Onterecht vervangen van onderdelen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
NeoDutchio

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

leeuwin58 schreef:
25 sep 2020 15:42
We hebben heel kort een automaat gehad, maar schrokken enorm van het benzineverbruik. Dus die hebben we zeer snel weer weggedaan.
Dat hoeft niets met de automaat te maken te hebben. Ik rij zelf ook een automaat (diesel) en rij 1 op 22. Een collega die in een dezelfde auto rijdt, maar dan een schakelaar haalt net 1 op 19. Met die toevoeging dat hij al 3 keer zijn rijbewijs kwijt is geweest. De gebruiker heeft veel invloed. Niet dat u fors zou rijden, maar wellicht de berijder voor u wel.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Maar nogmaals, de eerste 25.000 kilometers zijn dus door een eerdere eigenaar afgelegd. Kan je zelf nog zo netjes rijden en koppelen, maar in die eerste 25.000 kilometer kan de hele boel al voor drie-kwart opgebruikt zijn!

leeuwin58

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Arizonakid schreef:
25 sep 2020 17:24
Maar nogmaals, de eerste 25.000 kilometers zijn dus door een eerdere eigenaar afgelegd. Kan je zelf nog zo netjes rijden en koppelen, maar in die eerste 25.000 kilometer kan de hele boel al voor drie-kwart opgebruikt zijn!
Dat kan, maar dan zouden de koppelingsplaten en het vliegwiel veel meer slijtageplekken hebben gehad, en dat was dus niet het geval, alleen de cilinder was stuk. Verder zag het er prima uit bleek achteraf, dus we denken dat vervangen niet nodig geweest en dat we dus niet, zoals zij ons deden geloven, op korte termijn weer grote kosten zouden hebben gehad.
Maar we hebben 1 oktober een gesprek met van Mossel, zowel met de van Mossel garage die ons de auto verkocht heeft, als met de garage in Goes. En dan mogen zij ons een en ander uitleggen, wij gaan goed luisteren, en wij gaan ook onze kant van het verhaal toelichten en hopen dat zij ook goed naar ons luisteren. We laten het vliegwiel en de koppeling nogmaals zien als Goes ons niet geloofd, de verkoper heeft de 'versleten' onderdelen al gezien en toegegeven dat die slijtage nogal meeviel en heel normaal was voor deze km.stand.
En dan mogen ze ook uitleggen waarom van Mossel van mening is dat het gebruikelijk is dat bij dit type auto de koppeling tussen de 80.000 en 130.000 km vervangen zou moeten worden. Want dat hebben we nooit eerder gehoord of gelezen. Is ons ook niet verteld toen we de auto kochten. Ze verkopen nog steeds occasions van dit type auto met kilometerstanden tussen de 80.000 en de 130.000 km. Dus met een bijna versleten koppeling als ze hun eigen verhaal geloven.
Als ze alles goed kunnen uitleggen, als ze het ook goed kunnen onderbouwen, als ze ons ook uitleggen waarom ze ons de indruk gaven dat het vliegwiel heel erg blauw dus versleten was (defect stond er op de rekening) en wat dus helemaal niet zo bleek te zijn. Als ze ons kunnen overtuigen dat onze mening fout was en niet eerlijk naar hen toe, dan laten we het erbij. Maar we kopen dus nooit een Ford meer, hoe fijn deze auto ook rijdt. Inruilen doen we ook voorlopig niet want tenslotte zit er nu een hele nieuwe koppeling in die minstens 80.000km mee gaat toch?

leeuwin58

Update op mijn bericht over het onterecht vervangen van onderdelen.
Inmiddels is er een gesprek geweest met de directie van Van Mossel in Goes en Breda. Ons werd verteld dat men nogal geschrokken was van het feit dat ik geschreven zou hebben dat de garage in Goes oplichters zouden zijn. Zij zijn zeker geen oplichters liet hij weten. Ik heb dit even nagekeken en ik zag dus dat ik geschreven had dat we ons opgelicht voelen. Misschien zou 'sterk benadeeld' een betere omschrijving zijn geweest maar daar ben ik nog niet aan uit.
De directeur van Goes zegt dat alles een communicatiestoornis is geweest. Dat is zeker het geval, maar op mijn opmerking dat deze communicatiestoornis ons wel meer geld heeft gekost dan in onze ogen nodig was geweest, werd niet gereageerd.
Op mijn vraag hoe dat zit dat een bij het type auto van ons (Ford C Max) het gebruikelijk is dat de koppeling tussen de 80.000 en de 130.000 km vervangen moet worden konden beide directeuren geen antwoord geven. Zij wisten niets van correspondentie tussen onze rechtsbijstandsverzekering en de juridische afdeling van Van Mossel. In die brief staat dat dus letterlijk van die koppeling. En dat zou dus betekenen dat alle occasions van dit type auto met een km stand die tussen de 80.000 en de 130.000km een ver versleten koppeling zouden hebben. Niet bepaald bevorderlijk voor de verkoop als dit echt zo is. Ik kreeg de indruk dat ze het zelf ook heel vreemd vonden.
Ik heb de directeur van Goes kopieën gegeven van de brieven en ik heb hem er ook op gewezen dat iemand van van Mossel in Goes toch contact moet hebben gehad met de juridische afdeling van Van Mossel en dingen heeft gezegd die niet waar zijn zoals ons bellen voor de auto opengemaakt was. Dus als de directeur dat niet is geweest, wie dan wel?
Wat het vervangen van de koppeling tussen de 80.000 en de 130.000 km betreft, dat zou door de directeur van Goes uitgezocht worden en hij komt hier nog op terug. Over het andere is niet gesproken behalve steeds weer het woord 'communicatiestoornis'
Ik ben heel benieuwd naar de reactie.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, waarschijnlijk kom je dan in een fonetische discussie over wat er gezegd en bedoeld is. Ik geloof niet dat je hier nog veel te winnen hebt.

Smokey20

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Ik heb inmiddels 15 jaar ervaring als service-adviseur in een autobedrijf, en herken zeer goed wat hier is gebeurd. Het druklager is defect (lek of wat dan ook). De versnellingsbak dient verwijderd te worden omdat dit lager in het koppelingshuis zit (holte in transmissiehuis tegen de motor aan). Aangezien dit erg arbeidsintensief is wordt het vliegwiel (bij een 2-massavliegwiel ook een slijtagedeel) en de koppeling vaak uit voorzorg mee vervangen. Deze zijn dan nog NIET versleten. Dit gebeurt zodat de klant niet op korte termijn nogmaals geconfronteerd wordt met extra arbeidskosten om het vliegwiel en/of de koppeling te vervangen. (Als dit voor komt hoor je de klant vaak moord en brand schreeuwen vanwege: Waarom heb je dit niet gezegd toen het druklager defect was?) Ik begrijp verder uit het verhaal dat de genoemde kosten voor de set van vliegwiel en koppeling waren, maar dat het mogelijk niet gezegd is dat de koppeling hierbij zat.
Al met al kan ik alleen maar concluderen dat de communicatie mogelijk niet helder is geweest, maar dat de handelingen die verricht zijn reëel en gebruikelijk zijn. De bedragen vind ik zelfs aan de lage kant, ik heb zelf te maken gehad met sets (vliegwiel en koppeling) van bijna 1600 euro, let wel, alleen voor de delen.

Het advies dat ANWB gaf is op basis van gemiddelden. 2-massa vliegwielen gaan in de praktijk tussen 100000 en 200000 km stuk. De koppeling mag dan sowieso mee vervangen worden aangezien de plaat inslijt op het vliegwiel. dat ANWB 150000 km aangeeft klopt dan wel.

Voordat iedereen gaat roepen dat ik bij van Mossel werk, nee, ik werk daar niet.
Ik zou TS waarschijnlijk met andere woorden hetzelfde geadviseerd hebben.

Mocht TS vragen hebben dan hoor ik het wel

Ik heb koppelingen al met 1000 km zien gaan, maar ook 400000+ km mee zien gaan. Dat laatste wel bij oudere auto's omdat die geen 2-massa vliegwiel hebben.
Laatst gewijzigd door Smokey20 op 07 okt 2020 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

omega19

Ongelezen bericht door omega19 »

Moneyman schreef:
07 okt 2020 13:24
Tsja, waarschijnlijk kom je dan in een fonetische discussie over wat er gezegd en bedoeld is. Ik geloof niet dat je hier nog veel te winnen hebt.
ik geloof dat TS alles te winnen heeft een volledig gecompenseerd gaat worden

leeuwin58

Moneyman schreef:
07 okt 2020 13:24
Ik denk ook niet dat er nog wat te winnen valt, maar ze zullen moeten gaan nadenken over hoe het zit met de occasions die ze verkopen van dit type auto en met km.standen tussen de 80.000 en 130.000km als het waar is wat hun juridische afdeling beweert.

Tijdens het gesprek gaf mijn partner ook aan dat als ze naar de koppeling en vliegwiel van een occasion zouden kijken die wat leeftijd en km.stand vergelijkbaar is met onze auto, ze waarschijnlijk dezelfde slijtage zouden aantreffen als bij onze auto is aangetroffen. En dat verkopen ze dan gewoon.

Ook gaf hij aan dat als de koppelingscilinder aan de buitenkant had gezeten, ze ook geen vliegwiel en koppeling zouden hebben vervangen.

Wat de slechte communicatie betreft was het excuus dat de receptioniste die ons belde nog maar heel kort daar werkte. Daar kunnen we ook niks mee.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

fonsflons schreef:
18 sep 2020 16:15
Daarom moet ik ook altijd zo lachen om het verkoopcliche 'van een oud omaatje geweest.' Dan weet je in ieder geval zeker dat je direct de koppeling moet gaan vervangen. Geef mij maar een tweedehandsje 'van een leaserijder.' Over het algemeen veel snelwegkilometers en niet bespaard op onderhoud omdat dit op kosten van de zaak gaat.
Mijn Focus is wel jarenlang van een oud opaatje geweest. Ik heb de originele papieren van de aankoop erbij en de papieren van invoer (waar een kopie van id bij zat). Meneer had deze auto in 2000 op 65-jarige leeftijd gekocht, waarna hij hem in 2011 in Nederland heeft ingevoerd. Daarna is ie door de vorige eigenaar opgepikt bij de garage waar deze Italiaan hem had ingeruild en van hem heb ik hem direct overgekocht.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

Uiteraard was mijn opmerking met in het achterhoofd hoe ik regelmatig oudere personen op zie trekken. Het liefst met 8 km per uur en een slippende koppeling op 5000 toeren. Het kan mijn omgeving zijn, maar 9 van de 10 keer dat ik dat geluid hoor zit er een ouder iemand achter het stuur (of eigenlijk met de kin op het stuur.)

Ik zou ook geen auto kopen die van mijn vrouw is geweest (zie opmerking hiervoor.)

Nijogeth

Die 5000 toeren haal ik ook bij het optrekken. In zijn 1 en in zijn 2 (afhankelijk van wat de maximumsnelheid is), want ik wil zo snel mogelijk op snelheid zijn. Toen het nog 130 op de snelweg was, was mijn devies ook altijd om te proberen 130 te rijden op de invoegstrook, omdat je sneller afgeremd bent naar een lagere snelheid, dan opgetrokken naar hoger. Overigens haal ik de 90 in zijn 2 en gaat mijn toerenteller pas bij 6000 in het rood, dus ik speel het nog redelijk safe ;)

Wel een beetje een andere wereld, want een slippende koppeling zie je bij mij niet gauw, ik ben 30, maar heb toch zeker al 2 miljoen kilometer gereden in mijn leven.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me een beetje veel overdreven. In 12 jaar meer dan 160.000 km per jaar?

Of rekent u de kilometers mee die u als baby maakte in de truck van uw vader als internationaal chauffeur?😀

Nijogeth

Uhm, nee, dat is niet overdreven. Ik rijd al 10 jaar vele kilometers per week. De afgelopen jaren voor mijn werk kwam ik ieder jaar uit op zo'n 150.000 per jaar (dus 3000 per week, uitgaande van 2 weken echte vakantie) en dat was voornamelijk binnen de Benelux. Voorheen reed ik er ook regelmatig ritjes Zuid-Frankrijk en Oostenrijk erbij in mijn eigen tijd voor het bedrijf van een kennis (die had daar producenten zitten en soms spoedbestellingen). Dan tufte ik op mijn vrije dinsdagavond (woensdag was ik bijna altijd vrij) die kant op tot een uurtje of 3, pakte ik een hotelletje, tufte ik verder rond 10u en was ik meestal aan het eind van de avond of begin van de nacht weer terug. Dan had ik zo 2 of 3000 kilometer erbij gereden in een week. Dat heb ik een jaar of 5 gecombineerd en dan kom ik in die 5 jaar al gauw op alleen al 750.000 voor het werk en waarschijnlijk ook wel 4-500.000 voor die vriend. Heb je nog 5 jaar over waarin ik veel kilometers heb gemaakt, maar niet die combinatie heb gereden en 12 jaar aan privékilometers (de afgelopen 10 jaar waren dat er zo'n 100.000, afgelezen van de kilometerstand op mijn eigen auto's). Ik gok dat mijn schatting aardig in de buurt zal komen.

fonsflons

Hartstikke mooi, maar dat heeft niets met het probleem van TS te maken. Ik denk dat Smokey20 het meest zinnige antwoord heeft gegeven, namelijk dat als alles toch al open ligt het logisch is alles te vervangen, echter is daar onduidelijk over gecommuniceerd.

Dat TS aangeeft dat bij de auto's in de showroom het niet vervangen wordt is een ander verhaal, die liggen namelijk niet al open vanwege een kapot druklager.

hebra98

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
07 okt 2020 19:17
Hartstikke mooi, maar dat heeft niets met het probleem van TS te maken. Ik denk dat Smokey20 het meest zinnige antwoord heeft gegeven, namelijk dat als alles toch al open ligt het logisch is alles te vervangen, echter is daar onduidelijk over gecommuniceerd.

Dat TS aangeeft dat bij de auto's in de showroom het niet vervangen wordt is een ander verhaal, die liggen namelijk niet al open vanwege een kapot druklager.
>>
Ik denk dat onduidelijk de lading niet echt dekt.

Er is heel duidelijk en zonder andere bewoording aangegeven dat de koppeling VERSLETEN was.
En dat is duidelijk aantoonbaar niet het geval.

En dat lijkt niet zeker niet op het onderstaande verhaal...
Het ligt nu open dus zullen we dat ook even meenemen, dan is alles weer netjes en nieuw en kan hogere kosten, later, voorkomen.
(en wie zegt dat de koppeling platen niet twee hulpcilinders meegaat?)

Nijogeth

Maar, die koppeling was ook niet meer als nieuw, dus er was wel degelijk slijtage. Voor de een is dat versleten, voor de ander kan het nog 50.000 kilometer mee. Sommige mensen stellen namelijk reparaties uit tot het moment dat het moet, anderen vervangen op voorhand al onderdelen op het moment dat ze erbij kunnen, want dan scheelt het in arbeidsuren.

In dit geval zal vooral de communicatie het probleem zijn geweest. Het punt van ts dat ze zulke auto's wel verkopen op die kilometerstand zonder het te vervangen, dat slaat uiteraard nergens op. Die auto's komen niet uit elkaar gehaald binnen, zodat ze er niet direct bij kunnen en dus levert vervangen dan alleen kosten op en geen toekomstige besparing.

hebra98

Nijogeth schreef:
08 okt 2020 11:22
Maar, die koppeling was ook niet meer als nieuw, dus er was wel degelijk slijtage. Voor de een is dat versleten, voor de ander kan het nog 50.000 kilometer mee. Sommige mensen stellen namelijk reparaties uit tot het moment dat het moet, anderen vervangen op voorhand al onderdelen op het moment dat ze erbij kunnen, want dan scheelt het in arbeidsuren.

In dit geval zal vooral de communicatie het probleem zijn geweest. Het punt van ts dat ze zulke auto's wel verkopen op die kilometerstand zonder het te vervangen, dat slaat uiteraard nergens op. Die auto's komen niet uit elkaar gehaald binnen, zodat ze er niet direct bij kunnen en dus levert vervangen dan alleen kosten op en geen toekomstige besparing.
>>
Dat is niet het hoofdpunt van TS, dat is de onjuiste informatie en daarom niet een eerlijke keuze kunnen maken.

En heel duidelijk, het verslijten van de koppeling is niet in een glazen bol te zien. Dat hangt af hoe de bestuurder(s) is/zijn omgegaan met de koppeling.
Maar als een auto net een nieuwe koppeling heeft bij een 100K km stand is dit een pluspunt bij verkoop. Dus noem je het als je hem verkoopt maar zeg je niet in je verkooppraatje "de koppeling is nog niet vervangen, dus die komt eraan".
Net als een distributie riem wel of niet vervangen bij een "bepaalde" km stand.

fonsflons

De discussie is dus het verschil tussen wat TS en de garage aangeven dat er gezegd is. En dat is lastig te bewijzen als het telefonisch gebeurd is.

Dat het logisch is de koppeling gelijk mee te vervangen zal duidelijk zijn.

hebra98

fonsflons schreef:
08 okt 2020 12:16
.....
Dat het logisch is de koppeling gelijk mee te vervangen zal duidelijk zijn.
>>
Dat kun je nooit bepalen, want je hebt de koppeling niet gezien en je weet niet wat de rijstijl van TS is.
Mijn koppeling gaat nu al 160K km mee en dat had bij TS ook het geval kunnen zijn.
En gezien de levensduur van de Ford hulpcilinder kan dat wel eens wederom fout gaan na 85K km.

Dan kun je bij 170K Km al je tweede koppeling set laten vervangen?

fonsflons

Het was algemeen bedoeld, net zoals het logisch is om de waterpomp te vervangen als de distributieriem vervangen wordt.

Plaats reactie