LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Spriety
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jan 2007 20:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Spriety »

Beste allemaal,

In augustus 2016 had ik groot onderhoud. Tot mijn schrik kwam Opel Hekkert Maastricht met een rekening (weliswaar inclusief APK en reparatie aan de koppeling (koppelingsplaat opgeschuurd, enige onderdelen van de koppeling vervangen) van ruim € 3000,= voor een auto uit 2004. Wat moest ik anders dan de reparaties laten uitvoeren? Waar vind ik anders een auto met hoge instap voor een bestuurder met lange benen en een totale lengte van 1 meter 91 ? Achteraf bleek veel hiervan achterstallig onderhoud. Ik heb toen bij iets meer dan € 3000,= gezegd "Ho, zijn er ook niet-noodzakelijke zaken die kunnen blijven liggen?" Dat was inderdaad het geval waardoor het bedrag niet meer werd overschreden na mijn verzoek de niet-noodzakelijke zaken te laten zitten. Achteraf bleek daar ook het uitrichten/uitlijnen van de auto bij te hebben gehoord. Dat hadden ze me niet verteld. Wèl dat van de linkerzijde van de auto de sluitrubbers van de deuren vervangen moesten worden. Daarop heb ik toen gezegd "laat maar zitten".
In augustus 2017 had ik vervolgens klein onderhoud. Inmiddels was de auto 13 jaar oud en werd er (weer enigzins achterstallig) onderhoud gepleegd door het vervangen van een stabilisatorstang en verder het compleet vernieuwen van alle rempakketten. Een slordige € 500 verliet ik weer Opel Hekkert Maastricht waar ik sinds mijn aanschaf in 2010 van deze Meriva-A de auto in onderhoud had.
Men had me ooit verteld dat de distributieriem iedere 150.000 km of iedere 8 jaar (wat het eerst zich voordeed) vervangen moest worden en dus had ik in 2012 (ik had de auto toen 2 jaar) met een kilometerstand van ongeveer 80.500 km de distributieriem laten vervangen.
Hiervan uitgaande en het niet geïnformeerd worden over enige distributieriemvervanging ging ik er dus ook in augustus 2017 van uit dat ik met de distributieriemvervanging tot 2020 (8 jaar na vorige vervanging) of 230.500 km als kilometerstand kon wachten.
Helaas Pindakaas... Op 27 november jl. kwam mijn auto abrupt tot stilstand ter hoogte van VDL Veldhoven onderweg van Maastricht naar Utrecht op de A2. Na afgesleept te zijn naar een veiliger plek, de carpoolplek in Best, door de ANWB kwam in Best een ANWB-servicewagen kijken.
Jullie raden het al : Distributieriem gesprongen en volgens deze ANWB-man wellicht ook de motor geraakt.
Ik heb toen de auto laten afslepen naar Opel Hekkert Maastricht via een erkende afsleper op kosten van de ANWB. Super service van de ANWB trouwens. 2 dagen lang gebruik mogen maken van een leenauto.
Opel Hekkert vergat mij telkens te informeren dus belde ik zelf regelmatig...
Jullie raden het al : Distributieriem gesprongen en na verder onderzoek volledige motorrevisie voor zo'n € 2000,= geadviseerd door Hekkert.
Ik heb Hekkert aansprakelijk gesteld voor het niet aan mij melden dat de distributieriem moest worden vervangen omdat :
1) Hekkert mij altijd heeft verteld dat de vervangtermijn 8 jaar of 150.000 km betrof.
2) De vervangtermijn in werkelijkheid iedere 6 jaar of 90.000 km betreft!
3) De vervangtermijn dus al in 2014 had moeten zijn. Ik was NIET geïnformeerd.
4) De vervanging op basis van kilometerstand dus 170.500 km had moeten zijn en in augustus 2017 mijn auto een kilometerstand daar verrekte dichtbij had.
5) Hekkert mij in 2014 noch 2015 noch 2016 noch 2017 iets heeft gemeld over de distributieriem.
6) Hekkert mij doodleuk een nieuwe reeds op naam staande voor mij te kleine 3-deurs Opel Corsa (waar ik bijna intrapte) probeerde aan te smeren onder valse voorwendselen èn...
7) Deze verkoper mij maar even tussen neus en lippen door liet weten dat de distributieriemvervanging iedere 8 jaar (nee dus!!! Iedere 6 jaar!!!) of iedere 90.000 km (mij was dus iedere 150.000 km gezegd) moest worden vervangen.

7 redenen (en ik kan er nog meer bedenken) om Hekkert te sommeren de auto gratis te repararen.
Helaas juridisch geen steekhoudend verhaal, moreel wel.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb notabene Hekkert nog de handreiking gedaan dat ik de handelingen rond een officiële distributieriemvervanging inclusief de materialen alsnog wilde betalen mits zij de ontstane schade verder voor hun rekening zouden nemen en repareren.
Geen haar op hun hoofd die daarin mee wilde gaan.
Moreel zijn ze schuldig, zelfs aan de bijna-dood van mij en mijn echtgenote die op 27 november naast mij in de auto zat, juridisch niet??????
:cry: :cry: :cry: :evil: :evil: :evil: :x :x :x :shock: :shock: :shock:

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door witte angora »

Een heel lange post met veel zaken die eigenlijk niet relevant zijn voor het distributieriem-probleem.

Je stelt dat de DB iedere 6 jaar of 90.000 kilometer vervangen moet worden. De laatste keer was hij vervangen in 2012, dus hij is in 2018 weer aan de beurt. De 90.000 is eigenlijk ook maar net overschreden.

Overigens, om op de rest van je post in te gaan, je hebt de auto in 2010 gekocht. Je hebt het er over dat er zowel in 2016 en 2017 achterstallig onderhoud was, en dat je verschillende dingen maar hebt laten zitten om maar niet teveel geld kwijt te zijn. Maar je bent er al die jaren toch zelf bij geweest?

Dit is me niet helemaal duidelijk. Wie heeft jou dat precies verteld?
Men had me ooit verteld dat de distributieriem iedere 150.000 km of iedere 8 jaar (wat het eerst zich voordeed) vervangen moest worden en dus had ik in 2012 (ik had de auto toen 2 jaar) met een kilometerstand van ongeveer 80.500 km de distributieriem laten vervangen.
Wat zegt het onderhoudsboekje van je auto hierover? Daar moet het precies in staan. Hier wat informatie:
Vervang uw distributieriem tijdig:
Na een bepaald aantal kilometers gereden te hebben.
Dit verschilt per model, maar is meestal tussen de 60.000 en 120.000 km

Na een bepaalde tijd indien u minder kilometers gereden heeft.
Dit verschilt per model, maar ligt meestal tussen de 4 en 8 jaar.

Bron: http://opel.motorhuis.nl/werkplaats/ope ... KIQAvD_BwE#

Spriety
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jan 2007 20:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Spriety »

Beste allen.
Voor de duidelijkheid (en correctie op de hoofdpost) :
1) Hoofdonderwerp : Distributieriemvervanging had iedere 6 jaar of per 90.000 km (wat het eerste komt) moeten zijn vervangen.
Opel Hekkert heeft qua jaren gelijk. Dat zou pas in 2018 hoeven te gebeuren. (Heb enkele typefoutjes gemaakt zie ik. Sorry daarvoor in de hoofdpost).
Echter... Zij hadden qua kilometerstand mij in augustus moeten waarschuwen. De 170.000 km werd genaderd en 90.000 km wordt als maximum levensduur beschreven door de genoemde autoverkoper.
2) Bijonderwerp onderhoud : Opel Hekkert heeft onderhoud qua vervanging fuseekogels, stofkap, behuizingen en kabels e.d. steeds, zonder mijn weten, uitgesteld of gewoonweg niet uitgevoerd. Dat is grove nalatigheid.

Ik hoop dat dit mijn post verduidelijkt èn vereenvoudigt.
Ik zal een volgende post wat minder uitgebreid plaatsen inderdaad.

Spriety
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jan 2007 20:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Spriety »

Ik ken overigens Motorhuis.nl niet. Die zitten alleen in Holland.
Ik woon in zuid-Limburg.

stofzuigertje

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je de auto voor een beurt breng naar de garage moeten ze alle noodzakelijke onderhoud uitvoeren.

Een dealer moet weten wat er wanneer moet gebeuren en weten van jaren en Km standen.

Wel weet ik bij mijn Audi A2, diesel elke 90.000 of 6 jaren, benzine 120.000 km of 8 jaren dus daar kan dit verschil van komen.

Ford heeft ooit de vervang termijn aangepast..... maar Opel, geen ervaring mee.
Wel moet elk Bovag bedrijf en zeker een dealer bij jaarlijkse beurt van vaste klant die te doen en te melden.
Bij Kwik- fit zou ik deze fout nog accepteren maar een Dealer en Bovag bedrijf waar uw auto volledig bekend is moet de werkplaats volgens schema uitvoeren.
Vraag de Bovag of ze een uitspraak willen doen, en vooraf even melden dat deze vermoedelijk in 2004 door hun nieuw geleverde......
Dan is coulance vaak wel mogelijk.

Bij niet goedkoopste Dealer onderhoud en doe wat nodig is volgens voorschrift is niet gedaan.
Dan is deze Dealer slordig en zowel de Bovag als Opel Nederland kunnen maatregelen treffen omdat ze wegens niet uitvoeren verplichte onderhoud met verplicht iets duurdere originele onderdelen fouten gemaakt hebben!

U mag zowel de Bovag als Opel Nederland vragen om dit op te lossen.
Bij afgestempelde boekje of alle facturen kun je aantonen dat U na aankoop jaarlijks geweest bent.

Ik verwacht dat beide zullen zeggen dat wegens niet aan de regels houden deze revisie volledig voor de garage is, inclusief leenauto...
Je mag ook deze dealer vragen of hij na Email met link naar deze sturen of deze zijn kant van het verhaal wil plaatsen......
Werkt vaak goed omdat nu geheel Nederland en vooral groot deel Limburg nu kan weten hoe zij werken!

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoe kan men nu schuldig zijn aan het achterstallig onderhoud van uw auto? U geeft opdracht de auto geheel na te kijken en al het onderhoud wat men nodig acht te doen (of alleen het noodzakelijk?). Dus men wilde al die jaren geen geld aan u verdienen?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door john18 »

Nijogeth schreef:kan men nu schuldig zijn aan het achterstallig onderhoud van uw auto? U geeft opdracht de auto geheel na te kijken en al het onderhoud wat men nodig acht te doen (of alleen het noodzakelijk?). Dus men wilde al die jaren geen geld aan u verdienen?
Het is zeker achterstallig onderhoud en zeker noodzakelijk. Als een autobedrijf de kenteken invoert dan zien ze meteen wat wanneer enz moeten controleren of vervangen zoals distributieriem. Je mag zeker aannemen dat een bedrijf die onderhoud pleegt aan jouw auto dat ze dat controleren, vervangen of op de hoogte brengen. Als ts kan bewijzen dat het bedrijf de verkeerde info geeft dan kan hij sterk staan. Anders denk ik dat hij wel een kans heeft maar klein.

En zulke rekeningen? Die heb ik gelukkig nog nooit gehad. Voor 3000 euro onderhoud aan een auto uit 2004?? Ik zou snel naar een ander bedrijf gaan.
(weliswaar inclusief APK en reparatie aan de koppeling (koppelingsplaat opgeschuurd, enige onderdelen van de koppeling vervangen) van ruim € 3000,=
Kun je een compleet nieuwe koppeling enz voor krijgen en nog redelijk geld overhouden. Wat vragen ze per uur? 300 euro?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door witte angora »

Spriety schreef:Beste allen.
Voor de duidelijkheid (en correctie op de hoofdpost) :
1) Hoofdonderwerp : Distributieriemvervanging had iedere 6 jaar of per 90.000 km (wat het eerste komt) moeten zijn vervangen.
Opel Hekkert heeft qua jaren gelijk. Dat zou pas in 2018 hoeven te gebeuren. (Heb enkele typefoutjes gemaakt zie ik. Sorry daarvoor in de hoofdpost).
Echter... Zij hadden qua kilometerstand mij in augustus moeten waarschuwen. De 170.000 km werd genaderd en 90.000 km wordt als maximum levensduur beschreven door de genoemde autoverkoper.
2) Bijonderwerp onderhoud : Opel Hekkert heeft onderhoud qua vervanging fuseekogels, stofkap, behuizingen en kabels e.d. steeds, zonder mijn weten, uitgesteld of gewoonweg niet uitgevoerd. Dat is grove nalatigheid.

Ik hoop dat dit mijn post verduidelijkt èn vereenvoudigt.
Ik zal een volgende post wat minder uitgebreid plaatsen inderdaad.
Het onderhouden van een auto kan op verschillende manieren. Het kan exact volgens het boekje. Sommigen zijn wat strikter omdat ze geen risico willen lopen. En anderen stellen dingen zo lang mogelijk uit om 'kosten te besparen'. Dat is overigens een ruime meerderheid, zeker als het om oudere auto's gaat.

Misschien waren de dingen die je noemt nog niet echt nodig? Of sta je bij de garage bekend als iemand die niet teveel geld wil uitgeven, en stellen ze het om die reden uit tot het echt vervangen moet worden, om discussies te voorkomen? Je hebt in je OP al wat dingen in die richting door laten schemeren.

Wat je distributieriem betreft, dat lijkt me eerlijk gezegd eerder een gevalletje 'pech' te zijn. Voorbeeld: voor mijn Suzuki geldt een vervangingstermijn van 90.000 kilometer, zonder beperking in jaren. De vorige eigenaar heeft het ding echter bij een stand van 104.000 laten vervangen. Ruim over de termijn dus. Het is net zoiets als een uiterste houdbaarheidsdatum. Tot die datum is de kwaliteit gegarandeerd. Daarna hoef je het nog niet weg te gooien, maar wordt de kwaliteit langzaam aan minder. Het is echt niet zo dat een DB op exact 90.000 kilometer of exact na 6 jaar knapt. Mits... de juiste DB is gemonteerd. Als het een of ander B-merk is, dan wordt het een ander verhaal... Misschien kun je daar eens naar kijken of daar de oorzaak zit?

Ik ben het wel met een vorige spreker (en met jou) eens dat een nota van 3000 euro voor een auto van 2004 buiten proporties is. Dat is een auto van dat bouwjaar toch echt niet meer waard. Bij mijn Matizje van 1999 moest de koppakking vervangen worden. Mijn garage begon er niet aan, omdat de auto het niet waard was. En geloof me, een koppakking vervangen kost niet veel meer dan een honderdje of 4, of 5.

Waarom een koppelingsplaat opgeschuurd moet worden ontgaat me eerlijk gezegd volledig. Het ding is versleten, of hij is niet versleten.

Eerlijk gezegd denk ik dat het hoe dan ook tijd wordt om een andere garage op te zoeken. Overigens verteld mijn garage me ook nooit wat er aan onderhoud moet gebeuren. Hij doet de APK, krijgt van mij een budgetje, en binnen dat budget wordt er gerepareerd. Zijn de kosten hoger, dan wordt er overlegd. Maar grote beurt, kleine beurt, DB, ik moet zelf aangeven wat ik wel of niet wil. Op een bepaalde leeftijd zijn auto's de kosten niet meer waard, snap je... of je doet sommige dingen zelf, dat kan ook. :wink:

stofzuigertje

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Na montage van een nieuwe koppeling op oud vliegwiel...

Niet de koppeling maar vliegwiel word wel eens gepolijst/opgeschuurd om slijtage te voorkomen of sporen van een versleten plaat weg te halen.

€3000,- Ja flink bedrag maar of je voor dat bedrag elders een Hoge instap Meriva kunt kopen die perfect onderhouden is word lastig....
Dan is herstel van verder goede auto met minder dan 15.000 km per jaar wel rendabel, zonder roest en goed onderhoud kan het nog een jaar of 10 probleemloos mee.

Je mag verwachten dat een Opel bij de Dealer goed onderhouden word en zij de termijn in jaren en/of Km bij houd en afhankelijk van wat eerste komt uit gaat voeren.
Dit niet goed in onderhoud historie kijken of op sticker onder de kap die ze vaak plaatsen is foutje werkplaats.
U heeft een Officiële niet bepaald goedkoopste Dealer gekozen voor de zekerheid en tevens Bovag Lid.

Gewoon het geschil bij Bovag melden en gelijk bij Opel Nederland die verplicht dat elke Dealer originele onderdelen gebruikte.....
Dan mag je in dit geval er vanuit gaan dat ze tijdig volgens fabrieksvoorschrift dit uitvoeren tenzij ze overleg plegen, nog een jaartje of nu.....
Dan vervalt hun verantwoording en mag je de €2000,- zelf betalen.

Gezien de aankoop + onderhoud bij de verkopende Dealer mag je er vanuit gaan dat zij alles wisten van vorige eigenaar en ook het tijdig vervangen riem in de gaten houden!
Ik verwacht dat de Bovag een gratis revisie gaan regelen, alleen de kosten riem + vervangen mogen ze in rekening brengen... maar vermoedelijk uit coulance en overlast van verkeerde lage instap uitleenauto wegens hun fout vermoedelijk 100% gratis.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn auto gaat twee of driemaal in het jaar naar de garage. 1 keer om de zomerbanden eronder te leggen (en dan pak ik meteen een beurt mee) en 1x voor de APK en bijbehorende beurt. Als het al kouder begint te worden, dan pak ik bij de APK ook direct mijn winterbanden mee, anders komen deze erna. In principe heeft mijn garage tijdens elke beurt een vrijbrief om alles te repareren, maar heb ik graag dat ze even overleggen als het boven de 500€ dreigt te komen. Dit is overigens nog maar 1x voorgekomen, maar ieder jaar ben ik toch zo'n 3 tot 400 euro kwijt aan onderhoud bij mijn auto uit 2001. TS heeft de auto al bijna 8 jaar. Als TS elke keer geen onderhoudskosten heeft hoeven te betalen, dan is ie alsnog ongeveer evenveel kwijt geweest als ik met alleen die 3000 euro.

Spriety
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jan 2007 20:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Spriety »

Ter aanvulling :

1) Opel Hekkert heeft gedreigd, toen ik met TROS-RADAR kwam aanzetten, met terugwerkende kracht vanaf 29 november 2017 tot het moment dat ik Hekkert vertelde naar TROS-RADAR te gaan € 5,= stallingskosten per dag in rekening te brengen.
2) Een andere Opel garage heeft me bevestigd dat Opel Hekkert onderhoud wèl in rekening heeft gebracht maar NIET heeft uitgevoerd.
3) Er is in mijn boordcomputer gerotzooid door Hekkert. Dit is aangetoond door een andere garage.
4) Ik heb ALTIJD mijn onderhoud bij de dealer laten doen.
5) Ik heb uiteindelijk 16 nieuwe kleppen en een nieuwe distributieriem+waterpomp+toebehoren bij een gewone BOVAG-garage voor een kleine € 900,= in plaats van Opel Hekkert's bijna € 2600,= !!
6) Mijn auto rijdt weer en is inmiddels APK gekeurd.
7) De rechtsbijstand èn een aantal Tweede Kamer-leden geven me gelijk dat Opel Hekkert de kosten had moeten dragen, maar dat er geen juridische basis voor is. Voor de morele basis koop je niets.
8) Opel Hekkert had nog het lef me op te roepen voor de APK!
9) Opel Hekkert krijgt van mij persoonlijk de koude douche.
10) Velen eisen inmiddels consumentenbeschermings-wetgeving op dit gebied. Je kunt immers niet van een autobezitter verwachten dat deze een automonteur is, net zo min dat je van een tandarts-patiënt kunt verwachten dat deze zelf tandarts is en net zo min als dat je van een muziekluisteraar kunt verwachten dat hij of zij per definitie een muziekinstrument kan bespelen of kan zingen.

Spriety
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jan 2007 20:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Spriety »

@Leo The Emperor : Hekkert had mij verteld dat de distributieriem iedere 8 jaar of iedere 150.000 km vervangen moest worden.
Ten tijde van mijn oorspronkelijke post stond de auto inclusief onderhoudsboekje bij Hekkert en noch Hekkert noch Opel Nederland wilde mij de juiste gegevens doen toekomen.
Uiteindelijk via een andere garage vernomen dat bij een benzinemotor type Z16XE dat in mijn Opel Meriva-A ligt de vervangingstermijn ALTIJD 6 jaar of 90.000 km betreft. Maar dat is de spreekwoordelijke mosterd na de maaltijd!

stofzuigertje

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hartelijk dank voor deze reactie....

Maar punt 3 Boordcomputer, de teller is vermoedelijk terug gezet en niet de boord computer die ze nu uitgelezen hebben.
Een auto met weinig Km is beter verkoopbaar en dan klopt de 6 jaren en/of 90.000 ook niet meer.

Omdat een nieuwe door hun geleverde ook in de werkplaats computer een volledige onderhoudshistorie moet hebben toch maar eens Opel Nederland of de Bovag bellen, die mogen dan dit kenteken zonder vooraankondiging volledig uitdraaien en naast de teller moet er dan meer komen!

Dat zou wel eens einde Dealer schap kunnen betekenen en dat is duurder als de nieuwwaarde ooit....

De motor, als die stuk is weet je pas na open halen of het alleen kleppen en riem is of dat er meer stuk is.
Daarom is zowel jou geluk €900 als €3000 voor andere motor mogelijk, een loterij wat er door de riem stuk is gegaan.....

Maar een schade claim als de Boordcomputer iets anders dan de teller aan geeft is grote kans op dikke winst.
Bij terug gedraaide tellers is een claim van teveel betaald bij aankoop mogelijk.

In 2010 een jonge 6 jaar oude gekocht en als die veel meer had gereden.....
Wel zou ik voor zekerheid bij de huidige niet dealer blijven maar Opel Nederland zal hier niet blij mee zijn.

Een verhaal dat ze ooit defecte teller vervangen hebben, doe ik ook maar zet dan de stand van defect over op de nieuwe teller....
Zo hoor je dat te doen.
Verder komt het verhaal vaker voor dan de sloperijen deze verkopen!
Ga door en pak ze terug!

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gelukkig maken Tweede Kamerleden niet uit of een klant of de garage in zijn recht staat.

En u beweert nogal wat. Een andere garage bevestigd dat Hekkert onderhoud in rekening heeft gebracht, wat niet uitgevoerd is? En in de boordcomputer gerommeld? Hebt u die verklaring zwart op wit?

Maar uiteindelijk was u elders voor een koopje klaar. Mooi toch?

Spriety
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jan 2007 20:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Spriety »

@Lady1234.
Ik ben dooromstandigheden lang niet meer online geweest.
Elders voor een koopje klaar is i.d.d. mooi, máár : Hekkert heeft met de levens van mijn vrouw en mij gespeeld en geeft niet thuis voor schadevergoeding.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Spriety schreef:
11 okt 2019 16:11
@Lady1234.
Ik ben dooromstandigheden lang niet meer online geweest.
Elders voor een koopje klaar is i.d.d. mooi, máár : Hekkert heeft met de levens van mijn vrouw en mij gespeeld en geeft niet thuis voor schadevergoeding.
Als u bewijs hebt van dat gerommel is een schadevergoeding snel voor elkaar hoor. Maar sorry dat ik het zeg, het lijkt meer op een persoonlijke hetze die u voert. U kunt de gebruikelijke stappen ondernemen op juridisch gebied, maar daar spreekt u niet over.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door berndv »

NeoDutchio schreef:
11 okt 2019 16:24
Als u bewijs hebt van dat gerommel is een schadevergoeding snel voor elkaar hoor.
het lijkt er niet op:
Spriety schreef:
20 mar 2018 11:17
7 redenen (en ik kan er nog meer bedenken) om Hekkert te sommeren de auto gratis te repararen.
Helaas juridisch geen steekhoudend verhaal, moreel wel.
op morele gronden valt weinig te sommeren.

Het lijkt inderdaad een persoonlijke hetze die gewoon weer even naar boven gehaald moest worden.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Kan best zijn dat er met de teller is geknoeid maar aantonen wie dat heeft gedaan is vrijwel onmogelijk en als de garage het ook niet wist zijn ook zij uitgegaan van de weergegeven kilomterstand.

Mooiste is dat de genoemde kilometrages slechts richtlijnen zijn. Het is dan verstandig de riem te vervangen maar is vrijwel alle gevallen (hier dus helaas niet) duurt het dan nog heel lang voor er iets knapt.
Garages kijken tegenwoordig enken nog naar de kilometerstand van de auto, dan in hun computer en vervolgens welk onderhoud daaraan vast zat. TS is zelf aan het rommelen gegaan in het onderhoudschema. Deze meriva had (bij regulier onderhoud pas na 180.000 km of na 12 jaar zijn tweede riem moeten krijgen (daar zat de auto nog niet op) en dus is dit gewoon pech. Er wordt nu vanalles bij gehaald maar dat is niet echt relevant voor het eigenlijke onderwerp.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opel Meriva-A distributieriem-geschil

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus TS wil alleen noodzakelijk onderhoud laten doen. De distributieriem vervangen als deze nog niet aan de leeftijd (pas in 2018) of aan de kilometers (na de laatste grote beurt, weet niet of ze dat checken bij een kleine beurt en of ie toen aan de kilometers zat) is gekomen, is dan ook geen noodzakelijke reparatie. Dat is pas als dat punt bereikt is. Wat dat betreft is TS zelf aardig te kort geschoten in wat ze de garage heeft opgedragen en zit ze nu op de blaren.

Gesloten