LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichting bij online autoverkoop?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Black Swan
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2018 11:20

Oplichting bij online autoverkoop?

Ongelezen bericht door Black Swan »

Bestedealvooruwauto.nl en garage Jouw-Eerste-Auto spelen onder één hoedje om je op te lichten als je je auto via de genoemde site te koop aanbiedt:

Een paar weken geleden kocht ik een nieuwe auto en omdat ik snel mijn oude auto wilde verkopen keek ik op internet. Er waren een aantal sites waaronder 'Bestedealvooruwauto.nl'. Mijn auto erop gezet en al snel kreeg ik een telefoontje. Een garage wilde mijn auto (Toyota Corolla 2006) voor €3.725,- kopen. Ik vroeg of ik een paar minuten mocht nadenken en mijn man even bellen ter overleg maar dat was niet mogelijk. Ik moest meteen ja of nee zeggen. Ik ging akkoord (met enige twijfel) want ik kon niks checken/overleggen (op dat moment stond ik in de supermarkt).
Maar goed aanbod was niet slecht dus vooruit.

Gisteren bij de koper langs gegaan (Jouw eerste Auto te Strijen). De in het eerst gezicht heel vriendelijk overkomende medewerker kwam met een lange waslijst aan dingen die zouden mankeren aan mijn auto. Bij 1 of 2 punten kon ik me wel vinden maar niet in die lange lijst.
Samengevat wou hij nu maar €1700 betalen voor de auto ipv €3.750!!!

Ik ging uiteraard niet akkoord. Denken jullie dat ik gek ben zei ik. De kopende partij vond het 'schijnkijk' prima dat de OVK ontbonden werd maar dat was helaas niet zo makkelijk want de website 'beste deal voor uw auto' zat er tussen volgens hem. Als wij beiden akkoord zijn om de verkoop niet door te laten gaan dan moet de website hier toch geen probleem mee hebben zei ik. Maar zo werkte het niet begreep ik. We moesten maar bellen met de website. Gedaan. Ene Eric gesproken. Hij deed van alles en nog wat om mij zover te krijgen om de auto toen voor een laag bedrag te verkopen. Ik zou een boete riskeren van €500, ex btw, een taxateur zou de auto komen bekijken en die kosten moest ik ook betalen, €300, ex btw. Later zei hij dat ik de overeenkomst kon afkopen door ter plekke €500,- aan de koper te betalen. Pardon??? zei ik. Samengevat werd ik met van alles en nog wat bedreigd en enorm onder druk gezet om de auto voor een klein prijs over te dragen wat ik niet gedaan heb. Ik kreeg heel sterk de indruk dat die 2 onder een hoedje speelden om mij (en anderen) op te lichten. Hij was absoluut geen onpartijdige derde die met een redelijke oplossing kwam. Hij drong er steeds op aan dat ik moest uitkomen met de garage en nu!

In het begin deed ik wel 2 voorstellen om de deal toch door te laten gaan. Eén ik was bereid om €725 van de prijs af te halen dus €3000,- voor de auto maar dat vonden ze te hoog. Tweede voorstel was om de auto door een garage na te laten kijken en de genoemde mankementen te herstellen en later terugkomen en de auto voor de eerst afgesproken prijs te verkopen aan ze maar dat was ook niet mogelijk. Want ik was er en als ik wegging dan werd dat gezien als annulering met de bijbehorende financiële gevolgen!!

Auto niet verkocht en weer naar huis gegaan. Dan kijk ik naar de reviews (bovenaan alleen maar 5 sterren en zeer goede beoordelingen wat naar mijn idee grotendeels nep zijn) maar onderaan exact dezelfde situaties als de mijne.
Als deze 2 op deze manier nog door blijven gaan worden ze zelf steenrijk (als dat niet al zijn) en zullen er veel meer slachtoffers volgen.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Oplichting bij online autoverkoop?

Ongelezen bericht door Jesa H »

Goed dat je geweigerd hebt. Juridisch gezien hebben ze geen poot om op te staan en al dat soort boetes hoef je ook niet te betalen.

Er was immers een mondelinge (rechtsgeldige) overeenkomst voor verkoop voor €3.750. Op het moment dat de koper een ander bod doet mag je dat dus gewoon weigeren. Zij zijn degene die zich niet aan de oorspronkelijke mondelinge overeenkomst houden dus lekker in hun sop laten gaarkoken.

Naar mijn ervaring kun je beter je oude auto inruilen bij de garage waar je een nieuwe koopt, is veel minder gedoe en krijg je sws meer (aan korting) dan bij zo'n website.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplichting bij online autoverkoop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je al niet even mag nadenken over een bod en mag overleggen, gaan toch alle alarmbellen rinkelen? Toen had u dat gesprek al moeten beëindigen.

De rest van uw verhaal is de normale praktijk bij die sites.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Oplichting bij online autoverkoop?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zou mijn auto nog liever naar de sloop brengen dan dat ik hem via dit soort sites verkoop.
Ze bieden altijd behoorlijk hoog. Daarna moet je naar de vestiging echter die bij u de buurt heeft meestal geen tijd dus moet je verder weg. Ze kraken de auto helemaal af en bieden een schijntje van de werkelijke waarde in de hoop dat u ermee omhoog zit (en al tijd een brandstof heeft geinvesteerd om bij de vestiging te komen0
De recenties en reclame over dit soort sites kloppen absoluut niet. Kijk maar op de verschillende consumenten en klachten fora

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oplichting bij online autoverkoop?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

1 keer gedaan om te testen (weet niet meer welke inkoopsite het was, maar ik moest er voor naar Eindhoven). Kreeg een bod van 1250 euro, terwijl ik duidelijk had gemaakt dat er gigantisch veel deuken van de hagel inzaten. Om die gasten eens flink te kakken heb ik zelf een koopovereenkomst gemaakt en deze volledig volgens de gegevens (die de site en ik hadden overeengekomen) klaar gezet. Ze hoefden alleen eigen gegevens nog in te vullen, zelfs de prijs en mankementen stonden er al bij. Schijnbaar vinden ze zulke dingen niet zo leuk, want ze gingen bellen en ze moesten uiteindelijk melden dat ze zich helaas niet aan de afspraken konden houden en van de aankoop afzagen.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Oplichting bij online autoverkoop?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Das een goeie

sylobama
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2018 22:33

Re: Oplichting bij online autoverkoop?

Ongelezen bericht door sylobama »

opgelost
Laatst gewijzigd door sylobama op 25 sep 2018 17:03, 3 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Oplichting bij online autoverkoop?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De plaatselijke sloperij bied ongezien €150,- voor elke.....

En teken niets als je niet tevreden bent, zelf verkopen op Marktplaats kan tegen €25,- of gratis op Speurders.....Laat ze naar jou toe komen en ga niet KM maken en trap niet in deze handelaren.

Eenmaal getekend mag je deze na enige herstel en poetsen wel voor €950,- aanbieden.
Je weet niet wat verse APK koste of herstel.....
Tussen inkoop en verkoop zit een marge en de inruil moet je ook nog doen, en soms is dat €500,- bieden op sloper die maar €150,- waard is om deze voor €950 kwijt te raken!

Gesloten