LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Navigatie in een nieuwe auto.

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
stofzuigertje

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Opel Duits?

Ik zie in diverse landen als Polen en Spanje ook fabrieken staan... en de Karl, het lijkt me gezien de prijs en details een Deawoo met logo van.....
Na proefrit met navigatie vertelde ik dat ik wel in mijn slechts 15 jaren oude Audi blijf, met het ventilatie rooster klem voor telefoon heb ik keuze uit 12 gratis te downloaden navigatie aanbieders en 5 goede.
Ik gebruik nu de versie die ook je Caravan ingevoerd kan worden die breder en hoger is, zoals vrachtwagens!
Ook op de boot bruikbaar en ik vaak en rij dus met zelfde aanbieder en zelfde telefoon.

Gratis is beter dan dure zooi van de dealers en ik leverde sleutels in en zodra hij regelmatig gratis update' s voor deze dure kan leveren kom ik misschien wel ooit eens terug!

Duitsers maken geen grappen, :mrgreen: daar ben ik zelf voor! :D

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat denk je dan van Waze, via de play store, gratis,op je smart phone, en heel snel geupdated ............ Zelfs de laatste nieuwe wegen, werkt perfect.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
Appie83 schreef: Hoezo pure misleiding, er staat toch niets in de aanprijzing over een systeem wat up to date zou zijn.
Als je iets nieuw koopt dan mag je verwachten dat het systeem over recente gegevens beschikt.
Dan mag je eerst definiëren wat "recente gegevens" zijn. Een nieuwbouwwijk die nu gebouwd wordt? Een geplande nieuwbouwwijk die over 2 jaar wordt opgeleverd? Wegen die 2 jaar geleden zijn aangelegd? Of 2 maanden geleden?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar consument072, u heeft dus gevraagd hoe de updates zijn en de verkoper zei dat deze er niet zijn? En toch koopt u de auto en gaat er achteraf over klagen? Deze gang van zaken snap ik niet helemaal.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door witte angora »

Revoked schreef:Je bedoelt de Ampera-e? Die heeft geen navigatie omdat de potentiële kopers groep daarvoor de telefoon gebruikt.
Ja klopt, die bedoel ik.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Hartstikke fout, die A1 aanpassing is ~2 maanden officieel opgeleverd, en zoals je kan lezen in gebruik sinds oktober 2017, dus nog geen half jaar geleden. Pas vanaf oktober 2017 kunnen inwinbedrijven als Cyclomedia eroverheen met hun camerawagens voor de foto's van de verkeersborden die je ziet in een modern navigatiesysteem, en hebben cartografen van de diverse bedrijven pas de mogelijkheid om de definitieve ligging te verwerken in het kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen te verwerken. ¨
Dat is pas onzin. Het traject kan al veel eerder gereden worden om de precieze ligging te bepalen. Meestal zodra de laatste deklaag erop ligt. En ze maken echt niet van de verkeersborden foto's, deze worden door een AI systeem gerenderd.
Voordat dat doorgesijpeld is naar jouw nieuwe auto, is het eind 2019, begin 2020, afhankelijk van de gekozen updatefrequentie van Opel.
Vreemd dat die weg er bij mijn toyota al sinds eind 2017 op staat....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nijogeth schreef:Maar consument072, u heeft dus gevraagd hoe de updates zijn en de verkoper zei dat deze er niet zijn? En toch koopt u de auto en gaat er achteraf over klagen? Deze gang van zaken snap ik niet helemaal.
Beter lezen. Hij schrijft dat de verkoper bij levering een rondje auto deed om alle snufjes en knopjes uit te leggen. Bij navigatie werd er verteld geen updates. Schandalig, ik zou als verkoper tranen met tuiten janken.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

olaf79 schreef:]Dat is pas onzin. Het traject kan al veel eerder gereden worden om de precieze ligging te bepalen. Meestal zodra de laatste deklaag erop ligt. En ze maken echt niet van de verkeersborden foto's, deze worden door een AI systeem gerenderd.
Natuurlijk kunnen ze er direct oprijden. Maar de navigatiesystemen van tegenwoordig is veel meer dan alleen maar de locatiebepaling van een weg. Er worden ook 3d scans gemaakt, hoogtes opgemeten en verkeersborden gelezen. De nieuwste generatie auto's laat op het display zien hoe hard je mag rijden en zelfs zelf-rijdende-auto's hebben deze info nodig.

De A1 ligt op de goede plek, echter, de wisselbaan is alleen bereikbaar vanaf Almere. Dit omdat de A9 nog verre van klaar is en de verkeersstromen dit nog niet aankunnen. Ook op knooppunt Muiderberg wordt nog gewerkt. Zo klaar is de weg dus nog niet.

Consument072
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 00:14

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Consument072 »

sjohie schreef:
Hartstikke fout, die A1 aanpassing is ~2 maanden officieel opgeleverd, en zoals je kan lezen in gebruik sinds oktober 2017, dus nog geen half jaar geleden. Pas vanaf oktober 2017 kunnen inwinbedrijven als Cyclomedia eroverheen met hun camerawagens voor de foto's van de verkeersborden die je ziet in een modern navigatiesysteem, en hebben cartografen van de diverse bedrijven pas de mogelijkheid om de definitieve ligging te verwerken in het kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen te verwerken. Voordat dat doorgesijpeld is naar jouw nieuwe auto, is het eind 2019, begin 2020, afhankelijk van de gekozen updatefrequentie van Opel.

Fijn Sjohie. Ik heb het over de situatie bij Muiderberg op de A1, de gewijzigde afslagen. Die staat al ik weet niet hoe lang in mijn 'oude' TomTom. Direct na de wijziging zelfs. Een rotonde hier verderop ligt er nu 3 jaar, en de Opel-'navigatie' weet van niks. Komt bij dat de dealer op de vraag "hoe zit het met updates?' doodleuk "Niet!" antwoordde. Volksverlakkerij dus.

Consument072
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 00:14

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Consument072 »

NeoDutchio schreef:De nieuwste generatie auto's laat op het display zien hoe hard je mag rijden"
:D :D :D :D Dat kan die van Opel niet eens.

Consument072
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 00:14

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Consument072 »

Nijogeth schreef:Maar consument072, u heeft dus gevraagd hoe de updates zijn en de verkoper zei dat deze er niet zijn? En toch koopt u de auto en gaat er achteraf over klagen? Deze gang van zaken snap ik niet helemaal.
Nee. Ik heb in januari een auto besteld met Navi 4.0 IntelliLink. En dan zal ik wel heel raar zijn hoor, maar als ik een auto koop met een navigatiesysteem, ga ik er van uit dat dat geüpdate kan worden.
Je vraagt toch ook niet "hij kan toch wel bijgetankt worden he?"

Bij aflevering legt verkoper het systeem uit en meldt daarbij dat het navigatiesysteem niet kan worden geüpdate. Ik kan me vergissen, maar volgens het Nederlandse consumentenrecht mag ik bepaalde verwachtingen hebben van gekochte zaken. Inmiddels een Twitter-kluitje-in-riet ontvangen van Opel, maar daar neem ik geen genoegen mee.

Consument072
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 00:14

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Consument072 »

renewouters schreef:
16again schreef:
Appie83 schreef: Hoezo pure misleiding, er staat toch niets in de aanprijzing over een systeem wat up to date zou zijn.
Als je iets nieuw koopt dan mag je verwachten dat het systeem over recente gegevens beschikt.
Dan mag je eerst definiëren wat "recente gegevens" zijn. Een nieuwbouwwijk die nu gebouwd wordt? Een geplande nieuwbouwwijk die over 2 jaar wordt opgeleverd? Wegen die 2 jaar geleden zijn aangelegd? Of 2 maanden geleden?

Recent of niet recent doet niet eens zo ter zake. Het blijkt dat het systeem gewoon geen updates kan krijgen. Nooit. Never. Niemals.
Dat kun je geen volwaardig navigatiesysteem noemen. Dan kun je net zo goed Het Beste Boek van de Weg van 1976 er bijpakken. :D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door sjohie »

Consument072 schreef:
16again schreef:
Appie83 schreef: Hoezo pure misleiding, er staat toch niets in de aanprijzing over een systeem wat up to date zou zijn.
Als je iets nieuw koopt dan mag je verwachten dat het systeem over recente gegevens beschikt.
Dan mag je eerst definiëren wat "recente gegevens" zijn. Een nieuwbouwwijk die nu gebouwd wordt? Een geplande nieuwbouwwijk die over 2 jaar wordt opgeleverd? Wegen die 2 jaar geleden zijn aangelegd? Of 2 maanden geleden?

Recent of niet recent doet niet eens zo ter zake. Het blijkt dat het systeem gewoon geen updates kan krijgen. Nooit. Never. Niemals.
Dat kun je geen volwaardig navigatiesysteem noemen. Dan kun je net zo goed Het Beste Boek van de Weg van 1976 er bijpakken. :D
In deze handleiding (pdf link), voor de Karl MY '18, het type wat jij gekocht zou moeten hebben begin dit jaar, lees ik op pagina 37

Kaartgegevens
Alle vereiste kaartgegevens zijn in het infotainmentsysteem opgeslagen. Voor updaten van de navigatiekaart‐gegevens koopt u nieuwe gegevens bij de Opel Dealer of op onze website http://opel.navigation.com/. U ontvangt een USB-apparaat met daarop de update.


Waarom zou dat er in staan, als het niet zou kunnen? Dat er nu nog geen updates zijn kan, ze werken met Here kaartmateriaal, en die lopen niet voorop qua updates, maar de mogelijkheid is er blijkbaar wel.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is nog geen garantie dat er echt recente kaarte geladen worden. Toen ik (voor veel geld) de update van het VW-systeem had geïnstalleerd, bleken die "nieuwste" kaarten bepaald niet up-to-date, maar twee jaar oud.
Ik heb een hekel aan losse apparaatjes met zuignappen of beugels, maar dan ben je voor minder geld wél bij de tijd.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door jonis »

Erthanax schreef:Dat is nog geen garantie dat er echt recente kaarte geladen worden. Toen ik (voor veel geld) de update van het VW-systeem had geïnstalleerd, bleken die "nieuwste" kaarten bepaald niet up-to-date, maar twee jaar oud.
Ik heb een hekel aan losse apparaatjes met zuignappen of beugels, maar dan ben je voor minder geld wél bij de tijd.
Hoe erg is dat als je niet bij de tijd bent, mijn navi met up-date uit 2007 brengt me gewoon altijd waar ik zijn moet....ik moet alleen ook wel eens op de weg/borden blijven letten ipv blind een apparaat volgen.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op de borden letten werkt vaak vrij aardig. En voor ik vertrek kijk ik vooraf hoe ik moet rijden, als ik het niet weet. Verdwalen doe ik niet, en ik rijd ook de haven niet in omdat de navigatie dat zegt.
De ergernis is dat autofabrikanten voor relatief veel geld een gemankeerd systeem verkopen. Dat doe ik dus in het vervolg niet meer.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:Op de borden letten werkt vaak vrij aardig. En voor ik vertrek kijk ik vooraf hoe ik moet rijden, als ik het niet weet. Verdwalen doe ik niet, en ik rijd ook de haven niet in omdat de navigatie dat zegt.
De ergernis is dat autofabrikanten voor relatief veel geld een gemankeerd systeem verkopen. Dat doe ik dus in het vervolg niet meer.
Het wordt, oa door Apple carplay en Android auto icm zonder extra kosten roamen in de EU, langzaam aan wel wat beter. Daarmee laten de autofabrikanten dat soort dingen aan derden/experts, waar ze in het verleden het in hun botte harses haalden om zich als digitale dienstverlener te willen gaan presenteren, want abonnementen nadat een auto verkocht is, is natuurlijk op papier lekker lucratief. Vroegah was het 1x verkopen, en dat was het, nu kan je toch per verkochte auto nog aantal jaren een honderdje of wat per update vangen, en je dealerorganisatie van werk voorzien.

Gelukkig blijkt dat de consument hier over steigert, en de Google's, Apple's en Microsofts van deze wereld ook wel brood zien in die markt, en die hebben meer verstand van software.

hansham
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2015 14:03

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door hansham »

Als je nu op Opel.nl kijkt, dan zie je letterlijk staan dat als je de Navi Pro hebt, dan krijg je gratis online kaartupdates.
Ik heb recent mijn nieuwe Opel Insignia in gebruik genomen en moeten constateren dat de kaartversie altijd 1 jaar plus 1 kwartaal oud is en niet 100% up-to-date op dat moment, dus misschien wel 2 jaar oud.
"Online update" is een keiharde leugen, want het moet via een USB en de kaarten zijn niet online verkrijgbaar.
Vervolgens meldt de dealer dat hij van "gratis" niks af weet, je moet gewoon 145 euro betalen???

bizar. Opel mag wel klanten belazeren, dat heet 'commercie', maar openbaar misleiden via internet, dat lijkt mij strafbaar.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

hansham schreef:
25 sep 2018 16:10
Als je nu op Opel.nl kijkt, dan zie je letterlijk staan dat als je de Navi Pro hebt, dan krijg je gratis online kaartupdates.
Ik heb recent mijn nieuwe Opel Insignia in gebruik genomen en moeten constateren dat de kaartversie altijd 1 jaar plus 1 kwartaal oud is en niet 100% up-to-date op dat moment, dus misschien wel 2 jaar oud.
"Online update" is een keiharde leugen, want het moet via een USB en de kaarten zijn niet online verkrijgbaar.
Vervolgens meldt de dealer dat hij van "gratis" niks af weet, je moet gewoon 145 euro betalen???

bizar. Opel mag wel klanten belazeren, dat heet 'commercie', maar openbaar misleiden via internet, dat lijkt mij strafbaar.
Ik zie inderdaad op de site staan als u dit jaar een Opel insignia koopt dat u gratis online kaart updates krijgt. Wellicht even bellen naar het nummer dat er onder staat voor uitleg 020-6545751 (Ma-Vr:08.00 - 18.00)? Of in het boekje van de auto kijken.

Het updaten bij de dealer is natuurlijk niet gratis, gezien u het dan niet zelf doet.

Consument072
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 00:14

Re: Navigatie in een nieuwe auto.

Ongelezen bericht door Consument072 »

sjohie schreef:
29 mei 2018 09:04
Waarom zou dat er in staan, als het niet zou kunnen? Dat er nu nog geen updates zijn kan, ze werken met Here kaartmateriaal, en die lopen niet voorop qua updates, maar de mogelijkheid is er blijkbaar wel.
Nee. Die is er niet. Je kunt een navigatiesysteem van een Karl niet zelf updaten.

Inmiddels is mij nog meer volksverlakkerij van Opel duidelijk geworden. Het OnStar-systeem verdwijnt na 2020. Dat wisten ze bij Opel al toen ze mij de auto verkochten, maar dat "vergaten" ze maar even te zeggen. Leuk voor de inruil na 1-1-2020.

Maar goed, dat inruilen doe ik tegen die tijd niet bij Opel, want de volgende auto wordt 200% zeker een ander merk. Ik word niet graag besodemieterd.

Gesloten