wel handig als je heel even vergeet waar je zit en niet meer weet wat het laatste bord ook al weer was.

Gesloten