Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
hebra98

Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk ook dat dit meestal zo gaat, ook al is de APK regel wel "officieel" dat een afkeur ook moet worden gemeld.
Maar dat is toch wel onzinnig als de APK vervaldatum nog niet is bereikt.
En die keuring is niet te bewijzen, tenzij je ook een melding moet doen voor je aan de keuring begint.
Een afkeur op de datum van verval is iets anders.
Dan kun je aantonen dat hij op tijd gekeurd was, maar dat er wat aan gedaan moest worden.

Ik zou zelfs mijn auto niet laten keuren als mijn auto twee maanden voor de verloop van de APK al even als afgekeurd word doorgegeven.
Want dat betekend dat je nogmaals moet betalen voor een volgende keuring, terwijl er alleen maar wordt gekeurd op de vorige afkeur punten.

Mijn garage meldt af als de auto APK okay is.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Onze garage meld het netjes als er iets wat APK goedkeur in de weg staat, en als ik het niet vertrouw, dan bel ik mijn zwager, ervaren automonteur en zelf APK keurmeester voor een second opinion. Maar dat is nog niet voorgekomen.

We doen nu het onderhoud, en de APK, bij de Volvodealer, eigenlijk alleen omdat die vlakbij het werk van mijn lief zit, en ze de auto er zo even langs kan brengen. Die bieden goede service, en een nette prijs, dus dat werkt voor ons zo wel.

hebra98

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik moet wel zeggen dat TS een goed punt heeft en dat er vooral vaak "problemen of gebreken" worden verzonnen.
Natuurlijk kan een leek niet zo snel bepalen of het gebrek ook echt een gebrek is, of dat het APK keurstation even wat moet verdienen.

Want alleen een keuring, zeker als je dat voor een habbekrats aanbiedt, is natuurlijk niet genoeg "verdiensten".
Ze moeten eigenlijk bij die zogenaamde aanbieding ook zetten, heel goedkoop maar we vinden vast wel iets om je een poot uit te draaien.

En je hebt geen poot meer om op te staan. Zo goed zijn ze dan wel in het "vinden".

Smokey20

Ongelezen bericht door Smokey20 »

snuffel1 schreef:
29 okt 2020 14:46
Ik wil toch nog terug komen op het verplicht afmelden bij afkeuring want dat klopt gewoonweg niet. Een onafhankelijke apk keuringsgarage bekijkt of de auto aan de apk eisen voldoet en als dat niet zo is een reparatie advies mee en als de reparatie naar behoren uitgevoerd is dan volgt de uiteindelijke apk keuring wordt de auto als zijnde apk goedgekeurd afgemeld. Kleine reparaties die ter plekke uitgevoerd kunnen worden zoals een defecte lamp vervangen is een optie maar grotere mankementen zal de klant binnen een aantal dagen dienen te repareren en als die mankementen verholpen zijn wordt de auto uiteindelijk als zijnde goedgekeurd afgemeld. Kwikfit is niet verplicht om een auto die voor afloop van de apk datum gekeurd is af te melden want de auto hoefde voor die datum niet eens apk gekeurd te worden.
Beste Snuffel,

Het is WEL verplicht. Zie onderstaande tekst:
Veel mensen laten hun voertuig eerder keuren dan de datum waarop de APK verloopt. Als dan blijkt dat het voertuig niet door de keuring komt, dan willen ze niet dat de keurmeester de afkeur meldt bij de RDW. De keurmeester moet de afkeur echter wel melden bij de RDW. Dit zijn de keurmeester en de erkende garage verplicht. Alleen op deze wijze kan de RDW zinvol toezicht op de APK houden.

Bron: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -afkeuring

Hoe wil je anders bij een afkeuring die mogelijk onterecht is in beroep kunnen gaan??

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ben de draad nu even kwijt wat het wel of niet doorrijden betreft.
Afgezien van het wel of niet moeten melden door de keurmeester, maar als je auto twee maanden voor afloop van de apk-datum wordt afgekeurd, mag je dan toch de weg op tot de oorspronkelijke apk-datum?
Met bv spekgladde banden en defecte verlichting mag je toch gewoon de weg niet op?

Bij mijn vaste garages (twee in dertig jaar) overigens nooit te maken gehad met verzonnen problemen rond de apk.

Smokey20

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Etharnax, je hebt helemaal gelijk. Je keuring loopt niet af bij een afkeur, de oude datum blijft staan. Dit heeft betrekking op de APK plicht die geldt op auto's. Je zult dus geen bekeuring krijgen voor afkeur tot de vervaldatum van de oude APK. Qua veiligheid kun je wel een probleem krijgen. Het voertuig moet namelijk permanent aan de veiligheidseisen voldoen. Bij een ongeval zal de verzekering mogelijk niet uitkeren omdat het voertuig niet veilig was.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Smokey20 schreef:
29 okt 2020 16:58
Etharnax, je hebt helemaal gelijk. Je keuring loopt niet af bij een afkeur, de oude datum blijft staan. Dit heeft betrekking op de APK plicht die geldt op auto's. Je zult dus geen bekeuring krijgen voor afkeur tot de vervaldatum van de oude APK. Qua veiligheid kun je wel een probleem krijgen. Het voertuig moet namelijk permanent aan de veiligheidseisen voldoen. Bij een ongeval zal de verzekering mogelijk niet uitkeren omdat het voertuig niet veilig was.
Exact. En dat was de reden dat ik eerder vandaag al schreef:
Moneyman schreef:
29 okt 2020 09:46
hebra98 schreef:
28 okt 2020 14:43
De keuring is er ook ingericht dat je hem keurt met de verwachting dat hij de volgende keuring zal halen, zonder aanzienlijke en gevaarlijke gebreken.
Dat is wel een bekende aanname, maar niet per sé juist. In tegendeel: de APK is niets meer dan een momentopname, en dan ook nog eens van een beperkt aantal zaken.
Ik ben overigens wel benieuwd of TS nog terugkomt, nadat dit draadje inmiddels compleet overgenomen lijkt te zijn. Ben nog wel benieuwd wat hij vindt van de reactie van KF.

Plaats reactie