LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door Smokey20 »

hebra98 schreef:
29 okt 2020 10:09
Uit de documentatie van @smokey, dit stukje informatie:
Adviespunt(en)
Dit zijn geen afkeurpunten, maar punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de
APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Deze punten gelden
als advies voor de eigenaar van het voertuig. Is er 1 of zijn er meerdere adviespunten? Dan moet u dit
vermelden in het afmeldscherm.
Hebra98,

Remleidingen vallen hier niet onder. Alleen de slijtdelen van het remsysteem. Zie hieronder de punten die ze als advies kunnen geven:
AC1 Als er 1 of meerdere banden aanwezig zijn met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm.
AC2 Als er 1 of meerdere schokdempers lekkage vertonen (het zogenaamde zweten is geen
lekkage).
AC3 Als er 1 of meerdere delen zijn met een E-waarde van 1,5 t/m 2,0 of waarbij, in het geval
van onderdelen waarvoor geen E-gradatie geldt, meer dan 15% roestschade aanwezig is. Het is
niet de bedoeling dat u de voertuigeigenaar informeert over alle auto-onderdelen die
roestvorming hebben. U geeft alleen die delen aan met een behoorlijke roestschade.
AC4 Als er een stuur- of fuseekogel aanwezig is met een slijtagespeling die gelijk of kleiner is
dan 1,0 mm. Dit zijn de kogels die u niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.
AC5 Als er 1 of meerdere onderdelen van het remsysteem slijtage vertonen en op korte termijn
aan vervanging toe zijn. Uiteraard als de slijtage niet zo ver is dat u het voertuig moet afkeuren.
Remmen zijn ontzettend belangrijk voor de veiligheid, het is moeilijk om hiervoor een kort
adviespunt te formuleren. Daarom kunt u een algemene omschrijving gebruiken voor de
slijtage van de delen van het hele remsysteem ( alleen als de keurmeester dit kan controleren
zonder demontage).

AC staat dus voor adviescode

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
29 okt 2020 10:16
Jij bent niet de enige op dit forum, dus gedraag je ook niet zo.
Als ik hier alleen was, zou ik volgens mij geen discussie met je voeren. Accepteer gewoon eens dat niet iedereen het met je eens is zonder daar continu een op de man discussie van te maken.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door hebra98 »

Smokey20 schreef:
29 okt 2020 10:54
hebra98 schreef:
29 okt 2020 10:09
Uit de documentatie van @smokey, dit stukje informatie:
Adviespunt(en)
Dit zijn geen afkeurpunten, maar punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de
APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Deze punten gelden
als advies voor de eigenaar van het voertuig. Is er 1 of zijn er meerdere adviespunten? Dan moet u dit
vermelden in het afmeldscherm.
Hebra98,

Remleidingen vallen hier niet onder. Alleen de slijtdelen van het remsysteem. Zie hieronder de punten die ze als advies kunnen geven:

<knip>

AC staat dus voor adviescode
>>
Remleidingen zit niet in mijn voorbeeld, daar heb ik het ook niet over en ik weet / lees natuurlijk ook wat die AC inhoud.
En deze remleidingen zijn nu wel goedgekeurd, rijdt TS nu dan in een gevaarlijke auto of was KwikFit abuis / niet eerlijk?

Dat is ook het hele achterlijk aan de APK keuring.
Een keuringsstation heeft zo de mogelijkheid een eigen inkomen te genereren als ze "gevonden gebreken" ook zelf gaan herstellen.
Als je niet veel weet van de materie ben je eigenlijk aangeschoten wild en kunnen ze je ( denken ze) alles wijsmaken.
Je wil je auto immers weer zo snel mogelijk door de APK hebben.

Eigenlijk moet een APK keurstation ook alleen dat doen.. APK keuren en niets anders.
Dan voorkom je de mogelijkheid om afkeurpunten te "bedenken" of te "fabriceren"

En dat komt tegenwoordig met een veel te grote regelmaat voor.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Jammer genoeg zijn er in het APK handboek teveel zaken op verschillende manieren te interpreteren. dat is het grijze gebied. RDW werkt er voortdurend aan om dit meer zwart wit te maken. Als de klant een afkeur (of goedkeur) nier vertrouwt kan die door het keuringsformulier te tekenen een herkeuring vanuit het rdw aanvragen. Heeft de klant gelijk is de rekening voor het keuringsstation, heeft het keuringsstation gelijk dan is de rekening voor de klant..

Op een apk van 20 euro draai je normaal verlies, dus het moet goedgemaakt worden met het mogen repareren van gebreken. Dat sommige bedrijven daarmee te ver gaan dat is wel duidelijk. Er zijn er genoeg van op dit forum te vinden. Meestal met dezelfde bedrijfsnaam. Zo zie je maar weer dat goedkoop vaak duurkoop is.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door hebra98 »

Het is natuurlijk van de zotte om een APK prijs zo laag te maken dat je eigenlijk wel onderdelen moet afkeuren, anders verlies je er op.
Dat is dan een lokkertje met een lage prijs om je vervolgens een oor aan te naaien.

Gelukkig weet ik veel van de materie en dat weet mijn garage ook.

Ik krijg altijd goede service en zeer zeker een eerlijke en inhoudelijk correcte APK.
Dat is natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan, maar deze garage heb ik ook nooit op "fout fabricage" kunnen betrappen.

Zelfs als ik dacht dat iets afkeur zou zijn vertelde hij eerlijk dat het geen afkeur zou zijn maar een "herstel advies"
Dat betrof mijn ABS pomp.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Er bestaan gelukkig ook veel goede autobedrijven, jij hebt er blijkbaar ook een gevonden Hebra. Ik mag hier geen reclame maken, maar ik weet er in Brabant ook wel een paar te noemen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door hebra98 »

Smokey20 schreef:
29 okt 2020 11:46
Er bestaan gelukkig ook veel goede autobedrijven, jij hebt er blijkbaar ook een gevonden Hebra. Ik mag hier geen reclame maken, maar ik weet er in Brabant ook wel een paar te noemen.
>>
Ooo zeker, het zijn niet allemaal KwikFit's, die net doen alsof ze het beste met je voor hebben.
En uiteraard heb ik zeker (te veel) ervaring met KwikFit capriolen..

Ik heb inderdaad een hele goede getroffen, al moet ik ze af en toe wel wijzen op wat slordige foutjes.
Maar dan is de reactie altijd juist en zonder "smoesjes".

Ik kan er zelfs met eigen aangekochte onderdelen komen die zij dan voor mij vervangen.
Uiteraard dan geen garantie op de onderdelen, via deze garage.

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zouden remmen moeten worden vervangen, als ze nog prima werken?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door hebra98 »

Lady1234 schreef:
29 okt 2020 12:01
Waarom zouden remmen moeten worden vervangen, als ze nog prima werken?
>>
Omdat de remblokken aan hun eindje (dikte remvoering) lopen of de schijven tegen de minimale dikte of remschoenen (als je trommels hebt) te dunne voering hebben. Of dat er iets van ongelijke remwerking is, maar nog binnen tolerantie.. Als je handrem verminderde werking vertoond.
Je kan dan nog wel gewoon remmen maar niet voor het het hele volgende APK jaar.

Er kan veel mankeren aan remmen wat niet meteen maakt dat er niet meer kan worden geremd.

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij al die aanmerkingen, werken ze dus niet meer prima.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Lady1234 schreef:
29 okt 2020 12:20
Bij al die aanmerkingen, werken ze dus niet meer prima.
De eis is correcte vertraging en geen ijzer op ijzer contact. oftewel ze moeten goed remmen. Dat de remmen vrijwel volledig versleten zijn (zoals schijven te dun, bijna geen voering op de blokken) is geen afkeur, dat is een ac code verregaande slijtage waargenomen.

Ze kunnen dus prima werken, en toch een aanmerking geven. Hier is ook meteen weer een grijs gebied, wat is verregaande slijtage?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door hebra98 »

Lady1234 schreef:
29 okt 2020 12:20
Bij al die aanmerkingen, werken ze dus niet meer prima.
>>
Dat is nu niet echt een slimme opmerking..
Het zijn bestaande mogelijkheden.. Het is niet door de remmen afgesproken dat al deze dingen in één keer optreden.

Dus als de dikte van de remvoering van blokjes wat dunner zijn, remmen ze zeker nog 2 maanden perfect, daarna wat minder maar falen na een maand of vier, vijf of zes. Afhankelijk van het gebruikspatroon. (meer KM is sneller falen)
Dus dan is er een "expertise" van de APK meester om te bepalen of de dikte van deze voering genoeg is voor het komende jaar.
En als ze te dun zijn moeten ze meteen worden vervangen, anders rem je ijzer op ijzer en dan zijn de remmen dus niet meer prima.

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet slim? Mogelijkheden?

Het ligt er maar helemaal aan of een pedaalridder de auto bestuurt en hoeveel kilometers en waar, er gemaakt gaan worden.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door hebra98 »

Lady1234 schreef:
29 okt 2020 12:35
Niet slim? Mogelijkheden?

Het ligt er maar helemaal aan of een pedaalridder de auto bestuurt en hoeveel kilometers en waar, er gemaakt gaan worden.
>>
Ja, maar met één eigenaar van één auto zal daar niet opeens heel veel aan veranderen.
Dus kan een keurmeester zien aan kilometer stand "verbruik" in dat jaar wat de verwachting is als hij de auto APK keurt.
En de keurmeester kan gewoon met je overleggen hoor.. Zo van.. joh die blokken gaan vermoedelijk nog maar 5000 km mee.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door hebra98 »

Typisch gevalletje van (meestal) de klinknagels, die de voering aan de metaalplaat houden, die de schijf raken.
Je remt daarmee groeven in je remschijf en sloopt zo je schijven. ( en je blokken waren al bedankt, uiteraard)
Dan zouden nieuwe blokken maar beperkt raakvlak hebben en dus niet goed remmen.

Maar je kon nog wel remmen, al waren die wat minder remmend.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk ook dat dit meestal zo gaat, ook al is de APK regel wel "officieel" dat een afkeur ook moet worden gemeld.
Maar dat is toch wel onzinnig als de APK vervaldatum nog niet is bereikt.
En die keuring is niet te bewijzen, tenzij je ook een melding moet doen voor je aan de keuring begint.
Een afkeur op de datum van verval is iets anders.
Dan kun je aantonen dat hij op tijd gekeurd was, maar dat er wat aan gedaan moest worden.

Ik zou zelfs mijn auto niet laten keuren als mijn auto twee maanden voor de verloop van de APK al even als afgekeurd word doorgegeven.
Want dat betekend dat je nogmaals moet betalen voor een volgende keuring, terwijl er alleen maar wordt gekeurd op de vorige afkeur punten.

Mijn garage meldt af als de auto APK okay is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door sjohie »

Onze garage meld het netjes als er iets wat APK goedkeur in de weg staat, en als ik het niet vertrouw, dan bel ik mijn zwager, ervaren automonteur en zelf APK keurmeester voor een second opinion. Maar dat is nog niet voorgekomen.

We doen nu het onderhoud, en de APK, bij de Volvodealer, eigenlijk alleen omdat die vlakbij het werk van mijn lief zit, en ze de auto er zo even langs kan brengen. Die bieden goede service, en een nette prijs, dus dat werkt voor ons zo wel.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik moet wel zeggen dat TS een goed punt heeft en dat er vooral vaak "problemen of gebreken" worden verzonnen.
Natuurlijk kan een leek niet zo snel bepalen of het gebrek ook echt een gebrek is, of dat het APK keurstation even wat moet verdienen.

Want alleen een keuring, zeker als je dat voor een habbekrats aanbiedt, is natuurlijk niet genoeg "verdiensten".
Ze moeten eigenlijk bij die zogenaamde aanbieding ook zetten, heel goedkoop maar we vinden vast wel iets om je een poot uit te draaien.

En je hebt geen poot meer om op te staan. Zo goed zijn ze dan wel in het "vinden".

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door Smokey20 »

snuffel1 schreef:
29 okt 2020 14:46
Ik wil toch nog terug komen op het verplicht afmelden bij afkeuring want dat klopt gewoonweg niet. Een onafhankelijke apk keuringsgarage bekijkt of de auto aan de apk eisen voldoet en als dat niet zo is een reparatie advies mee en als de reparatie naar behoren uitgevoerd is dan volgt de uiteindelijke apk keuring wordt de auto als zijnde apk goedgekeurd afgemeld. Kleine reparaties die ter plekke uitgevoerd kunnen worden zoals een defecte lamp vervangen is een optie maar grotere mankementen zal de klant binnen een aantal dagen dienen te repareren en als die mankementen verholpen zijn wordt de auto uiteindelijk als zijnde goedgekeurd afgemeld. Kwikfit is niet verplicht om een auto die voor afloop van de apk datum gekeurd is af te melden want de auto hoefde voor die datum niet eens apk gekeurd te worden.
Beste Snuffel,

Het is WEL verplicht. Zie onderstaande tekst:
Veel mensen laten hun voertuig eerder keuren dan de datum waarop de APK verloopt. Als dan blijkt dat het voertuig niet door de keuring komt, dan willen ze niet dat de keurmeester de afkeur meldt bij de RDW. De keurmeester moet de afkeur echter wel melden bij de RDW. Dit zijn de keurmeester en de erkende garage verplicht. Alleen op deze wijze kan de RDW zinvol toezicht op de APK houden.

Bron: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -afkeuring

Hoe wil je anders bij een afkeuring die mogelijk onterecht is in beroep kunnen gaan??

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ben de draad nu even kwijt wat het wel of niet doorrijden betreft.
Afgezien van het wel of niet moeten melden door de keurmeester, maar als je auto twee maanden voor afloop van de apk-datum wordt afgekeurd, mag je dan toch de weg op tot de oorspronkelijke apk-datum?
Met bv spekgladde banden en defecte verlichting mag je toch gewoon de weg niet op?

Bij mijn vaste garages (twee in dertig jaar) overigens nooit te maken gehad met verzonnen problemen rond de apk.

Gesloten