LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door witte angora »

Een garage mag een motor of auto achterhouden als de factuur nog niet betaald is (retentierecht), maar in dit geval mag het volgens mij niet!
Zonder factuur is er ook geen retentierecht.

Ik denk dat je kunt beginnen met een aangetekende brief te sturen waarin je de motor -laten we zeggen binnen een week- terug eist. Mochten er reparaties aan zijn verricht dan moet de garage dat maar bewijzen door middel van een factuur. Is er geen factuur, dan zijn er ook geen reparaties verricht en hoef je ook niet te betalen. En dan mag hij hem ook niet achterhouden.

Of je dit verduistering of diefstal mag noemen weet ik niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verduistering_(misdrijf)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diefstal

Volgens onderstaande link is er een eis gesteld aan de termijn waarop een factuur verstuurd wordt:
http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering ... /vereisten

Op deze link staat duidelijk dat zowel de datum vermeld moet worden waarop de dienst is geleverd als de datum waarop de factuur is uitgereikt.
http://www.accountingweb.nl/cgi-bin/ite ... %20%B%20%Y

Wat je precies met bovenstaande links kunt om je probleem op te lossen weet ik niet precies, je kennis wordt aangescherpt, mischien dat iemand anders met deze informatie iets kan om verdere tips te geven?

Ik had op Google ook gezocht op: 'geen factuur ontvangen' maar daar vond ik ook weinig zinvolle informatie.

Powergummetje
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:46

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door Powergummetje »

Nou, ik vind in ieder geval dat je je aardig lang aan het lijntje laat houden en daar ook nog eens goed mee om gaat.
Ik had de motor allang opgehaald.

Maar je zegt dat je €1500,- aan BTW misloopt als je de rekening betaald.
Wat kost het je nu ?
Je hebt een hoop gezeur, steekt er veel tijd in, huurt een andere motor in, exames die mis kunnen gaan, lessen die niet door kunnen gaan.

Betaal de nota door het op zijn rekening te storten (dan heb je in ieder geval bewijs van betaling) en geef die nota gewoon op bij de belastingdienst voor de BTW aftrek.
Zorg er dan voor dat je wel alle briefwisselingen als bewijs bij je houd mocht de belastingdienst vragen gaan stellen dat hij een schoenendoos/dubbele administratie heeft.
Dan gaat de belastingdienst zelf wel op onderzoek uit.

Het is een vaag figuur, ik had al klaar geweest, maar ergens moet er een zwakke plek zijn om tot hem door te dringen.

Enneh al eens andersom gedacht ?
Stuur hem een rekening voor alle ongemakken die je er van hebt, motorfiets huren is ook niet goedkoop.
Als hij die niet wil betalen geef je de zaak uit handen aan een gerechtsdeurwaarder. (incassobureau kan toch niet veel uitvreten dan alleen maar dreigen).

Fuseekogel
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door Fuseekogel »

Ik zou een advocaat benaderen als ik jou was, gaat meer resultaat opleveren dan eerder aangedragen adviezen. Laat de advocaat een brief opstellen met het verzoek voor retourneren van de motor, stel hierin een duidelijke termijn. Stel in de brief ook de garagehouder verantwoordelijk voor verdere kosten indien hij niet aan de gestelde termijn voldoet.

Aangezien de garagehouder niet aangetekende post ophaalt, zou ik de brief laten bezorgen door een deurwaarder. De deurwaarder zal de garagehouder bezoeken en eventueel gelijk ter plaatse naar een oplossing zoeken, meestal zijn mensen ook zeer bereidwillig tegenover deurwaarders en de kans is groot dat de garagehouder het gezeur niet verder aan wil gaan. Het hele traject met deurwaarder en opstellen van de brief door de advocaat kost €600 - €800.

Al mocht je op deze manier niet een rekening kunnen afdwingen, krijg je wel de motor terug en op een afzienbare termijn. Betaal in ieder geval niet contant maar altijd per bank, vermeld bij de betaling altijd alle kentekens. Contante opnames worden gezien als eigen opnamen (zeker als je geen factuur heb) en je mag dan ook nog even 42% belasting betalen over dat bedrag.

Mijn voorstel is niet de goedkoopste, maar denk ik wel een van de snelste en meest betrouwbare. Stilstand van de motor kost enorm veel geld (immers uurtje, factuurtje :wink: ) en een hoop gezeur en tijd. Je kan daar wel gaan staan zwaaien met een hoop printjes van wikipedia en andere site's, maar de kans dat hij met de werkorders terugzwaait is groot. Neem een neutrale partij, deze legt alles helder vast en daarmee voorkom je dat het verder escaleerd.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kan daar wel gaan staan zwaaien met een hoop printjes van wikipedia en andere site's, maar de kans dat hij met de werkorders terugzwaait is groot.
Ik denk fuseekogel, dat jouw en mijn aanpak niet eens zo heel veel verschillen. Het grootste verschil is dat jij het via de advocaat/deurwaarder adviseert, de links die ik gegeven heb zouden TS kunnen helpen om het zelf aan te pakken.

Dat is ook de reden dat ik de links heb gegeven. Heeft vooral met de BTW te maken, zonder factuur kan TS geen BTW aftrekken, zelfs als de factuur te laat is opgesteld kan dit problemen opleveren.

De kosten voor deze problemen (geen BTW-aftrek) zou TS inderdaad weer bij de garagehouder neer kunnen leggen.

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

geef je motor als gestolen op .......... :mrgreen: en houd je van den domme :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door witte angora »

advocaatjeleefjenog schreef:geef je motor als gestolen op .......... :mrgreen: en houd je van den domme :mrgreen:
Helaas is de politie al op de hoogte... Dan moet TS zich wel héél erg van de domme houden...

meuhtje
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2010 12:05

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door meuhtje »

als gestolen opgeven wordt inderdaad lastig ;)

ik heb inmiddels de BOVAG gebeld, die zijn wel geinteresseerd in om te weten wie hun naam misbruikt, dus wellicht krijgt hij daar nog wat last mee. We zijn ook even naar een advocaat aan het kijken qua kosten ed. en wat onze verzekering wel en niet denkt.....
Andere optie is om het maar te laten zitten voor nu, uiteindelijk zal hij toch met een factuur komen en dan kunnen we opnieuw praten. En komt hij niet met een factuur, ook prima. De waarde van de motor is minder dan de waarde van de reparaties.

als er ontwikkelingen zijn laat ik het weten. in ieder geval bedankt voor alle tips en informatieve links!

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

meuhtje schreef:als gestolen opgeven wordt inderdaad lastig ;)

ik heb inmiddels de BOVAG gebeld, die zijn wel geinteresseerd in om te weten wie hun naam misbruikt, dus wellicht krijgt hij daar nog wat last mee. We zijn ook even naar een advocaat aan het kijken qua kosten ed. en wat onze verzekering wel en niet denkt.....
Andere optie is om het maar te laten zitten voor nu, uiteindelijk zal hij toch met een factuur komen en dan kunnen we opnieuw praten. En komt hij niet met een factuur, ook prima. De waarde van de motor is minder dan de waarde van de reparaties.

als er ontwikkelingen zijn laat ik het weten. in ieder geval bedankt voor alle tips en informatieve links!
Heeft u geen rechtsbijstandsverzekering waar u aanspraak op maakt ongeacht of hij wel of niet BOVAG lid is misschien met de insteek van inkomstenderving en daar aansprakelijk voor stellen? of een eigen brancheorganisatie die uw belangen behartigen kan ?

Helveet
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2005 14:28

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door Helveet »

Het is alweer bijna 1 jaar geleden, dus is er al meer bekend?
Wat heeft de BOVAG voor je kunnen betekenen?

Helveet
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2005 14:28

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door Helveet »

Nog enig nieuws over deze zaak?
Ik ben benieuwd om welke collega dit gaat.......
Dit verhaal is te gek voor woorden!

Megel07
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2012 20:17

Re: Garage houdt motor achter maar weigert factuur te sturen

Ongelezen bericht door Megel07 »

:shock: Wat een vreemd bedrijf.

Langs gaan zelf ophalen met "vrienden"

Gesloten