LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Klaas02
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2017 00:40

Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door Klaas02 »

Op het Opel forum worden veel problemen gemeld met de bobinerail. Dat is een blok met 4 bobines welke bovenop het motorblok zit, en per bougie een schacht heeft via welke de hoogspanning aan de bougie wordt toegevoerd.

Soms dat deze bobinerail het al met 24.000 km begeeft.
Het probleem is bekend bij de garagisten, dus we mogen aannemen dat Opel het ook weet. Er wordt echter niets aan gedaan om dit probleem op te lossen. De klant betaalt wel…
Hieronder mijn bevindingen.

Mijn vriendin heeft een Corsa 1.2 van 2 jaar en 10 maanden. KM stand 36.000. Gekocht bij de Opel dealer in Vianen en daar in onderhoud.
Zij ondervond dat als de motor warm werd, deze ging inhouden en de lampjes op het dashboard gingen branden.
Bij de garage kenden ze het probleem en het was binnen een kwartier gefikst. De bougies vervangen en de bobinerail. De nieuwe bobinerail is gelijk aan de orginele, een Delphi artnr. 19005362

Rekening inclusief BTW €449,50.
De bobinerail kost op internet, inclusief BTW €167,- De dealer rekent echter inclusief BTW 370,-. Dus daar maken ze zowiezo 230,- winst op (ex BTW).

Ze heeft de bobinerail meegenomen en die heb ik bekeken. Zoals ze haar al hadden laten zien waren de tonveren en stiftjes (weerstanden) die de verbinding vormen met de bougie gecorrodeerd op nr 1 en 4. Echter 2 en 3 waren compleet schoon (brandnieuw in feite) en veroorzaakten dus geen probleem.

Het typische is, dat het altijd om nr 1 en 4 gaat, de garage meldde dat ook.
In de schachten, die de verbinding vormen tussen bobine en bougie, zit een tonveer met daarin geklemd een metaalopgedampte weerstand van ca 1000 ohm. Die weerstand is nodig om de hoge spanning op te bouwen.
Bij de gecorrodeerde stiftjes is het opgedampte metaal vrijwel weggecorrodeerd. Corrosie weghalen is zinloos, want het metaallaagje is dus (vrijwel) weg, waardoor de weerstand een isolator wordt, ipv een geleiding.

Nu blijkt dat in de schachten van de bobinerail op 1 en 4 onderin kleine polymeer ringetjes zitten. Dat is niet het geval bij 2 & 3.
In feite zijn deze dus niet nodig. De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat er een geplande end of life voor is geconstrueerd.
Het polymeer houdt namelijk vocht vast (denk aan zachte contactlenzen, die ook vocht opnemen) en is van zichzelf enigszins zurig. Dat creëert dus een prima omgeving om de metaalfilm te laten corroderen.

Normaal gaat zo’n bobine een lifetime mee. Het is geen hoogstaande electronica. De spoelen zijn keurig ingegoten en daar kan dus niets meegebeuren.
De bougies met de bijbehorende veertjes/stiftjes zijn prima beschermd tegen vocht van buitenaf.

Je zou overigens eenvoudig de veertjes met de geklemde weerstanden kunnen vervangen. Kosten misschien een 20 cent per stuk. Echter deze zijn niet verkrijgbaar, waardoor dus de dealer en de fabrikant flink omzet kunnen maken. De dealer zal ook zeker niet naar een vervangend merk kijken (in het algemeen de helft goedkoper in inkoop), want dan snijden ze zich in hun eigen vlees. En de klant is dus de dupe..
“Wir leben auto’s’…

Inmiddels terug naar de dealer gegaan en aangegeven dat ik vind dat iets dergelijks onder coulance gerepareerd dient te worden. Een onderdeel als dit mag niet kapot kunnen gaan en zeker niet met opzet. De dealer belt mij hier binnenkort over terug. Ook Opel zal ik hierop aanspreken.
Iedereen die dit zelfde probleem ondervindt, svp klacht indienen bij Opel.
Ik heb dit ook op het Opelforum geplaatst: https://opel-forum.nl/forums/topic/bobi ... rofiteert/

Update 8/11/2017 17:00: Opel vergoedt de complete rekening onder coulance! Zie laatste reactie onder.
Laatst gewijzigd door Klaas02 op 08 nov 2017 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door thecure »

Als hij op internet goedkoper is, waarom heb je hem daar niet besteld en zelf vervangen? Beetje raar om daarover te klagen

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door witte angora »

thecure schreef:Als hij op internet goedkoper is, waarom heb je hem daar niet besteld en zelf vervangen? Beetje raar om daarover te klagen
Even goed het verhaal en de vraag lezen, dan wordt de bedoeling van dit topic vanzelf duidelijk. Eigenlijk vind ik dit wel een goed item voor de (een) uitzending, als ik eerlijk mag zijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Klaas02 schreef:Op het Opel forum worden veel problemen gemeld met de bobinerail. Soms dat deze bobinerail het al met 24.000 km begeeft.
Veel, zie op het forum 14 topics hierover, inclusief jouw verhaal. Op het forum staat 1 iemand die claimt dat het binnen 24.000 km is gebeurd, dus je uitspraak "soms" is ongefundeerd.
Klaas02 schreef: Rekening inclusief BTW €449,50.
De bobinerail kost op internet, inclusief BTW €167,- De dealer rekent echter inclusief BTW 370,-. Dus daar maken ze zowiezo 230,- winst op (ex BTW).

Want de garage koopt enkel het onderdeel en heeft geen pand waarin ze zitten of medewerkers die het moeten plaatsen. De factuur versturen en de telefoon opnemen? Als dat zo is ga ik ook maar een garage beginnen want een winst van meer dan 100% is wel echt super!
Klaas02 schreef:De dealer belt mij hier binnenkort over terug. Ook Opel zal ik hierop aanspreken.
Iedereen die dit zelfde probleem ondervindt, svp klacht indienen bij Opel.
Ik heb dit ook op het Opelforum geplaatst: https://opel-forum.nl/forums/topic/bobi ... rofiteert/
En na 24 uur hebben 2 mensen een reply geplaatst. Zoals in andere topics al vermeld kan het onderdeel kapot gaan, het blijft een onderdeel. Je trekt conclusies zonder enige feiten maar puur op speculatie. Ik krijg erg het vermoeden dat je de dealer onder druk wilt zetten met dit topic.

atlas1302

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik vind het zeker een goed verhaal en de dwarsliggers zijn steeds 1 en 4 met die moeilijk verkrijgbare ringetjes.
Ik zou bijna zeggen dat is een gat in de markt, Oostbloklanden kunnen volgens mij met gemak zo`n degelijke rail maken die wel life time mee gaan denk ik zo. Wat kunnen ze nou niet maken...dus uitdaging!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door newmikey »

Klaas02 schreef:De nieuwe bobinerail is gelijk aan de orginele, een Delphi artnr. 19005362
Tsja, Delphi is een zelfstandige onderdelen-tak die al in de jaren 90 van GM is afgesplitst en als onafhankelijk beursgenoteerde multinational verder is gegaan. Het bedrijf heeft in het begin van deze eeuw enige tijd in surseance gezeten en is daar redelijk uitgekomen. Delphi levert OEM onderdelen aan bijna alle grote automerken waaronder Mercedes, Renault/Nissan, Fiat/Seat en hoewel het nog steeds een aantal merken uit de GM-stal als klant heeft is dat nog maar 30-40%.

De kans dat Opel met opzet een toeleverancier een slecht product zou laten maken, acht ik bijzonder klein. Delphi zou zich ontzettend in de vingers snijden. Dat er af en toe eens een product uit de Delphi stal komt wat door verregaande kostenbeperking op termijn niet voldoet kan natuurlijk altijd gebeuren. Dat is dan ook wat ik vermoed en zeker géén kwade opzet van Opel zelf.

De Powertrain-tak van Delphi waar deze ontstekingen vandaan komen gaat trouwens binnenkort ook een eigen weg en wordt door Delphi verzelfstandigd. Er staat me nog bij dat Powertrain fabrieken heeft in Hongarije, Noord-Afrika en Turkije maar zeker weten doe ik dit niet (meer). Ooit in een ver verleden (2004) vier jaar bij het Technology Centre van Delphi in Bascharage, Luxembourg gezeten. Voor de goede orde: het was niet zo'n heel prettig bedrijf om voor te werken, zeker niet in de Chapter11 tijd dus het verdedigen zult u mij niet zien doen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door kokka »

Ik heb in het verleden een Audi S4 gehad, daar zaten bobines in die niet aan de kwaliteitseisen van audi voldeden.. daar werd gewoon een verlengde garantie op gezet. ik heb die auto zelf uit duitsland geimporteerd, maar bij de dealer in Nederland werd er kosteloos een nieuwe in gezet( en ik wist niet eens van die verlengde garantie). auto was toen al 5 jaar oud.
zo kan het dus ook

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
Klaas02 schreef:Op het Opel forum worden veel problemen gemeld met de bobinerail. Soms dat deze bobinerail het al met 24.000 km begeeft.
Veel, zie op het forum 14 topics hierover, inclusief jouw verhaal. Op het forum staat 1 iemand die claimt dat het binnen 24.000 km is gebeurd, dus je uitspraak "soms" is ongefundeerd.
Hoezo? Als het probleem meermaals voorkomt, met minimaal één geval binnen de 24.000 km, dan is het gebruik van het woordje "soms' volkomen juist.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door witte angora »

Vergeet ook niet dat wat je op fora leest, meestal het topje van de ijsberg is. Veel mensen mopperen wat, betalen, en gaan weer verder zonder actie te ondernemen. Hoeveel mensen zullen denken dat ze de enige zijn? En hoeveel mensen zijn op de hoogte van het bestaan van een Opel-forum, of zullen, eenmaal terug achter de geraniums, eens gaan zoeken of er iets dergelijks bestaat?

Het getal 14 kan gerust met een factor van een onbekende grootte vermenigvuldigd worden, en dan kom je op een heel ander aantal. Het feit dat, volgens de topicstarter, de garage precies weet hoe of wat geeft al aan dat er meer aan de hand is dan 14 exemplaren.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Opel is echt niet het enige bedrijf met bobineproblemen en waarschijnlijk heeft dit meer te maken met de onderhandelde prijs (zo laag mogelijk) en het streven van de leverancier van de bobines om hiervoor te kunnen leveren.
Niet afdichten kan een probleem zijn echter hoeft dat niet per definitie te zijn. Ken zat mensen de regelmatig hun motor schoonspuiten waardoor er water bij de bobines komt (dit is op termijn funest) ook veel korte ritten waardoor de condensatie niet weg kan kan een probleem zijn.
Beperkt gebruik van dielectric grease op de kontaktpunten zou enige vorm van corrosie moeten voorkomen (af en toe controleren en schoonmaken overigens ook).

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:Vergeet ook niet dat wat je op fora leest, meestal het topje van de ijsberg is. Veel mensen mopperen wat, betalen, en gaan weer verder zonder actie te ondernemen. Hoeveel mensen zullen denken dat ze de enige zijn? En hoeveel mensen zijn op de hoogte van het bestaan van een Opel-forum, of zullen, eenmaal terug achter de geraniums, eens gaan zoeken of er iets dergelijks bestaat?

Het getal 14 kan gerust met een factor van een onbekende grootte vermenigvuldigd worden, en dan kom je op een heel ander aantal. Het feit dat, volgens de topicstarter, de garage precies weet hoe of wat geeft al aan dat er meer aan de hand is dan 14 exemplaren.
Andersom geldt het natuurlijk net zo goed: op fora komen alleen maar mensen die een probleem hebben gehad. Als er miljoenen van die dingen zijn gemaakt is het logisch dat sommige exemplaren kapot gaan ver voor de te verwachten levensduur. Dat is met alle producten zo. Dus ook al vermenigvuldig je die 14 met een bepaalde factor, het zegt nog steeds helemaal niets over de kwaliteit.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door peteroo »

Hoe dan ook schrikbarend. Ik heb een auto uit de jaren '90 met een ouderwetse verdeelkap. Functioneert prima en gaat jaren mee. Voor een nieuwe verdeelkap betaal ik 35 euro, wat voor een stuk kunststof en wat koper al riant is. Maar dan nog is het niets vergeleken met de bedragen die u noemt.

Klaas02
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2017 00:40

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door Klaas02 »

Dit topic heb ik gestart om het probleem van een bewuste constructie, welke de levensduur verkort, aanhangig te maken.
Ik beweer niet dat Opel met opzet een bobine inbouwt die gepland stuk kan gaan. (Mogelijk was dat ook bij de initiële keuze van de fabrikant van het onderdeel niet het geval.)
Ik beweer wel dat ze daar (indirect) baat bij kunnen hebben.

Het komt ze wel goed uit, want op deze wijze kunnen dealers extra omzet genereren, die ze node moeten missen omdat tegenwoordig de auto's met veel langere intervallen onderhouden kunnen worden en er steeds minder 'vanzelf' stuk gaat doordat de kwaliteit in algemene zin omhoog gaat vanwege de competitie die plaats vindt.

We weten ook (dat is al eens eerder op gremia als deze aan de orde geweest) dat autobedrijven reparaties uitvoeren die niet noodzakelijk zijn.
Ik heb dit zelf meerdere malen ervaren, bijvoorbeeld (en dat was bij officiële Volkswage/Seat dealers) dat remblokken die nog 12 mm hadden, werden vervangen (notabene door remblokken met een veel kleiner remoppervlak, waardoor de remschijven veel harder slijten..) of het vernielen van de ruiterwisserstrips omdat deze versleten zouden zijn na vier jaar (terwijl ik juist twee weken voor de beurt de strips vervangen had, in de frames van de oude ruitenwissers).

Kortom, garagebedrijven worden steeds creatiever in het genereren van omzet-verhogende activiteiten, ten koste van de klant.
En de autofabrikanten/ importeurs weten dat ook wel.
De klant (die meestal deze technische zaken niet kan beoordelen) overkomt het en wordt overdonderd/ geconfronteerd met een fait á complit.
Veelal zijn ouderen en/of vrouwen de dupe, want dit zijn de gemakkelijke slachtoffers.

Zolang er niemand iets signaleert blijft dit door-etteren.
Het concept van het garagebedrijf is al heel oud en afgestemd op behoeften van toen. Misschien dat we inmiddels teveel onderhoudsbedrijven (gekoppeld aan de verkooporganisatie) hebben die natuurlijk allemaal zichzelf in stand willen houden en daarvoor, mede in het belang van de autofabrikanten, 'creatief' onderhoud uitvoeren.
Het is tijd dat dit soort zaken wordt uitgebannen.
Laatst gewijzigd door Klaas02 op 09 nov 2017 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas02
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2017 00:40

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door Klaas02 »

Laatste update:

De dealer, Opel Hofplein in Vianen, belde mij net terug met fantastisch nieuws!
De complete rekening wordt door Opel vergoedt onder coulance!
Dus de rekening á €449,50 (daarin inbegrepen het monteren van 4 nieuwe bougies) hoeft niet betaald te worden en vervalt.

Of dit topic daar een rol in heeft gespeeld weet ik niet.
In ieder geval is het meedenken met de klant.
Ze verdienen nu een warme douche!

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk, dat zijn de betere berichten! Een en ander betekent dat ook anderen met hetzelfde euvel hier aanspraak op kunnen maken. Dat is wel fijn om te weten!

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door 16again »

Klaas02 schreef:Laatste update:

De dealer, Opel Hofplein in Vianen, belde mij net terug met fantastisch nieuws!
De complete rekening wordt door Opel vergoedt onder coulance!
Dus de rekening á €449,50 (daarin inbegrepen het monteren van 4 nieuwe bougies) hoeft niet betaald te worden en vervalt.

Of dit topic daar een rol in heeft gespeeld weet ik niet.
In ieder geval is het meedenken met de klant.
Ze verdienen nu een warme douche!
Ik krijg hier altijd tweeslachtig gevoel van. Eerst een bedrag in rekening brengen, daarna onder "coulance" ineens gratis het product dat simpelweg niet aan conformiteitseis voldoet vervangen.

...we sjoemelen rustig verder.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door newmikey »

16again schreef: Ik krijg hier altijd tweeslachtig gevoel van. Eerst een bedrag in rekening brengen, daarna onder "coulance" ineens gratis het product dat simpelweg niet aan conformiteitseis voldoet vervangen.

...we sjoemelen rustig verder.
Ik krijg er ook een vreemd gevoel van maar dan anders - een eerste-keer poster die nog nooit een vinger heeft uitgestoken om anderen te helpen gebruikt dit forum om een leverancier aan de schandpaal te nagelen zonder ook maar het begin van een bewijs en zonder dat de leverancier de kans krijgt zich te verdedigen. Capitulatie volgt redelijk snel en van TS zien we verder nooit meer iets terug. De leverancier weet ook wel dat elke dag dat een discussie voortduurt deze omhoog stuwt in de zoekresultaten en dat gewoon overstag gaan op de lange duur voordeliger is.

Was er nu ècht niemand die TS kon vertellen dat het verschil tussen de reparatiekosten en de kosten van het onderdeel op internet toch echt niet hetzelfde zijn als "winst"? ("De bobinerail kost op internet, inclusief BTW €167,- De dealer rekent echter inclusief BTW 370,-. Dus daar maken ze zowiezo 230,- winst op (ex BTW)). Was er niemand die even kon uitrekenen dat de dealer hier voor €305 (factuur ex-BTW) - €138 ook nog eens een bedrijf met kantoor- en werkruimte, apparatuur en werknemers, gas-licht-water etc. uit die €167 marge tussen in- en verkoop moet halen?

Is dat winst voor een forum als dit of is dit eigenlijk een reden om dit forum zèlf aan een schandpaal te nagelen? Wat vindt Radar eigenlijk zelf van dit soort tackles met gestrekt been en waarom snijdt het mes niet aan twee kanten?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:Ik krijg er ook een vreemd gevoel van maar dan anders - een eerste-keer poster die nog nooit een vinger heeft uitgestoken om anderen te helpen gebruikt dit forum om een leverancier aan de schandpaal te nagelen zonder ook maar het begin van een bewijs en zonder dat de leverancier de kans krijgt zich te verdedigen. Capitulatie volgt redelijk snel en van TS zien we verder nooit meer iets terug. De leverancier weet ook wel dat elke dag dat een discussie voortduurt deze omhoog stuwt in de zoekresultaten en dat gewoon overstag gaan op de lange duur voordeliger is.
De leverancier heeft volop kans gehad zich niet te hoeven verdedigen: Door bij een bekend probleem te beginnen met "coulance" verlenen, in plaats van een flinke rekening presenteren.

stofzuigertje

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Niet dealer onderhouden is dus geen coulance?

zelf heb ik gelukkig op de nieuwere Audi A2 4 losse bobines en die kan ik als er een sneuvelde voordelig per stuk vervangen.
De rail is totale onzin, en alleen makkelijk als je in 1x deze kunt verwijderen voor de bougie wissel...
Maar dit voordeel is nihil en ben blij met de 4 losse.... wel zie ik vaak meerdere merken bobines... dus welke online firma je neemt,
soms is de originele niet de beste....!

Klaas02
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2017 00:40

Re: Opel bobine gebouwd om kapot te gaan

Ongelezen bericht door Klaas02 »

Toch nog even een reactie richting 'Newmikey'.
Hij probeert de branche te verdedigen, waarschijnlijk is hij daar zelf onderdeel van.
Hij blijft maar hameren dat het gerechtvaardigd is om dit soort winsten te maken.
Maar, zoals eerder uitgelegd in mijn tussenreactie (die hij kennelijk niet goed gelezen heeft), gaat het daar niet om.

Met rechtvaardige winst is niets mis mee. Dan heb je er voor gewerkt en dan is er in het uurtarief een opslag welke de kosten van pand, telefoon, investeringen en niet declarabele materialen dekt.
Wat echter 'Newmikey' probeert te verdedigen is 'sjoemel' winst. Of we noemen dat ook wel 'sjaggeren', gebaseerd op list en bedrog.
Het vreemde is dat hij dat tot standaard verheft en kennelijk normaal vindt.
Heel jammer, want dat bevestigt de cultuur die bij veel garagebedrijven leeft.

Gelukkig heeft betreffend garagebedrijf, in ieder geval in deze situatie, het licht gezien.

Gesloten