Onterecht vervangen van onderdelen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
hebra98

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
08 okt 2020 12:32
Het was algemeen bedoeld, net zoals het logisch is om de waterpomp te vervangen als de distributieriem vervangen wordt.
>>
Natuurlijk.. Maar dat bevestigd alleen het vreemde van deze verkeerde informatie.
Iets is stuk / slecht of iets is uit voorzorg.. Dat bepaald je "eigen vrije keuze" keuze enorm.

Want als je die voorzorgvraag krijgt is dat een keus en anders dan de "eis", je waterpomp is kapot dus die moeten we ook vervangen.

Dus, wat dat betreft heeft TS voor mij gelijk..
Er was geen eerlijk verhaal / reden en dus ook geen eerlijke keuze mogelijk.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

<<<<

Ik zie nergens staan dat het allemaal nog in perfecte staat was. TS schrijft zelfs:
leeuwin58 schreef:
08 sep 2020 21:28
Mijn partner heeft meegekeken , hij heeft ook wel verstand van dit soort dingen en hij en ook de monteur waren van mening dat vervangen nog niet echt nodig was geweest....
Gezien de situatie en het weinig rijden had TS er vermoedelijk nog lang mee vooruit gekund, maar een garage ziet een redelijk versleten koppeling en zal dus standaard vervanging aanraden.

Dan blijft over, waar het dus om gaat, hoe de communicatie hierover geweest is. En dat is lastig te bewijzen. Ik snap TS goed en hoop voor haar dat de dealer eieren voor zijn geld kiest en om van het gedoe af te zijn bakzeil haalt. Ik vermoed echter dat dit niet gaat gebeuren. TS is daar geen vaste klant dus ik ben bang dat het ze worst zal wezen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

fonsflons schreef:
08 okt 2020 12:53
<<<<
Exact!

hebra98

fonsflons schreef:
08 okt 2020 12:53
<<<<

Ik zie nergens staan dat het allemaal nog in perfecte staat was. TS schrijft zelfs:
leeuwin58 schreef:
08 sep 2020 21:28
Mijn partner heeft meegekeken , hij heeft ook wel verstand van dit soort dingen en hij en ook de monteur waren van mening dat vervangen nog niet echt nodig was geweest....
Gezien de situatie en het weinig rijden had TS er vermoedelijk nog lang mee vooruit gekund, maar een garage ziet een redelijk versleten koppeling en zal dus standaard vervanging aanraden.

Dan blijft over, waar het dus om gaat, hoe de communicatie hierover geweest is. En dat is lastig te bewijzen. Ik snap TS goed en hoop voor haar dat de dealer eieren voor zijn geld kiest en om van het gedoe af te zijn bakzeil haalt. Ik vermoed echter dat dit niet gaat gebeuren. TS is daar geen vaste klant dus ik ben bang dat het ze worst zal wezen.
>>
Ik zie bij mij nergens perfect staan? Perfect is niet een criterium in deze.
Gaat nog wel 80K km mee is dat wel.
En tussen perfect / redelijk / prima en versleten kan makkelijk nog 100K Km en dus ruim 6Jaar zitten.
Als TS dan de auto over twee jaar had ingeruild, had de nieuwe eigenaar wellicht nog 4 jaar kunnen rijden met een nieuwe cilinder maar de oude koppeling.

Bij een APK is ook niet alles perfect, maar wordt wel gekeken of dit de volgende APK wel zal halen bij normaal gebruik.

fonsflons

<><>

Ok, maar de wereld draait niet om wat jij en ik er van vinden.

Ik geef alleen aan dat het in mijn ogen, en de ogen van de mensen die er verstand van hebben (monteurs, anwb, google) normaal is dat alles in 1 keer vervangen wordt. En de garage dat gedaan heeft. Dan blijft over, en dat is een welles nietes tussen TS en de garage, hoe dit gecommuniceerd is.

Ik vermoed ook dat TS had gezegd 'laat maar zitten' als er gezegd was dat ze daar nog probleemloos 80K mee kon rijden. Dat heeft de garage echter niet gezegd. Wat de garage wel precies gezegd heeft is alleen wat ik van horen zeggen heb via TS. Zelf geeft zij aan dat het achteraf gezien nog niet echt nodig was. De defenitie daarvan zal verschillen tussen een klant en een monteur, zeker als de monteur de specifieke situatie van de klant niet kent. Was het een klant geweest die alleen korte ritjes reed dan hadden we hier op korte termijn ook een topic gehad, namelijk dat het schandalig was dat het niet gelijk vervangen was.

Nu alles vervangen is kan de auto er in principe weer 150K tegenaan. Was de helft vervangen dan had waarschijnlijk over 65K alles weer open gemoeten. Dat een druklager eerder kapot gegaan is is pech, geen regel. Advies is om altijd alles in 1x te vervangen.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 08 okt 2020 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

hebra98 schreef:
08 okt 2020 12:24
Dan kun je bij 170K Km al je tweede koppeling set laten vervangen?
En wat maakt dat uit als dat dan goedkoper is dan pas bij 160k de eerste keer vervangen?

Dat is namelijk de achterliggende gedachte. Je bespaart nu honderden euro's op een toekomstige reparatie.

hebra98

Nijogeth schreef:
08 okt 2020 13:25
hebra98 schreef:
En wat maakt dat uit als dat dan goedkoper is dan pas bij 160k de eerste keer vervangen?

Dat is namelijk de achterliggende gedachte. Je bespaart nu honderden euro's op een toekomstige reparatie.
>>
Nouja, bij de tweede hulpcilinder was de koppeling pas ECHT aan vervangen toe?

fonsflons

hebra98 schreef:
08 okt 2020 13:28

>>
Jij gaat er vanuit dat een hulpcilinder maar 85K mee gaat. Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat het toeval was dat deze te vroeg kapot gegaan is en dat dit niet standaard is, maar gewoon pech.

hebra98

fonsflons schreef:
08 okt 2020 13:18
<><>

Ok, maar de wereld draait niet om wat jij en ik er van vinden.

.................
>>
Klopt... Of gaat het HIER juist wel wat jij en ik en alle andere vinden?
Maar hier gaat het erom of, in het geval van TS, wij vinden dat TS wel of niet gelijk heeft.
En jouw mening mag anders zijn, maar mijn mening is dat hij volledig gelijk heeft.

Er is een feitelijk foute voorstelling gebruikt om hem de koppeling te laten vervangen.

Dan is al het andere daarbij halen gewoon niet relevant.
Het is wat TS aangeeft en anders kan Mossel zelf hier aangeven dat dit niet zo verteld is.
Dat is het enige twistpunt...

hebra98

fonsflons schreef:
08 okt 2020 13:31
hebra98 schreef:

>>
Jij gaat er vanuit dat een hulpcilinder maar 85K mee gaat. Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat het toeval was dat deze te vroeg kapot gegaan is en dat dit niet standaard is, maar gewoon pech.
>>
Prima, als dan over 80K de koppeling vervangen moet worden, kan de NIEUWE EIGENAAR de keuze krijgen om ook even de hulpcilinder , uit voorzorg, te vervangen. Het ligt nu immers toch open.

Het zit in de keuze gebaseerd op de juiste feiten.

fonsflons

O
/|\
/\

Ik vind het allemaal prima. Benieuwd wat de uitkomst is. TS zal dat ongetwijfeld laten weten. Ik hoop voor TS dat deze positief is.

hebra98

>>
Ik ook
.|.. :evil: ..|.

fonsflons

Nevermind, onzin.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 08 okt 2020 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.

hebra98

Was die van mij te subtiel?

fonsflons

hebra98 schreef:
08 okt 2020 14:00
Was die van mij te subtiel?
Nee, had ik nog niet door. Die was wat idd subtieler dan die van mij. Maar is off-topic. Had me voorgenomen dat niet meer te doen, dus bij deze.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

hebra98 schreef:
Nijogeth schreef:
hebra98 schreef:

>>
Maar in jouw geval is bij 160k de wagen net open geweest en moet die bij 170k opnieuw open, terwijl die bij 85k ook al open is geweest. Dus 3x open, dus 3 werkloon van honderden euro's.

hebra98

Nijogeth schreef:
08 okt 2020 16:29
hebra98 schreef:
Nijogeth schreef:

>>
Maar in jouw geval is bij 160k de wagen net open geweest en moet die bij 170k opnieuw open, terwijl die bij 85k ook al open is geweest. Dus 3x open, dus 3 werkloon van honderden euro's.
>>
Onzin,

Mijn koppeling is nog lang niet versleten en er staat ruim 160K op de teller met een behoorlijk krachtige motor en behoorlijk gewicht van de auto. Daar is alles natuurlijk ook op gemaakt.
En als mijn koppeling nu zou gaan, natuurlijk verwacht ik dan van mijn (zeer goede) garage dat hij mij even adviseert wat er "beter" nog meer vervangen kan worden (druklager b.v.). Maar als ik er achter kom dat hij zegt dat het defect is en dat is niet zo. Dan heeft hij met mij ook een probleem. En dat weet hij. Dus mijn garagehouder verteld me zoals het is en kan dat ook eenvoudig laten zien.
Maarja, dat is natuurlijk ook geen Ford en mijn onderhoud doe ik ook niet bij een merk dealer.
En ja, ik spreek met meerdere Ford's wel uit ervaring en rij daarom geen Ford meer... Nooit meer..

leeuwin58

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

...
[/quote]
De auto is dus 8,5 jaar oud (2012 of zoiets) 85.000 km is inderdaad weinig voor een vervanging van de koppeling en vliegwiel, maar in 8,5 jaar kan er wel van alles zijn gebeurd. Je kan eigenlijk niet bewijzen dat er is iets technisch mis is met de auto.
[/quote]

De auto is 6 aar oud.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Volgens mijn is het probleem:

Onduidelijke info receptie!

Ze hadden moeten melden hoeveel alleen koppeling cilinder ging kosten en alles preventief vervangen!
Dus 2 bedragen en dan mag Leeuwin kiezen!

Het Uurloon is vrijwel gelijk, en alleen Cilinder is dan risico voor Leeuwin.
En bij kleurtje op vliegwiel, graag een foto of onderdeel even bewaren als bewijs doen vele wel standaard.

Zelf zou ik gezien de kosten van uurloon dit risico nooit lopen en het compleet laten uitvoeren...

Alleen als DHZer kan ik eerst bij twijfel deze eerst open maken en dan maar enkele dagen op onderdelen wachten...
maar dan zit je langer zonder je auto op die manier!

leeuwin58

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Smokey20 schreef:
07 okt 2020 14:17
Ik heb inmiddels 15 jaar ervaring als service-adviseur in een autobedrijf, en herken zeer goed wat hier is gebeurd. Het druklager is defect (lek of wat dan ook). De versnellingsbak dient verwijderd te worden omdat dit lager in het koppelingshuis zit (holte in transmissiehuis tegen de motor aan). Aangezien dit erg arbeidsintensief is wordt het vliegwiel (bij een 2-massavliegwiel ook een slijtagedeel) en de koppeling vaak uit voorzorg mee vervangen. Deze zijn dan nog NIET versleten. Dit gebeurt zodat de klant niet op korte termijn nogmaals geconfronteerd wordt met extra arbeidskosten om het vliegwiel en/of de koppeling te vervangen. (Als dit voor komt hoor je de klant vaak moord en brand schreeuwen vanwege: Waarom heb je dit niet gezegd toen het druklager defect was?) Ik begrijp verder uit het verhaal dat de genoemde kosten voor de set van vliegwiel en koppeling waren, maar dat het mogelijk niet gezegd is dat de koppeling hierbij zat.
Al met al kan ik alleen maar concluderen dat de communicatie mogelijk niet helder is geweest, maar dat de handelingen die verricht zijn reëel en gebruikelijk zijn. De bedragen vind ik zelfs aan de lage kant, ik heb zelf te maken gehad met sets (vliegwiel en koppeling) van bijna 1600 euro, let wel, alleen voor de delen.

Het advies dat ANWB gaf is op basis van gemiddelden. 2-massa vliegwielen gaan in de praktijk tussen 100000 en 200000 km stuk. De koppeling mag dan sowieso mee vervangen worden aangezien de plaat inslijt op het vliegwiel. dat ANWB 150000 km aangeeft klopt dan wel.

Voordat iedereen gaat roepen dat ik bij van Mossel werk, nee, ik werk daar niet.
Ik zou TS waarschijnlijk met andere woorden hetzelfde geadviseerd hebben.

Mocht TS vragen hebben dan hoor ik het wel

Ik heb koppelingen al met 1000 km zien gaan, maar ook 400000+ km mee zien gaan. Dat laatste wel bij oudere auto's omdat die geen 2-massa vliegwiel hebben.
De communicatie is ronduit waardeloos geweest door ons te laten geloven dat dat vliegwiel heel erg versleten was (defect stond op de rekening) konden we niet anders dan akkoord te gaan met vervanging. Ze hadden eerlijk moeten zijn, ze hadden ons moeten zeggen dat ze op het vliegwiel heel kleine blauwe plekjes zagen en dat hun advies was dit te vervangen, In dat geval hadden we hoogst waarschijnlijk anders besloten. In ieder geval verder doorgevraagd. Voor ons gevoel zijn we dus niet eerlijk geïnformeerd.

en wat ik me nu afvraag en waar niemand me dus antwoord op kan geven is;

Hoe groot is de kans dat je op korte termijn weer voor grote kosten zou komen te staan als je een niet-versleten vliegwiel en een niet -versleten koppeling laat zitten en alleen de defecte hulpcilinder vervangt? Waarom zouden die dan ineens kapot gaan voor de gemiddelde termijn van 150.000 km.

En wat is 'korte termijn' als je gemiddeld 10.000km per jaar rijdt, en nee, geen korte afstanden zoals ook maar even aangenomen en benoemd werd in de briefwisseling. Wij rijden al ruim 40 jaar auto en nog nooit hebben wij problemen met een koppeling gehad terwijl deze auto's vaak veel meer kilometers hadden gereden en ook een stuk ouder waren dan deze auto.

We geloven echt het verhaal niet dat het gebruikelijk is dat een koppeling van een Ford C Max tussen de 80.000 en de 130.000 km vervangen moet worden. En beide directeuren van Van Mossel Breda en Goes kenden dit verhaal ook niet. Want als dat namelijk klopt, dan hebben ze bij diverse vestigingen van Van Mossel dus een aantal occasions te koop staan met (bijna) versleten koppelingen.
Dit wordt dus ook nog door hen uitgezocht en daar zouden we uiterlijk vandaag bericht over krijgen maar tot op heden hebben we niets vernomen. Dus wordt vervolgd wat betreft dat vreemde verhaal.

Plaats reactie