Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Petra Jongkind
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2023 15:28

Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door Petra Jongkind »

Wij hebben een Peugeot E-208 welke wij tot recent in volle tevredenheid reden.

Begin februari wilde de auto niet meer opladen en is door van dealer geconstateerd dat de On-board Charger stuk was. Deze reparatie ging niet optimaal en communicatief hebben wij er zelf steeds achteraan moeten zitten en maar kleine stukjes informatie weten op te halen. Twee weken later konden wij de auto weer in ontvangst nemen zonder in de tussentijd vervangend vervoer aangeboden te krijgen.

Auto is uit 24-09-2020 en heeft 12143 KM op de teller en is nog geen 50 x opgeladen. Ik begrijp tevens van verschillende dealers dat er problemen zijn met E-208, E-2008 en Corsa-E on-board chargers welke nu in het groot vervangen worden. Echter werd ons wel gevraagd 25% van de OBC te betalen. Ik heb dit onder protest gedaan omdat er een niet deugdelijk product is geleverd. Een OBC hoort qua techische levensduur veel langer mee te gaan dan 2,5 jaar.

Ik ontving toen dit e-mail adres om verhaal te halen bij Peugeot Nederland. Echter voor ik een
reactie wilde sturen stond de auto weer stil met verschillende elektrische storingen:
1) Storing elektrisch aandrijfssysteem. Zet de motor of en raadplek instructie boekje.
2) Storing lader accu: zet de auto stil (werdt ontvangen tijdens rijden)

17/2/2023 is de auto afgesleept naar dealer.
Wij hebben inmiddels diverse berichten ontvangen maar nergens blijkt dat dealer weet wat er met de auto aan de hand is. Eerst zal het binnen een week opgelost zijn, daarna moeten we akkoord geven op 700 euro extra kosten omdat het elektrisch systeem vervangen moeten worden. Vandaag krijgen wij een mail of wij akkoord geven op 2000 euro extra kosten om het elektrisch systeem te vervangen terwijl dit al gedaan zou zijn. Het is voor ons allemaal erg onduidelijk en met een technisch achtergrond niet te begrijpen dat wij omschrijvingen krijgen als : De auto is nog niet helemaal zoals wij hem willen...
Nu is het 28/3/2023 wij hebben geen vervangend vervoer en communicatie loopt enorm stroef. Wij moeten zelf achter updates aan. Bob de vestigingsdirecteur belt niet terug en de service adviseur stuurt soms een e-mailtje.

Het kan toch niet zo zijn dat bij een auto van bijna 40000 euro er na 2,5 jaar al het hele elektrische systeem vervangen moet worden? Dit betekend dan toch echt dat er een niet deugdelijk product is geleverd.

Ik ben het daarom ook niet eens met de kosten waar nu gevraagd wordt akkoord op te geven. Maar ook niet met de eerdere kosten inzake de onboard-charger en ook dat er geen vervangend vervoer beschikbaar wordt gesteld.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door BL2 »

Petra Jongkind schreef:
20 apr 2023 15:32
......
Nu is het 28/3/2023 wij hebben geen vervangend vervoer en communicatie loopt enorm stroef.......
Een enorm onduidelijk verhaal waar denk ik niemand veel mee kan. Wel duidelijk is dat dit soort systemen wat langer mee horen te gaan dan ruim 2 jaar. Dus duidelijk een niet goed product dat onder garantie gemaakt hoort te worden.
Bericht lijkt ook voor wat anders geschreven, immers geplaatst op 20 april 2023.....
Wat is er na 28 maart nog allemaal gebeurt ?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Die Peugeot 208 van u deugt niet en die dealer nog minder. Ik ga er even vanuit dat die dealer een officiële Peugeot dealer is. Die doet zijn merknaam geen eer aan.

Die auto is zo non-conform als iets maar zijn kan. Een electrics systeem bij zo'n auto moet het hele leven van zo'n auto meegaan en niet na 2,5 jaar de geest geven. Mogelijk valt deze storing nog onder de fabrieksgarantie. Ik ken persoonlijk Peugeot wat dat betreft niet, maar rij in een auto die niet met de Franse slag in elkaar is gezet.

Bij die eerste reparatie heeft een onkundig monteur zeer waarschijnlijk zitten klooien in die auto en heeft meer kapot gemaakt als gerepareerd. Dat zal die dealer natuurlijk nooit toegeven. Nu maakt die dealer grovelijk gebruik van uw onkunde over de kennis van autotechniek en speelt dat over uw financiële rug uit. Het is een groot schandaal en zeker geen reclame voor het merk Peugeot.

U zou hierover met de importeur contact op kunnen nemen, maar negen van de tien keer verwijzen die terug naar de dealer. Dan bent u terug bij af.

Bij die dealer moet u nu niets meer doen.
  • Is de dealer aangesloten bij de Bovag (bord op de deur)? Neem dan daar zo spoedig mogelijk contact mee op.
    Lid van de ANWB misschien? De technische hulpdienst hiervan kunt u ook inschakelen.
    Geen van die twee? Schakel dan uw rechtsbijstandverzekering, als u die heeft, tegen die dealer in. Persoonlijk heb ik daar goede ervaringen mee.
    Geen rechtsbijstandsverzekering? Stap dan naar het Juridisch Loket in uw woonplaats.
    Deze instanties weten precies hoe het zit rondom dit soort schandalige praktijken en maken gehakt van uw dealer.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wie die dealer is. Die dealer zal daar niet blij mee zijn als u dat hier kenbaar maakt, maar ook de importeur zal dat niet zijn als hun merknaam zo door het slijk wordt gehaald. Misschien zet ze dat dan wel aan om deze kwestie op de juiste manier voor u op te lossen.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 26 apr 2023 14:07, 9 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door BL2 »

Eerst maar eens horen wat er na 28 maart is gebeurd voordat we helemaal los gaan.....

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wettelijk gezien heeft u recht op een deugdelijke product.


U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering (mogelijk apart of bij uw autoverzekering afgesloten) of met www.anwb.nl/juridisch-advies (indien ANWB lid).

Ook kunt u contact opnemen met www.bovag.nl/hulp-bij-klachten. Tevens kunt u bij www.degeschillencommissie.nl/over-ons/b ... gehouders/ terecht voor een bindend uitspraak.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door 150747 »

Garantievoorwaarden;
Peugeot, 2 jaar karosseriegarantie, 8 jaar/160.000 km op het elektrische gedeelte, Toestand van batterij minimaal 70% binnen de 8 jaar anders vervangen. De voertuigen zijn al duur genoeg.
Dus zou ik zeggen, garantie want het heeft niks te maken met de karosserie-.

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door riddert »

150747 schreef:
26 apr 2023 14:01
Garantievoorwaarden;
Peugeot, 2 jaar karosseriegarantie, 8 jaar/160.000 km op het elektrische gedeelte, Toestand van batterij minimaal 70% binnen de 8 jaar anders vervangen. De voertuigen zijn al duur genoeg.
Dus zou ik zeggen, garantie want het heeft niks te maken met de karosserie-.
Je hebt niets met de garantie die Peugeot op de accu geeft te maken. Die is prima in orde.
Al het andere van de auto valt onder de fabrieksgarantie van 2 jaar, welke nu afgelopen is.
Uit coulance wordt door Peugeot een deel van de kosten overgenomen. Behoudens het niet op kunnen lossen van de storingen handeld Peugeot danwel het garagebedrijf naar behoren lijkt mij.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door BreejKC »

@riddert:

U, evenals de dealer, gaat maar al te gemakkelijk voorbij aan de conformiteit van een aangekocht product. Dat gaat veel verder als de standaard garantievoorwaarden. In dit geval gaat de wet op het consumentenrecht boven die garantievoorwaarden. Een nieuw aangekocht (deels) elektrisch voertuig waarvan na 2,5 jaar al de volledige elektrische installatie moet worden vervangen mag je toch op zijn minst non-conform noemen.

Je zou het nog sterker kunnen maken. Peugeot durft geen langere garantie als 2 jaar te verstrekken omdat ze weten dat ze een ondeugdelijk product verkopen dat wel eens kort na een periode van 2 jaar kaduuk kan gaan. Dan er maar op hopen dat de 'gewaardeerde' klant niks van de wettelijke conformiteitregels afweet of niet voor zijn consumentenrecht opkomt en je kunt de klant alsnog een poot uitdraaien, zoals in dit voorbeeld duidelijk gebeurd.

Wie koopt er nog een voertuig met zulke slechte garantievoorwaarden? Dan doen een aantal merken uit het verre oosten het toch een stuk beter met 5 jaar garantie en zelfs één met 7 jaar garantie. Maken ze dat waar? Ja, dat doen ze. De kabelboom (ook zoiets elektrisch) van de Picanto van mijn dochter ging na 6,5 jaar stuk. Geen zorgen, aldus de dealer, dat is garantiewerk. Dat hebben ze waar gemaakt ook. De hele kabelboom werd netjes vervangen zonder dat het haar een Eurocent gekost heeft.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door Erthanax »

He is in ieder geval een mogelijkheid. De Kia e-Nero van een van mijn kinderen gaf onlangs ook allerhande foutmeldingen en weigerde te rijden omdat de 12V-accu het had begeven. Andere accu erin en klaar.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik doe ook maar een gooi - het kan best dat je met een dealer te maken hebt die onvoldoende kennis van elektrisch rijden in huis hebt. En dan ga je nat.

Feit is wel dat dit topic voor mij de aanleiding was om toch eens elektrisch rijden te overwegen - maar zeker geen Peugeot of Corsa.
Ik begrijp tevens van verschillende dealers dat er problemen zijn met E-208, E-2008 en Corsa-E on-board chargers welke nu in het groot vervangen worden.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

On board chargers blijven sowieso een probleem. Ik zie op mijn werk er altijd veel problemen mee.

Petra Jongkind
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2023 15:28

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door Petra Jongkind »

Petra Jongkind schreef:
20 apr 2023 15:32
Wij hebben een Peugeot E-208 welke wij tot recent in volle tevredenheid reden. De auto is uit 24-09-2020 en heeft 12143 KM op de teller en is nog geen 50 x opgeladen.

Half januari 2023 wilde de auto niet meer opladen en is door de dealer van Mossel Hillegom geconstateerd dat de On-board Charger stuk was. Deze reparatie ging niet optimaal en communicatief hebben wij er zelf steeds achteraan moeten zitten en maar kleine stukjes informatie weten op te halen. Twee weken later konden wij de auto weer in ontvangst nemen zonder in de tussentijd vervangend vervoer aangeboden te krijgen.

Echter werd ons wel gevraagd 25% van de OBC te betalen. Ik heb dit onder protest gedaan omdat er een niet deugdelijk product is geleverd. Een OBC hoort qua technische levensduur veel langer mee te gaan dan 2,5 jaar.

Op 17 februari 2023 stond de auto weer stil met verschillende elektrische storingen:
1) Storing elektrisch aandrijfssysteem. Zet de motor of en raadplek instructie boekje.
2) Storing lader accu: zet de auto stil (werdt ontvangen tijdens rijden)

De auto afgesleept naar dealer van Mossel Hillegom.

Wij hebben inmiddels diverse berichten ontvangen maar nergens blijkt dat dealer weet wat er met de auto aan de hand is. Eerst zal het binnen een week opgelost zijn, daarna moeten we akkoord geven op 700 euro extra kosten omdat het elektrisch systeem vervangen moeten worden tot aan een mail of wij akkoord geven op 2000 euro extra kosten om het elektrisch systeem te vervangen terwijl dit al gedaan zou zijn. Het is voor ons allemaal erg onduidelijk en met een technisch achtergrond niet te begrijpen dat wij omschrijvingen krijgen als : De auto is nog niet helemaal zoals wij hem willen.

Nu 31-05-2023 staat de auto nog steeds bij van Mossel en hebben wij nog steeds geen vervoer. De en communicatie loopt enorm stroef. Het enige wat wij te horen krijgen dat wij geduld moeten hebben tot het onderdeel binnen is. Zij zijn afhankelijk van Peugeot.

Het kan toch niet zo zijn dat bij een auto van bijna 40000 euro er na 2,5 jaar al het hele elektrische systeem vervangen moet worden?
En dat de auto nu bij elkaar al 4 maanden bij de garage staat ter reparatie.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik vemoed dat van Mossel niet meer weet waar ze het moeten zoeken en daarom maar het hele systeem vervangen. Het is natuurlijk idioot dat de auto al 4 maanden bij de garage staat en ze u geen enkele mobiliteit aanbod doen (vind ik tenminste idioot)

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door Methusalah »

BreejKC schreef:
26 apr 2023 13:07
Een electrics systeem bij zo'n auto moet het hele leven van zo'n auto meegaan en niet na 2,5 jaar de geest geven.

Er is 0% kans dat iets altijd blijft werken. Er is 100% kans dat alles ooit stuk gaat. En soms heb je gewoon pech en gebeurt dat iets eerder dan geplant.

De rest zijn aannames. Ik kan genoeg redenen bedenken waarom een elektrisch systeem stuk kan gaan.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tuurlijk, alles kan stuk gaan maar mijn maanden laat mij niet 4 maanden zonder vervoer zitten.
Ik vind het steeds groter worden van de merkdealers zoals van Mossel en Bochane geen vooruitgang

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
27 apr 2023 19:46
Ik doe ook maar een gooi

Feit is wel dat dit topic voor mij de aanleiding was om toch eens elektrisch rijden te overwegen -
Feit voor mij is dat dankzij dit topic, ik, zodra ik dat zou willen (momenteel heb ik er geen-doe alles met ov en leenauto) voor een automobiel met de goeie ouwe verbrandingsmotor ga kiezen.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Goh dan heeft dit forum dus toch nog zin.

NeoDutchio
Berichten: 12307
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Alsof 1 ervaring met 1 type auto al doorslaggevend is om niet te kiezen om elektrisch te rijden. Met die gedachtegang kan je nergens meer kopen.
De keuze om niet elektrisch te rijden had ik al veel eerder gemaakt, maar met onderbouwde redenen en niet vanwege 1 topic hier.

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door Methusalah »

J. Deltoer schreef:
31 mei 2023 18:39
witte angora schreef:
27 apr 2023 19:46
Ik doe ook maar een gooi

Feit is wel dat dit topic voor mij de aanleiding was om toch eens elektrisch rijden te overwegen -
Feit voor mij is dat dankzij dit topic, ik, zodra ik dat zou willen (momenteel heb ik er geen-doe alles met ov en leenauto) voor een automobiel met de goeie ouwe verbrandingsmotor ga kiezen.

Er komt een periode dat je die keuze simpelweg niet meer hebt ;)

Je hebt nog 12 jaar.

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hele elektrische systeem vervangen van auto van 2,5 jaar oud?

Ongelezen bericht door riddert »

En dan nog twintig jaar occasions, de verbrandingsmotor blijft nog wel even.

Plaats reactie