LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Goedenavond,

Graag zou ik jullie advies willen in de volgende kwestie. Ik ben anderhalve week geleden samen met mijn broer voor een 2e hands auto gaan kijken bij een autobedrijf.
Ik heb een offerte ontvangen en na thuiskomst heb ik een email gestuurd dat ik de auto zou willen kopen. Na ontvangst van de koopovereenkomst bleek er een hoger bedrag in te staan. Na meerdere keren emailen en bellen had ik nog steeds geen juiste koopovereenkomst ontvangen en heb na een aantal dagen een email gestuurd dat ik ervan afzag omdat het zo ingewikkeld en traag verliep dat ik er weinig vertrouwen meer in had.
Daarna kreeg ik een email dat ik er van af kon zien maar dat de al gemaakte kosten (APK, beurt en garantie) wel voor mijn rekening zouden zijn.
Dit na overleg met zijn bedrijfsjurist. Mijn vraag is is dit juridisch correct? Nog even een kleine toevoeging. Ik heb niks ondertekend.

Ik heb een bijlage bijgevoegd met daarin de chronologische volgorde van de gebeurtenissen.
Auto.xlsx
(10.65 KiB) 180 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Bij voorbaat dank voor uw feedback.
Marjan
Laatst gewijzigd door Marjan1000 op 09 jun 2018 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Helaas is voor mijn als Linux gebruiker dit Windows document misvormt lastig leesbaar...

Maar als ze niet leveren voor mondelinge prijs en voorwaarden hoef je niets te betalen.
De prijs verhogen mag niet, U heeft een prijs afgesproken en was die met grote beurt en apk of kwamen die er nog bij?
Normaal spreek je een totaal prijs af en zijn ze verplicht te leveren, en als zij weigeren mag U een claim indienen!

Deze hogere factuur niet betalen en laten ze maar een rechtszaak beginnen, er is tenslotte geen enkel bewijs dat U met de hogere prijs akkoord is gegaan.
Wel even melden dat U er alsnog op rekende dat de afgesproken prijs bij aflevering blijft gelden en met de toen afgesproken voorwaarden.

De offerte en definitieve koop horen gelijk te zijn tenzij je extra garantie of onderhoud gevraagd hebt...
Als je hem wilt hebben zoals in offerte aangeboden moeten ze die prijs leveren....

Bewaar het origineel en neem kopie mee want je weet nooit hoe dit zal lopen.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Beste Stofzuigertje,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. De offerte was inclusief APK en beurt en exclusief de garantie. De koopovereenkomst was 1000 euro duurder dan de offerte omdat de inruil van mijn auto er niet in meegenomen was en een extra korting die ik bedongen had. Het gaat in deze niet meer of ik de auto kan krijgen voor de prijs op de offerte. Ik heb afgezien van de koop omdat ik meerdere keren heb gevraagd om een juiste koopovereenkomst maar die niet kreeg. En nog steeds niet gekregen heb. Het gaat erom of hij mij nu aansprakelijk kan stellen voor de door hem gemaakte kosten zoals APK, beurt en garantie.

Met vriendelijke groet,

Marjan

HansieZant

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door HansieZant »

redhead55 schreef:
Marjan1000 schreef:Goedenavond,

Ik heb een offerte ontvangen en na thuiskomst heb ik een email gestuurd dat ik de auto zou willen kopen.

U heeft dan wel niets ondertekend, maar met de (schriftelijke) acceptatie van de offerte is er juridisch gezien een koopovereenkomst tot stand gekomen.
In principe betekent dit dat U verplicht bent af te nemen en dat de verkoper verplicht is te leveren.

Uit de bijlage begrijp ik dat de offerte spreekt over 7300 inclusief de inruil oude auto en korting wegens
niet aanwezige opties. De prijs was dus oorspronkelijk: 7300 + 200 (korting opties) + 740 (inruil) = 8240.

Dat de verkoper dus aan de slag gaat met het regelen van APK, afleverklaar maken en regelen van de
garantie is dus op zich begrijpelijk en verklaarbaar. U noemt daarvoor een bedrag van 649 (zit hier ook de APK in ?) Het resultaat is dus 8240 + 649 = 8889. Hier dan weer vanaf 940 (korting + inruil) resulteert in
7949 als uiteindelijke verkoopprijs inclusief afleverkosten etc. Maar wat staat nu precies in de offerte ? Worden daarin de afleverkosten etc. genoemd ? En welke totaalprijs wordt genoemd ? In principe is de geoffreerde prijs na acceptatie bindend voor beide partijen. (we gaan ons nog even niet bezighouden met dwaling etc).

De koop heeft in een fysieke winkel plaatsgevonden dus herroepingsrecht is niet van toepassing.
De verkoper kan dus bij ontbinding de reeds gemaakte kosten (649) op U verhalen. Maar laat eerst eens weten welke bedragen nu daadwerkelijk in de offerte vermeld zijn. Zijn er soms ook nog gebreken waarvan was overeengekomen dat die hersteld zouden worden?
TS heeft het erover dat na schriftelijke acceptatie van de offerte (het emailtje) er vervolgens een koopcontract doorgemaild werd waar een hoger bedrag in stond dan in de offerte stond.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij hoeft TS helemaal nergens voor te betalen. Er was een akkoord en de garage houdt zich daar niet aan. De kosten zijn dus voor de garage zelf.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik weet dat de Wet Werk en Zekerheid sinds Juli 2015 gefaseerd is ingegaan. Weet iemand wanneer deze regeling is ingegaan? Als deze namelijk pas op 1 juli 2017 is ingegaan, dan kan het inderdaad zo zijn dat TS nog geen contract voor onbepaalde tijd heeft.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Beste Redhead,
De offerte was:
prijs auto 7945
afleverkosten: 295
totaal: 8240
Inruil auto: -740
Korting ivm ontbreken opties: -200
Totaal prijs offerte 7300
Ik heb in mijn email aangegeven dat ik 6 maanden garantie wilde hebben. Dit was 649 euro inclusief de afleverkosten dus dan kom ik op een totaalbedrag van 7654 euro.

De koopovereenkomst die ik heb ontvangen zegt het volgende:

Prijs auto: 7945 euro en afleveringskosten 699 euro. Totaal 8644 euro. Ik heb geen flauw idee hoe hij aan het bedrag van 699 euro komt. Dat zou 649 moeten zijn.

Er waren verder geen gebreken.

Hopelijk verduidelijkt dit het een beetje.
Met vriendelijke groet,
Marjan

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Nijogeth schreef:Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik weet dat de Wet Werk en Zekerheid sinds Juli 2015 gefaseerd is ingegaan. Weet iemand wanneer deze regeling is ingegaan? Als deze namelijk pas op 1 juli 2017 is ingegaan, dan kan het inderdaad zo zijn dat TS nog geen contract voor onbepaalde tijd heeft.
Ik denk dat je op het verkeerde topic zit :D

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door newmikey »

stofzuigertje schreef:Helaas is voor mijn als Linux gebruiker dit Windows document misvormt lastig leesbaar...
Voor mij als Linux gebruiker uitstekend leesbaar - heb je wel de nieuwste LibreOffice geinstalleerd?

TS lijkt mij keihard in haar recht te staan en kan eventuele juridische actie van de koper met vertrouwen tegemoet zien.
Laatst gewijzigd door newmikey op 09 jun 2018 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Dank je wel voor je reactie Newmikey :D

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Dank je voor je suggestie Redhead. Dat is iets om over na te denken. Mag ik nog een beroep doen op je expertise? Klopt het dat als het bedrag op de koopovereenkomst niet klopt dat het weer een nieuw bod is? Dus dat je weer in onderhandeling bent? Ik heb daarop het bedrag doorgeven wat het mijns inziens zou moeten zijn. Dus een tegenbod. En dat ik dat zelf afgebroken heb door te zeggen dat het wat mij betreft niet doorging? Kan ik daar nog iets mee?

Ik snap eigenlijk gewoon niet waarom hij niet gewoon meteen een nieuwe, juiste koopovereenkomst heeft gestuurd dan hadden we deze ellende niet gehad en had ik nu in mijn nieuwe autootje kunnen rijden. Ik had zelfs nog wel de auto willen kopen als hij na mijn mail dat ik ervan af wilde zien zijn excuses had aangeboden voor de late reactie en mij misschien een beetje tegemoet was gekomen. Maar als je meteen begint met dreigen met advocaten en dergelijke dan gaan bij mij alle slagbomen omhoog.

Een auto kopen zou iets leuks moeten zijn en het leuke is er nu wel vanaf. Ik kan ook niet naar een andere auto kijken want als hij toch blijkt gelijk te hebben dan ga ik toch voor deze auto. Uiteraard voor de prijs die ik berekend heb. Want ik ga geen € 650 betalen voor "niks"
Het blijft toch gek dat er kopersbescherming is voor alles maar niet voor auto's terwijl het toch om duizenden euro's gaat. Maar goed daar kun jij natuurlijk niks aan doen ☺

HansieZant

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door HansieZant »

Marjan1000 schreef:Dank je voor je suggestie Redhead. Dat is iets om over na te denken. Mag ik nog een beroep doen op je expertise? Klopt het dat als het bedrag op de koopovereenkomst niet klopt dat het weer een nieuw bod is? Dus dat je weer in onderhandeling bent? Ik heb daarop het bedrag doorgeven wat het mijns inziens zou moeten zijn. Dus een tegenbod. En dat ik dat zelf afgebroken heb door te zeggen dat het wat mij betreft niet doorging? Kan ik daar nog iets mee?

Ik snap eigenlijk gewoon niet waarom hij niet gewoon meteen een nieuwe, juiste koopovereenkomst heeft gestuurd dan hadden we deze ellende niet gehad en had ik nu in mijn nieuwe autootje kunnen rijden. Ik had zelfs nog wel de auto willen kopen als hij na mijn mail dat ik ervan af wilde zien zijn excuses had aangeboden voor de late reactie en mij misschien een beetje tegemoet was gekomen. Maar als je meteen begint met dreigen met advocaten en dergelijke dan gaan bij mij alle slagbomen omhoog.

Een auto kopen zou iets leuks moeten zijn en het leuke is er nu wel vanaf. Ik kan ook niet naar een andere auto kijken want als hij toch blijkt gelijk te hebben dan ga ik toch voor deze auto. Uiteraard voor de prijs die ik berekend heb. Want ik ga geen € 650 betalen voor "niks"
Het blijft toch gek dat er kopersbescherming is voor alles maar niet voor auto's terwijl het toch om duizenden euro's gaat. Maar goed daar kun jij natuurlijk niks aan doen ☺
Ik zou hem lekker laten dreigen. Blaffende honden bijten doorgaans niet. Hij gaat echt geen zaak tegen jou beginnen terwijl hij zelf weet dat hij fout zit.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

@HansieZant. Ja dat was ook mijn eerste reactie. Maar ja ik ben geen jurist en heb totaal geen ervaring met dit soort dingen. En als iemand blijft dreigen dan zul je er toch iets mee moeten doen. Ik kan me ook niet voorstellen dat hij het doorzet. Die auto verkoopt zichzelf toch wel. En dan is de APK en beurt al gedaan. Ik snap ook niet dat je voor dit het risico neemt dat iemand een negatieve reactie op internet zet. Dat kost je uiteindelijk meer dan dit lijkt mij.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Marjan, niet van de wijs laten brengen door het gedreig. De offerte en het te betalen bedrag verschillen en van het hoe en wat is inmiddels geen chocola meer te maken.
Dat zou u de verkoper in een aangetekende brief nog eens duidelijk kunnen maken. En er iets inzetten in de trant van dat u het betreurt dat de verkoper aangeeft een juridische procedure te gaan starten maar dat u daar dan noodgedwongen en helaas via de juridische weg op gaat reageren en dat met vertrouwen tegemoet ziet.
Kortom, niet zwichten voor loze dreigementen, hoe vervelend dat ook voelt. Succes ermee.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

@ Klaas Jan dank je wel voor je bericht. Ik zal inderdaad een aangetekende brief sturen.
Het gekke is dat ze blijven aangeven dat ze mij meerdere keren gevraagd hebben om mijn kenteken door te geven. En dat daardoor blijkbaar de vertraging ontstaan is. Maar dat had ik allang doorgegeven en daar heb ik ook een bevestiging van.
Ik heb nu ook een mail gestuurd of hij de gegevens van zijn bedrijfsjurist door kan geven zodat ik daar contact mee opnemen. Ik heb zo het flauwe vermoeden dat hij niet alles versteld heeft zoals het gegaan is. Als ze überhaupt daar contact mee hebben gehad. Al met al komt het uitermate onprofessioneel en amateuristisch over.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Goedemorgen Snuffel,

Dank je wel voor je reactie. Het blijft toch raar dat dat zo gaat. Waarom krijg ik dan nog een koopcontract eigenlijk? Als dat schijnbaar toch niks te betekenen heeft. Ze kunnen er nog wel 10000 euro bovenop gooien en als je daar niet mee akkoord gaat zeggen van ja maar u hebt aangegeven de auto te willen kopen hoor...

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door mahadma »

Zomaar een gedachte, als je het kenteken van de "nieuwe" auto invoert in rdw kentkencheck kan je zien tot wanneer de apk geldig is. Als die apk dus niet geldig is tot eind mei 2019 is die auto dus niet gekeurd.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Goedemorgen Mahadma. Dat hadden we inderdaad ook al gecheckt. De auto is gekeurd op vrijdag 1 juni,

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Is het bedrijf aangesloten bij de Bovag? In dat geval zou de "bedrijfsjurist" wel eens de juridische afdeling van de Bovag kunnen zijn. Meer aannemelijk is echter dat dit bedrijf geen Bovag bedrijf is. Dreigen met een juridische procedure heeft alleen zin als het dreigement waargemaakt wordt. Geldt voor zowel verkoper als koper (de tip voor de aangetekende brief).
Is het wellicht een optie om persoonlijk langs te gaan en op die manier in gesprek te gaan? Kan een manier zijn om de "kou uit de lucht" te halen.


v.d.Heyden

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

@ v.d.Heyden. Hartelijk dank voor je reactie. Het bedrijf is niet aangesloten bij de BOVAG.
Ik kan niet zeggen dat ik behoefte heb om nog een gesprek aan te gaan met dit bedrijf maar ik snap wat je bedoelt.
Mocht ik toch aansprakelijk zijn voor de kosten dan zal ik de auto toch gaan kopen. Maar uiteraard alleen als ik een koopovereenkomst voor de juiste prijs heb ontvangen.

Gesloten