LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mankement lease auto/Alcredis

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Carrot66
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2013 05:18

Mankement lease auto/Alcredis

Ongelezen bericht door Carrot66 »

Ik heb een leaseauto die niet voldoet aan de gestelde uitvoering zoals overeengekomen in het leaseplan.
De x-play navigatie functioneert niet.
Nu willen ze er een andere uitvoering in laten bouwen door de dealer maar daar komen update (dmv SD kaart vervangen) kosten overheen die ze dan voor mijn rekening laten komen.
Wanneer de oorspronkelijke versie wel had gefunctioneerd zou ik ook geen extra kosten hebben.
Dit probleem ontstond na 1 maand leasen. Ik ben van dealer naar dealer gestuurd waarvoor ik ook al kosten en tijd voor heb gemaakt. Ook die wil de leasemaatschappij niet vergoeden. Het meest wrange hieraan is dat ik mijn keus op deze Toyota heb laten vallen juist vanwege dit systeem waar ik flink voor moet betalen. Anders zou ik een ander merk! hebben gekozen waarvoor ik 60 euro p/m minder voor zou moeten betalen

Beste Radar, kunnen jullie mij helpen met dit al een jaar durend gevecht?
Het leasecontract is inmiddels ontbonden maar ze willen nog steeds onkosten verhalen bij mij maar ze vergoeden mijn kosten niet

Bij de ANWB heb ik dit probleem al voorgelegd en onderstaand antwoord gekregen en voorgelegd aan de leasemaatschappij
Ik heb helaas geen financiele middelen om een geschillencommissie in te schakelen

Antwoord van Chaim
ANWB Expert
U leaset sinds mei 2020 een Toyota Aygo uitgerust met X-play. Het X-play systeem werkt niet, u kunt uw smartphone niet koppelen aan het systeem. Zowel de dealer die de auto heeft geleverd als de importeur zijn niet in staat gebleken het systeem werkende te krijgen. Er is u aangeboden om het X-nav-systeem in te laten bouwen. Het nadeel van het X-nav-systeem is dat dit jaarlijks moet worden geüpdatet. De kosten voor de update komen in dat geval voor uw rekening. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is en of u de kosten voor de updates moet dragen.

Conformiteit
Aangezien het X-play systeem niet werkt voldoet het product niet aan de overeenkomst. U bent immers de levering van een Toyota Aygo met X-play uitvoering overeengekomen. Als een product niet voldoet aan de overeenkomst is er sprake van non-conformiteit.

Rechten bij non-conformiteit
Als u als koper kunt bewijzen dat er sprake is van een gebrek, wat u niet hoefde te verwachten én dit gebrek al bestond op het moment van aflevering, dan kunt u kosteloos herstel of vervanging vorderen.

Herstel of vervanging
Het herstel van het gebrek is niet mogelijk gebleken. Ook de importeur heeft aan u bevestigd dat zij het X-play-systeem niet werkend krijgen. Vervanging van de auto voor een exemplaar waarbij het systeem wel werkt, zou dan een mogelijke oplossing kunnen zijn. Het is alleen de vraag of de omvang van het gebrek, vervanging rechtvaardigt. De kosten van herstel of vervanging komen op grond van de wet voor rekening van de verkoper.

Door herstel of vervanging dient u in de positie te worden gebracht waarin u zou verkeren bij correcte nakoming van de overeenkomst. Een eventueel voordeel na vervanging mag worden verrekend.

Ontbinding
Als er geen herstel of vervanging plaatsvindt, omdat dit niet van de verkoper gevergd kan worden, dan heeft u het recht de overeenkomst te ontbinden of de prijs te verminderen. Ook voor ontbinding geldt dat dit alleen mogelijk is als het gebrek ontbinding rechtvaardigt.

Conclusie
Het is duidelijk dat het gebrek, in ieder geval voor u van betekenis is. Gelet op de korte periode dat u de auto in gebruik heeft en het feit dat u vanaf de ingebruikname, geen gebruik heeft kunnen maken van het systeem, is vervanging van de auto mijns inziens mogelijk. Als u het niet eens kunt worden over vervanging, dan kunt u het geschil voorleggen aan de geschillencommissie.

Ook het inbouwen van X-nav kan een oplossing zijn. Mijns inziens behoren de kosten voor de updates in dat geval niet voor uw rekening te komen evenals de kosten voor het ombouwen van het systeem. Het gaat immers in eerste instantie om slechts 2 updates van ongeveer € 200,- per jaar (de leaseovereenkomst loopt 3 jaar). In het geval dat u de auto na de looptijd overneemt, is het mijns inziens niet redelijk dat u de kosten voor het (duurdere) systeem niet draagt. Ook dit vraagstuk kunt u, als u er onderling niet uitkomt voorleggen aan de geschillencommissie.

Ik raad u aan het bovenstaande aan de leasemaatschappij voor te houden en zo nodig in gebreke te stellen. Het recht op herstel of vervanging volgt uit artt. 7:17 jo. 7:21 BW.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mankement lease auto/Alcredis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat van belang is, wat is de reden dat het systeem bij u niet werkt? Ligt dat aan het systeem, of is het systeem niet compatibel met bepaalde telefoons? In het laatste geval zal daar van te voren voor gewaarschuwd moeten zijn, of had het duidelijk moeten zijn. In een auto met bijvoorbeeld Apple systemen zal het lastig zijn om met een Android telefoon alles te bedienen.

Het contract is nu ontbonden, maar welke kosten willen ze u nog voor verantwoordelijk houden? Hebt u toestemming gegeven om een nieuw/anders systeem te installeren? En welke kosten hebt u moeten maken om het bij de dealer te laten nakijken?

Of Radar uw vraag gaat oppakken is de vraag, daarvoor kunt u het beste contact opnemen met de redactie. Maar Radar is geen helpdesk voor individuele problemen.

sake1987

Re: Mankement lease auto/Alcredis

Ongelezen bericht door sake1987 »

U hebt een gedegen antwoord van de ANWB, dus ik zou zeggen volg dit advies op.
Op andere Fora gaan shoppen omdat dit antwoord u niet aanstaat of te duur is, heeft geen zin.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mankement lease auto/Alcredis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Helemaal eens met sake1987.

Daarbij, als u die 60 euro per maand alleen betaalt voor x-play navigatie, dan kost u dat wel heel veel geld. Bij een vijfjarig leasecontract is dat in totaal € 3.600. Ik zou het er niet voor over hebben gehad.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Mankement lease auto/Alcredis

Ongelezen bericht door Har45 »

Carrot66 schreef:
16 mar 2021 09:45

Bij de ANWB heb ik dit probleem al voorgelegd en onderstaand antwoord gekregen en voorgelegd aan de leasemaatschappij
Ik heb helaas geen financiele middelen om een geschillencommissie in te schakelen

Beste Carro66

Alcredis doet volgens mij ook zaken met keurmerk private lease ( https://www.keurmerkprivatelease.nl/home)

En volgens de algemene voorwaarden van dit keurmerk zijn er geen extra kosten volgens mij bij een geschil.
Wel dient u zich aan het stappen plan te houden van dit keurmerk.
Hieronder een citaat de gehele algehele voorwaarden zijn op de site van keurmerk private lease te vinden.


55. Hoe lossen we geschillen op?
Geschillen tussen u en de leasemaatschappij over de totstandkoming of uitvoering van de leaseovereenkomst kunnen zowel door
u als door de leasemaatschappij aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Private Lease, Bordewijklaan 46, Postbus
90600, 2509 LP Den Haag. (www.degeschillencommissie.nl). Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen als u uw klacht eerst bij de
leasemaatschappij indient.
Leidt de klacht bij de leasemaatschappij niet tot een oplossing, dan moet het geschil uiterlijk 12 maanden na de
datum waarop u de klacht bij de leasemaatschappij indiende, schriftelijk (of in een andere door de Commissie te
bepalen vorm) bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
Wanneer u een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de leasemaatschappij aan deze keuze
gebonden. Indien de leasemaatschappij een geschil aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie, moet zij u
eerst (schriftelijk of in een andere passende vorm) om uw akkoord vragen. De leasemaatschappij geeft u daarvoor
een termijn van 5 weken. Zij vermeldt dat zij het geschil bij de gewone rechter aanhangig zal maken als u binnen
deze termijn niet uw akkoord geeft.
De Geschillencommissie doet uitspraak volgens het voor haar geldende reglement. Het reglement van de
Geschillencommissie wordt u desgevraagd toegezonden. De beslissing van de Geschillencommissie geldt als een bindend
advies waartegen geen hoger beroep openstaat. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
Uitsluitend de gewone rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen
kennis te nemen.
D

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Mankement lease auto/Alcredis

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Snap het probleem met die updates niet helemaal, hoe erg is het om twee jaar lang tot einde lease met een enigszins verouderd systeem rond te rijden (als de kaarten van Toyota net zo goed zijn als die van de meeste concurrenten zou ik het updaten lekker achterwege laten en gewoon de (gratis) navigatie van je telefoon via het systeem gebruiken.

Gesloten