LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Navigatie in een nieuwe auto.

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door sjohie »

crazyme schreef:
alfatrion schreef:Het is een flauw antwoord, maar op het moment dat je krijgt wat je verwacht dan waren je verwachtingen kennelijk reëel.

Als het hier zo is dat er geen kaarten meer worden gemaakt, bijvoorbeeld omdat het bedrijf failliet is, dan heeft TS wel iets om te klagen.
Ik denk dat je mag verwachten dat een auto welke nu wordt geproduceerd wordt voorzien van de meest recente software. En niet met 4 jaar oude software.

Ik zet alleen grote vraagtekens bij dat laatste omdat het zo onlogisch is. Ik denk eerder dat de kwaliteit van de geleverde kaarten.
Ik denk dat een niet onbelangrijke distinctie moet zijn of de functionele software 4 jaar oud is, en of de daadwerkelijke kaart-content dat ook is. Als ik het versienummer van de software op mijn Garmin PND bekijk is die van februari 2015, terwijl het kaartmateriaal van oktober 2015 is.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door lichtstad »

sjohie schreef:
Ik denk dat een niet onbelangrijke distinctie moet zijn of de functionele software 4 jaar oud is, en of de daadwerkelijke kaart-content dat ook is. Als ik het versienummer van de software op mijn Garmin PND bekijk is die van februari 2015, terwijl het kaartmateriaal van oktober 2015 is.
Het zijn twee verschillende dingen.
Software heeft niets met het kaartmateriaal te maken.
Je kan met een oude software ook nieuw kaartmateriaal gebruiken.
Een 4 jaar oud kaartmateriaal is dus niet Up to date, dus niet conform.

Moneyman
Berichten: 30059
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Moneyman »

TS laat nog steeds de vraag onbeantwoord of de software vier jaar oud is, of dat er een vier jaar oude weg niet op staat. Dat is nogal een cruciaal verschil.

Er is met vier jaar oud kaartmateriaal nog prima te rijden. Ik lever vandaag mijn exact vier jaar oude leaseauto in. Die heeft kaarten die nooit geupdate zijn, en dus minstens een jaar of 5 oud zijn. Desondanks heb ik slechts zelden dat ik er een probleem mee heb, terwijl ik toch de hele dag door stand en land rijd.

Stellen dat 4 jaar oude kaarten nutteloos zijn en derhalve tot nonconformiteit van de hele auto zou moeten leiden, is mijns inziens dan ook onzinnig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door sjohie »

lichtstad schreef:
sjohie schreef:
Ik denk dat een niet onbelangrijke distinctie moet zijn of de functionele software 4 jaar oud is, en of de daadwerkelijke kaart-content dat ook is. Als ik het versienummer van de software op mijn Garmin PND bekijk is die van februari 2015, terwijl het kaartmateriaal van oktober 2015 is.
Het zijn twee verschillende dingen.
Software heeft niets met het kaartmateriaal te maken.
Je kan met een oude software ook nieuw kaartmateriaal gebruiken.
Een 4 jaar oud kaartmateriaal is dus niet Up to date, dus niet conform.
Kaartmateriaal zonder de functionele software werkt never nooit niet, de functionele software zonder kaartmateriaal wel, je kan alleen met de in-car unit niet meer navigeren, maar nog wel bijvoorbeeld muziek luisteren etc.

En zoals al gezegd door meer mensen, zonder meer info is het niet eens duidelijk of er slechts enkele ruimtelijke objecten niet in staan, die er al 4 jaar zijn, en TS daarom stelt dat de hele dataset dus minimaal zo oud moet zijn, of dat echt de hele dataset zo oud is.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door lichtstad »

sjohie schreef:
lichtstad schreef:
sjohie schreef:
Ik denk dat een niet onbelangrijke distinctie moet zijn of de functionele software 4 jaar oud is, en of de daadwerkelijke kaart-content dat ook is. Als ik het versienummer van de software op mijn Garmin PND bekijk is die van februari 2015, terwijl het kaartmateriaal van oktober 2015 is.
Het zijn twee verschillende dingen.
Software heeft niets met het kaartmateriaal te maken.
Je kan met een oude software ook nieuw kaartmateriaal gebruiken.
Een 4 jaar oud kaartmateriaal is dus niet Up to date, dus niet conform.
Kaartmateriaal zonder de functionele software werkt never nooit niet, de functionele software zonder kaartmateriaal wel, je kan alleen met de in-car unit niet meer navigeren, maar nog wel bijvoorbeeld muziek luisteren etc.

En zoals al gezegd door meer mensen, zonder meer info is het niet eens duidelijk of er slechts enkele ruimtelijke objecten niet in staan, die er al 4 jaar zijn, en TS daarom stelt dat de hele dataset dus minimaal zo oud moet zijn, of dat echt de hele dataset zo oud is.

Onzin, ik heb het niet over niet functionele software, maar over oude software ( geen update ) .
Met deze software kan je ook nieuwe kaarten gebruiken.
Heeft met de info van TS niets te doen.

Niemand heeft het over het Audio gebeuren, maar over een kaartmateriaal, wat dan +- 4 jaar oud is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

lichtstad schreef: Niemand heeft het over het Audio gebeuren, maar over een kaartmateriaal, wat dan +- 4 jaar oud is.
Dat laatste is vooralsnog nog steeds een aanname. TS laat niet weten of het werkelijk een kaartendatabase van 4 jaar oud is (dus een releasedatum in 2011/2012) of dat er sommige objecten niet kloppen die als 4 jaar geleden zijn veranderd, maar dat de leveranciers dat in de laatste update (nog steeds) niet heeft verwerkt. Dat maakt een wereld van verschil.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Er is met vier jaar oud kaartmateriaal nog prima te rijden.
Als je voor je werk veel op nieuwe industrie tereinen komt, is het toch wel handig als die er op staan.
Jij levert nu je 4 jaar oude auto in, maar TS begint bij een nieuwe auto al met 4 jaar oude kaarten. Grote kans dat er nooit een update komt, is TS zijn auto 4 jaar oud, dan lopen de kaarten al 8 jaar achter,
Moneyman schreef:Stellen dat 4 jaar oude kaarten nutteloos zijn en derhalve tot nonconformiteit van de hele auto zou moeten leiden, is mijns inziens dan ook onzinnig.
Complete koop ontbinden lijkt me wat gortig, maar als de auto verkocht wordt met ingebouwde navigatie volgens Mazda twv 600 euro, dan mag wat mij betreft daar best een deel van vergoed worden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door bprosman »

de updates lopen altijd lang achter.
Niet altijd waar, soms ook voor. Hier in Empel (Den Bosch) stonden een paar rotondes al op de (TomTom) kaart terwijl ze nog aangelegd moesten worden. Daar zat zelfs een half jaar of zo tussen.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door lichtstad »

bprosman schreef:
de updates lopen altijd lang achter.
Niet altijd waar, soms ook voor. Hier in Empel (Den Bosch) stonden een paar rotondes al op de (TomTom) kaart terwijl ze nog aangelegd moesten worden. Daar zat zelfs een half jaar of zo tussen.
TomTom is Up to Date met het kaartmateriaal, maar dat van TS dus niet.

Als het een aanname blijft, waarom trekken jullie dan de berichten van andere TS niet in twijfel.
Ik denk, dat TS toch hier geen sprookjes verteld.

blaauw
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2016 13:32

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door blaauw »

navigatie bij de mazda is in Europa erg duur,voor Amerikaanse software betaal je 3 a 400 dollar in Europa betaal je 6 a 700 euro voor de software op sd kaart maakt niet uit waar je deze koopt, ook in Duitsland betaal je hetzelfde bedrag hebben een monopolie positie binnen Europa . een los systeem is aanmerkelijk goedkoper, want na 3 jaar moet je ook een fiks bedrag betalen voor iedere update.

blaauw
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2016 13:32

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door blaauw »

mazda zal hier niks mee doen ,denk ik ,maar ze zouden wel enige druk kunnen leggen bij de software maker ,ook de sd geupdated om maar een voorbeeld te nemen :het bekende chauffeurs restaurant de lichtmis in zwolle is totaal onbekend bij de software, volgens mij is deze streek nog nooit in kaart gebracht.
dit verwacht je bij een goedkoop navi apparaat nog wel, maar niet,bij een zo geavanceerd systeem als in de mazda die zelfs met spaak werkt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door sjohie »

blaauw schreef:mazda zal hier niks mee doen ,denk ik ,maar ze zouden wel enige druk kunnen leggen bij de software maker ,ook de sd geupdated om maar een voorbeeld te nemen :het bekende chauffeurs restaurant de lichtmis in zwolle is totaal onbekend bij de software, volgens mij is deze streek nog nooit in kaart gebracht.
dit verwacht je bij een goedkoop navi apparaat nog wel, maar niet,bij een zo geavanceerd systeem als in de mazda die zelfs met spaak werkt.
Restaurants zijn zogenoemde Points Of Interest (POI's) net als zeg tankstations en parkeerterreinen, staan als extra in rubrieken vermeld. Niet zelden is die database gevuld op basis van gegevens van derden, denk aan viamichelin of tripadvisor, en vermelding daarin is voor een bedrijf niet altijd gratis. Dat de Lichtmis (prima restaurant trouwens!) er niet apart in staat, zegt dus niet alles. Hun adres zou je wel gewoon moeten kunnen vinden als je die zoekoptie kiest. Dat is tenminste bij onze Garmin met up-to-date dataset wél zo zie ik.

MrCX5
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2018 13:43

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door MrCX5 »

Beste BobRobbert, ook ik heb dit probleem!!! En ook ik vind het een beetje kort door de bocht van Mazda. Ik kreeg zelfs te horen dat ze niet over het kaartmateriaal gingen. Verkopen mij wel even een Mazda CX5 van 37000,- euro met software van Naviextras. Het ergste is ook nog dat mijn vrouw in haar Mitsubishi Cabrio een Clarion autoradio heeft met ( Jawel ) navigatie van Naviextras!!! Voor heb heb ik in februari de kaart geupdate naar de laatste versie Q4 2017!!! En je raad het nooit, de kaart is helemaal up to date met de nieuwste wegen veranderingen ( met name in Maastricht ). Dat is toch ongelofelijk? Goedkope kaarten zijn up to date en het dure systeem van Mazda Connect niet. Ze zeggen wel dat de kaart geupdate is naar Maart 2018 maar dat neemt niet weg of die recent is. In mijn geval dus ook niet, ik rij in het luchtledige terwijl ik eigenlijk over de nieuwe brug rij in Maastricht. En wij zijn zeker niet de enige die verouderde kaartmateriaal heeft. Ik vind dat als je de auto met Navigatie verkoopt Mazda ook verantwoordelijk is daarvoor en niet derden!!! Tenzij ik de keuze krijg van Mazda welke navigatie kaart ik zelf kan en mag gebruiken, dan is het naar mijn mening iets anders. Dus Mazda "Shame on you" en los eens eindelijk het probleem voor iedereen op!!!!! Gr uit Maastricht

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door sjohie »

MrCX5 schreef:Beste BobRobbert, ook ik heb dit probleem!!! En ook ik vind het een beetje kort door de bocht van Mazda. Ik kreeg zelfs te horen dat ze niet over het kaartmateriaal gingen. Verkopen mij wel even een Mazda CX5 van 37000,- euro met software van Naviextras. Het ergste is ook nog dat mijn vrouw in haar Mitsubishi Cabrio een Clarion autoradio heeft met ( Jawel ) navigatie van Naviextras!!! Voor heb heb ik in februari de kaart geupdate naar de laatste versie Q4 2017!!! En je raad het nooit, de kaart is helemaal up to date met de nieuwste wegen veranderingen ( met name in Maastricht ). Dat is toch ongelofelijk? Goedkope kaarten zijn up to date en het dure systeem van Mazda Connect niet. Ze zeggen wel dat de kaart geupdate is naar Maart 2018 maar dat neemt niet weg of die recent is. In mijn geval dus ook niet, ik rij in het luchtledige terwijl ik eigenlijk over de nieuwe brug rij in Maastricht. En wij zijn zeker niet de enige die verouderde kaartmateriaal heeft. Ik vind dat als je de auto met Navigatie verkoopt Mazda ook verantwoordelijk is daarvoor en niet derden!!! Tenzij ik de keuze krijg van Mazda welke navigatie kaart ik zelf kan en mag gebruiken, dan is het naar mijn mening iets anders. Dus Mazda "Shame on you" en los eens eindelijk het probleem voor iedereen op!!!!! Gr uit Maastricht
Dat is 100% feitelijk juist, zij hebben geen eigen inwinbedrijf, geen eigen cartografie afdeling, en zelfs geen eigen fabriek die de naviatiehardware maakt. Bedrijven als Mazda kopen bij TomTom, Becker/Blaupunkt of Matsushita (kennen wij als Panasonic) de in-dash hardware, voorzien die van aanvullende software om diverse auto onderdelen te bedienen waar nodig, en de bij behorende navigatiesoftware met het daar weer voor nodige kaartmateriaal. TomTom kan dat allemaal ineens leveren, een Matsushita moet het kaartmateriaal voor hun OEM in-dash hardware inkopen bij een NavTeq oid.

Goedkope kaarten zoals die van Here, Waze of Google betaal je met je privacy, als je dat niet wilt, dan koop je een los navigatiesysteem wat niet online werkt, en dan betaal je ~125 euro voor een beetje fatsoenlijke.

Consument072
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 00:14

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Consument072 »

Wij hebben deze week onze nieuwe Opel Karl Rocks opgehaald. Met Navi 4 IntelliLink, dus ingebouwde navigatie.
De verkoper deed zijn 'uitlegrondje' en aangekomen bij de navigatie vroeg ik hem "hoe gaat het met updates?" Antwoord: "Niet."
Via de websites van Opel zijn kaarten te bestellen voor álle modellen behalve de Karl. Voor sommige modellen zelfs gratis updates. Niet voor de Karl.
Na enkele ritten werd daarnaast duidelijk dat de kaarten sterk verouderd zijn. De omgelegde A1 (2 jaar geleden afgerond) staat er niet op, om maar wat te noemen.

Conclusie: Opel vindt het prima om een splinternieuwe auto te verkopen en juichend in de brochure een ingebouwd navigatiesysteem te vermelden dat je als optie kunt krijgen, en je dan op te zadelen met een verouderd, niet bij te werken prutsysteempje dat ook nog eens een matige GPS-fix heeft.

Voorheen gebruikten wij een losse TomTom die, eenmaal voor de deur geparkeerd, via onze huis-wifi probleemloos dagelijks(!!) fliter- en kaartupdates binnenhaalde. Lifetime gratis updates.

De ANWB roept toevallig vandaag iets over navigatiesystemen en dat autofabrikanten daar beter mee om moeten gaan. Ik snap werkelijk niet dat al die merken niet gewoon in gesprek gaan met de grote jongens die dit véél beter kunnen dan al die gare rapen-fabrikantjes die ze nu in de arm hebben genomen. Gewoon een TomTom WIFI-systeem inbouwen in die auto.

Bij Opel heb ik inmiddels een klacht ingediend. Zal verder wel weer geen zak mee gebeuren, want de centen zijn binnen en ach, die klant blijft toch wel rijden. Maar het is in feite natuurlijk gewoon oplichting. Je krijgt niet wat je mag verwachten te krijgen. Daar hebben we consumentenrecht voor in Nederland. Maar dat geldt kennelijk niet voor Opel en consorten.

"Duitsers maken geen grappen". Klopt. Ik kan er ook niet om lachen.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door witte angora »

Consument072 schreef:Wij hebben deze week onze nieuwe Opel Karl Rocks opgehaald. Met Navi 4 IntelliLink, dus ingebouwde navigatie.
De verkoper deed zijn 'uitlegrondje' en aangekomen bij de navigatie vroeg ik hem "hoe gaat het met updates?" Antwoord: "Niet."
Via de websites van Opel zijn kaarten te bestellen voor álle modellen behalve de Karl. Voor sommige modellen zelfs gratis updates. Niet voor de Karl.
Na enkele ritten werd daarnaast duidelijk dat de kaarten sterk verouderd zijn. De omgelegde A1 (2 jaar geleden afgerond) staat er niet op, om maar wat te noemen.

Conclusie: Opel vindt het prima om een splinternieuwe auto te verkopen en juichend in de brochure een ingebouwd navigatiesysteem te vermelden dat je als optie kunt krijgen, en je dan op te zadelen met een verouderd, niet bij te werken prutsysteempje dat ook nog eens een matige GPS-fix heeft.

Voorheen gebruikten wij een losse TomTom die, eenmaal voor de deur geparkeerd, via onze huis-wifi probleemloos dagelijks(!!) fliter- en kaartupdates binnenhaalde. Lifetime gratis updates.

De ANWB roept toevallig vandaag iets over navigatiesystemen en dat autofabrikanten daar beter mee om moeten gaan. Ik snap werkelijk niet dat al die merken niet gewoon in gesprek gaan met de grote jongens die dit véél beter kunnen dan al die gare rapen-fabrikantjes die ze nu in de arm hebben genomen. Gewoon een TomTom WIFI-systeem inbouwen in die auto.

Bij Opel heb ik inmiddels een klacht ingediend. Zal verder wel weer geen zak mee gebeuren, want de centen zijn binnen en ach, die klant blijft toch wel rijden. Maar het is in feite natuurlijk gewoon oplichting. Je krijgt niet wat je mag verwachten te krijgen. Daar hebben we consumentenrecht voor in Nederland. Maar dat geldt kennelijk niet voor Opel en consorten.

"Duitsers maken geen grappen". Klopt. Ik kan er ook niet om lachen.
Toch wel interessant dat je dit punt noemt en daarmee de aandacht op dit topic vestigt. De ANWB begint momenteel met een actie om elektrisch rijden wat meer voor het voetlicht te brengen, even in mijn woorden. Daartoe ben ik onder andere naar de Opel Ampera wezen kijken. En die heeft helemaal geen navigatie. Flink minpunt dus, dacht ik, aangezien het juist met elektrisch rijden noodzakelijk is dat je kunt zien waar het dichtstbijzijnde oplaadpunt is. Maar de navitatiesystemen in auto's zijn dus lang niet zo geweldig als zou moeten. Dan is het misschien toch beter een losse Tomtom te kopen of iets dergelijks, waar die oplaadpunten wél opstaan, en waar de gegevens ook periodiek geactualiseerd worden. Ik ga hier in ieder geval nog achteraan om te kijken hoe de stand van zaken is!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Revoked »

Je bedoelt de Ampera-e? Die heeft geen navigatie omdat de potentiële kopers groep daarvoor de telefoon gebruikt.

Moiseule58

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

witte angora schreef: Toch wel interessant dat je dit punt noemt en daarmee de aandacht op dit topic vestigt. De ANWB begint momenteel met een actie om elektrisch rijden wat meer voor het voetlicht te brengen, even in mijn woorden. Daartoe ben ik onder andere naar de Opel Ampera wezen kijken. En die heeft helemaal geen navigatie. Flink minpunt dus, dacht ik, aangezien het juist met elektrisch rijden noodzakelijk is dat je kunt zien waar het dichtstbijzijnde oplaadpunt is. Maar de navitatiesystemen in auto's zijn dus lang niet zo geweldig als zou moeten. Dan is het misschien toch beter een losse Tomtom te kopen of iets dergelijks, waar die oplaadpunten wél opstaan, en waar de gegevens ook periodiek geactualiseerd worden. Ik ga hier in ieder geval nog achteraan om te kijken hoe de stand van zaken is!
Er zijn ook fabrikanten waar je kunt kiezen tussen hun eigen navigatie en Tomtom. Zelf heb ik voor Tomtom gekozen, omdat de upgrades van de navigatie van de automerken zelf schreeuwend duur is. Nu hoef ik alleen maar een SD kaartje uit de auto te halen en in mijn laptop te upgraden.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Revoked »

Euh...niet alle automerken over 1 kam scheren. Onze Tesla's updaten grrrrrrratis.
( Dat je daarna met grote waarschijnlijkheid de auto niet meer in komt, moet je maar voor lief nemen )

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door sjohie »

Consument072 schreef:Wij hebben deze week onze nieuwe Opel Karl Rocks opgehaald. Met Navi 4 IntelliLink, dus ingebouwde navigatie.
De verkoper deed zijn 'uitlegrondje' en aangekomen bij de navigatie vroeg ik hem "hoe gaat het met updates?" Antwoord: "Niet."
Via de websites van Opel zijn kaarten te bestellen voor álle modellen behalve de Karl. Voor sommige modellen zelfs gratis updates. Niet voor de Karl.
Na enkele ritten werd daarnaast duidelijk dat de kaarten sterk verouderd zijn. De omgelegde A1 (2 jaar geleden afgerond) staat er niet op, om maar wat te noemen.

Conclusie: Opel vindt het prima om een splinternieuwe auto te verkopen en juichend in de brochure een ingebouwd navigatiesysteem te vermelden dat je als optie kunt krijgen, en je dan op te zadelen met een verouderd, niet bij te werken prutsysteempje dat ook nog eens een matige GPS-fix heeft.

Voorheen gebruikten wij een losse TomTom die, eenmaal voor de deur geparkeerd, via onze huis-wifi probleemloos dagelijks(!!) fliter- en kaartupdates binnenhaalde. Lifetime gratis updates.

De ANWB roept toevallig vandaag iets over navigatiesystemen en dat autofabrikanten daar beter mee om moeten gaan. Ik snap werkelijk niet dat al die merken niet gewoon in gesprek gaan met de grote jongens die dit véél beter kunnen dan al die gare rapen-fabrikantjes die ze nu in de arm hebben genomen. Gewoon een TomTom WIFI-systeem inbouwen in die auto.

Bij Opel heb ik inmiddels een klacht ingediend. Zal verder wel weer geen zak mee gebeuren, want de centen zijn binnen en ach, die klant blijft toch wel rijden. Maar het is in feite natuurlijk gewoon oplichting. Je krijgt niet wat je mag verwachten te krijgen. Daar hebben we consumentenrecht voor in Nederland. Maar dat geldt kennelijk niet voor Opel en consorten.

"Duitsers maken geen grappen". Klopt. Ik kan er ook niet om lachen.
Hartstikke fout, die A1 aanpassing is ~2 maanden officieel opgeleverd, en zoals je kan lezen in gebruik sinds oktober 2017, dus nog geen half jaar geleden. Pas vanaf oktober 2017 kunnen inwinbedrijven als Cyclomedia eroverheen met hun camerawagens voor de foto's van de verkeersborden die je ziet in een modern navigatiesysteem, en hebben cartografen van de diverse bedrijven pas de mogelijkheid om de definitieve ligging te verwerken in het kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen te verwerken. Voordat dat doorgesijpeld is naar jouw nieuwe auto, is het eind 2019, begin 2020, afhankelijk van de gekozen updatefrequentie van Opel.

Gesloten