Overschrijding levertijd nieuwe auto

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door 16again »

Albert1955 schreef:
05 feb 2023 22:19
Kokka1 schreef:
05 feb 2023 14:59
Opzich kan ik me nog enigzins vinden in de waarde vermindering, maar 2% per maand is belachelijk. Volgens die berekening is elke auto van meer als 4 jaar (en twee maanden) niets meer waard. Zelfs een nieuwe auto schrijft geen 2% per maand af
Oh nee ? In het bedrijfsleven is een nieuwe auto in 5 jaar economisch 100% afgeschreven. Ofwel 20% per jaar. Een afschrijving van 2% per maand (= 24% per jaar) is dus helemaal niet zo vreemd en zeker niet tegenstrijdig met hetgeen de Belastingdienst hanteert als afschrijving.
Dus elke 5 jaar oude occasion in de showroom kan ik zo gratis meenemen?
ANWB koerslijsten lijken me een betere indicatie voor de waarde van een 2e hands, dan de fiscale afschrijvingstermijn in het bedrijfsleven.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aan het eind van een 5-jarige leaseperiode heeft een auto toch nog een behoorlijke restwaarde? Dan kan er toch niet 100% afgeschreven zijn?

Een ander punt: de prijzen van occasions lopen steeds verder op, recordhoogte. Misschien moet de inruilwaarde juist iets stijgen per maand :D

Lady1234
Berichten: 26911
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Albert is een beetje abuis over de afschrijving op een zakelijke auto.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:
05 feb 2023 22:58
Aan het eind van een 5-jarige leaseperiode heeft een auto toch nog een behoorlijke restwaarde?
Dat behoorlijk valt nog wel mee hoor. Als ik zie voor welk bedrag ik mijn vorige leaseauto had kunnen kopen, €6.000 voor een 5 jaar oude Megane met 230.000 op de klok. Nog slechts 1 ex-lease auto van mijn rijdt nog in Nederland rond, de rest is allemaal naar het buitenland gegaan. En dan hebben we het toch over 6 auto's.
De zakelijke lease auto's die nu zo'n beetje vrij komen zijn diesels die niet meer interessant zijn voor de Nederlandse markt. De private lease zijn veelal benzine's die inderdaad meer opbrengen. Maar dat is met elke occasion nu.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Kokka1 »

de prijs waarvoor je een leasewagen na 5 jaar over kan nemen is natuurlijk niet representatief voor de afschrijving van een auto.
als je kijkt naar een Toyota Rav 4 2.5 van 2018, daar wordt nog zo'n 28000 euro voor gevraagd, terwijl de nieuwprijs rond de 38000 lag.
degene die die auto in heeft geruild heeft er natuurlijk geen 28000 voor gekregen, maar veel meer als 10% per jaar is er niet afgeschreven.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

NeoDutchio schreef:
05 feb 2023 23:14
Erthanax schreef:
05 feb 2023 22:58
Aan het eind van een 5-jarige leaseperiode heeft een auto toch nog een behoorlijke restwaarde?
Dat behoorlijk valt nog wel mee hoor. Als ik zie voor welk bedrag ik mijn vorige leaseauto had kunnen kopen, €6.000 voor een 5 jaar oude Megane met 230.000 op de klok. Nog slechts 1 ex-lease auto van mijn rijdt nog in Nederland rond, de rest is allemaal naar het buitenland gegaan. En dan hebben we het toch over 6 auto's.
De zakelijke lease auto's die nu zo'n beetje vrij komen zijn diesels die niet meer interessant zijn voor de Nederlandse markt. De private lease zijn veelal benzine's die inderdaad meer opbrengen. Maar dat is met elke occasion nu.
Eentje met 230.000 op de teller is ook wel een extreem voorbeeld. Pak ze eens met 60.000 op de teller. Dan zullen ze nog aardig waardevast zijn.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mijn ervaringen met over te nemen lease-auto's is ook dat ze steevast een (veel) te hoge prijs vragen.

arietje
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 okt 2008 15:17
Locatie: tilburg

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door arietje »

Ruud.A schreef:
05 feb 2023 16:22
Quote: Bij het tekenen van het contract voor een nieuwe auto bij de Toyota dealer welke geleverd zou worden op de uiterlijk verwachte leverdatum van 15-05-2023(staat zo letterlijk in het contract) stond:

Volgens mij staat hier letterlijk dat u op 15-05-2023 uw nieuwe auto krijgt.
De uiterlijk verwachte leverdatum is 15-05-2023 en op die dag krijgt u uw nieuwe auto.

Daarna wordt weer een voorbehoud gemaakt voor een overschrijding van die datum.
Het lijkt mij persoonlijk als iemand die weinig van wetten afweet, dat de levering op 15-05-23 voorrang heeft.
De formulering in de eerste regel vind ik wel vreemd.
Zou verwijst naar een gebeurtenis in het verleden, terwijl de levering in de de toekomst plaats vindt.
Welk deel van de tekst staat er letterlijk?
Bent u benaderd, dat de beloofde leveringsdatum niet gehaald gaat worden?
Weet niet of het iets juridisch uitmaakt, maar er staat niet uiterlijk leverdatum, maar uiterlijk VERWACHTE leverdatum.

Mister Twister
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2021 11:37

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Mister Twister »

Levertijden kunnen tegenwoordig (laatste jaren) niet gegarandeerd worden. Vanwege gebrek aan onderdelen, chips, arbeid. Lees de diverse fora van autoliefhebbers. En idd als de levertijd niet gehaald wordt, is het normaal dat de inruilwaarde verlaagd wordt. En wat is nu 2% per maand. Stel de inruil is 10000 euro. Dan zakt de inruilwaarde voor de tijd dat je de auto langer gebruikt 200 euro per maand. Een redelijk bedrag. De dealer kan het risico hebben dat de auto ook duurder geworden is. Of dat in dit geval zo is is de vraag. Meestal wordt dit toch door de koper betaald.

Wil je de spanning en onzekerheid van tijdige levering voorkomen, kun je een auto uit voorraad aanschaffen. En genoegen nemen met andere kleur of opties. Anders is net een kwestie van geduld hebben.

RFdeBoer
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2020 18:51

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door RFdeBoer »

Inderdaad.

Ik ben het eens met;

"rvjapio » 05 feb 2023 15:19
Dat lijkt me de omgekeerde wereld. U zou 2% per maand korting moeten krijgen op te late levering van de nieuwe auto, niet op uw inruilauto"

Maar je bent er natuurlijk zelf bij geweest bij het contract opstellen en ondertekenen. Je hebt je laten "piepelen"

Je had op moeten nemen dat bij het niet nakomen van de uiterste leverdatum het contract wordt ontbonden of kan kiezen voor een bepaalde vergoeding. Bijvoorbeeld voor elke week te laat leveren een korting van 0,5 % op aankoopprijs en de inruilprijs de inruilprijs blijft.

Niet meer dan logisch toch dat degene die in gebreke blijft daar een vergoeding voor geeft

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Mister Twister schreef:
06 feb 2023 18:46
En wat is nu 2% per maand. Stel de inruil is 10000 euro. Dan zakt de inruilwaarde voor de tijd dat je de auto langer gebruikt 200 euro per maand.
Zeker in een tijd waarin tweedehands auto's extreem duur zijn is een waardevermindering van 2% bizar hoog. Of het uiteindelijke bedrag hoog is of niet doet er niet eens toe.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door jonis »

Kokka1 schreef:
07 feb 2023 00:23
Mister Twister schreef:
06 feb 2023 18:46
En wat is nu 2% per maand. Stel de inruil is 10000 euro. Dan zakt de inruilwaarde voor de tijd dat je de auto langer gebruikt 200 euro per maand.
Zeker in een tijd waarin tweedehands auto's extreem duur zijn is een waardevermindering van 2% bizar hoog. Of het uiteindelijke bedrag hoog is of niet doet er niet eens toe.
Bizar hoog is overdreven omdat de inruilprijs een momentopname is en de 2% niet staat voor afschrijving gedurende gehele looptijd maar vertraging op verwachtte levertijd. Dit is niets nieuws onder de zon.
Dit soort contracten in % of in geld uitgedrukt zijn er al jaren.
Of iemand het veel of weinig vindt maakt ook niet uit, dan had je dat niet moeten ondertekenen, of iets uit de showroom moeten kopen,of zonder inruil.
Gezien het feit dat er eigenlijk nauwelijks klachten hieromtrent zijn geeft ook wel aan dat het gros er gewoon niet mee zit, begrip voor heeft of de auto gewoon op tijd krijgt oid. Daarnaast zijn er ook situaties dat je gewoon geen inruilprijs op het moment van aankoop krijgt als levertijd te verwachten lang gaat duren.
Of je blij moet zijn met inruilprijs is ook maar de vraag; mijn laatste 3 inruilers heb ik particulier gewoon verkocht voor ruim meer dan het inruilaanbod, daarnaast stond er nog korting zonder inruil op koopcontract.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
07 feb 2023 10:22
Of iemand het veel of weinig vindt maakt ook niet uit, dan had je dat niet moeten ondertekenen
Je kunt je nog afvragen of die 2% clausule een kernbeding is, zo ja , dan kan dit niet worden "verstopt" in de kleine lettertjes.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die 2% clausule is uiteraard geen kernbeding. Zoek de oplossing in de tekortkoming van de ander en her onredelijk bezwarende karakter van de algemene voorwaarden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 07 feb 2023 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door jonis »

 Wij zijn niet gebonden aan een overeengekomen inruilprijs als de feitelijke inruil op een later tijdstip valt dan verwacht/overeengekomen. Dit is ook het geval als de vertraging te wijten is aan een latere levering van de bestelde auto die ons niet valt toe te rekenen. Wij kunnen hiervoor op voorhand met u een percentage afspreken dat wij – bij wijze van afschrijving – op de inruil- of aankoopprijs hanteren
Dit is niet iets nieuws.....

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door jonis »

Autoweek: Als de nieuwe auto duurder is;
Het is wel mogelijk om in de overeenkomst of daarop van toepassing verklaarde algemene voorwaarden te regelen dat een eventueel hogere prijs zal worden doorberekend. Echter, zo’n beding wordt als onredelijk bezwarend gekwalificeerd en is dus vernietigbaar, tenzij de koper gelijktijdig de mogelijkheid wordt geboden om (kosteloos) van de overeenkomst af te zien. Ook als er al een opzegmogelijkheid bijstaat, dan is niet uitgesloten dat het beding toch onredelijk bezwarend is. Dat zal uiteindelijk afhangen van de vraag hoe het beding is opgesteld

antoon1952
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2017 10:30

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door antoon1952 »

Vaste leveringstermijn
Als in de koopovereenkomst een specifieke datum staat dan bestaat er geen twijfel over de dag waarop de auto, motor of caravan opgehaald kan worden. De verkoper kan hier niet van afwijken zonder jouw toestemming.

Komt de verkoper de vaste leveringstermijn niet na, dan kun je de overeenkomst schriftelijk ontbinden. Heb je schade door de late levering dan kun je recht hebben op een schadevergoeding of een leen- / huurauto.

Bovenstaande heb ik gevonden op de site van de ANWB, staat onder leveringstermijn.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door jonis »

Heeft men aangegeven dat het later gaat worden?

antoon1952
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2017 10:30

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door antoon1952 »

tot nu toe heeft men niet aangegeven dat de levertijd later is.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

antoon1952 schreef:
07 feb 2023 13:49
Vaste leveringstermijn
Als in de koopovereenkomst een specifieke datum staat dan bestaat er geen twijfel over de dag waarop de auto, motor of caravan opgehaald kan worden. De verkoper kan hier niet van afwijken zonder jouw toestemming.

Komt de verkoper de vaste leveringstermijn niet na, dan kun je de overeenkomst schriftelijk ontbinden. Heb je schade door de late levering dan kun je recht hebben op een schadevergoeding of een leen- / huurauto.

Bovenstaande heb ik gevonden op de site van de ANWB, staat onder leveringstermijn.
Da's leuk, maar niet op jou van toepassing. Er is bij jou immers geen sprake van een vaste specifieke datum.
... welke geleverd zou worden op de uiterlijk verwachte leverdatum van 15-05-2023(staat zo letterlijk in het contract)...

Plaats reactie