LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen factuur bij reparatie

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
elja75
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jul 2012 13:58

Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door elja75 »

Een goede vriend heeft een reparatie laten uitvoeren door een garage. De claxon werkte niet meer. De prijsafspraak was € 225,-. De vriend spreekt heel slecht Nederlands, komt uit een ander land. Het bedrag heeft hij contant moeten betalen en kreeg hiervan geen factuur. Hij kreeg daarna een factuur van 1 arbeidsuur. Op verzoek van de vriend heb ik contact met de garage opgenomen en gevraagd wat hier is gebeurd. Als je een onderdeel bestelt heb je daar een inkoopnota van. Waarom krijgt de man geen factuur. Waarschijnlijk weet ik het antwoord, of er is alleen een kleinigheidje vervangen of er is niets aan gedaan. De garage is niet aangesloten bij de BOVAG, maar wel bij de ANWB. De vriend heeft geen rechtsbijstandverzekering en ook geen geld om dit bij de geschillencommissie neer te leggen. Wat kan je in zo'n geval doen? Ik weet zeker dat dit niet klopt.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat voor antwoord kreeg u dan van de garage?

stofzuigertje

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mister auto is vaak veel goedkoper met inkoop maar als je binnen komt en een week moet wachten tot ze de onderdelen binnen hebben....
De plaatselijke groothandel is veel duurder.

En 1 uurtje , er zijn dure toeters en als je originele bij de dealer monteerde , nog duurder dan plaatselijk dus het kan voor die prijs....
Ook het ophalen bij dealer kost tijd en geld en geen factuur... gewoon creatief boekhouden!

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is niet verplicht om een factuur te geven aan consumenten.
Het is wel verplicht om een kwitantie te geven, indien er contant wordt betaald.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door mahadma »

Vestzak / broekzak principe?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De inkoopnota wordt natuurlijk niet doorgegeven.

Nando1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2018 14:22

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door Nando1970 »

Wat je kan doen is kijken naar advocatenkantoren die pro deo werken of gratis adviseren of iets van een gratis eerste advies hanteren. Waarom heeft hij niet om een bon gevraagd of om iets van een garantie? Ik ga ervan uit dat je dat hoort te krijgen, want het is niet de bedoeling dat je na een paar maanden weer de claxon moet veranderen.
Maar goed, kijk naar een kantoor die gratis advies geeft.

Ik ben ooit geholpen door odh legal zo uit mn hoofd. Ik kijk even naar een link voor je

[hyperlink verwijderd door moderatie]

je moet vragen of ze nog pro deo zaken open hebben staan. want de laatste x zeiden ze tegen mij dat ze een x aantal pro deo zaken per maand aannemen ofzo. je moet even kijken. mij gaven ze een gratis eerste advies dat wel.maar had me wel vooruit geholpe.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 aug 2018 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hyperlink verwijderd, berichten samengevoegd

Charlotte68
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 okt 2017 12:02

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

Later kreeg hij toch een factuur met omschrijving arbeidsloon. Dit vindt u niet voldoende?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

elja75 schreef:Een goede vriend heeft een reparatie laten uitvoeren door een garage. De claxon werkte niet meer. De prijsafspraak was € 225,-. De vriend spreekt heel slecht Nederlands, komt uit een ander land. Het bedrag heeft hij contant moeten betalen en kreeg hiervan geen factuur. Hij kreeg daarna een factuur van 1 arbeidsuur. Op verzoek van de vriend heb ik contact met de garage opgenomen en gevraagd wat hier is gebeurd. Als je een onderdeel bestelt heb je daar een inkoopnota van. Waarom krijgt de man geen factuur. Waarschijnlijk weet ik het antwoord, of er is alleen een kleinigheidje vervangen of er is niets aan gedaan. De garage is niet aangesloten bij de BOVAG, maar wel bij de ANWB. De vriend heeft geen rechtsbijstandverzekering en ook geen geld om dit bij de geschillencommissie neer te leggen. Wat kan je in zo'n geval doen? Ik weet zeker dat dit niet klopt.
Dat weet je niet. Dat denk je slechts.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door mahadma »

En wat gebeurd er met "dat factuurtje" als het na onnodig juridisch gekrakeel ontvangen is? Voorzichtige schattig: verdwijnt in het grote ronde archief. (beetje idee van met een kanon op een mug schieten)

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door BL2 »

De prijsafspraken was E 225,-
Dat is toch ook in rekening gebracht, en betaald.
Er is nu ook een bonnetje.
Neem toch aan dat toetertje het weer doet.
Wat is nu eigenlijk het probleem verder ?

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor reparatie deed de claxon het niet. Doet hij het na reparatie nu wel? Zo ja, dan is er dus wel iets gedaan.
Bij een "normale" garage krijg je altijd een volledige factuur; daarop staan dan onderdelen en uren, vaak ook klein materiaal en verwijderingsbijdrage, en natuurlijk btw. Mogelijk heeft de garage het buiten de boekhouding willen houden.

Of die 225 euro te duur is valt niet zonder meer te concluderen. Onderdelen, zoals de claxon zelf of de schakelaar in het stuur, kunnen vrij prijzig zijn. Uurtje werk erbij voor diagnose en monteren, en voor je het weet zit je aan de 150.

Ik vermoed dat uw vriend een vrij forse prijs heeft betaald, maar dat was de afspraak toch ook? Als de claxon nu goed werkt, zou ik het er bij laten. Wat zou u opschieten met rechtsbijstand of een eigen advocaat?

(Ik zie dat BL2 de situatie heel bondig en correct samenvat. :D)

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarschijnlijk een onderhandse afspraak. Doe ik ook wel eens met mijn garage. Vraag ik voor het ophalen hoeveel het is, betaal ik het direct contant en betaal ik geen BTW. De bon krijg ik dan echter niet, maar voor kleine dingetjes is dat niet nodig.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen factuur bij reparatie

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:Het is niet verplicht om een factuur te geven aan consumenten.
Het is wel verplicht om een kwitantie te geven, indien er contant wordt betaald.
Tenzij je vraagt of de klanten een bonnetje wil en de klant zegt nee. Dat zou ook zomaar het geval kunnen zijn.

Gesloten