Onterecht vervangen van onderdelen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
fonsflons
Berichten: 2463
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door fonsflons »

leeuwin58 schreef:
17 sep 2020 11:33
Dit is wel onze eerste Ford, en tevens onze laatste nu we zo op internet lezen wat voor problemen mensen hebben met een Ford.
Als je wat voor merk dan ook googled zul je hier ook horrorstories over lezen. Ford heeft sinds 1983 ongeveer 1.5 miljoen auto's in Nederland verkocht. Dan zou het wel heel vreemd zijn als er niet een aantal slechte ervaringen waren.

Persoonlijk heb ik ooit een Ford gehad welke ik pas van mijn vrouw mocht vervangen als hij echt niet meer rendabel te repararen was. Ik heb jaren voor jan met de korte achternaam in de wagen gereden omdat hij, ondanks systematisch geen beurten geven, nooit wassen, altijd buiten laten staan etc tot mijn grote ergernis niet kapot te krijgen was.

https://www.anwb.nl/experts/auto/66/hoe ... ald-worden

leeuwin58
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Moneyman schreef:
17 sep 2020 11:36
leeuwin58 schreef:
17 sep 2020 11:33
Van Mossel zegt dat tussen de 80.000 en de 130000 km een gemiddelde is.
Ik heb niet al je lappen tekst nogmaals helemaal doorgelezen, maar... volgens mij is dit voor het eerst dat je dit expliciet stelt. Tot nu toe sprake je over "normaal", en dat is natuurlijk iets heel anders.

Maar correct me if I'm wrong :D
\

De exacte tekst in de brief die van Mossel stuurde was:

'de slijtage aan de koppelingset en het vliegwiel betreft normale slijtage. Het voertuig is inmiddels ruim 6 jaar oud en had ten tijde van de reparatie bijna 85.000km gereden. Het is niet ongebruikelijk dat deze slijtage voorkomt bij een auto van deze leeftijd. Bij een voertuig van dit model is het gebruikelijk dat het vliegwiel en de koppelingset gemiddeld tussen de 80.000 en de 130.000 kilometer vervangen dienen te worden.'

En wij vinden dat dus niet normaal en vragen ons dus af hoe dat nu zit met de occasions van dit model die zij dus ook verkopen met kilometerstanden die daar dus in de buurt komen. dan koop je volgens hun visie dus een auto met een bijna versleten koppeling of je koopt er een waar een nieuwe koppeling in zit (dat laatste geloof ik niet zo)

Het is ons inmiddels wel duidelijk dat bij problemen met een deel van de koppeling, vaak het advies gegeven wordt om de hele koppeling te vervangen. Dus wat zij gedaan hebben is niet ongebruikelijk. Als zij fatsoenlijk met ons gecommuniceerd hadden en eerlijke informatie aan ons hadden gegeven dan hadden ze ons misschien kunnen overtuigen. Maar niet vertellen dat de koppelingsplaten waren vervangen en zeggen dat het vliegwiel helemaal blauw was, dat is niet bepaald netjes.

Ook de ANWB expert liet weten dat vervangen van een hele koppeling soms verstandig is, maar dat heeft dan dus ook te maken met de mate van slijtage en de km stand en zij vinden dus een versleten koppeling bij een km stand van 85.000 km niet normaal. Vandaar hun advies om onder protest te betalen en de oude onderdelen mee terug te vragen.
Van fatsoenlijke communicatie en eerlijke informatie door van Mossel in Goes is geen sprake geweest.

Moneyman
Berichten: 17748
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

leeuwin58 schreef:
18 sep 2020 13:57
De exacte tekst in de brief die van Mossel stuurde was:

'de slijtage aan de koppelingset en het vliegwiel betreft normale slijtage. Het voertuig is inmiddels ruim 6 jaar oud en had ten tijde van de reparatie bijna 85.000km gereden. Het is niet ongebruikelijk dat deze slijtage voorkomt bij een auto van deze leeftijd. Bij een voertuig van dit model is het gebruikelijk dat het vliegwiel en de koppelingset gemiddeld tussen de 80.000 en de 130.000 kilometer vervangen dienen te worden.'

En wij vinden dat dus niet normaal en vragen ons dus af hoe dat nu zit met de occasions van dit model die zij dus ook verkopen met kilometerstanden die daar dus in de buurt komen. dan koop je volgens hun visie dus een auto met een bijna versleten koppeling of je koopt er een waar een nieuwe koppeling in zit (dat laatste geloof ik niet zo)
Helder. De vraag is natuurlijk wel hoe reëel jullie mening "dat het niet normaal is" is. Als de Ford-dealer aangeeft dat bij dit model (dat is dus heel concreet) het gebruikelijk is dat vervanging plaatsvindt, dan moet je met stevige argumenten komen om dat te weerleggen. En je argument over die aangeboden occasions, tsja... daar is natuurlijk ook niet een pasklaar antwoord op te geven, als is het maar omdat de range nog steeds 50.000km (80.000-130.000) is, en het bovendien ook van de vragen van de koper afhangt of het onderwerp uberhaupt ter sprake komt.

juliomariner
Berichten: 1869
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door juliomariner »

De vraag is ook of van Mossel dit soort occasions verkoopt en dat ze deze niet de handel in doen.
Bij mijn Citroen dealer vind je bijna geen occasions ouder dan 5 jaar of met meer dan 150K op de teller, ze doen deze allemaal de handel in.

fonsflons
Berichten: 2463
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door fonsflons »

Daarom moet ik ook altijd zo lachen om het verkoopcliche 'van een oud omaatje geweest.' Dan weet je in ieder geval zeker dat je direct de koppeling moet gaan vervangen. Geef mij maar een tweedehandsje 'van een leaserijder.' Over het algemeen veel snelwegkilometers en niet bespaard op onderhoud omdat dit op kosten van de zaak gaat.

sake1987
Berichten: 985
Lid geworden op: 02 jun 2018 14:32

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Maar ben wel nieuwsgierig of dat gesprek met van Mossel nu al heeft plaats gevonden?

leeuwin58
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

juliomariner schreef:
18 sep 2020 14:59
De vraag is ook of van Mossel dit soort occasions verkoopt en dat ze deze niet de handel in doen.
Bij mijn Citroen dealer vind je bijna geen occasions ouder dan 5 jaar of met meer dan 150K op de teller, ze doen deze allemaal de handel in.
Ze verkopen veel occasions. ook van 5 jaar en ouder. Ik heb gekeken naar occasions Ford C Max bij van Mossel, staan er genoeg op met km standen tussen de 40.000 en de 117.000. Dus hoe het dan met die koppeling zit als het gebruikelijk is dat bij auto's bij die leeftijd en een km stand die net zo hoog is als die van ons was of nog hoger, dat vraag ik me dan af.

leeuwin58
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

sake1987 schreef:
19 sep 2020 11:47
Maar ben wel nieuwsgierig of dat gesprek met van Mossel nu al heeft plaats gevonden?
We zouden afgelopen donderdagmiddag een gesprek hebben maar dat werd die ochtend door van Mossel afgezegd wegens privé omstandigheden. Ik geloof wel dat het echt was en geen smoesje. We krijgen een nieuwe uitnodiging.

leeuwin58
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Moneyman schreef:
18 sep 2020 14:35
leeuwin58 schreef:
18 sep 2020 13:57
De exacte tekst in de brief die van Mossel stuurde was:

'de slijtage aan de koppelingset en het vliegwiel betreft normale slijtage. Het voertuig is inmiddels ruim 6 jaar oud en had ten tijde van de reparatie bijna 85.000km gereden. Het is niet ongebruikelijk dat deze slijtage voorkomt bij een auto van deze leeftijd. Bij een voertuig van dit model is het gebruikelijk dat het vliegwiel en de koppelingset gemiddeld tussen de 80.000 en de 130.000 kilometer vervangen dienen te worden.'

En wij vinden dat dus niet normaal en vragen ons dus af hoe dat nu zit met de occasions van dit model die zij dus ook verkopen met kilometerstanden die daar dus in de buurt komen. dan koop je volgens hun visie dus een auto met een bijna versleten koppeling of je koopt er een waar een nieuwe koppeling in zit (dat laatste geloof ik niet zo)
Helder. De vraag is natuurlijk wel hoe reëel jullie mening "dat het niet normaal is" is. Als de Ford-dealer aangeeft dat bij dit model (dat is dus heel concreet) het gebruikelijk is dat vervanging plaatsvindt, dan moet je met stevige argumenten komen om dat te weerleggen. En je argument over die aangeboden occasions, tsja... daar is natuurlijk ook niet een pasklaar antwoord op te geven, als is het maar omdat de range nog steeds 50.000km (80.000-130.000) is, en het bovendien ook van de vragen van de koper afhangt of het onderwerp uberhaupt ter sprake komt.

Als het echt zo is dat het gebruikelijk is dan moeten ze dat wel zeggen als ze zo'n auto verkopen. Ik weet niet of wij de auto hadden gekocht als we dit van tevoren geweten hadden. Ik denk het niet. En ik heb net gekeken naar wat ze van dit model (Ford C Max) aan occasions verkopen verkopen bij van Mossel en ze verkopen dus auto's met hogere km standen die dezelfde leeftijd hebben of net een jaar jonger zijn. En als het dus echt zo is van die koppeling dan moeten ze dat dus wel vermelden vind ik.

hebra98
Berichten: 1072
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik ben van mening dat u onder valse informatie een keuze MOEST maken en als ze eerlijk hadden aangegeven dat alles er nog goed uit zag voor de KM's, dat u niet had gekozen voor vervangen. Een dealer moet heel goed kunnen inschatten hoe lang een koppeling nog mee zal gaan.

En u weet dat uw rijstijl niet één is van snel slijtende koppeling, dus 130.000 km moet echt goed haalbaar zijn. Zeker als bij 85.000Km alles er nog goed uitziet (volgens second opinion)
Ik rij dan Mazda en mijn koppeling is al 160.000 Km jong en werkt nog prima.
De slijtage zit immers ook in de voertuig controle.

Dus, gaan we in uw geval uit dat u de 130.000 Km makkelijk zou hebben gehaald, wat betekenden nog zeker 3 jaar kon rijden maar binnen 2 jaar wilde inruilen. En als dan toch de koppeling zou moeten gebeuren dat u precies weet wat daarvan de kosten zouden zijn, i.v.m. de arbeidskosten. En dat u nu geen eerlijke overweging heeft kunnen maken.

Daar komt bij dat de teller voor de koppeling nu op nul is gezet, terwijl dit ook op een veel later tijdstip had kunnen plaatsvinden wat DAN de inruilprijs nog gunstiger had kunnen beïnvloedden.

leeuwin58
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

hebra98 schreef:
19 sep 2020 12:29
Ik ben van mening dat u onder valse informatie een keuze MOEST maken en als ze eerlijk hadden aangegeven dat alles er nog goed uit zag voor de KM's, dat u niet had gekozen voor vervangen. Een dealer moet heel goed kunnen inschatten hoe lang een koppeling nog mee zal gaan.

En u weet dat uw rijstijl niet één is van snel slijtende koppeling, dus 130.000 km moet echt goed haalbaar zijn. Zeker als bij 85.000Km alles er nog goed uitziet (volgens second opinion)
Ik rij dan Mazda en mijn koppeling is al 160.000 Km jong en werkt nog prima.
De slijtage zit immers ook in de voertuig controle.

Dus, gaan we in uw geval uit dat u de 130.000 Km makkelijk zou hebben gehaald, wat betekenden nog zeker 3 jaar kon rijden maar binnen 2 jaar wilde inruilen. En als dan toch de koppeling zou moeten gebeuren dat u precies weet wat daarvan de kosten zouden zijn, i.v.m. de arbeidskosten. En dat u nu geen eerlijke overweging heeft kunnen maken.

Daar komt bij dat de teller voor de koppeling nu op nul is gezet, terwijl dit ook op een veel later tijdstip had kunnen plaatsvinden wat DAN de inruilprijs nog gunstiger had kunnen beïnvloedden.
Bij het eerste gesprek dat we met de verkoper (ook van Mossel) hadden zei die man dat onze auto nu interessant was als inruilauto, dus mijn partner zei toen dat ie dan toch wel een hogere inruilprijs zou willen vanwege de hoge kosten die we gemaakt hebben aan deze auto (toen de auto in 2016 een inderhoudsbeurt kreeg, moesten bijvoorbeeld ook alle remschoentjes vervangen worden, dat kostte ons toen ook al 1100 euro (inclusief grote onderhoudsbeurt) . Maar ze gaven voor onze auto er niet veel meer voor dan voor een Ford C Max waar geen nieuwe koppeling in zat. want dan konden ze er niet aan verdienen bij de verkoop, zeiden ze.

hebra98
Berichten: 1072
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door hebra98 »

leeuwin58 schreef:
19 sep 2020 20:47
.....


Bij het eerste gesprek dat we met de verkoper (ook van Mossel) hadden zei die man dat onze auto nu interessant was als inruilauto, dus mijn partner zei toen dat ie dan toch wel een hogere inruilprijs zou willen vanwege de hoge kosten die we gemaakt hebben aan deze auto (toen de auto in 2016 een inderhoudsbeurt kreeg, moesten bijvoorbeeld ook alle remschoentjes vervangen worden, dat kostte ons toen ook al 1100 euro (inclusief grote onderhoudsbeurt) . Maar ze gaven voor onze auto er niet veel meer voor dan voor een Ford C Max waar geen nieuwe koppeling in zat. want dan konden ze er niet aan verdienen bij de verkoop, zeiden ze.
>>
Even kort,
Dan kunt u het beste naar een andere dealer gaan en dan, als een inruilprijs is gegeven, aangeven dat kort geleden de volledige koppeling is vervangen en de hulpcilinder. Ik denk dan wel dat de auto inruilwaarde omhoog gaat, want dit kan hij goed gebruiken bij de verkoop van uw een auto met redelijk lage km's.
Vraag alleen wel, zal het weer een Ford worden :evil: :evil:

Ik ben (na 3) wel genezen van Ford, als ik eerlijk ben.

kokka
Berichten: 3535
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door kokka »

Ja het vervangen van remblokken 4 jaar geleden is uiteraard een goede reden om de inruilwaarde te verhogen, zeker als je er een grote beurt bij heb gedaan....4 jaar geleden...

hebra98
Berichten: 1072
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door hebra98 »

kokka schreef:
21 sep 2020 00:49
Ja het vervangen van remblokken 4 jaar geleden is uiteraard een goede reden om de inruilwaarde te verhogen, zeker als je er een grote beurt bij heb gedaan....4 jaar geleden...
>>
Remblokken van €1800,- ?

leeuwin58
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

kokka schreef:
21 sep 2020 00:49
Ja het vervangen van remblokken 4 jaar geleden is uiteraard een goede reden om de inruilwaarde te verhogen, zeker als je er een grote beurt bij heb gedaan....4 jaar geleden...
Dat waren de eerste grote kosten die we hadden, nu is dus de hele koppeling vervangen en of dat nodig was, is zeer twijfelachtig. Inruilwaarde blijft hetzelfde als van een eenzelfde auto, van dezelfde leeftijd met ongeveer dezelfde km.stand waarvan de koppeling dus niet vervangen is. dus lees even goed het oorspronkelijke bericht voor je zo cynisch reageert.

kokka
Berichten: 3535
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door kokka »

Als je je topic zelf leest, zie je dat ik al eerder gereageerd heb. Hierbij heb ik naar mijn mening een goed advies gegeven. Echter verwachten dat je auto meer waard is 4 jaar na een grote beurt incl. Remblokken is ronduit belachelijk(dus tja dan kan je best wat cynisme verwachten). Het vervangen van vliegwiel en koppeling zorgt niet voor dat je auto meer waard wordt, hooguit dat je hem makkelijker verkoopt. Het heeft ook bijzonder weinig te maken met het oorspronkelijke vraagstuk, of het wel of niet terecht was dat deze onderdelen werden vervangen.

witte angora
Berichten: 23562
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, een auto met een verse APK, nieuwe banden, nieuwe distributieriem, nieuwe koppeling etcetera verkoopt makkelijker omdat de nieuwe eigenaar daar voorlopig geen kosten meer aan heeft. Maar meer waard wordt de auto niet, omdat die onderdelen er gewoon op moeten zitten. De kosten van het vervangen is gewoon een kwestie van onderhoud.

leeuwin58
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

kokka schreef:
22 sep 2020 00:42
Als je je topic zelf leest, zie je dat ik al eerder gereageerd heb. Hierbij heb ik naar mijn mening een goed advies gegeven. Echter verwachten dat je auto meer waard is 4 jaar na een grote beurt incl. Remblokken is ronduit belachelijk(dus tja dan kan je best wat cynisme verwachten). Het vervangen van vliegwiel en koppeling zorgt niet voor dat je auto meer waard wordt, hooguit dat je hem makkelijker verkoopt. Het heeft ook bijzonder weinig te maken met het oorspronkelijke vraagstuk, of het wel of niet terecht was dat deze onderdelen werden vervangen.
Wij hadden helemaal niet verwacht dat de auto meer waard zou zijn. We waren/zijn helemaal nog niet van plan de auto in te ruilen. Maar toen van Mossel ons tijdens een gesprek over de koppeling ook nog even meldde dat de auto interessant was als inruilauto, hebben wij gezegd dat we dan 1800 euro meer wilde hebben, en toen erbij gezegd dat wij weten ze dat natuurlijk nooit zouden doen.
Wij vonden het eigenlijk ook heel vreemd dat ze dat tijdens dit gesprek begonnen over inruilen. Het heeft inderdaad niets te maken met het oorspronkelijke onderwerp maar wel hoe van Mossel denkt en communiceert.

sake1987
Berichten: 985
Lid geworden op: 02 jun 2018 14:32

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door sake1987 »

En al een gesprek gehad?

leeuwin58
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Komkommertijd schreef:
11 sep 2020 08:02
De oude normale koppeling was deze cilinder voldoende en goedkope, bij dubbel massa vliegwiel die soepeler werkte en klappen op vangt is die vaak lastig bereikbaar.. en veel duurdere....

Ik koos bewust voor een oudere auto en ruil daarom niets meer in.

Verder is de levensduur vooral afhankelijk gebruik.
Als je van Friesland naar Groningen veel Km maakte op rustige autoweg met 100 Km/h en alleen bij wegrijden en aankomst de koppeling gebruikte zou deze moeiteloos 300.000 km kunnen halen.

Maar mijn broer in Amsterdam die nauwelijks de stad uit komt, en heel veel in de file staat is 40.000 km al heel veel gebruik van koppeling, daarom kocht hij bewust voor een automaat, veel starten en stoppen op kort stukken....

Ik vermoed dat na ANWB herstel de koppeling nogmaals stoorde en geslipt heeft en dan is verkleuring goed te verklaren.
Verder heeft deze monteur eerst gebeld, gelijk doen of later nogmaals kans op kosten.

Zelf had ik deze dure Dubbele massa vliegwiel + platen niet gedaan, maar als DHZer reken ik ook geen uurloon.
Alleen een foto van Vliegwiel + koppeling kan uitsluitsel geven van toch gelijk doen of later.
Ik geeft Mossel als Ford garage in dit geval gelijk... goed advies....

Mijn advies hierbij: Denk eens aan een Automaat... weinig km in 6 jaren... en vermoedelijk bepaald gebruik!
We hebben heel kort een automaat gehad, maar schrokken enorm van het benzineverbruik. Dus die hebben we zeer snel weer weggedaan.

Plaats reactie