LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opel laat klanten in de kou staan

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
theo.de-wijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2017 10:43
Contacteer:

Opel laat klanten in de kou staan

Ongelezen bericht door theo.de-wijs »

In mijn Opel Corsa van 2015 is standaard door Opel GPS navigatie mogelijk gemaakt door middel van het Intelli-link systeem in samenwerking met een app, Bringgo, ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Engis. Bij de aankoop van mijn Opel Corsa was het aan boord hebben van een GPS-navigatie een doorslaggevend gegeven om voor deze auto te kiezen. Ik heb voor de aankoop een proefrit gemaakt om te zien of ook de GPS aan boord was en werkte. In de latere praktijk bleek deze combinatie van Bringgo app en Intelli-link zeer vaak niet goed te functioneren. Ik vermoed dat dit de reden is dat de app is verdwenen van Playstore en ik heb van Opel vernomen dat die app ook niet meer wordt ondersteund. Dat betekent dat ik geen GPS-navigatie meer aan boord heb in mijn Corsa. Navraag bij Opel leverde alleen een excuus op, maar geen oplossing voor dit probleem. Zoiets als: "Sorry dat uw ruitenwisser niet meer werkt, maar wij hebben daar geen oplossing voor"....

Feitelijk is de situatie zo dat Opel een auto aanbiedt met GPS-navigatie aan boord, waarvoor zij hebben gekozen voor een bepaald systeem. Zij zijn daardoor verantwoordelijk voor een goede werking van dat systeem. Indien dat systeem niet (meer) werkt, door toedoen van Opel en/of haar partner Engis, en daarmee de GPS-navigatie uitvalt, dan heeft Opel de verantwoordelijkheid om GPS-navigatie opnieuw mogelijk te maken. Stel, een anders niet-essentieel onderdeel van de auto, bijvoorbeeld de airco-installatie, werkt niet meer dan mag men van Opel verwachten dat zij dat probleem oplossen en niet alleen sorry zeggen. Dat geldt eveneens onverminderd voor de GPS-navigatie. Het is geen slijtage of anderszins kapot gegaan, nee, de fabrikant heeft ervoor gekozen om het systeem uit te schakelen. Het is alleszins mogelijk om de GPS-navigatie aan boord te herstellen, maar ik vermoed dat Opel het te duur vindt om dit voor de gebruikers van het krakkemikkige Bringgo systeem te doen. Mocht Opel hierbij in gebreke blijven dan laten zij klanten die aanvankelijk vertrouwen hadden in het merk Opel ernstig in de kou staan en die klanten zullen bij een volgende aankoop van een auto niet meer op Opel vertrouwen.
Ik hoop inmiddels op een goede afloop en een bericht te krijgen van Opel dat ze een oplossing voor dit vervelende probleem hebben.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opel laat klanten in de kou staan

Ongelezen bericht door mahadma »

Je koopt voor € 100 een blond blond. En op je smartphone zijn ook zat opties. Iets wat niet werkt ga je geen tijd geld en moeite in steken. Maar ik geloof niet dat u die auto per se gekozen heeft voor het navi systeem.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opel laat klanten in de kou staan

Ongelezen bericht door berndv »

theo.de-wijs schreef:
04 jul 2019 09:13
Stel, een anders niet-essentieel onderdeel van de auto, bijvoorbeeld de airco-installatie, werkt niet meer dan mag men van Opel verwachten dat zij dat probleem oplossen en niet alleen sorry zeggen.
Tuurlijk mag je dat verwachten, niemand bepaalt wat je mag verwachten, de wet bepaalt wel wat je kunt verwachten. En als ik uw verhaal zo lees is wat u verwacht niet geheel overeenkomstig met datgene wat u wettelijk kunt verwachten.

In de eerste plaats verwacht u zaken van opel. Opel is u op geen enkel vlak iets verplicht. Er bestaat namelijk geen overeenkomst tussen u en opel, er zijn geen verplichtingen over en weer. Als u ergens verwachtingen van mag hebben, is het van de verkoper. Ik lees nergens wanneer u de auto gekocht heeft, alleen dat de opel van 2015 is, geen idee of u de auto nieuw gekocht heeft of tweedehands. Maar goed, datgene wat u kunt verwachten neemt na verloop van tijd wel af. U verwacht een werkend navigatiesysteem, dat zult u zeer waarschijnlijk niet meer gaan krijgen. Dan is de vraag of de auto nu nog conform is en wat u er mee kunt indien dat niet het geval is. Als u de auto zeer recentelijk heeft gekocht, kunt u zich wenden tot de verkoper, als u de auto in 2015 heeft gekocht, wordt het tijd om te zoeken naar alternatieve navigatie.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Opel laat klanten in de kou staan

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik geloof ingebouwde navigatie voor sommigen een rol kan spelen: Geen losse dingen in houders, een groter scherm, een (misplaatst) vertrouwen in een automerk.

De navigatie in mijn Golf voldoet aan alle drie. Werkt op zich prima, met peperdure en altijd verouderde kaarten.

Vroeger (oudemannentaal) was navigatie op de telefoon waardeloos. Traag, gebrekkig, onleesbaar klein kaartje. Tegenwoordig zijn navigatieapps op de telefoon onverslaanbaar, ook de kosteloze (bv. Google Maps, Offline Maps, Waze, Here WeGo)

Volgens mij is het een "generatiedingetje". In het voorjaar was ik op Kreta en toen vroeg een oudere mevrouw aan een jonge man of hij het gemakkelijk had kunnen vinden met de huurauto vanaf het vliegveld. Zijn antwoord: "Hé, 2019. Google Maps hè?" Toen schoot ik in de lach, al is dat niet beleefd.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Opel laat klanten in de kou staan

Ongelezen bericht door piet987654 »

Auto met ingebouwde navigatie?? Dat is vragen om problemen. Internet staat vol met klachten dat die dingen
snel verouderen, niet meer ondersteunt worden en zodanig ingebouwd zijn dat vervangen door een andere niet mogelijk is.
Een smartfone met een app erop??? NEE, zo een ding is veel te complex, Doe mij maar een telefoon zonder browser erop.
Ik ben een hele grote fan van een losse navigatie, Voor iets meer als E 100,- is er al een nieuwe TOMTOM te koop.
Met een zuignapje op de voorruit, Geen dure MB's verbruiken, ideaal. Is dat ding niet meer te updaten???
Dan koop ik wel een nieuwe. Zoek ik een nieuwe auto ??? Als er navigatie standaard zit ingebouwd is dat een reden
voor mij om deze NIET te kopen.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Opel laat klanten in de kou staan

Ongelezen bericht door Erthanax »

En met offline-kaarten vallen die MB's nog meer mee.
Ik heb ook nog een losse Garmin (pakweg 10 jaar oud) die het goed doet, maar waarbij het updaten via de pc altijd heel moeizaam gaat.
Navigatie op de telefoon is ook altijd up-to-date en kost helemaal niets extra.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Opel laat klanten in de kou staan

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet dat mijn 1999 uit mijn Audi niet bepaald goed meer is........

Maar met enkele Forums van VAG groep een moduul bij Ali Express gevonden!
Veel werk en vooral maand levertijd maar ik heb nu een oude 1999 navigatie in dashboard die naast
Google maps ook het Radio deel nu DAB+ laat geven!

Het was uren zoeken, slopen en solderen en monteren maar soms kan het.
Maar als ik zie wat ik voor die onderdelen + invoerrechten kwijt was.... is een Tom Tom goedkoper en snellere....
maar dan had ik nog geen DAB+ gehad nu in enkele landen na de Midden en Lange golf ook al de FM is verdwenen...

Ja, veel werk en of de Topic starter zoveel geld aan updaten oude zooi wil besteden, ik dus wel....
Originele Radio/CD/ Navigatie die nu meer kan als ooit leverbaar was!

Ik was met alle onderdelen al €243,48 kwijt en vele uren maar het kan dus wel soms.....
Of het in de Opel paste weet ik niet en wil dat graag zo houden.

Gesloten