LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie van 7 jaar op KIA?????

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
LMmegens
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2017 14:47

garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door LMmegens »

Ik bracht mijn auto een Kia Picanto, van bijna 3 jaar oud met km stand 7230, en met kenteken 9- TXT-54 naar bovenstaande garage voor een grote beurt en met de vraag of ze konden kijken naar de koppeling omdat de auto slecht doortrok.
Ik moest op dat moment meteen een rekening ondertekenen dat ik akkoord was met de kosten voor de groot onderhoudsbeurt a
€ 272,33
De volgende dag moest ik komen, de auto was gedemonteerd en de kapotte onderdelen lagen ernaast.
De garagehouder liet mij zien wat de kosten waren voor reparatie.
Samen met de diagnosekosten en BTW zou dit komen op €1121,94
Ik was het hier niet mee eens want ik zou 7 jaar garantie hebben, op de auto en was van mening dat de reparatie onder de garantie viel. Zeker omdat de auto nog geen 3 jaar oud was en zo weinig kilometers had gereden..
Ik was van mening dat het in orde zou komen omdat ik geloofde in de belofte van 7 jaar garantie.
2 dagen later belde de garage dat de auto klaar was en dat ik hem op kon halen. Kosten 1121,94 Ik heb alleen de kosten van de onderhoudsbeurt betaald. Mijn volwassen zoon was toen op vakantie maar toen hij terug was zijn we nogmaals samen naar de garage gegaan om te praten over de reparatie kosten en de garantie.
Uiteindelijk heeft de garage uit coulance 10 % korting op de onderdelen gegeven.
Ik vind dat deze garage de koude douche verdient omdat ze mij een auto verkocht hebben met 7 jaar garantie en daar na drie jaar geen verantwoordelijkheid meer voor willen nemen.
7 jaar garantie op een Kia is een wassen neus, een verkooptrucje om mensen over de streep te trekken om de auto te kopen en daarna de deur dicht gooien.
Ik vind dat ze geen verkooppraatje over 7 jaar garantie mogen hanteren.
Met vriendelijke groet L.M. Megens

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Misschien moet u even lezen waarop u garantie heeft, een koppeling valt daar niet onder, http://www.kia.com/nl/kia-rijders/home/kia-garantie/

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door renewouters »

In drie jaar tijd 7230 km gereden. Waren dat heel veel korte stukjes? Of ga je slechts heel af en toe op pad met de auto?

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:Misschien moet u even lezen waarop u garantie heeft, een koppeling valt daar niet onder, http://www.kia.com/nl/kia-rijders/home/kia-garantie/
Valt de koppeling dan niet onder motor of versnellingsbak ?

Sowieso heeft TS recht op een deugdelijk product, en een koppeling hoort langer dan 3 jaar / 8000 km mee te gaan.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Vraag me alleen af in hoeverre een koppeling bij een versnellingsbak hoort.
Er wordt namelijk wel 7 jaar garantie gegeven op versnellingsbak en de motor

De koppeling vormt samen met het vliegwiel de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. De koppeling werkt door middel van wrijving tussen de koppelingsplaten en het vliegwiel. Via de koppeling wordt de kracht van de motor overgebracht naar de versnellingsbak en vervolgens op de wielen. De koppeling is gemonteerd op een as (prise as) van de versnellingsbak. Het vliegwiel zit op de krukas van de motor gemonteerd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door renewouters »

taxikemperman schreef:Vraag me alleen af in hoeverre een koppeling bij een versnellingsbak hoort.
Er wordt namelijk wel 7 jaar garantie gegeven op versnellingsbak en de motor

De koppeling vormt samen met het vliegwiel de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. De koppeling werkt door middel van wrijving tussen de koppelingsplaten en het vliegwiel. Via de koppeling wordt de kracht van de motor overgebracht naar de versnellingsbak en vervolgens op de wielen. De koppeling is gemonteerd op een as (prise as) van de versnellingsbak. Het vliegwiel zit op de krukas van de motor gemonteerd.
Maar als TS veel korte stukjes heeft gereden wordt de koppeling onevenredig zwaar belast t.o.v. normaal gebruik. Die tandwielen in een versnellingsbak trekken dat wel maar een koppelingsmechanisme is daar niet op gemaakt.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door michieldejong »

NeoDutchio schreef:Misschien moet u even lezen waarop u garantie heeft, een koppeling valt daar niet onder, http://www.kia.com/nl/kia-rijders/home/kia-garantie/
Ik vind het niet erg duidelijk. Er staat daar:
Maar weinig onderdelen zijn uitgesloten van dit unieke aanbod.
Vervolgens een opsomming van 7 punten maar of alles wat hier niet expliciet genoemd wordt er nu binnen of buiten valt is dan de vraag. Heb zelfs nog even geprobeerd via de online chat te achterhalen wat er wel en niet binnevalt maar daar konden of wilden ze die info ook niet geven, behalve de opmerking:
Ik kan in ieder geval wel een aantal onderdelen aangeven die niet onder de garantie vallen omdat deze snel slijten door normaal gebruik. Denk hierbij aan:
Diverse filters, remblokken, schokdempers.
Hierbij wordt dus een schokdemper uitgesloten terwijl in de lijst met 7 punten de schokbreker wel staat. Ik dacht altijd dat dat hetzelfde is.

stofzuigertje

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Slijtage als banden en remblokken word uitgesloten.
Zo zit de koppeling als je met voet op pedaal bleef rijden, dan kan hij zeer snel slijten of bij file of stadsverkeer.

Maar ook olie bijvullen en morsen kan een plaat laten slippen en kan hij zeer snel slijten.
Voor die 7 jaren heb je duur onderhoud en ik zou liever naar een universele garage gaan die minder als €270,- kost.
Onder de €200,- een grote beurt en met zo weinig km vermoedelijk kleine om grote dus nog voordeliger zonder problemen.

Helaas is de koppeling een twijfel geval, was dit matige plaat of verkeerd gebruik.
Ik kan dit zonder onderdeel te zien niet weten maar de Bovag vragen kan ook altijd als je verschild van mening en het onder garantie wilt doen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

taxikemperman schreef:Vraag me alleen af in hoeverre een koppeling bij een versnellingsbak hoort.
Er wordt namelijk wel 7 jaar garantie gegeven op versnellingsbak en de motor

De koppeling vormt samen met het vliegwiel de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. De koppeling werkt door middel van wrijving tussen de koppelingsplaten en het vliegwiel. Via de koppeling wordt de kracht van de motor overgebracht naar de versnellingsbak en vervolgens op de wielen. De koppeling is gemonteerd op een as (prise as) van de versnellingsbak. Het vliegwiel zit op de krukas van de motor gemonteerd.
Als je zo gaat redeneren zit een koppelingspedaal ook vast aan dit geheel. Zou je te hard trappen en zelf het pedaal door midden breken zou het dus ook garantie moeten zijn. Want het pedaal zit weer vast aan, enz enz.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door harkja »

NeoDutchio schreef:
taxikemperman schreef:Vraag me alleen af in hoeverre een koppeling bij een versnellingsbak hoort.
Er wordt namelijk wel 7 jaar garantie gegeven op versnellingsbak en de motor

De koppeling vormt samen met het vliegwiel de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. De koppeling werkt door middel van wrijving tussen de koppelingsplaten en het vliegwiel. Via de koppeling wordt de kracht van de motor overgebracht naar de versnellingsbak en vervolgens op de wielen. De koppeling is gemonteerd op een as (prise as) van de versnellingsbak. Het vliegwiel zit op de krukas van de motor gemonteerd.
Als je zo gaat redeneren zit een koppelingspedaal ook vast aan dit geheel. Zou je te hard trappen en zelf het pedaal door midden breken zou het dus ook garantie moeten zijn. Want het pedaal zit weer vast aan, enz enz.
Want het pedaal zit weer vast aan, enz enz.
Aan 7 jaar garantie :mrgreen:

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:Maar als TS veel korte stukjes heeft gereden wordt de koppeling onevenredig zwaar belast t.o.v. normaal gebruik. Die tandwielen in een versnellingsbak trekken dat wel maar een koppelingsmechanisme is daar niet op gemaakt.
Er is amper 7000 km gereden, daar moet koppeling in alleen stadsverkeer echt wel tegenkunnen.

Ook, is 1100,- niet erg veel geld voor een stel nieuwe koppelingsplaten....of was er meer kapot? Onderdelen die normaal niet slijten

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

U heeft 7 jaar garantie bij KIA Motors. Bent u ook bij een erkende KIA dealer geweest? Dat kan ik namelijk niet opmaken uit de openingspost.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door olaf79 »

renewouters schreef:Maar als TS veel korte stukjes heeft gereden wordt de koppeling onevenredig zwaar belast t.o.v. normaal gebruik. Die tandwielen in een versnellingsbak trekken dat wel maar een koppelingsmechanisme is daar niet op gemaakt.
Staat dat in de gebruiksaanwijzing? Wat is een kort stukje?

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Wat een slechte reclame voor Kia.
Kia is nog niet zo lang op de Nederlandse markt.

De reparatie is wel erg duur.

Ik raad aan om de auto in te ruilen voor een ander merk,nu de auto nog veel waard is.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door peteroo »

Drie jaar en iets meer dan 7000 km, dat is nog bijna nieuw. Dit moet Kia rechtzetten, want dit is absurd, wat sommige andere mensen hier ook zeggen.
Ik zou eens nagaan of andere exemplaren van deze serie ook deze problemen kennen. Meestal komt een mankement bij veel auto's uit een serie of bouwjaar voor.

alloallo
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:16

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door alloallo »

Vanzelfsprekend vallen koppelingsplaten niet onder de garantie! In dit geval is de waarheid - naar mijn mening - genuanceerder!

Koppelingsplaten slijten niet vanzelf en ik heb de indruk dat de bestuurder hierbij zeker een rol speelt! Echter slijtigae bij 7000 is echter ongewoon.
Ik vind de coulance bijdrage van Kia (cq dealer) erg minimaal!

Heeft u uw klacht ook rechtstreeks gedeponeerd bij de importeur?

In 2016 heb ik versleten koppelingsplaten (bij 130.000 km) zonder succes gereclameerd bij de BMW-dealer. Een 2e poging bij de importeur was wel succesvol en leidde tot een 50% bijdrage.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: garantie van 7 jaar op KIA?????

Ongelezen bericht door BreejKC »

Set versleten koppelingsplaten vervangen voor de Kia Picanto van mij dochter kost ca. 750,00.
Complete set koppelingsplaten kost bij Mister Auto ca. € 65,00.
Inzetten nieuwe koppelingsplaten via verzoek op Werkspot: € 170,00 (door keurig garagebedrijf).
Totaalbedrag: € 235,00. Voordeel: € 515,00.

Gesloten