Smokey20 schreef: ↑07 okt 2020 14:17
Ik heb inmiddels 15 jaar ervaring als service-adviseur in een autobedrijf, en herken zeer goed wat hier is gebeurd. Het druklager is defect (lek of wat dan ook). De versnellingsbak dient verwijderd te worden omdat dit lager in het koppelingshuis zit (holte in transmissiehuis tegen de motor aan). Aangezien dit erg arbeidsintensief is wordt het vliegwiel (bij een 2-massavliegwiel ook een slijtagedeel) en de koppeling vaak uit voorzorg mee vervangen. Deze zijn dan nog NIET versleten. Dit gebeurt zodat de klant niet op korte termijn nogmaals geconfronteerd wordt met extra arbeidskosten om het vliegwiel en/of de koppeling te vervangen. (Als dit voor komt hoor je de klant vaak moord en brand schreeuwen vanwege: Waarom heb je dit niet gezegd toen het druklager defect was?) Ik begrijp verder uit het verhaal dat de genoemde kosten voor de set van vliegwiel en koppeling waren, maar dat het mogelijk niet gezegd is dat de koppeling hierbij zat.
Al met al kan ik alleen maar concluderen dat de communicatie mogelijk niet helder is geweest, maar dat de handelingen die verricht zijn reëel en gebruikelijk zijn. De bedragen vind ik zelfs aan de lage kant, ik heb zelf te maken gehad met sets (vliegwiel en koppeling) van bijna 1600 euro, let wel, alleen voor de delen.
Het advies dat ANWB gaf is op basis van gemiddelden. 2-massa vliegwielen gaan in de praktijk tussen 100000 en 200000 km stuk. De koppeling mag dan sowieso mee vervangen worden aangezien de plaat inslijt op het vliegwiel. dat ANWB 150000 km aangeeft klopt dan wel.
Voordat iedereen gaat roepen dat ik bij van Mossel werk, nee, ik werk daar niet.
Ik zou TS waarschijnlijk met andere woorden hetzelfde geadviseerd hebben.
Mocht TS vragen hebben dan hoor ik het wel
Ik heb koppelingen al met 1000 km zien gaan, maar ook 400000+ km mee zien gaan. Dat laatste wel bij oudere auto's omdat die geen 2-massa vliegwiel hebben.