Smokey20 schreef: ↑07 okt 2020 14:17
Ik heb inmiddels 15 jaar ervaring als service-adviseur in een autobedrijf, en herken zeer goed wat hier is gebeurd. Het druklager is defect (lek of wat dan ook). De versnellingsbak dient verwijderd te worden omdat dit lager in het koppelingshuis zit (holte in transmissiehuis tegen de motor aan). Aangezien dit erg arbeidsintensief is wordt het vliegwiel (bij een 2-massavliegwiel ook een slijtagedeel) en de koppeling vaak uit voorzorg mee vervangen. Deze zijn dan nog NIET versleten. Dit gebeurt zodat de klant niet op korte termijn nogmaals geconfronteerd wordt met extra arbeidskosten om het vliegwiel en/of de koppeling te vervangen. (Als dit voor komt hoor je de klant vaak moord en brand schreeuwen vanwege: Waarom heb je dit niet gezegd toen het druklager defect was?) Ik begrijp verder uit het verhaal dat de genoemde kosten voor de set van vliegwiel en koppeling waren, maar dat het mogelijk niet gezegd is dat de koppeling hierbij zat.
Al met al kan ik alleen maar concluderen dat de communicatie mogelijk niet helder is geweest, maar dat de handelingen die verricht zijn reëel en gebruikelijk zijn. De bedragen vind ik zelfs aan de lage kant, ik heb zelf te maken gehad met sets (vliegwiel en koppeling) van bijna 1600 euro, let wel, alleen voor de delen.
Het advies dat ANWB gaf is op basis van gemiddelden. 2-massa vliegwielen gaan in de praktijk tussen 100000 en 200000 km stuk. De koppeling mag dan sowieso mee vervangen worden aangezien de plaat inslijt op het vliegwiel. dat ANWB 150000 km aangeeft klopt dan wel.
Voordat iedereen gaat roepen dat ik bij van Mossel werk, nee, ik werk daar niet.
Ik zou TS waarschijnlijk met andere woorden hetzelfde geadviseerd hebben.
Mocht TS vragen hebben dan hoor ik het wel
Ik heb koppelingen al met 1000 km zien gaan, maar ook 400000+ km mee zien gaan. Dat laatste wel bij oudere auto's omdat die geen 2-massa vliegwiel hebben.
De communicatie is ronduit waardeloos geweest door ons te laten geloven dat dat vliegwiel heel erg versleten was (defect stond op de rekening) konden we niet anders dan akkoord te gaan met vervanging. Ze hadden eerlijk moeten zijn, ze hadden ons moeten zeggen dat ze op het vliegwiel heel kleine blauwe plekjes zagen en dat hun advies was dit te vervangen, In dat geval hadden we hoogst waarschijnlijk anders besloten. In ieder geval verder doorgevraagd. Voor ons gevoel zijn we dus niet eerlijk geïnformeerd.
en wat ik me nu afvraag en waar niemand me dus antwoord op kan geven is;
Hoe groot is de kans dat je op korte termijn weer voor grote kosten zou komen te staan als je een niet-versleten vliegwiel en een niet -versleten koppeling laat zitten en alleen de defecte hulpcilinder vervangt? Waarom zouden die dan ineens kapot gaan voor de gemiddelde termijn van 150.000 km.
En wat is 'korte termijn' als je gemiddeld 10.000km per jaar rijdt, en nee, geen korte afstanden zoals ook maar even aangenomen en benoemd werd in de briefwisseling. Wij rijden al ruim 40 jaar auto en nog nooit hebben wij problemen met een koppeling gehad terwijl deze auto's vaak veel meer kilometers hadden gereden en ook een stuk ouder waren dan deze auto.
We geloven echt het verhaal niet dat het gebruikelijk is dat een koppeling van een Ford C Max tussen de 80.000 en de 130.000 km vervangen moet worden. En beide directeuren van Van Mossel Breda en Goes kenden dit verhaal ook niet. Want als dat namelijk klopt, dan hebben ze bij diverse vestigingen van Van Mossel dus een aantal occasions te koop staan met (bijna) versleten koppelingen.
Dit wordt dus ook nog door hen uitgezocht en daar zouden we uiterlijk vandaag bericht over krijgen maar tot op heden hebben we niets vernomen. Dus wordt vervolgd wat betreft dat vreemde verhaal.